Karvat vai ei?

haisku sanoi:
Tässä samalla voisin vielä kysäistä että ajeleeko moni mies kainalokarvojaan? Itse en voisi kuvitella semmoista tekeväni, enkä kyllä näe mitään syytäkään. Ehkä joku voisi auttaa minua ymmärtämään miksi moni kuitenkin tekee niin? Outoa.

Oma vaatimaton mielipiteeni on, että ainakin "partailmiötä" on helppoa ja hygienian kannalta ehkä kannattavaakin ehkäistä tietyin väliajoin. Kuten KESÄLLÄ. Posliineja ei tosiaan tarvitse vedellä; pelimiesratkaisu on varsin selkeä kun ottaa vain luppoajalla ne terävät sakset kauniiseen käteen pensasaita mielessä. Vaikka bonsaitakin saa tietysti yrittää, jos haluaa.
 
haisku sanoi:
Tässä samalla voisin vielä kysäistä että ajeleeko moni mies kainalokarvojaan? Itse en voisi kuvitella semmoista tekeväni, enkä kyllä näe mitään syytäkään. Ehkä joku voisi auttaa minua ymmärtämään miksi moni kuitenkin tekee niin? Outoa.

En ole mies, mutta olen ollut huomaavinani vaikkapa urheilukisoja katsellessani, että miesten kainalokarvojen ajelu on yleistynyt (harva mies on varmaan luonnostaan karvaton kainaloista?). Lisäksi olen joskus lukenut jostain roskalehdestä päättömän jutun, jonka mukaan kainaloon voi saada jonkun tulehduksen, jos karvoja on liikaa. Jutussa ei puututtu siihen, miten ihmeessä aiemmin ei ole puhuttu tästä vakavasta terveysongelmasta..

Mutta siis vaikuttaa siltä, että karvattomuus yleistyy niin naisilla kuin miehilläkin ja sitä usein perustellaan "hygieniasyillä", vaikkei sellaisia oikeasti liene olemassakaan. Nykyajan käsitys siisteydestä on vähän toista kuin vaikka kymmenen vuotta sitten. En oikein tykkää ilmiöstä: tuntuu, että ihmiset aiheuttavat kaikessa koko ajan lisää vaatimuksia, niin ulkonäössä kuin vaikka työssäkin. Karvattomuus on osa täydellisyyden vaatimusta!
 
haisku sanoi:
Tässä samalla voisin vielä kysäistä että ajeleeko moni mies kainalokarvojaan? Itse en voisi kuvitella semmoista tekeväni, enkä kyllä näe mitään syytäkään. Ehkä joku voisi auttaa minua ymmärtämään miksi moni kuitenkin tekee niin? Outoa.

Moderni nykyaikainen mies ajaa tasa-arvon asiaa myös karvaisilla alueilla.
 
haisku sanoi:
No, olihan siitä hyötyä kun yli 18-vuotiaaksi luultiin, mutta nyt on alkanut pikku hiljaa kypsyttämään koko parran ajo.
Siksi partaa ei ajeta. ;) Ja ne puheet, ettei parta mukamas olisi seksikästä, ovat höpöä.

Ajoin tietysti itsekin parran siinä vaiheessa, kun se kasvoi harvakseltaan ja epäsäännöllisesti. Eihän teiniparta hyvältä näytäkään, mutta se ei johdu parrasta vaan siitä, että se on keskeneräinen. Joskus 18-19 -vuotiaana en enää ajanut kokonaan, ja kun kasvu runsastui, jätin ajamisen tyystin.

Viikset eivät kasva minulla yhtä hyvin kuin parta. Nekin ovat tihentyneet, mutta keskellä on hölmö kohta, jossa ei oikein tahdo kasvaa. Käänteiset Hitler-viikset ovat jotenkin lame. :ouch: Toivon viiksien vielä alkavan kasvaa kunnolla, koska vahvat ja selkeämuotoiset kalapuikkoviikset näyttäisivät hyvältä naamassa. Tuo on myös ainoa tyyli, jossa voisin kuvitella olevani ilman partaa, koska ne saattaisivat olla keskenään taistelevia elementtejä. Muuten parran osalta idoleitani ovat Rasputin ja Tolstoi.

