Gospel...

Aegnor sanoi:
Mutta kyllä tuosta mielipiteestä olen samaa mieltä, että sanat tekevät gospelin, ei tyylilaji.

Ongelmaa tässä ei muuten olisikaan, mutta kun gospel tarkottaa suomen kielessä myös tuota erästä nimenomaista musiikillista tyylilajia, josta olen jo aiemmin kirjoittanut. Tämä johtaa sekaannuksiin. Esimerkiksi itse olen joskus innostunut, kun olen kuullut jostakin suomalaisesta "gospel"-yhtyeestä, ja olen käsittänyt kyseessä olevan yhtyeen, joka esittää afroamerikkalaista rytmimusiikkia. Lähemmässä tarkastelussa yhtye onkin kuitenkin osoittautunut tavalliseksi tusinapopiksi kristillisillä sanoituksilla.

Pitäisikö sitten oikeaa gospelmusiikkia nimittää suomen kielessä termillä "se-tyylilaji-mitä-englanninkielisessä-maailmassa-nimitetään-gospeliksi", jos kerran gospelilla halutaan tarkoittaa täällä kaikkea kristillistä populaarimusiikkia. Tai pitäisikö gospel-termiä laajentaa peräti vielä taidemusiikkiinkin? Nimittäin jos vaikka J.S. Bachin kirkkokantaatteja mainostettaisiin "gospelina", saattaisi se houkutella kirkkokonsertteihin paremmin nuorta väkeä. :grin:
 
Joopa joo

Aah, Lumina Polaris :) . Vetivät hyvän keikan hesassa gloriassa perjantaina, niska on kipeenä :wink: .
Laulajalla on todella hyvä ääni, aivan uskomaton. Seuraavalla kerralla kun osun keikalle täytyy ostaa paita.
Onneksi Frail ja Lumina Polaris soittavat 9.12 turussa, sinne on pakko päästä :D !
 
Eilen tuli telkkarista elokuva Free Willy. Elokuvan lopputekstien aikana soi Michael Jacksonin kappale "Will You Be There" (vuoden 1991 albumilta "Dangerous"). Tämä kappale on erikoinen siksi, että se on musiikillisesti jokseenkin lähellä perinteistä gospelmusiikkia (tosin hieman modernisoituna). Kappaleen instrumentaatio on "Jackolle" aika epätyypillinen: Suuressa roolissa kappaleessa on kirkkokuoro sekä piano. Sävellys on melko yksinkertainen, yksi kantava melodia toistuu biisin läpi. Kappaleen sanoitus antaa mahdollisuuden erilaisille tulkinnoille. Se voidaan nähdä perinteisenä maallisena rakkauslauluna, mutta minä kyllä tulkitsisin sanat jonkinlaiseksi rukoukseksi.

Tämä kappale on minusta kaikessa yksinkertaisuudessaan yksi Michael Jacksonin parhaista. Free Willyn katsomisen jälkeen minun oli pakko kaivaa hyllyn kätköistä muinoin ostamani levy, jolla tuo kappale on. Kuuntelin sen sitten monta kertaa peräkkäin. Jäin miettimään, onko muitakin suurten poptähtien hittejä, jotka samalla lailla jäljittelisivät vanhan ajan gospelia. Minulle ei kyllä äkkisältään tällaisia kappaleita tullut muita mieleen.
 
Minä olen lähes aina ajatellut tuon "Will You Be There" biisin rukouksena.. se on erittäin hieno kappale, yksi omista suosikeista!

Muista artisteista mieleeni tuli sellainen kun Celine Dion.. täytynee tosin vielä tarkistaa mutta siis. Jos nyt en vallan päin mäntyjä muista, niin hänellä on tämän tyyppinen/tyyppisiä kappale/kappaleita. Muuten en kyllä nyt muita keksi.
 
Oi, Will You Be There on ehdottomasti hieno kappale, ja ainoa Jackolta josta oikeasti pidän todella paljon.
 
Nyt on pakko kysäistä, mitä mieltä olette bändistä nimeltä Frail? http://www.frailmusic.com/
Levyä kuunnellessa tuli sellainen olo, että kai tämän olisi hivenen paremminkin voinut tehdä.. Keikalla taas pojat vetivät todella hyvin! :)
Mistä muuten johtunee, kun joillakin artisteilla levy ei olekkaan niin hyvä, kuin olisi esim. live keikan jälkeen olettanut..?!
Tässä tapauksessa siis yllätyin positiivisesti, ellei sitä vieressä pomppinutta miehenkörilästä (joka häiritsi kuunteluani) lasketa mukaan.
 
