Ingress

En pitänyt kiirettä pisteiden haalimisessa, sillä uskoin hopean saamisen kestävän kauan, mutta sitten uudet mitaliluokat jättivät minut vain useamman kymmenen tuhannen pisteen päähän ysitasosta. Smurffi onneksi tuli kylään ja siivosin hänen jälkiään rantapuistossa parin sipulikentänkin voimin. Ysitasosta uupui enää muutama tuhat pistettä, mutta illalla huomasin, että toisaalla kaupunkia siivottaessa oli jätetty kaksi linkkiä ja niiden mukana kaksi kenttää luomatta. Pyöräilin illalla vetämään ne ja sain 2 400 000 pistettä täyteen! Ysitaso viimeinkin!

Seuraavalle tasolle tarvitsen yhteensä 4 000 000 pistettä ja hopeamitalin. Vaikea sanoa, mistä mitalin saan. Pisteidenhaalinnassa pääsin tänään sataatuhatta lähemmäksi tavoitettani kun valtasin Mustankallion hautausmaan Lahdessa. Smurffi oli napannut sen jättäen kasi- ja seiskareson jokaiseen portaaliin, mutta ei ollut huolehtinut resojen lataamisesta etänä. Niistä ei ollut minulle vastusta, mutta edellisestä hautausmaakeikasta viisastuneena en pitänyt turhaa kiirettä, vaan häkkäsin jokaisen vihollisportaalin neljä kertaa ennen niiden tuhoamista. Näin sain kerättyä monta avainta linkkejä ja etälatausta varten. Jos avaimet uhkasivat loppua kesken, asetin valtaamiini portaaleihin Heat Sinkeja ja Multihackeja. Tein huolellista työtä 16 valtaamani portaalin kanssa. Vasta kaupungilla heittäydyin lapsekkaasi asettamalla jo kertaalleen aiemmin valtaamaani portaaliin kahdeksan ykkösresoa ja kaksi Link Ampia. Säästin kasiresot niihin portaaleihin, joista yritettiin tosissaan tehdä kasiportaaleja. Omiini laitoin resoja seitsemännestä tasosta alaspäin. Katkera kokemus on opettanut minut säästämään kasiresoja.

Oli liukasta, muttei enää vaarallisen liukasta, koska sade ja lämpö olivat pehmittäneet jään. Lunta sateli kaiken aikaa ja työskentelin leveän sateenvarjon alla. Hankin hiljattain Android-älypuhelimen ja sillä onkin paljon helpompaa pelata kuin iPadilla. Akku uhkasi loppua kesken urakan ja kun liitin puhelimeen vara-akun latauspiuhan kanssa, niin akku latautui Ingressistä huolimatta. Vastaavasti vara-akulla saa iPadin hyytymistä vain hidastettua. Kaupungilla näytin aika hoopolta piuha taskusta toiseen mennen, mutta se ei ollut autettavissa. We are the Ingress Borg.
 
Olin suunnitellut tekeväni tunnin mittaisen reippaan kävelyretken sekä lauantaina että sunnuntaina odotellessani pientä Luigiamme harrastuksistaan, mutta eipä niistä kovin reippaita tullut, kun portaalien houkutus kävi liian suureksi ja päädyin viettämään ulkoiluaikani pitkälti paikoillani seisten ja kännykän näyttöä tökkien. Vaan sainpahan vallattua kaikkiaan kolme portaalia, luotua yhden aika ison kentän linkittelmällä valtauksiani muihin Valaistuneiden portaaleihin ja häkättyä nipun muitakin portaaleja. Sai toki myös raitista ilmaa samalla, eilisessä viimassa oikein roppakaupalla, vaikken kauheasti liikkunutkaan. Nyt puuttuu enää noin 45 000 AP:tä kuutostasosta.

Tänään sain lisäksi vihdoin aikaiseksi taiteilla kännykkäni suojakuoreen valaistuneiden tunnuksen. Pitäähän skannerilla olla arvoisensa suojus ;)
 
Kuutosbursteilla tekeekin jo jotain. Olen pitänyt niitä inventaariossani alimman luokan bursteina, joskin parina viime päivänä ne olisivat olleet aivan liian heikkotehoisia. Smurffit nimittäin lanasivat kotikaupunkini totaalisesti viikonloppuna kun olin toisaalla ja jättivät jälkeensä 7–8-tasoisia portaaleja vahvoilla puolustuksellisilla modeilla. Niitä ei saanut alas muuten kuin kasibursteilla. Yhdestä tuhosin modit ja käännytin sen hyvisten puolelle Jarviksella. Nyt se on täynnä häkkäämistä nopeuttavia ja lisääviä modeja mukavasti työreittini varrella. Paikalla on katoskin, jonka alla pitää sadetta.
 
