Huonot kokemukset keskustelualueista

Kieltämättä harkitsin kaksikin kertaa, että laitanko foorumin nimen ja linkin, mutta päätin silti laittaa. Aihe kun kuitenkin on Konnun kanssa sama ja uskon että kontulaisista moni tietää kyseisen sivun, on mielestäni hyvä antaa jonkinlaista varoituksen sanaa keskustelualueesta vähän samaan tapaan kuin "Millä foorumilla liikut" -ketjussa jossa taas asia on päinvastainen ja toisia keskustelualuieita tavallisesti kehutaan ja suositellaan muille.

Nimen jätin Heron tapaan mainitsematta. Ottakoot selvää ken haluaa, mutta ihan niin suoraan en viitsi kohdistaa närääni, että käyttäisin henkilöstä tämän nettinikkiä toisella foorumilla (jota hän ei itse mahdollisesti lue) arvostellakseni hänen toimiaan.
 
Tietenkään kenenkään nimiä ei pidä mennä mainitsemaan (ts. mennä henkilökohtaiselle tasolle), se nyt on sanomattakin selvää, mutta jos kerran on jotain hyvin perusteltua kritisoitavaa jostakin keskustelualueesta, niin mielestäni paikan voi aivan hyvin nimetä. Jos joku siitä herneen nenäänsä vetäisee (lähinnä siis kritiikin kohde), niin tämän on varmasti syytä katsoa ensin peiliin. Tarkoitus ei ole aloittaa mitään foorumisotia, kuten Nerwen jo sanoikin.
 
Yhdeltä foorumilta jäi niin huono fiilis, etten siellä edes tahdo vierailla. Hyvin vähän aktiivisia keskustelijoita, mutta sitäkin tiukempia ja joustamattomampia mielipiteissään. Keskusteltiin politiikasta, yhteiskunnasta, luonnosta ja opiskelusta, mistä vaan. Jos sanoit jotain väärin, et tiennyt jotain keskusteluun liittyvää asiaa tai jätti asian perustelematta perusteellisesti, tuli multaa niskaan, saatettiin vaikka haukkua. Ei todellakaan toivottanut tervetulleeksi.
 
Suuri amerikkalainen Tolkien-keskustelualue (forums.tolkienonline.com) on ollut kotini neljä vuotta. Se on ehkä vielä tiukemmin säädelty kuin Käärme mutta minulle ja suurelle osalle muistakaan käyttäjistä ei ole tuottanut mitään ongelmia pysyä sääntöjen sisällä. Nyt kuitenkin on ehkä vuoden sisällä bannattu useita suosittuja vanhoja ja suosittuja käyttäjiä, ilmeisesti aivan aiheesta mutta se on synnyttänyt jonkinlaisen kapinaliikkeen. Viikonloppuna se huipentui täysimittaiseen sotaan jonka seurauksena taas yksi suosittu tyyppi bannattiin (täysin aiheesta) ja yksi ylläpitäjä lähti. On siinä taustalla kai muutakin mutta minua ihmetyttää miksi yksinkertaisia sääntöjä on niin vaikeaa noudattaa? Onko Konnussakin salainen sissiliike joka vaatii kiroilun ja seksuaalisen vihjailun vapauttamista? En kyllä kadehdi lainkaan tuon foorumin valvojia, Konnussa sentään harvemmin joutuu moderoimaan ystäviään. (ja tuo ei todellakaan tarkoita että suhtautuisin käyttäjiin eri tavalla)
 
Ereine sanoi:
Onko Konnussakin salainen sissiliike joka vaatii kiroilun ja seksuaalisen vihjailun vapauttamista?

Onhan täälläkin muutama tyyppi, jotka yhä jaksavat säännöllisesti huomautella viesteissään, että eivät ole samaa mieltä tiettyjen Käärmeen sääntöjen järkevyydestä. Kyseessä ovat kuitenkin fiksut tyypit, jotka ovat kyllä eri mieltä eivätkä epäröi sanoa sitä, mutta eivät näe asiaa niin suurena, että sen takia kannattaisi repiä rikki koko yhteisö. Sissiliikkeestä ei siis voi puhua, vaan kyseessä on pikemminkin maltillinen oppositio.

