Kesätyöt

Huah, kesätöitä. :/

Viime kesänä olin kahdella lastenleirillä (kun isoseksi ei enää mahtunut) ohjaajana/valvojana ja sain siitä huikeat 90€. :roll: Sinne en kyllä rahan takia mennyt sillä tiesin ettei palkka ole päätähuimaava. Enkä edes laske sitä oikeastaan kesätyöksi. Ajattelin kuitenkin yrittää isoseksi tänä vuonna.

Tänä kesänä pitäisi sitten mennä ihan kunnon kesätöihin. Isä on vinkannut että kannattaisi hakea Fosterille. Olen nyt muutaman päivän ajan yrittänyt saada yhteyttä tähän henkilöön joka niitä hommia hoitaa, mutta aina on varattua. Lisäksi mokasin keskukseen soittaessani aika nolosti mutta ei siitä sen enempää, pyysin sitten suoraan sen henkilön numeron. Viime vuonna olin keväällä työharjoittelussa siellä ja sanoivat että tervetuloa kesätöihin, olit oikein esimerkillinen. Yritin viime kesänä, mutta olin kolme kuukautta liian nuori, olisi pitänyt olla 16. No, tänä vuonna olen 16, joten katsotaan jos työpaikka heruis.

Minulla ei itselläni ole kovin paha tarve rahaan, mutta vanhemmat on sanoneet että tänä vuonna menen kesätöihin, eikä siihen uskalla vastaankaan sanoa. Pitää saada kuulemma työkokemusta. Sinänsä aika reilua, ei täällä kovin paljoa kesätyöpaikkoja ole avoinna. Ensolle ja tämmösiin ei pääse, koska sinne pääsee kaikki työntekijoiden lapset (no, niinhän minäkin Fosterille, jos nyt pääsen edes), marketteihin viime kesänä yritin mutta ei kelvannut, mansikanpoimintakaan ei selän vuoksi käy päinsä. Yritä siinä sitten jotain tehdä. En minä voi jokaista putiikkia käydä läpi ja kysyä että "oisko kesätyöpaikkoja".

Ja Amorenille, tuskin tuota nyt kannattaa niin rankasti ottaa jos joku sanoo lapsia räkänokiksi. (ja juu, Gandar tiasi puhua riparilaisista, minä puhun nyt hiemna pineemmistä lapsista mutta eiköhän aihe mene ihan samalla kaavalla) Jos ei vain satu pitämään lapsista, eivätkä lapset sinusta, niin kai sitä nyt silloin on ihan ymmärrettävää hermostua vähän. Ja samahan se on mitä niistä kasvaa, se on se, mitä ne ovat tällä nimenomaisella hetkellä. Jos joku sanoo lasta räkänökaksi, tuskin lapsen tulevaisuus on tuhoon tuomittu. Minulla kävi hyvä tuuri ja oman leirini lapset olivat erittäin kunnollisia, ja osaan käsitellä lapsia hyvin, joten ei tullut räkänokkia avstaan. Kaikilla ei ehkä käy yhtä hyvä tuuri.
 
Kesätöitä tarvitsisi kai alkaa myöskin minun hakea... Kun vaan tietäisi mistä. Näin pienillä paikoilla kun on hieman köyhästi paikkoja... Heselle ehkäpä pääsee, yksi kaveri kun on siellä töissä.

Yksi kysymys olisi. Ei kukaan tietäsi mistä saisin työpaikan kesäksi, joka liittyisi jotenkin viittomakieleen? :? Kun tämän lukion jälkeen olen ajatellut tulkkilinjalle hakeutua ja olisi ihan kiva saada vähän työkokemusta ja varmuutta viittomiseen (kieltä siis jo osaan jonkun verran).
 
Ehkä kannattaisi kysellä jostakin sellaisesta paikasta, jossa on kuulovammaisia. Täällä päin ainakin on kaikenlaisia toimintakeskuksia. Tosin sitten en tiedä miten kesätyöläisiä ottavat kun haluavat varmaan ammattitaitoisia työntekijoitä. Harjoittelijaksi varmaankin ottaisivat mielellään.. Eipä auta kun vain kysellä. :)
 
Totta, totta. Mutta kun ne harjoittelijat eivät oikein saa palkkaa. Ja vuokrakin on maksettava. Turusta kysyin jo eräästä kuntoutus ja vammais -keskuksesta. Harjoittelijat kelpaisivat, palkka ei vaan riitä laskuihin. Kai sitä on mentävä Heselle tai kaupan kassalle... Näyttää aika toivottomalta...

Toki saa ilmoitella, jos vaikka sattuisi vahigossa tarvitsemaan esim. viittomakieltä osaavaa lapsen vahtia Turun lähistöllä. Ilomielellä tulisin...
 