Tässä vaiheessa menee toistoksi, mutten leikkaa tukkaakaan. Oikeastaan olisin voinut kirjoittaa suoraan "karvat", koska en aja mitään. :D Kainalokarvojenkaan poistamiselle ei ole tarvetta, koska onnekkaasti en kärsi hajuhaitoista (hikoilen ja haisen lähinnä urheillessani, muulloin samoja vaatteita voi pitää päiväkausia ja niistä tulee korkeintaan vähän tunkkaisia - joko alipukeudun tai sitten elimistö ei tosiaan turhan tähden hikoile).

Yhteen asiaan tosin partahöylää käytän: yksittäisten partakarvojen ajamiseen poskista. Niitä ilmestyy sinne samaan tapaan kuin joskus ysiluokalla leukaan, joten toivon voivani kasvattaa vielä hienon, tasaisen ja pehmeän poskiparran!
 
Kainalokarvat, nuo ällöttävyyden ruumiillistumat! :grin:

Niinhän se vain on, että minua on aina inhottanut kainaloista pilkottavat pehkot. En tiedä syytä siihen, kyseessä voisi olla vain yleinen kainaloihin liittyvä epäpuhtauden leima, joka on jossain vaiheessa lapsuuttani ruvennut assosioitumaan vahvasti nimenomaan siihen karvoitukseen. Toisaalta, en myöskään pidä rinta-, selkä-, tai olkapääkarvoista. Onneksi minulle ei ole suotukaan kuin muutamia hassuja rintakarvoja (kainalokarvojakaan ei ole montaa), jotka saa helposti ajettua pois päiväjärjestyksestä. Parta ja viikset kasvavat hyvin lievissä määrin, kaikeksi onneksi. Ajelu on kuitenkin paikallaan joka päivä mikäli haluan näyttää siistiltä, mutta pari-kolmekin päivää ilman parranajoa on mahdollista ilman että alan näyttää Rosvo-Roopelta.

Tiedätkö missä sijaitsee kärpästen hautausmaa?

Oikeastaan, kaikki karvoitus navasta ylöspäin on mielestäni enemmän tai vähemmän ei-toivottua hiuksia lukuun ottamatta. Niiden kohdalla harrastan hyvin taloudellista muotia: annan hiukseni kasvaa verrattain valtoimenaan puolisen vuotta, jonka jälkeen lyhennän ne lähestulkoon hyppyritukkapituuteen.

Mitä tulee siihen kehon toiseen puoliskoon, no, sen suhteen olen paljon sallivaisempi.

- Vanhojen miesten nenissä. Voit nähdä niiden jalkojen törröttävän esiin.

Nenäkarvojen leikkuu on siis harvakseltaan paikallaan. Kun ensi kerran ymmärsin tuon (lapsena viljelemäni) vitsin kaikessa kauheudessaan, päätin etten itse koskaan halua näyttää kärpästen hautausmaalta! Kulmakarvoja ei onneksi tarvitse nyppiä, minulla ne sattuvat kasvamaan sen verran siistinä että minun luullaan jo nyppineen ne valmiiksi. Miksi siis vaivautua? :p

muoks. Tietenkään nämä "karvattomuusvaatimukseni" eivät koske kaikkia ihmisiä - kyllä toisille sopii parta, ja joillekuille jopa viikset. Ehkäpä nenäkarvatkin? ;) Kumppaniltani kuitenkin toivon niukkakarvaisuutta.
 
Elemmakil sanoi:
Oikeastaan, kaikki karvoitus navasta ylöspäin on mielestäni enemmän tai vähemmän ei-toivottua hiuksia lukuun ottamatta.