Ja tietysti tänne aina välillä eksyy kaiken maailman sydänfrodosydämiä, joiden tavoitteet ja niiden toteuttamisen suunnitelmallisuus ovat jotakuinkin teinianarkistin ja citykarhun välimaastosta, kuitenkin lähempänä jälkimmäistä. Sellaisista selviää onneksi nukutusnuolilla ja tarpeeksi suureen metsään kärräämisellä, eikä kenellekään tule niitä ikävä.
 
Ereine sanoi:
Onko Konnussakin salainen sissiliike joka vaatii kiroilun ja seksuaalisen vihjailun vapauttamista?
"Love an' anarchy, babyyyyyyyyy!" :mrgreen:

Ei mutta oikeasti, minulle ei ole mikään sydämenasia saada ajetuksi liberaalimpia mielipiteitäni läpi ja ymmärrän täysin, jos joku ei yhdy niihin. En ole aivan varma mihin viittaat seksuaalisella vihjailulla, mutta minun on yhä vaikea ymmärtää kuinka joku voi vetää kirosanoista hernettä nenäänsä. Eikä nyt puhuta mistään liiallisuudesta, kaikkihan on pahaksi liiallisissa määrin. Mutta tämä tosiaan olen vain minä, jota on aika kieroutuneeksi tyypiksi muutenkin sanottu. Ja vaikka kirosanoille löytyykin oma paikkansa, ovat ne kuitenkin turhia (ts. ilman niitä ei kuole).

Mutta tosiaan, jos tuo seksuaalinen vihjailu on ihan ahdistelua, niin kyllä sen minun mielestäni tulisi olla kiellettyä. Huumoria ei lasketa. Yhdelläkin boardilla, jolla oleskelen, on topikki nimeltä "kenen foorumilaisen kanssa muhinoisit?" ja siitä on irronnut hauskoja nauruja kaikille.
 
Hilgaria sanoi:
Yhdelläkin boardilla, jolla oleskelen, on topikki nimeltä "kenen foorumilaisen kanssa muhinoisit?" ja siitä on irronnut hauskoja nauruja kaikille.

Ohhoh. Kuulostaa aivan hulvattoman hauskalta. :mrgreen: Olisiko tuo nyt ihan varmasti kielletty täällä? No, jos on, niin eipä auta. Paras niitä sääntöjä on noudattaa.
 
Minusta on lähinnä hauskaa katsella kuinka muuten jalkoihin polkeutuvat niiskut power-trippailevat netissä omilla foorumeillaan ottaen kantaa milloin mihinkin. "Mä totaalisti bännään sut jos viel teet ton!!!"

Keskustelu, mikä netissä käydään on mielestäni niin erotettu todellisuudesta, ettei sitä edes kannata alkaa ottaa muuna kuin kevyenä hupina. Harva olisi naamaa päin niin kakkamainen kuin jotkut ovat netissä , ihmisistä saa harvoin minkäänlaista realistista kuvaa ja muutenkin minusta ollaan hintelällä pohjalla jos ei ole harmainta aavistustakaan kenen kanssa "keskustelee". Ainoa ulkomaailmasta muistuttava tekiä ovat kaikkien foorumeiden omat pienet kuppikunnat.

Jotenka, kannattaako tuo nyt ottaa niin tosissaan tuo mesitsboord-homma.
 
Rune Merenkulkija sanoi:
Jotenka, kannattaako tuo nyt ottaa niin tosissaan tuo mesitsboord-homma.
Ota huomioon, että kyseessä on joillekin täysipäiväinen harrastus, johon käytetään kaikki vapaa-aika. Kyllä niihin pieniin netissä pyöriviin chihuahuahiin väkisinkin ihastuu tai vihastuu. Kaikki minun parisuhteeni ovat saaneet alkunsa netistä (pisin kesti lähes vuoden), ja kahdesta päättyneestä on minulle silti jääneet käteen yhdet parhaimmat ystäväni.