Sen sijaan että olisin mennyt tänään koululle, päädyinkin "olosuhteiden pakosta" palloilemaan keskustassa, ja kun sääkin oli tarpeeksi lauha niin jaksoin riehua itseni vihdoin kasitasolle :) Pari kuukautta siihen meni kokonaisuudessaan, vähän oli pulaa motivaatiosta ja ajasta ja lomalla myös porteista, mutta nyt oon taas aktivoitunut. Harjoittelun takia olen nyt joutunut reissaamaan Espoossa ja tunnin bussimatkoilla ei ole oikein muutakaan tekemistä, ja tässä viime päivinä on levelin lisäksi tippunut muutama mitalikin. Tekisi mieli pelailla enemmänkin, mutta nää kylmät ilmat ei oikein sovellu näpeille (kuulemma truu smurffit ei säätilasta välitä, mutta mua kyllä vähän huolestuttaa että pilaanko sormeni jäädyttämällä niitä päivittäin). Kosketusnäyttöhanskoista ei ole iloa pakkasessa, liian kuivaa, plussakelillä vesisateessa ovat kyllä hyvät. Enempi pelaaminen edellyttäisi myös lisäakkuhommelin ostamista. Viime viikolla päätin lähteä suorittamaan presidenttimuistomerkkimissiota, kotona kauempana rannikolta oli oikein kiva pikkupakkassää, keskustassa sitten puhalsi joka suuntaan ja luihin ja ytimiin tuuli ihan liian monta metriä sekunnissa. Periksi en toki antanut, mutta hyppäsin kyllä hyvin mielelläni ensimmäiseen ratikkaan kun olin portaalit kiertänyt.
 
Ankerin vara-akut ovat suosittuja innokkaiden pelaajien keskuudessa, mutta niitä ei saane ostettua Suomesta, vaan niitä pitäisi tilata jostain Saksan Ebaysta. Minulla on vain pari halpaa vara-akkua, joista saa yhteensä noin 17 ampeerituntia irti. Halvempien vara-akkujen ongelma on se, että niiden elektroniikka ei ole kehittynyttä ja jos sekä mobiililaitteen akun että vara-akun varaus on alhaalla, saattaa virtaa alkaa kulkea väärään suuntaan, mobiililaitteesta vara-akkuun.

Kynsikkäät, joissa on sormenpäiden päälle taitettava kinnasosa, ovat kätevät kylmässä. Minun on tehty fleecestä ja etusormen kärjen voi laittaa pilkistämään niistä. Kosketusnäyttökynääkin voi kokeilla.

Uusin mitalilaji yllyttää houkuttelemaan lisää pelaajia. Jokainen värvätty pelaaja, joka saavuttaa vähintään kolmannen tason, tuo yhden pisteen värvääjälle ja hänen rekrytointimitalinsa väri voi kaunistua. Niinpä te, jotka haluatte alkaa pelata Ingressiä, älkää vielä ladatko ilmaista peliä App Storesta tai Google Playsta, vaan ilmoittakaa aikeestanne minulle Gmail-osoitteestanne (jota aiotte käyttää pelaamiseen) minun Gmail-osoitteeseeni moctodliamgt, jotta minä pääsen kutsumaan teidät pelaamaan. Vastalahjaksi saatte minut mentoriksenne, jota pommittaa tyhmillä kysymyksillä ja jolta saa ilmaiseksi hyödyllisiä virtuaalisia tavaroita aina kun satumme fyysisesti samaan paikkaan. Join the Enlightened!
 
Taaaaai sitten voi liittyä hyvisten puolelle ja olla yhteydessä vaikka minuun ;) (En kyllä ehkä hirveän paljon tätä enempää aio tehdä töitä moisen turhakkeen saamiseksi, peliin itseensä liittyvät mitalit motivoivat enemmän.)

Mulla joskus pienenä olikin sellaiset kynsikäslapaset, mutta muistaakseni niiden kanssa aina paleli vaikka eivät nekään ihan ohuet olleet. Mutta tietysti vähemmän palelisi kuin paljain käsin, ja sellaisethan askartelisi itsekin kun ehtisi ja viitsisi (visioin heti neulotut kynsikkäät fleecehupulla tai -päällilapasella, mutta kun mun mielestä jo lapasissa on liikaa sormia neulottavaksi...)