Pitääkö tämä tulkita niin, että muhkea karvoitus esimerkiksi takapuolessa on sitten kaunista? :wink:
 
Tietenkin! Sitä paitsi, sellainenhan on tosi näppärä kun aina kulkee oma tyyny mukana. Luennot, elokuvat, linja-auto- ja lentomatkat ovat huomattavasti mielekkäämpiä istua pehmeällä alustalla! :grin:
 
Elemmakil sanoi:
Kainalokarvat, nuo ällöttävyyden ruumiillistumat! :grin:
Miksihän kainalokarvat ovat sellaisia paksuja ja tummia, mutta käsivarsissa karvat ovat vaaleampia? Eihän välimatkakaan ole kovin iso. :D Ehkä ne olisivat vähemmän inhottavia, elleivät olisi kuin siilin piikkejä. Niin, ja onhan sekin aivan väärin, että säärikarvat ovat niin paksut... Mutta siihen vääryyteen on pakko tottua. Mutta siihen, että vaaleaveriköiden ei välttämättä tarvitse ajaa ollenkaan, en kyllä totu. Sehän on avian epäreilua! Toiset saavat viikottain nyrhiä apinankarvaa jaloistaan ja toisilla on kauniit sääret aina.
Minua on aina ärsyttänyt karvojen ajo. Talvisin en aja lähes mitään, kun ei kukaan ole niitä näkemässä. Minusta on muutenkin ärsyttävää ja ainakin jonkin verran vaivalloista ajella karvoja, niin en ainakaan turhaan sitä tee. Sitä paitsi imo karvoitus tietyissä paikoissa on luonnollista (liitetään tämä kommenttiin, että muhkea karvoitus takapuolessa on kaunista xD). Miksi meidän kulttuurissa johonkin niin luonnolliseen ja olennaiseen asiaan liittyy niin paljon ällötystä? Vähän sama, kuin suussa ei saisi olla sylkeä, kun se sinne kuitenkin kuuluu, vaikka se onkin ällöttävää sen ulkopuolella. Helpommalla päästäisiin, jos karvat kaikkia olisivat ookoo. Tietenkin liian pitkäksi ja häiritseväksi lettiä/partaa pitää saksia käytännön syistä, se on eri asia.
 
Dracaena sanoi:
Elemmakil sanoi:
Kainalokarvat, nuo ällöttävyyden ruumiillistumat! :grin:
Miksihän kainalokarvat ovat sellaisia paksuja ja tummia, mutta käsivarsissa karvat ovat vaaleampia? Eihän välimatkakaan ole kovin iso. :D
Taitaa johtua siitä, että (auringon) valo vaalentaa käsivarsien karvat, kun taas kainalokarvat ovat melkein koko ajan pimeässä :wink:
 
Vetehinen sanoi:
Dracaena sanoi:
Miksihän kainalokarvat ovat sellaisia paksuja ja tummia, mutta käsivarsissa karvat ovat vaaleampia? Eihän välimatkakaan ole kovin iso. :D
Taitaa johtua siitä, että (auringon) valo vaalentaa käsivarsien karvat, kun taas kainalokarvat ovat melkein koko ajan pimeässä :wink:

Enpä usko. Kyllähän karvojen paksuus ja tummuus vaihtelee muutenkin paikasta toiseen. Kainalot vain kuuluvat niihin paikkoihin joihin karvoitus on jäänyt vahvempana. Ehkä sillä on sitten ollut merkitystä senkin jälkeen kun muut karvat ovat tulleet tarpeettomiksi.
 
Voisiko syynä olla herkän ihon suojaaminen? Kainaloiden iho nyt kuitenkin on herkempää kuin vaikka käsivarsien. Samoin intiimialueiden iho on hieman erilaista kuin muualla.
Parta nyt voi olla biologinen juttu kun vahva leuka on ollut vanhvan miehen ja miehisyyden merkki jo iät ja parta taas on ikään kuin leuan jatke.
Muuta hennommat karvat taas voivat sen lisäksi että ovat jäänne olla myös tuntoaistiin liittyvä juttu. Tietäähän sen että jos joku koskettaa vain ihokarvojasi koskematta ihoa niin se kutittaa hillittömästi.

