Euroviisut

Hmm. Minun suosikkejani olivat Serbia ("Maissintähkät, nukuttakaa minut" ja "Lähden etsimään miestäni 28. kesäkuuta"), koska ne sanat olivat niin hämärät, ettei voinut tajuta. Portugalista tykkäsin kanssa, ihan jo siksi, että niiden nainen oli tukevampi eikä sellainen shakyshakylyhythamebimbo.

Azerbaidzan jäi mieleen mutta lähinnä huonosti, niiden esitys oli aivan pimeä. :D Sitten se yksi missä oli gramofoni ja punapukuinen nainen ja vanhoja laulajia oli minusta kiva, tuli mieleen venäläinen popmusiikki (se oikea venäläinen kappale ei sitten taas ollut yhtään venäjätyylistä). Tanska oli letkeä ja rento, svengaava. Tykkäsin.

Suomi oli ihan ok, musiikillisesti minusta parempi kuin monet muut. Espanja oli kamala, vihasin sitä. Iso-Britannia kiintiönaisineen ja tukevampine miehineen sekä tummaihoisella musiikilla kalastellen ärsytti - on tosi jees, että viisuissa on mustiakin laulajia, mutta minulle jäi vähän sellainen maku suuhun, että Iso-Britannia käytti sitä aseena äänten kalastelemiseen.

Kreikan kappaleessa nauratti sanojen ja naisen hetkutuksen ristiriitaisuus (ja se jäi soimaan päähän), Puola oli kamala.

Latvian merirosvomeininki oli aika jees. Israel ei oikeastaan sytyttänyt, vaikka ehkä olisi voinutkin. Sääli.
 
kaikkein paras oli espanja

ja varsinkin kohta tres miqailjaasoon...

omia henkilökohtaisia suosikkeja oli kyllä kreikka
 
Roark sanoi:
En tosin kauhiasti usko Teräsbetonin menestykseen. Lordi oli outoudessaan "eka", nyt sitten kun maskiton ruipeloremmi tulee tilalle niin ei välttämättä samaa wtf efektiä aiheuta.

Hah, yllättäen olin taas oikeassa. Kuten olin Lordin kanssa, ja kuten olin Pakarisen kanssa. Turhaan te niitä katsotte ja jännäätte, minä voin kertoa tuloksen aina etukäteen.

Täytyy hieman kuitenkin korjata lausuntoani: Kyllähän se laulaja on sitten "viime näkemän" käynyt siellä salilla kuten hälle ehdotin ja on jo saanut hyvin miehisen torson ja hartialinjan. Pisteet siitä.
 
Lahja sanoi:
Mutta kuka tunnustaa äänestäneensä Norjaa tai Kreikkaa?

Jos olisin vaivautunut, olisin hyvinkin voinut äänestää Norjan sympaattista, perinteisten euroviisujen henkeä kunnioittavaa kappaletta, joka ansaitusti voittikin euroviisujen tämänvuotisen Länsi-Euroopan sarjan :wink: (Vaimoni kyllä jostain syystä heti Norjan nähtyään sanoi että tuosta näkee heti että se ei ainakaan voi menestyä.)

Muuten Ukraina näytti minusta parhaalta, Israel taas kuulosti parhaalta.

Teräsbetoni teki aika koomisen vaikutuksen, mutta komiikka oli onneksi tahallista (kuten Latvialla) eikä tahatonta kuten Venäjällä tai Azerbaidzhanilla. (Olihan se tahallista, olihan?) Ja olkoonkin että tahaton komiikka palkittiin...

Olisi kiinnostavaa jos euroviisuissa olisi vuosittain vaihtuva teema, niin että yhtenä vuotena kilpailisivat tanssimusiikkikappaleet, toisena laulelmat, kolmantena rock-kappaleet jne. Luulen että se nostaisi kilpailun tasoa. Sitä odotellessa Suomi voisi lähettää euroviisuihin vaikkapa Kerkko Koskisen säveltämän ruotsinkielisen balladin tai saksankielisellä kappaleella varustetun jakkupukuheviyhtyeen.
 
outoa mutta minä en edes kunnolla muista sitä Venäjän kappaletta. Jotenkin vaan en saa siitä muuta päähäni kuin sen että siinä oli sellanen ihme luistelija. Kreikan kappale sitten soi päässä(aaargh!)Venäjänkin puolesta. Ärsytti vaan ihan hirveesti kun kaikki maat äänestävät vain omia naapureitaan.Ärsytti myös se Espanjan "kömpelö räpeltäjä" siellä taustalla. se vitsi alkoi jo palaa loppuun kun sitä vaan jatkui ja jatkui. no eipä muuta, hiukkasen huono maku näistä viisuista jäi suuhun. En oikein löytänyt sellaista kunnon suosikkia tällä kertaa. Pidin kyllä muutamista kuten Ranskasta ja siitä 75 vuotiaasta vaarista joka siellä lavalla grammarin kanssa heilui.
 