Pitäisi kai minunkin mennä kesätöihin. Saisin rahaa ja voisihan se ihan siedettävän hauskaakin olla. Mutta kun olen niin pirun saamaton, en jaksa hakea. Kohta varmaan pitäisi. Tai olisi pitänyt jo. Ja niinhän se on, rahan takiahan sinne mennään.
 
Pakko tulla tännekin tuulettamaan. Sain Suora Lähetys Oy:ltä töitä koko vuoden läpi mainosten jakajana. Työ nyt ei ihan ole kesätyöksi laskettavissa, mutta se tuo suurta helpotusta taloudelliseen tilanteeseen ja helpottaa kesätyöstressiä. Jaan 500 talouteen kaksi kertaa viikossa iltaisin nipun mainoksia ja lehden ja saan siitä yllättävän paljon rahaakin. Samalla jakotyöstä sai hyvän motivaattorin liikunnallekin, kun näin alaikäisenä poljen kaikki nuo kilometrit polkupyörällä, satoi tai paistoi.

r0x0r3d!!1
 
Minä tein tuota hommaa 7kk vielä kun olin 15 enkä muita töitä saanut.
Jakoalue oli 400 taloutta, tosin levitettynä niin laajalle että kesti melko kauan. Jakopäivät olivat tiistai ja torstai, jolloin oli 2-3 mainosta sekä lauantai jolloin oli 3-17 mainosta. :p Eli välillä piti tehdä koko lauantai/sunnuntai töitä. Tuskaisinta oli, että palkka oli sellaista, että kuukaudessa sai markoissa yleensä vajaan tonnin. Huh.

Ei oikein houkuttele siis enää ymmärrettävistä syistä.
Mietin yhä kovasti minne hakea.. hmmh.
 
8 kertaa kuukaudessa ja vajaa tonni markoissa, niin ei se nyt huono palkka ole. Kunnan kesätöistä sain kahdesta viikosta, kuudelta tunnilta / päivä, 180 euroa . Itselläni jakopäiviksi sattuivat keskiviikko ja viikonloppu, sopivasti juuri ne päivät joina ei ole mitään muuta lähimainkaan.
 
Kyllä se on hyvä, jos tykkää tuosta vähemmän-töitä-vähemmän-palkkaa asetelmasta. Vaikkakin minulla ne jaot saattoivat olla niin vaikeita, että arkisin meni yöhön asti iltapäivästä, ja usein koko lauantai aamusta iltaan. :roll:
 
Gandar sanoi:
Jaan 500 talouteen kaksi kertaa viikossa iltaisin nipun mainoksia ja lehden ja saan siitä yllättävän paljon rahaakin.
Sanoisinpa, että mainosten jakaminen on vain pieni osa tätä työtä, lajittelu on se joka saattaa viedä aikaa tuntikausia. Kymmenenkin erilaista mainosta, joista pari lajia taitettavia, niin kyllä siinä riittää tekemistä ihan kiitettävästi. Taitettavilla lehdillä tarkoitan siis niitä, jotka eivät sellaisinaan mahdu luukkuun vaan ne pitää taittaa kahtia ennen varsinaisen lajittelun aloittamista. Vievät paljon enemmän aikaa, eikä niistä kuitenkaan makseta mitään ylimääräistä. :roll: Kyllä sen pienen palkan eteen saa tehdä ihan kunnolla töitä... Ja kuvittelisin tietäväni mistä puhun, kun olen kymmenisen vuotta tuon samaisen firman palkkalistoilla ollut.
 
Juu-u, kauhea haku päällä. Tähän mennessä hakemuksia on tosin lähtenyt vasta yhteen mainostoimistoon ja Wärtsilälle. Vielä pitäisi jaksaa täyttää reilut parikymmentä hakemusta, ja venkslata kaikki CV:t ynnä muut riittävän vetävään muotoon. Saapi nähdä, kuinka moneen työhaastatteluun minua ei tänä vuonna kutsuta.

Suurimmat mahkut taitavat olla sillä, että päädyn taas myyjäksi tavarataloon. Myyjän homma on ihan kivaa ja leppoisaa, palkkakin oli ihan siedettävä, mutta tahtoisin tehdä jotain muutakin vaihteeksi. Jotain, jossa työajat ovat säännölliset. *Huoh. Fairies grant wishes.*
 
Lajittelu-urakan jälkeen olen vieläkin ihan tyytyväinen ratkaisuuni, vaikka olettekin olleet kovin negatiivisia. Kyllä nyt tuon verran tekee rahan takia, sen verran materialistikakkiainen olen. Ja edelleen kannatan työn antamaa liikuntamomenttia, kun pyörällä poljeskelen.
 