Nyt vielä viikon ajan voisin retkeillä Espoossa ja Vantaalla "ilmaiseksi", saa nähdä tuleeko lähdettyä (Helsingissäkin toki on ihan tarpeeksi käymättömiä portaaleja). Tänään kotimatkalla hyppäsinkin bussista Otaniemessä ja kävin tekemässä teekkarisammakoille pientä kiusaa, mutta kauhean laajaa kierrosta en jaksanut, olisi pitänyt olla kahluusaappaat mukana.
 
Viettelin eilen ensimmäisen neitsyeni!
Minun ensimmäinen neitsytseikkailuni tapahtui juuri äsken. Olin tulossa bussilla koulusta ja vilkaisin skanneria lähinnä saadakseni selville että joko toinen kahdesta lähiportaalistani oli mennyt harmaaksi (lähiportaalit ovat lähellä mutta sen verran sivussa reitiltä ettei aina väsyneenä kotiinpalatessa jaksa niitä kiertää). Mutta kappas vain, näinkin kahden portaalin sijaan kolme! Kipin kapin valtaamaan uutukaista! Hieno tunne kieltämättä. Ja mukavaa muutenkin että ottivat nyt projektiksi portaaliehdotusten käsittelyn, uusia on putkahdellut sinne sun tänne ja tutuistakin paikosta on voinut saada uniikkeja vierailuja ja valtauksia.

Ostin myös vihdoin kosketusnäyttökynän kun sellaisia oli Tigerissa eurolla (ja koska se oli hyvin söpö ja blingbling). Puolentoista päivän käytön perusteella se toimii ihan huomattavasti paremmin kuin kuvittelin. Toki zoomailu ja kartan pyörittely on vähän haasteellista, mutta sormet pysyvät vähän lämpöisempinä :)
 
Meidän lähikaupallammekin on nykyään portaali, samassa rakennuksessa kun toimii Länsi-Vantaan vapaaseurakunta, joka sylkee iloisesti XM:ää maailmaan. Valtasin sen tietysti heti, kun sen olemassaolon huomasin, mutta tällä hetkellä se on valitettavasti vastapuolen hallussa. Joskus mietin, mitä eri uskonnollisten yhteisöjen ihmiset ajattelevat (tai ajattelisivat jos tietäisivät) siitä, että heidän pyhät paikkansa on valjastettu pelikäyttöön.

Koin viime lauantaina ensimmäistä kertaa sen tilanteen, että joku vastapuolen pelaaja kulki perässäni ja valtasi juuri omimani portaalit takaisin sitä mukaa kuin siirryin seuraavalle. Se oli yllättävän ärsyttävää. Nyt haudon hirveitä antipatioita jotain viatonta pelaajaparkaa kohtaan ihan vain siksi, etten saanut pitää portaaleja kuin muutaman minuutin kutakin enkä siksi ehtinyt linkittää niitä keskenään.

Sain vihdoin aikaiseksi myös ehdottaa uuttaa portaalia paikkaan, jossa sellainen pitäisi mielestäni itsestäänselvästi olla. Paikka on niin ilmeinen, että kuvittelisin kyllä aika monen muunkin ehdottaneen sitä, mutta ei yksi lisäehdotus varmaan ainakaan sen portaaliksi muuttumisen todennäköisyyttä pienennä.

Muoks: Enää 74 700 AP:tä, niin olen seiskatasolla =)
 
Last edited:
Minulta uupuu jotain 600 000 AP:tä ja yksi hopeamitali kymppitasolta. Pisteet taitavat kertyä ja mitali kirkastua yhtäaikaisesti, sillä linkittäminen ja kenttien rakentaminen kerryttää paitsi pistesaldoa niin myös vastaavien mitalien vaatimia suorituksia. Kotikaupungissani se oli vielä kylmillä keleillä vaikeaa, mutta nyt on paikallinen smurffi herännyt talviuniltaan ja pisteitä on taas helposti saatavilla. Hän ei pelannut talvella, koska hänen kätensä kärsivät kylmästä. Hänen pelityylinsä on ärsyttävä, mutta ehkä se on silkkaa strategiaa: pakottaa vastustajat lopettamaan pelaaminen kyllästyneinä ja sitten vallata koko kaupunki omalle leirille.