Heti kun kuulin Suomen euroviisubiisin ajattelin, että hui kauhistus! Ei tuollaista, mutta sitten kun katto euroviisut ja kuunteli ne biisit, niin ei Suomen ollut edes huonoimmasta päästä.
Minä en kyllä ymmärrä, että mikä ihme siinä Venäjän biisissä oli niin erikoista, että voittamaan piti mennä. Ainut kuuntelu kelpoinen biisi oli se merirosvohomma, tosin sekin saattaa johtua vain siitä, että tykkäsin katsoa sitä ja tunnelma siitä välittyi myös hämäävästi korviin.
 
Pahus. Tuon oppaan näkeminen herätti kysymyksiä siitä, kuka kukin on. Länsi-Eurooppa on helppo (ilmeisesti Ranskan puudeli on Luxemburg ja Espanjan koira Andorra), mutta sitten menee vaikeammaksi. Olutta kantava hehkeä neito on vissiin Tshekki, putkimies Puola ja viuluniekka tietenkin Unkari. Kreikkalainen tenava on Kypros ja lapio kädessä oleva Montenegro. Mutta kuka on seitsemäs tyyppi jugoslaavipoppoossa Serbian, Kroatian, Albanian, Bosnian, Slovenian ja Makedonian lisäksi? (ja kuka niistä on kuka: luulisin arvaavani Serbian, Albanian ja Makedonian) Bulgaria?
Neukkublokissa Dracula on Romania, radioaktiivinen tyyppi Ukraina ja tyttökaverinsa vissiin Moldova. Armenia on lahjaa antava viiksiniekka ja Georgia murjottelee vieressä. Pösilön näköinen neukku-upseeri on Valko-Venäjä. Mutta kuka ihme on se sateenvarjohäiskä? Ja miksi Suomi on poro? Siksikö, että tämä on viimevuotinen kartta, ja isäntämaa on laitettu erottumaan? Ja jos tämä on viime vuodelta, niin missä on Malta?
 
Ereinion sanoi:
Siksikö, että tämä on viimevuotinen kartta, ja isäntämaa on laitettu erottumaan? Ja jos tämä on viime vuodelta, niin missä on Malta?
Mikäli laskin oikein, on hahmoja kaiken kaikkiaan 43, mikä tarkoittaisi että kartan on oltava tältä vuodelta. Viime vuonnahan osallistujamaita oli yksi vähemmän. Neukkublokista sinulta jäi sijoittamatta uutukainen Azerbaidžan, olisiko hän sateenvarjoheppu vai menevätkö tunnistukset uusiksi? Entä missä on toinen uusi osallistuja San Marino?

Ei kun hetkinen, eihän Itävalta ollut tänä vuonna kisassa mukana, mutta voiko suksijalkainen amadeus olla mikään muukaan maa? Ei taida kuvio vastata tarkalleen mitään vuotta. :(
 
Meikän ehdoton lemppari oli ehdottomasti Turkki, laulajalla oli hyvä ääni ja turkiksi laulaminen plussaa! Samoin Israel oli kaunis, vaikkakin luulin aluksi että laulaja on nainen ennen kuin hän asteli näkyviin lavalle... Tanska oli myös mukavan pirteä, tosin jäi ärsyttävästi soimaan päähän. Harmitti kun Sveitsin Paolo ei päässyt finaaliin, Era Stupendo oli oikein herkkä ja laulajalla niin suloiset suklaasilmät että :wink:

Ärsyttävimmästä päästä oli kyllä Kreikka Britney-kopioineen (ainakin minulle tuli laulajasta mieleen Britney Spears). Ukraina oli myös rasittavaa ketkutusta, vaikkakin hienosti tehty show. Ruotsi... noh aika perinteistä Ruotsia ja yllätyin kun se pärjäsi niinkin huonosti (onneksi :D ) Espanja oli hauska sen ekan minuutin mutta sitten alkoi jo tympiä. Iso-Britannia oli minusta yllättävän hyvä, laulajalla oli hieno ääni!

Voittaja-Venäjä ei aluksi kyllä kuulostanut oikein miltään, mutta parantui huomattavasti luistelijan pyrähdettyä lavalle :grin: Minä siis tykkäsin, kun luistelijahemmo oli saatu mukaan, vaikka vähän ahdasta tuppasi olemaan. Tosin minuakin ärsytti suunnattomasti, kun Bilan ei osannut ääntää englantia, ärh! Mutta mieluummin Venäjä voittoon kuin Kreikka, yök yök.
 