En ole mikään karva-asiantuntija, mutta näin olen pohtinut asioita ja minusta tuo on aina tuntunut ihan järkevältä selitykseltä.
 
Ihmisillä on paljon hajusignaaleja erittäviä rauhasia kainaloissa, joten niiden feromonien tuottamien hajujen luulisi jäävän helpommin karvoihin kiinni kuin paljaaseen ihoon, joten siinä yksi hyvä selitys sille, miksi kainaloissa ja myös sukuelinten lähistöllä on tiheämpi karvoitus kuin monessa muussa kohtaa ihoa.

Hajurauhasilla oli tietysti paljon suurempi merkitys ihmisen aikaisemmilla kehitysasteilla ja feromonit vaikuttivat varmasti hyvin paljon kumppanin valintaan ja muuhun sen semmoiseen.
Nykyisin kaikki keinotekoiset hajusteet ja e-pillereiden tyyppiset hormonivalmisteet varmaankin muuttavat tai peittävät ison osan luontaisista hajusignaaleista, joten alkuperäistä merkitystä ei ole paljoakaan enää jäljellä.
 
2000-luvun nuorilla pohjoiseurooppalaisilla on vain kalpea aavistus karvoista. Lauri Törhönen muistelee Brezhnevin kauden pitkälle kehittyneen sosialismin saavutuksia:



...lopulta tarjoilija tuli pihvien kanssa, lihava nainen hihattomassa kesäpaidassa. Hän tuli viereen ja mutkattomasti sysäsi pihvin ensin minun eteeni. Sitten hän kurkotti yli pöydän ojentaen taistolaisen annoksen hänen eteensä. Tarjoilijan kainalo ojentui aivan silmieni eteen, hyvin lähelle. En muista raskaan hajuveden tuoksua, mutta muistan koko ikäni yhdeksän senttiä pitkät hikiset kainalokarvat ja ison kiiltävän pisaran joka juoksi yhtä karvaa pitkin ja putosi keskelle minun pihviäni.

"Taistolaisuuden musta kirja", s.45.
 
Ajattelin herätellä topikkia varovasti – vaikka minua itseäni ainakin tuppaa ärsyttämään ja suututtamaan keskustelut, joiden sisältö voidaan tiivistää näin:
- Saako naisilla olla karvoja [ruumiinosassa X]?
- Kyllä se vaan niin on että ilman karvoja on kauniimpi ja naisellisempi!
Joten en ota tuohon ollenkaan kantaa. Ei kiinnosta.

Sen sijaan kerron, miten hirveää karvojen poistaminen voi olla. :D Kuten tuolta ylempää vuosien takaisesta viestistäni voi lukea, minulla on luonnostaan todella paksut, tummat ja nopeasti kasvavat karvat. Sen seurauksena hiukseni ovat pitkät ja paksut ja kauniit, mutta sen seurauksena erityisesti jalkani ovat luonnostaan hyvin karvaiset. Eikä siinä vielä mitään, mutta kun ihoni on jostain syystä sellainen, että mikään monista kokeilemistani karvanpoistotavoista ei vain sovi, vaan seurauksena on kaikista mahdollisista ja mahdottomista nikseistä huolimatta aina näppylöitä, sisäänkasvaneita karvoja, karvatupentulehduksia, jatkuvaa kutinaa – ja puolessa päivässä sänki jo puskee pintaan.
Vuosia sinnittelin niin, että ajelin karvoja, kärsin ja käytin kiltisti antibioottivoiteita tai söin sisäisiä antibioottikuureja, kun tilanne meni kovin pahaksi. Oli todella tietoinen karvoistani ja ahdistuin pienestäkin sängestä, koska tummien karvojen lisäksi alla on hyvin vaalea iho. [22]
Ihokarvat olivat minulle arka paikka siksikin, että äitini oli ankarasti kieltänyt minua ajelemasta mitään muuta kuin kainalokarvat, joten tein sitä teininä salaa ja syyllisyydessä rypien. (En koskaan saanut kuulla syytä äidin kieltoihin, muuta kuin kerran toteamuksen "en tiennyt, että sinulla on oikeasti noin paljon karvoja".)