Eli jos "ihmisistä saa harvoin realististista kuvaa" niin viettää joko todella vähän ja epäsäännöllisesti aikaa foorumeilla tai sitten on vain sosiaalisilta taidoiltaan äärimmäisen huono.

Keskustelu, mikä netissä käydään on mielestäni niin erotettu todellisuudesta, ettei sitä edes kannata alkaa ottaa muuna kuin kevyenä hupina.
Tuo on kusipäiden (ei oo kirosana!) asenne. Olen nähnyt tuollaista hupia äksdee-, hymiö- ja rivous"vitsi"floodien muodossa aivan tarpeeksi ja itsekin bänninyt eri laudoilta sellaista harrastavia. Huumoria ei koskaan pidä unohtaa, mutta jos ei kykene edes ottamaan keskustelemaansa aihetta (tai keskustelukumppaniaan) vakavasti, on todennäköisesti idiootti ainakin käytökseltään.

Määrällisesti olen kakkamaisempi muuten juuri oikeassa elämässä, en netissä. Tämä ihan siitä syystä, että netissä on prosentuaalisesti enemmän niitä hyviä tyyppejä, joille ei tarvitse olla kakkamainen.
 
Runen mielestä ilmeisesti varsin monet ammattimaisista aiheista keskenään pelkän netin välityksellä viestivät ihmiset ovat itsepetoksen tilassa ja jäävät vaille tasokasta keskustelua, huolimatta siitä että viittaisivat kaikenlaisiin kirjoihin painettuihin faktoihin?

Mitä tulee siihen että nettikeskustelu eroaa paljonkin todellisuudessa tapahtuvasta keskustelusta, siitä olen samaa mieltä. Minusta hyvillä foorumeilla tapahtuva keskustelu on usein paljon tasokkaampaa ja informatiivisempaa, varsinkin jos se tapahtuu muunkinlaiseen kuin vain perinteisistä ennakkoluuloista kumpuavaan kritiikkiin kykenevien ihmisten välillä.

Yleisen järjen nimessä en katso, että minun tarvitsisi tarkentaa mielipidettäni "oikean sosiaalisuuden" merkityksestä.
 
En kauhean monilla foorumeilla seikkaile mutta eräänä päivänä ihan mielenkiinnosta katsoin Jippiin foorumeita ja kauneusosiota. Aivan sairasta meininkiä. Ei minkäänlaista valvontaa, ei sääntöjä, ei mitään . Ensimmäinen sivu pursuili topikkeja lävistyksistä ja kaikenmaailman v******tuneiden miesten kirjoitelmia suomalaisista naisista. Kukaan kävijöistä ei ilmeisesti ollut käynyt valvotuilla foorumeilla, ketjun aloituspostit olivat tyyliin: "Kui vanha saa napalävärin??? Oon 12 ja vanhemmat ei anna lupaa" Ja näitä oli sitten kymmeniä samalla sivulla. Laitoin Jippiille jopa palautettakin että joku edes viitsisi foorumeilla käydä puhumassa asiaa eikä vain pelleilemässä.
 
Minulla on huonoja kokemuksia suomi24:stä(jossa silti pyörin edelleen)

a:Koska viestejään ei voi korjata jälkikäteen,niin tulee paljon kirjoitusvirheitä.
b:löytyy henkilöitä,jotka eri palstoille massafloodittaa saman viestin-paras oli eräs JT joka heitti erään bakteerimoottorilaskun kreationismi-palstalle.
No,purettiin se ihan palasiksi eikä löydetty mitään.
(edes Dembskin filtteriä se ei läpäissyt ja se sentään on niiden oma laskukaava: mahdollisuus oli 10 pot 140. Dembskin rajahan kulkee 10 pot 150 ssä.) No,kyseinen henkilö luonnollisesti jätti vastaamatta mutta levitti samaa viestiä eri foorumeille niin että oli ihan työ etsiä että mihin olikaan sen laittanut.
(onneksi löytyy googlella...) Kävi oikeasti ärsyttämään-varsinkin kun kyseinen henkilö vastasi aina samalla tavalla-vaikka kyseinen vastauskin oli analysoitu porukalla palasiksi.
Minulta joka olen kaikessa väkivaltaisuudessani pitkäpinnainen tunsin tiettyä raivoa kyseistä ihmistä kohtaan,suorastaan etten sanoisi..
 