Mä olen pelannut Frailin kosketinsoittajan kanssa Carcassonnea! Oon saletisti hot!

Eikun siis että /me tykkää:D Levy tipahti postiluukusta ennakkotilattuna, festarikeikka oli neljäs missä olin läsnä ja Tarmon uudet tatskat oli rumia O__o

Mitenniin minä aina offtopiccaan.
 
Amoren sanoi:
Nyt on pakko kysäistä, mitä mieltä olette bändistä nimeltä Frail? http://www.frailmusic.com/
Levyä kuunnellessa tuli sellainen olo, että kai tämän olisi hivenen paremminkin voinut tehdä.. Keikalla taas pojat vetivät todella hyvin! :)
Mistä muuten johtunee, kun joillakin artisteilla levy ei olekkaan niin hyvä, kuin olisi esim. live keikan jälkeen olettanut..?!
Tässä tapauksessa siis yllätyin positiivisesti, ellei sitä vieressä pomppinutta miehenkörilästä (joka häiritsi kuunteluani) lasketa mukaan.
Vähän samanlaisia fiiliksiä itselläkin. Pari ekaa kuuntelukertaa MN-keikan jälkeen kuulosti vielä todella hyvältä, mutta nyt kuuntelen melkeinpä enää paria kipalesta.. Nooh, ei se silti huonoa ole :]

Tällä hetkellä tykkään aivan kaikista eniten Oratoriosta, Redemption yllätti errittäin positiivisesti. Lumina Polarikseen tykästyin kesällä OHM:s, harmi kun eivät soittaneet MN:s.
HB:ssä huomasi selvän muutoksen marraskuussa kun sitä ennen ei vuoteen ollut nähnyt keikalla. Himpura vie, kaimanihan lauloi niin komiasti että!
Nyt kun Terapia on kuollut ja kuopattu niin odotan vaan että 16.2. pääsis sitten Teran keikalle.. Jännittynyttä odotusta että mitä sieltä kaiuttimista pläsähtää tulemaan. :]
The Rainiin oon jotenkin kyllästyny.. Ehkä johtuu siitä että keikkakertojen laskemiseen alkaa pikkuhiljaa tarvita kolmen käden sormia, ja ainahan poijat soittaa hyvin, mutta aina niin kovin samalla tavalla...

Ja tottahan tuo on että gospel-sanaa käytetään Suomessa vähän hämäävästi muuhun maailmaan verrattuna mutta paha tuota vakiintunutta käytäntöä on suomalaisille jäärille mennä muuttamaan... :p
 
oli tuossa eilen HB:n keikka täällä Forssassa, tietääkseni tapahtuma oli nuorille suunnattu. Mutta kun perille pääsin, huomasin suurimman osasta yleisöä olevan reilusti yli 35 ikä vuoden. Jopa muutama mummo oli paikalle tullut.. HB kun tunnetusti soittaa lujaa, tuli itselle semmoinen tunne, että miksen muistanut ottaa niitä korvatulppia. Siis mietinkin, mikä on mainostuksen ja muun sivussa tapahtuvan piilo mainonnan osuus siitä vaikutuksesta, minkä mukaan ihminen päättää meneeköhän konserttiin vai ei?

En tiedä kuuluuko tämä tänne, mutta laitan sen nyt tänne, kun kuitenkin liippaa läheltä.
 
hmm

Minun mielestäni parasta Gosbel musiikkia on Gregoriaaninen musiikki se on rauhoittavaa ja mukavan kuuloista musiikkia ja sitten on mys mystical ja jotkut noista kirkkon kirjoissa olevista biiseistä mutta en niistä niin paljoa välitä :D

//Poistin täysin turhan boldauksen, kursivoinnin ja tekstin värit. Koetetaan pysyä asiassa: tekstin efektit rumentavat viestiäsi hurjasti.