Onpas hassua kirjoitella tänne jälkeenpäin, mutten ole ihan äsken Käärmeessä pyörinyt.

Viisuihin lähtiessä Azerbaidzan oli lempparini, olen varmaan ainoa. Minua kuitenkin viehätti kaksi niin ääripäähahmoa erilaisine äänineen. Kuulosti hienolta.
Myös Slovenia kivalla tanssibiisillään oli suosikkini, kunnes kuulin sen semeissä, koska latteaksi jäi. Yllättävän moni biisi kärsi live-esityksenä latteudesta. Isoja mokia.
Israel toi taas kymmeneen vuoteen (aika tarkalleen, koska silloin Dana International voitti Viisut. Tämänvuotisessa biisissä kyseisellä öh, neidillä on näppinsä pelissä) hyvän biisin, joka oli herkkä ja osin hepreaksi.

Semejä kuunnellessa usko Suomeen kasvoi reilusti, koska esitys oli omalta osaltaan niin täydellinen kuin se pystyi olemaan. Ikävä kyllä hevi ei tehoa Eurooppaan. Israelilainen kaverini totesi, ettei "Lordi thing work anymore." Pääsin sitten selittämään, miten erilaisia Lordi ja Teräsbetoni ovatkaan. Ilmeisesti eivät ymmärrä raskaamman musiikin päälle tuolla etelässä.
Jurppii kun hävittiin Ruotsille, vaikka Halti kyllä onkin oikeassa sen Ruotsin seminoston suhteen.

En tykännyt Kreikasta, todellakin Britney! Onneksi ei voittanut.
Pakko myöntää, että vaikka Ukraina sai puolet äänistään fyysisin avuin, niin osasi lady esiintyä ja laulaa, mutta kakkospaikka ei ihan ansaittu. Heh, Ukrainalle kävi verkaserduchkat.
Onko pakko puhua Venäjästä? Oi Dima, olit hyvä 2006, mutta nyt raha vei. Sen lisäksi että lavalle piti ottaa venäläinen huippuluistelija ja unkarilainen huippuviulisti, niin biisin kulisseista löytyy myös kultasormi-Timbaland. Nyyh.

Kaikenmoisia sitä tälle vuodelle mahtui, mutta olen iloinen ensikertalaisen Azerbaidzanin edes jonkinlaisesta menestyksestä, mutta en ole tyytyväinen Suomen sijoitukseen, vaikkakin ylpeä siitä, että laulettiin suomeksi.
 
Hui, järkyttäviä euroviisu-uutisia. http://www.iltasanomat.fi/viihde/uutinen.asp?id=1628438

Tästä lähtien lopputulokseen siis vaikuttaa myös kilpailua varten kootun asiantuntijaraadin (saa nähdä kuinka asiantuntijoita ovat) äänet ja yleisöäänten merkitystä pudotetaan puolella. Jos siis raati koostuu enimmäkseen sellaisen eurohumpan kuuntelijoista, kuten voisi olettaa, niin se on kyllä pienoinen takaisku kilpailun musiikkigenrejen monimuotoisuuden kehittymiselle, tai siis minusta ainakin on ollut positiivista, että ainakin viime vuosina on osallistunut ja menestynytkin joitakin euroviisujen perinteisiä genrerajoja rikkovia yhtyeitä. Saapa nähdä kuinka paljon tämä sääntöuudistus vaikuttaa tuloksiin ja mielenkiintoon. Toivottavasti eivät vain mene pilaamaan pisteenlaskujännitystä, siis kilpailun kiinnostavinta kohtaa, antamalla noin paljon valtaa joillekin raatilaisille.
 
Minä taas olen odottanut ja toivonut tätä muutosta. En tosin ikinä uskonut että se toteutuisi. En luota ihmisiin ja heidän harkintakykyynsä. He äänestävät vain naapureitaan ja kavereitaan eivätkä oikeasti hyvää kappaletta. Puolueeton raati toivottavasti korjaa tämän, kuten tuolla uutisessa jo mainittiinkin.
 
Puolensa ja puolensa on tuossa muutoksessa. En kuitenkaan ole aivan varma, että se vähentäisi tiettyjen Itä-Euroopan maiden taipumusta antaa pisteitään naapureilleen, mikä ilmeisimmin pääasiallisin syy muutokseen. Melkoisen puolueettomia noiden asiantuntijaraatilaisten täytyisi olla. Muun siirtolaisuuden vaikutus tuloksissa sen sijaan voisi hyvinkin näkyä: suuret turkkilaisjoukot eivät ehkä pystyisikään nostamaan Turkin kappaleita Saksan pisteiden kärkeen. No voisihan tässä samalla mennä myös ruotsinsuomalaisten antamat äänet Suomen kappaleille.
 