Roark sanoi:
Wicked... Täytyy ottaa yhteyttä niihin ylläpitäjiin. Satun tuntemaan niistä aika kasan. Jäi kyllä kummastuttamaan minuakin.
Rohkeasti vain ottamaan! :)

Merrin postista tuli mieleen heti tämä paikka ja yleinen ongelma, säännöillä keskustelun vaikeuttaminen. Usein tuntuu unohtuvan, että itse keskustelu on se pääseikka, ei se miten se tehdään. Täälläkin sain valituksia, kun ei olisi saanut käyttää quoteja, kun vastasin edelliseen viestiin. Doh, sepäs olikin fiksu valittamisen aihe. Je.
 
Keskustelu on paaseikka ja konnavahtien tyona on pitaa huoli etta keskustelu on mahdollisimman sujuvaa. Turhat lainaukset tekevat keskustelusta sekavaa ja hidastavat lukemista, samoin liian pitkat lainaukset. Niista huomauttimen ei ole millaan tavalla turhaa, ellei huomauttaminen keskeyta keskustelua. Saannoille on aika usein syynsa.
 
Paitsi jos minä haluan selkeästi osoittaa jonkin pointin. Jos me kirjoitamme vuorotellen a4:n mittaisi vastauksia ilman quoteja, niin siitä ei ota Jeesuskaan selvää edes lasien kanssa, ellemme ala pukemaan sitä muotoon: Ja mitä Pekan sanomisiin yhdinaseiden varastoimisesta pilvilinnoihin tulee, en pidä järinkään mahdollisena niiden lennättämistä vahingoittumattomina niin korkealle.

Turha nillittäminen pois jos keskustelu sujuu valmiiksi ihan hyvin, eikä keskustelijoilla ole ikäviä kokemuklsia keskustelusta.

Ja mitäs sitten tapahtuu jos minä sanon, että quotet selventävät keskustelua? Hups.
 
Jos lainaus on valttamaton ja viittaa tiettyyn kohtaan ja sisaltaa vain tietyn kohdan ei se tietenkaan ole turha. Mina tarkoitin lahinna liian yleista koko edellisen viestin lainausta ilman etta viittaa johonkin kohtaan. Lainaukset selventavat ja totta kai niita saa kayttaa, vaarinkayttoon on vain tarkoitus puuttua. Mutta konnavahditkin tekevat virheita vaikka sita voi olla vaikeaa uskoa.
 
Kai minä nyt lainata osaan. :roll: Tästä minä juuri puhuinkin.

Ja toki, kaikki voivat erehtyä, mutta se on ihan sama erehtyykö vai ei, jos kyse on siitä onko koettu huonoja kokemuksia. Siitä alunperinkin oli kyse, tarkoitus ei ollut esittää mitään syyttävää sormea tai lähteä teilaamaan.
 
Kreifi sanoi:
Jos me kirjoitamme vuorotellen A4:n mittaisia vastauksia ilman quoteja...
Yleensäkin pitäisi pyrkiä kirjoittamaan sopivan lyhyesti ja ytimekkäästi, jotta viestin jaksaisi lukea läpi. Pitkät vastaukset ovat käsittämättömän puuduttavia, oli niissä lainauksia tai ei.
 
Sillanrakentaja sanoi:
Yleensäkin pitäisi pyrkiä kirjoittamaan sopivan lyhyesti ja ytimekkäästi, jotta viestin jaksaisi lukea läpi. Pitkät vastaukset ovat käsittämättömän puuduttavia, oli niissä lainauksia tai ei.
Höpön löpön. Ei se viestin pituus vaan se tapa, jolla kirjoitetaan. Ainakin itse lueskelen päivittäin monien kymmenien sivujen pituisia viestejä ajankuluksikin.