Herugrim
 
Tykkään gospelista, mieluiten metallina :D mm. Sotahuudolla on loistavia kappaleita joita kuuntelee vaikka ei ole mikään "uskis". Myös ne Elmän siiville kirjan laulut (Tilkkutäkki, Kirkossa, Martin Luther Kingin laulu jne.) ovat ihania :)Ja pakkohan on mainita että Sotahuuto on kaverin isoveljen bändi :)
 
Gospelin kuunteleminen on jäänyt vähälle. Juha Tapion Tuulen valtakunta -albumia kuuntelen joskus harvoin, kun tulee outo olo... Lisäksi vielä melko tuntematon Norman soittaa todella laadukasta ja menevää metallia, ja sanoituksetkin ovat komeat. Mutta vaikka kristitty olenkin, niin gospelia en ole kylläkään kuunnellut; musiikillinen mieltymys kun suuntautuu sellaiseen kuolon- ja tuomionmetalliin jota vastaavaa en ole koskaan kristilliseltä puolelta löytänyt. Tai no, mistäs sitä kenenkään vakaumuksesta tietää, sillä esimerkiksi joidenkin umpipakanametallibändien kappaleiden sanoitukset ovat melko...hmm. :p
 
Aivan parasta gospelia on HB!! aivan käsittämättömän upeat sanat (suomeksi!!) ja ihanan ihanat melodiat awwww<3 kuunnelkaapa esim. HB:n biisi tie. Pian HBlta tulee uusi enkunkielinen levy, jota odotan innolla. HB on sellaista metallisempaa mushaa :D jossain luki että se olis metallia, mut en oo iha varma. Nightwish-evanescence-within temptation-tyylisestä musasta pitävälle se on herkkua vaikkei laulaja johanna laulakkaan kovin korkealta kuten esim Sharon del adel. mikä on sopraanolle harmillista (vaikeampi laulaa mukana biiseissä kun muuten laulaa aina korkealta) mutta kaikki kuunteleen HB:ta, awwwww <3 :D
 
Se HB:n englanninkielinen levy ilmestyi 23.4. ;) Hyvältähän tuo kuulostaa.

Mutta Tera ja VIP on kyllä kaikkein parasta gospelia, www.myspace.com/vipmetal ja www.myspace.com/terayhtye .
 
uuh, eikä.. :D pitänee sit kipitellä ostamaan se mahollisimman nopeesti, HB on niin hyvä :D

Ja tera ja VIP on aika hyviä itseasiassa.. ;)
 
Voisinpa heittää tänne mainoksen, Forssassa pidettävästä aikaGospel tapahtumasta. 24.5 Forssan Wahreenissa wahreeninkatu (muistaakseni) 11 Keilahallin läheisyydessä. klo 17-22. Artisteina Lumina polaris, Minea, Habakuk, All restored, sisters! Mikäli olet kiinnostunut, kannattaa poiketa!

http://www.aikagospel.fi/tapahtumat/aikagospel_forssassa_2452008/?session=42040556

Mitä tulee keskusteluun, niin kaikkeen kyllästyy aikanaan, niin on mielestäni käymässä Hb:n kohdalla ainakin itselläni.. onhan se ihan hyvä, mutta pitempikin kuuntelu tauko ehkä palauttanee mielenkiinnon.

Nyt olen ihastunut tuohon All restorediin! aivan mainio. melodista ja mielenkiintoista metallia! Ja toinen, mitä tykkään nykyään kuunnella on Lifehouse. Ja heiltä erityisesti kappale Everything!! suosittelen kyllä lämmöllä kaikille kuunneltavaksi. Herättää ajatuksia, ja kyseenalaistaa!
 
Geldron sanoi:
Kyllä parasta Gospelia on Sotahuuto. Sopii "vähän" raskaamman musiikin ystäville.
Itse olen samaa mieltä :D Kävin kattomassa Sotahuutoa Vappugosbelissa. Oli hyvä!
 
Parasta gospelia on Ehdottomasti Luotettava Todistus (samasta kunnasta kuin minä), The Rain ja vielä vähän tuntematon VALO (kavereiden bändi, musaa löytyy mikseristä). Ja kai Juha Tapiokin gospeliksi lasketaan, ovathan jotkut hänen lauluistaan gospelia kuten "Väsyneet maan". (Juha Tapio on muuten samasta kunnasta kotoisin kuin minä näin btw :D)
 
Mitäs Sareth tykkäät LT:n nykykokoonpanosta, iskeekö vielä? ;)

Ja kyllähän Juha Tapion kaks ekaa levyä ihan täyttä gospelia ovat, kai se on sitten kuuntelijan päätettävissä kutsuako häntä viimeisten neljän levyn jälkeen gospelmuusikoksi, mutta hyvää musiikkia yhtä kaikki :)
 
Ylös