Mutta tilanne oli siis, että:

- ollakseni karvaton minun piti poistaa karvoja todella usein
- kaikki karvanpoistotavat aiheuttivat iho-ongelmia ja kärsimystä.

Joten pari vuotta sitten päätin kokeilla, kestäisinkö elää karvaisilla säärillä.
Se oli ihan hemmetin vaikeaa. Ahdisti ihan kauheasti.
En muista koskaan livenä nähneeni muita naisia, joilla olisi yhtä tummat ja tuuheat säärikarvat kuin minulla. Välillä vastaan tulee karvasäärisiä naisia, mutta kaikilla ne ovat joko vaaleammat, ohuemmat, harvemmat, tai kaikkia noita. Toisin sanoen paljon huomaamattomammat.

Ehkä ne karvaisemmat sääret ovat vain aina housujen alla piilossa: minä olen kulkenut lyhyissä hameissa ja mekoissa karvaisilla säärillä. Ohikulkevat miehet katsovat sitä inhoten, naiset hämmentyneinä tai inhoten.

Ehkä kaikkein ahdistavinta on ajatus siitä, että ihmiset tulkitsevat tämän jonkinlaisena sukupuoliperformanssina. Kun karvaiset sääret yhdistää liehuvaan kesämekkoon, se kertoo muille, että olen jotain muuta kuin nainen.
Ne ovat vain karvoja. Niillä ei ole mitään tekemistä sukupuoleni (biologisen, sosiaalisen tai minkään muunkaan). Eikä sillä ole mitään tekemistä seksuaalisuuteni kanssa. Tuijottaville ei tietenkään voi selittää, että syy tähän on ne todella karseat iho-ongelmat, tämä ei ole mikään sukupuolijuttu eikä edes mikään feministinen protesti. Minä en ihan oikeasti vain jaksanut kärsiä ja kutista.

Olen kuitenkin vähän tottunut karvaiseen lookiin. Ainoa haittapuoli on, että karvaisten säärien rasvaaminen tuntuu häijyltä ja sukkahousut tuntuvat ikävältä vetäessään karvoja milloin mihinkin suuntaan. Ja vaikka juuri sanoin, ettei kyseessä ole feministinen protesti, niin välillä kyllä tulee mieleen, että ehkä joku muu tummakarvainen tyttö näkee minussa rohkaisevan esimerkin, ja vaikka itse päättäisikin ajaa karvansa pois, hän ajattelisi kuitenkin hetken, että kyllä nämä mustatkin karvat ovat ihan normaalit.

No, vaihtelun vuoksi ja puolisoa ilahduttaakseni (huom. puolisoni ei puutu mihinkään ihokarvoihini ja vaikka hänellä olisi mitkä preferenssit, saan tehdä ja teen itse päätökset omasta kehostani ilman mitään nurinaa tai huomauttelua) ajelin ladyshaverilla (eli minun iholleni parhaiten sopivalla ja hellävaraisimmalla tavalla) heinäkuussa sääret paljaiksi.
Tuli todella alaston olo. :D
Sitten tuli sänki ja sitten tuli kutina. :x

Tuosta on nyt noin kolme viikkoa.
Sääreni kutiavat edelleen.
Yksi karvanpoistokerta, kolme viikkoa sietämätöntä kutinaa.
Taitaa mennä taas tovi, ennen kuin seuraavan kerran puutun säärikarvoihin.
 
Last edited:
Mulla oli ennen todella karvaiset sääret. Sitten muutama vuosi sitten sain jonkun streptokokin, kuume huiteli neljänkympin rajoilla viikon ja ilmeisesti osa karvatupista menehtyi, koska säärikarvat ovat sen jälkeen kasvaneet heikosti yksiristikaksi-tyyliin, ja menetin myös osan silmäripsistäni ilmeisen pysyvästi. En kyllä voi suositella streptokokkia karvanpoistoon, se oli ihan kamalaa. Noita hajakarvoja olen sitten välillä shortsiaikaan höylännyt kun näyttävät omaan silmään niin hölmöiltä.