Tänään bongasin Intelistä upouuden portaalin hautausmaalta, samasta paikasta johon olin itsekin ehdottanut portaalia ilmeisen myöhässä. Toinen sammakko ehti napata sen itselleen, mutta töiden jälkeen vedin siitä kolme linkkiä valmiiseen kolmioon saaden aikaan sipulikentän. Aion pelata vähän joka päivä, jotta siitä ei menisi maku. Kaupunkismurffin vuoksi tehtailen korkeintaan kolmostason portaaleja, jotta hän ei hyötyisi niiden suomista tavaroista.

Olen päässyt glyphaamisen makuun. Sain tänään siitä pronssimitalin. Glyphaamalla saa pisteitä omienkin portaalien häkkäämisestä. Merkkien muistaminen ja virheetön, mahdollisimman nopea toistaminen käyvät työstä ja voi sitä onnen määrää, kun ekan kerran saa viisi glyphiä piirrettyä oikein!

Missioninkin tein, ysitasolla kun olen. Kovin kunnianhimoinen se ei ole, onpahan vain kävelyä paikallisessa rantapuistossa, vaikka nimi lupaakin enemmän: Heinola Shore Park Walkabout.
 
Minä olen viimeaikoina innostunut pelaamaan, iski kilpailuhenki kun vasta-aloittanut kaverini pääsi parissa viikossa tasolle 8. Minä onnistuin äskettäin pääsemään vaivalla seiskatasolle, siinäkin auttoi eniten se että poikaystäväni haluaa minut kasiksi ja saan häneltä paljon avaimia.

Sen olen huomannut että minua ei kiinnosta laskelmointi ja pisteiden maksimointi, olen kiinnostuneempi vain ulkoilusta ja vastaantuleviin portaaleihin reagoinnista. Siihen tyyliin sopii hyvin missioiden suorittaminen, tosin erehdyimme aloittamaan Raisiossa yhtä joka olisi melkein vaatinut autoa ellei halunnut kävellä ensin yhteen suuntaan kuutta kilsaa ja sitten ties minne muualle (tai se olisi pitänyt useammassa erässä ja Raisio ei niin paljon houkuttele). Poikaystävä haaveilee missiosta jossa Turun kirkkoja saisi jotenkin linkitettyä pentagrammiksi.
 
Minäkään en jaksa kauheasti suunnitella, sen kuin vain häkkään kaiken vastaantulevan, valtaan kaiken mitä voin ja vedän linkkejä summanmutikassa sen mukaan kuin Ingress antaa niin tehdä (en ole jaksanut selvittää, millä logiikalla se linkitettäviä portaaleja milloinkin tarjoaa). Mutta glyphaamista olen harjoittanut alusta asti, se on niin hauskaa. On aina harmin paikka, jos ei ole aikaa jäädä glyphaamaan isomman portaalikeskittymän jokaista portaalia, vaan pitää suorittaa vain nopea "drive-by-hacking" matkalla jonnekin.
 
Yksinkertaista sipulikenttää voisitte kokeilla, jos jaksatte hieman suunnitella. Sitä varten tarvitsette ensinnäkin kolme portaalia, jotka muodostavat keskenään kolmion. Sen ei tarvitse olla tasasivuinen, vaan se voi olla hyvinkin muotopuoli, mutta silti kolmio. Vetäkää linkit portaalien välille, jolloin muodostuu yksi kenttä. Kolmion ulkopuolella täytyy olla yksi portaali, josta voi vetää linkit jokaiseen kolmion portaaliin. Vetäkää ensin linkit sivuportaaleihin (tai -portaaleista, kummin päin vain) ja lopuksi ulkopuolisesta portaalista kolmion kärjen portaaliin (toiseen suuntaan se ei onnistu). Voilà! Tuloksena on kuusi kenttää kuudella avaimella! En itsekään varsinaisesti ymmärrä, että miten, mutta niin se vain on. Todella taloudellista kentäntekoa. Jos ulkopuolisen portaalin takana on toinen portaali, josta näkee sivuportaaleihin ja ensimmäiseen ulkopuoliseen portaaliin, niin siitä voi vetää uudet linkit niihin. Silloinkin keskimmäinen linkki täytyy vetää viimeisenä.
 
voi sitä onnen määrää, kun ekan kerran saa viisi glyphiä piirrettyä oikein!
Ja voi sitä turhautumisen määrää kun peli tai puhelin tykkää käydä lagaamaan aina silloin kun varmasti muistaisi ne viisi kuviota. Joko kosketusnäyttö ei toimi kunnolla tai sitten Ingressille ei muuten vaan kelpaa glyyfit jotka minä olen piirtänyt ihan oikein. Valoisana puolena että viiden yhdistelmiäkin alkaa pikkuhiljaa muistaa vaikka ne olivatkin aluksi aivan kamalia. (Mä en ymmärrä niitä ihmisiä jotka valittivat glyphaus-mitalista että "en tule ikinä saamaan tuota", kun siinä ilmeisesti kehittyy harjoittelemalla ja pisteitä saa pikkuportaaleistakin kun vaan jaksaa tehdä tarpeeksi.)