Hathaldir sanoi:
Onhan täälläkin muutama tyyppi, jotka yhä jaksavat säännöllisesti huomautella viesteissään, että eivät ole samaa mieltä tiettyjen Käärmeen sääntöjen järkevyydestä. Kyseessä ovat kuitenkin fiksut tyypit, jotka ovat kyllä eri mieltä eivätkä epäröi sanoa sitä, mutta eivät näe asiaa niin suurena, että sen takia kannattaisi repiä rikki koko yhteisö. Sissiliikkeestä ei siis voi puhua, vaan kyseessä on pikemminkin maltillinen oppositio.
Well said, ja myönnän että kuulun selvästikin tähän oppositioon. Täytyypi myöntää, että "Huonot kokemukset keskustelualueista" toi minulle ensimmäisenä mieleen Konnun. Vaikkakin ihmiset ovat täällä (pääosin) fiksua porukkaa ja paikka on pysynyt kohtuullisen siistinä keskustelupaikkana, ovat jotkin säännöistä mielestäni järjettömiä. Onpahan täältäkin kadonnut monta hyvää keskustelijaa näiden takia, enkä ole suuremmin ihmetellyt. Useimmilla on ollut mielestäni hyvä syykin (monilla Konnavahdeilla taitaa olla vielä lähimuistissaan tapaus Roark - on aina ikävä menettää hyvä keskustelija sääntöjen pilkunviilaamisen takia, mutta minkäs teet).

Eräällä toisella foorumilla (nimi jätetty tahallisesti pois) on tapahtunut ylläpidon tasolta joitakin epäreiluja vetoja, eli jäseniä bannailtu henkilökohtaisten asioiden takia ja n00bailun rangaistus määräytyy sen mukaan, miten hyvä päivä admineilla on ollut.
 
Rune Merenkulkija sanoi:
Keskustelu, mikä netissä käydään on mielestäni niin erotettu todellisuudesta, ettei sitä edes kannata alkaa ottaa muuna kuin kevyenä hupina. Harva olisi naamaa päin niin kakkamainen kuin jotkut ovat netissä , ihmisistä saa harvoin minkäänlaista realistista kuvaa ja muutenkin minusta ollaan hintelällä pohjalla jos ei ole harmainta aavistustakaan kenen kanssa "keskustelee". Ainoa ulkomaailmasta muistuttava tekiä ovat kaikkien foorumeiden omat pienet kuppikunnat.
En nyt olisi tuossa ihan samaa mieltä. Itse käyn aktiivisesti sekä täällä Konnussa että Aihevapaalla, ja molemmissa olen saanut monestakin ihmisestä varsin realistisen kuvan ja tutustunut jopa IRL. Saanut ystäviäkin, kuvittele. :) Yksi rakkaimmista ystävistäni tällä paikkakunnalla on täältä Konnun kautta löytynyt. Eli en sanoisi tätä vain huviksi, tai että en tiedä kenen kanssa keskustelen. Riippuu keskustelusta ja keskustelijoista. Tuolla toisella keskustelualueella, Aihevapaalla, pyörivät samat nimimerkit ja tiedämme toistemme perheistä paljon. Olemme tavanneetkin usean kanssa, lapsemme tuntevat toisensa ym. Jutut ovat välillä tosiaan silkkaa hupia, välillä kysellään vakavampia ja tuetaan toisia isoissa suruissa ja ollaan hengessä mukana valtavissa iloissa. :)

Eli ei voi yleistää. Nettikeskustelu voi olla kaikkea tuota, mitä kirjoitat, Rune, tai sitten se voi olla kätevä tapa pitää yhteyttä hyviin tyyppeihin, joiden kanssa on mukava jutustella, oli se sitten hupia tai vakavia asioita. Itse olisin hyvin hukassa ilman nettiä ja nettikeskusteluja. Nää paikat on ainakin tällaiselle kotiäidille iso henkireikä. Kenen kanssa mä muuten juttelisin kun puuhaan lasten kanssa kotona, pihan puille ulkoillessa, jäisin kaupan kassalle höpöttämään tunniksi tai jotain? Netin kautta moni kotona oleva saa juttutovereita ja kavereita. Myös sitten niitä IRL-kavereita, joiden luona voi kyläillä ja lapsetkin saavat uusia kavereita. :grin:
 
Ylös