Kuitenki selvää parannusta, kun tulee joku puolueeton raati.
Eihän Euroviisuissa suinkaan etsitä mitään Euroopan pahinta pelleilijää. Niinku ois voinu kuvitella sillon Helsingin viisuissa.
 
Parannusta, parannusta ja hyvä niin; eivätpähän enää äänestä naapurimaat toisiaan mutta..

.. minä niin vihaan euroviisuja. Milloin katosi musiikki ja se korvattiin turhanpäiväisillä spektaakkelipelleilyillä? En kyllä tajua. Mutta sen voin sanoa etten ole enää kovin varma katsonko niitä enää tänä vuonna, vaikka se onkin perinne kaverin kanssa. Voittajistakaan ei kuulla enää mitään jälkeenpäin (oi ABBA, sinä musta lammas) ja ketään ei edes kiinnosta. Musiikilla ei ole ilmeisesti väliä koko showssa muutamia poikkeuksia lukuunottamatta; vain hienot valoefektit ja mahdollisimman eksoottiset ja mahtipontiset tanssiesitykset merkitsevät. Ja voittajia matkitaan. Olin aivan varma, että Lordin murskavoiton jälkeen kaikki maat olisivat käyttäneet hyväksi todettua mallia, mutta ilmeisesti vain Suomi jatkoi hevin merkeissä (tällä viittaan Teräsbetonin esitykseen viime viisuissa). Toivoisin, että joku esiintyjä ottaisi mallia <a href="http://www.youtube.com/watch?v=89LBNSX_vig">vanhoista hyvistä ajoista</a>, jolloin laulu merkitsi eikä niinkään sen visualisointi. Huokaus.
 
Toivon, että Waldo's people pääsee 2009 viisuihin. Niillä on ihan hyvää musiikkia.
Ei ainakaan Jari Sillanpäätä, se tuskin menestyy suuremmin.
 
Ähäkutti! Aion olla tänäkin vuonna ihan pihalla kaikista Euroviisuhömpötyksistä! Parasta on, että en edes hetkellisen mielenkiinnon iskiessä voi avata telkkaria katsoakseni viisuja, koska päätös olla hankkimatta digiboxia pitää edelleen oikein vahvasti! Luultavasti joudun kuulemaan uutisia näistä jollotuksista vaikken haluaisikaan, koska muuthan näitä seuraavat ja niistä juoruavat. Karkuun ei pääse... :urg:
 
Minäkin toivon, että Waldo's People on Suomen seuraava viisuedustaja. Karsinnat taitavatkin alkaa jo tammikuussa, jee jee. :) Tuo uusi pistelaskusysteemi vaikuttaa aika ihmeelliseltä, mutta katsotaan, miten se sitten toimii...
 
Suomen ehdokkaista

Kun Signmark (maailman ensimmäinen kuuro viittomakielellä räppäävä artisti) pääsi Suomen karsintojen finaaliin, tuumasin, että pitää päästä livenä näkemään. Oma lehmä ojassa ja ostin miekkoselle vuosipäivälahjaksi lipun omani lisäksi. Tampereella tuli käytyä ja show oli yllättävän hyvä Suomen mittakaavassa! Meininkiä ja menoa riitti. Ikävä kyllä, Signmark hävisi Waldo's Peoplelle parilla ääniprosentilla.

Vähän outo kokonaisuus kaiken kaikkiaan oli. Toisaalta olen tyytyväinen, että näin monipuolisesti tarjottiin vaihtoehtoja, mitä sinne voisi lähettää (voitte kuvitella, miltä sekametelisopalta kuulostaa voittamani Suomen ehdokkaiden viisulevy!).
Signmark vain olisi ollut jotain taas uutta Suomelta ja oikeastaan koko Euroopalta. Milloin olette nähneet vakavasti tehdyn, hyvän räp-/hiphop-esityksen Viisuissa? Plus kuuroja/viittomakielisiä on joka maassa äänestämässä, vaikka vähemmistöinä ovatkin.

Olen kuitenkin iloinen siitä, että Signmarkin päihitti kakkosvalintani tämän vuoden ehdokkaista. Ja onko jopa niin, että Suomi lähettää piiitkästä aikaa just sitä Euroviisuihin, mitä siellä odotetaankin? Poppismusaa näyttävällä show'lla.

Pakko kylläkin sanoa, ettei Waldo's Peoplen videon luoma kuva ole sellainen, minkä Suomesta haluaisin muualle maailmaan välittää. :grin:
 
Ylös