Tulisikin jo kesä ettei tarvitsisi aina miettiä sormien jäätymistä ja voisi pelailla pidempään ja suunnitelmallisemmin, mä kun olen kuitenkin ehkä enemmän pisteidenmetsästäjätyyppiä, vaikka vähän randomisti pelailenkin.
 
Voi sitä turhautumisen määrää silloinkin, kun jää noin seitsemäntuhannen pisteen päähän seuraavasta tasosta, koska aika loppuu ja on pakko juosta hakemaan mukelo tanssitunnilta. Mutta tiedänpä ainakin pääseväni satavarmasti seiskatasolle seuraavalla kerralla kun on taas aikaa mennä valtaamaan muutama portaali =)
 
Pöh, ei yksinkertaisesta sipulikentästä saakaan kuutta kenttää kuudella avaimella, vaan pelkästään neljä. On se silti aika hyvin.

Sojourner-laskurini ei tainnut huomata, etten viikonloppuna ollut häkännyt vuorokauteen portaalia, joten olen enää kymmenen päivän päässä hopeamitalista. Se voi ehtiä kirkastua kullaksikin, jolloin olen lähempänä yhdennentoista tason vaatimusten täyttämistä.

Toivoisinpa saavani jotkut muutkin pelaamaan tätä peliä, mutta olen huono mainostamaan. Viime kesänä Purkajaisissa sain yhden käännynnäisen. Ehkä sama onnistuu tänä keväänä kouluttajien palauteseminaarissakin, mikäli sinne pääsen lähtemään.
 
Turku on ilmeisesti osa jotain tapahtumaa tai jotain mikä käytännössä näyttää tarkoittavan sitä että siniset eivät saisi tuhota kenttiä tai linkkejä tai tehdä uusia ennen lauantaita. Tekee pelaamisen vähän tylsäksi.
 
Pari kuukautta tullut pelaamiseen taukoa ja 7-tasolle jumiuduttu. Ainakin itselläni pelaaminen alkoi tuntua jo melko kaavamaiselta, joten mielenkiinto hävinnyt täysin koko pelistä.
Ehkä kesän koittaessa löytyy se peli-ilokin...
 
Seiskataso saavutettu =) Koska se oli niin lähellä, valkkasin portaalin, josta ihan erityisesti tykkään, ja kävin valtaamassa sen viimeisten tarvittavien pisteiden haalimiseksi. Nyt onkin sitten vähän matkaa kasitasolle, mutta eiköhän sekin kesään mennessä irtoa.

Minun peli-intoni ei ole ollenkaan hiipumassa, päin vastoin. Saatan välillä jopa intoutua vähän suunnittelemaankin asioita sen sijaan, että vain rynnistäisin suin päin jokaisen näkemäni portaalin kimppuun. Ja on hauskaa "soololarpata" Ingressin maailmassa =)
 
Nyt pääsiäispyhinä on tyttärelläni koristurnaus naapurikaupungissa. Jos se pidettäisiin etäämmällä, sinne matkustettaisiin linja-autolla ja nukuttaisiin yöt koulumajoituksessa. Nyt ei ole yhteiskuljetusta eikä majoitusta, joten koti- ja naapurikaupungin väliä joutuu sahaamaan ainakin iltaisin ja aamuisin. Jos otteluiden välillä on pitempi tauko, niin tytär menee siksi aikaa kotiin lähisukulaisten kyydillä. Minä puolestani aion jäädä pelipaikkakunnalle. Muuten se olisi tuskastuttavan tylsää, koska pässiäisenä ei mikään paikka ole auki, mutta koska pelaan Ingressiä, olen onnellinen niin kauan kuin kännykässäni riittää virtaa. Joudun kävelemään parin tunnin ajan pitkin toisen kaupungin katuja? Onnela! Paratiisi!
 
Pitäisköhän ruveta tekemään isompia kenttiä, kun nykyisellä menolla saan mustan Illuminator-badgen vuonna 2592...
 
Ylös