Semmonen vinkki joka saattaa auttaa iho-ongelmiin: tee vahvahko merisuolaliuos ja valele sitä ajellulle iholle. Itselläni on auttanut mutten tietenkään voi luvata että auttaa kaikkia. Samainen liuos on toiminut mulla myös atooppisen ihon rauhoittamiseen, vaikka kirveleekin ihon rikki ollessa hetken aivan h...tisti. Eikä maksa käytännössä oikein mitään!
 
Pitääkö liuoksen olla vahvaa? Vanha kikka sädehoidon rasittamalle iholle on hautoa sitä vartin verran keittosuolaliuoksella, jolla on sama suolapitoisuus kuin kehon omilla nesteillä. Apteekkitavarana sillä voi huuhtoa vaikka avohaavoja, mutta kallistahan se on. Pelkästään iholle tarkoitettuna sitä saa tehtyä halvalla itse: kiehauta litra vettä ja lisää teelusikallinen ruoka- tai merisuolaa. Anna jäähtyä. Kastele puhdas kangas liuokseen ja aseta iholle. Anna vaikuttaa vartin verran ja taputtele iho pyyhkeellä kuivaksi. Rasvaa. Säilytä ylimääräistä liuosta jääkaapissa.

Mietoa kamomillateetäkin voi käyttää hauteena.
 
Listaan tässä nyt vielä niksejä, joilla olen yrittänyt lepytellä karvanpoistosta ärtynyttä ihoa sekä sheivauksen, ladyshaveröinnin, karvanpoistovoiteen käytön, vahauksen ja epiloinnin jälkeen – jos joku saa näistä ideoita:
  • Ihon desinfiointi ennen ja/tai jälkeen
  • aftershave-voiteet
  • kamomillahaude
  • keittosuolaliuoksella valelu
  • neitsytkookosöljyllä rasvaaminen
  • omenaviinietikan ja veden sekoituksella valelu
  • kosteusvoiteen/ihoöljyn ja teepuuöljyn sekoituksella rasvaaminen
  • ihon kuorinta ennen ja/tai jälkeen
  • kuivaharjaus
  • Basibact-voide
  • Bepanthen
  • hydrokortisonivoide
  • Calendula-voide
  • hunajavoide
  • pihkasalva (huom. vaikea levittää isolle alueelle), terva-pihkasalva
  • sinkkipasta/salva
  • Donna Taponeron Arctic Fluffy -ihoöljy
  • ei-minkään tekeminen.
Saatoin myös unohtaa jotain. [22]
Ja kuten sanottua, mikään näistä ei ole estänyt iho-ongelmia. Joistain on saattanut olla vähän apua, mutta ei ole estänyt näppylöitä ja karvojen sisäänkasvamista.
 
Lopetin kaikenlaisen karvojen ajelun vuosia sitten samasta syystä: mikään ihon sileys ja konventionaalisten kauneuskäsitysten noudattamisesta seuraava joukkoon sulautumisen helppous ei ole minulle sen arvoista, että kärsisin kutinasta, näpyistä, ihottumasta, sisään kasvaneista karvoista ja tulehtuneen turvonneesta ja punoittavasta ihosta. Kun karvaisuus itsessään ei ole minulle epämukavaa (tunnen myös ihmisiä, jotka eivät siedä omien karvojensa kutittavaa kosketusta), totesin, ettei siinä ole mitään järkeä, että käytän aikaa sekä karvojen ajeluun että ärtyneen ihon rauhoitteluun ja sitten kuitenkin kärsin koko ajan pienestä epämukavuudesta. Toki helppo sanoa, kun en ole ihan karvaisimmasta päästä kuitenkaan.
 
Ylös