Nyt on löytynyt ihastuttava kesätyö, johon todella haluan. Ihmettelen vain jos sinne otetaan alle 18 vuotiaita, sillä kyseessä on laiva. Sinne haettiin lasten leikittäjää ja olisin todella tyytyväinen jos sinne pääsisin. Mikä sen mukavampaa kuin viikko laivalla ja viikko kotona :p Nyt vain jännätään mitä laivayhtiöltä tulee vastaukseksi.
 
Minulla on varma kesätyöpaikka nykyisestä työpaikastani...työskentelen kaupassa ja jos pitää ihmisten parissa työskentelystä, kauppa on yksi erinomainen vaihtoehto. Suosittelen kokemuksena kaikille, tietäisipähän ainakin miltä se kassasedästä/neidistä tuntuu kun asiakas napisee koko ajan ja haukkuu väärää puuta... :wink:
 
Curufair sanoi:
Neuvoja/vinkkejä?

ÄLÄ mene Linnanmäelle! Älä ainakaan sinne kenttäpuolelle. Olin itse siellä töissä kesäkauden 1997 ja pää meinasi hajota. Tosin osansa asiassa oli silloisella kenttäpäälliköllä, joka oli varsinainen takapuolenläpi näin kauniisti sanottuna, mutta lienee nyttemmin jäänyt eläkkeelle. Suurin rasite Lintsillä ovat kuitenkin asiakkaat, jotka tuntuvat järjestään jättävän aivot kotiin huvipuistoon lähtiessään. Kaikkein kamalimpia ovat pienten lasten vanhemmat, ja ensimmäistä kesää kentällä työskentelevät noobit joutuvat nimenomaan pyörittämään lasten laitteita Apinalaaksossa (siihen aikaan kun itse olin Lintsillä töissä Apinalaaksoa käytettiin myös useampana kesänä työskennelleiden rangaistussiirtolana: jos mokasit jotain tai et muuten vain ollut kenttäpäällikölle mieleen, löysit vikkelästi itsesi Apinalaaksosta motivaatiota hakemasta). Lisäksi ainakin silloin muinoin yleisasenne kesätyöntekijöitä kohtaan oli se, että kun niitä kuitenkin on joka kesä uusia tulossa moninkertainen määrä tarpeeseen nähden, ei töihin otettujen kohtelulla ole niin väliä. Seuraavana kesänä on kuitenkin taas kasoittain uusia ihmisiä hakemassa niitä paikkoja, joita ei vanhoilla työntekijöillä saada täytetyksi.

Jos haluat miellyttävää ja mielekästä ulkotyötä, hakeudu hommiin jollekin hautausmaalle tai HKR:n puisto-osastolle. Ja kannattaa soitella itse ja kysellä paikkoja eikä odottaa, että niistä ilmoitellaan.

Entäpä sinä itse? Minkälainen kesätyö löytyy jo, miten sait sen?

Minä menen töihin Espoon tuomiokirkon hautausmaalle. Aloitan työt toukokuun alussa kouluopetuksen päättyessä ja lopetan elokuun lopussa koulun taas alkaessa. Sain duunin, koska olen ollut samassa paikassa töissä myös kesinä 2000 ja 2001. Alun perin sain paikan soittamalla hautausmaapuutarhurille, joka kutsui minut haastatteluun, totesi sopivaksi (olin jo 24 ja minulla oli useammalta kesältä työkokemusta sekä Museoviraston kaivauksilta että HKR:n puisto-osastolta) ja antoi työpaikan.

Minne haluaisit? Minne olet hakenut?

Hautausmaan kausityöläinen on se työpaikka jonka halusin, koska nyt alkaa olla kutakuinkin viimeinen tilaisuus viettää kesä ulkotöissä. Opiskelen nimittäin verkkoviestintää, ja tulevaisuuden työnsaannin kannalta on tärkeää, että teen mahdollisuuksien mukaan oman alani töitä kaikki lomat. Toistaiseksi koulutustasoni (olen vasta ensimmäisen vuoden opiskelija) ei kuitenkaan täytä niitä vaatimuksia, joita katsomissani kesätyöpaikoissa tarvitaan, joten voin hyvällä omallatunnolla viettää vielä yhden kesän maata kuopien.

Mitä haluat kesätyöltä?

Haluan mielekästä tekemistä, kohtuullista palkkaa ja mielellään vielä mukavaa työympäristöä ja -yhteisöä. Ja kaikkia näitä löytyy hautausmaalta - ainakin Espoon tuomiokirkkoseurakunnassa. Vaikka kai se palkka tarkemmin ajateltuna on aika pieni, mutta piisaa minulle ja on mielestäni ihan OK työstä, jossa ei vaadita minkäänlaista ammattitaitoa ja joka ei suuremmin rasita sen paremmin psyykeä kuin fysiikkaakaan.
 
Joo no mulle tärkeintä kesätyössä on ett sais rahaa.. pitäs maksaa ajokortti ja lukion kirjojakin pitää maksaa.. Mä oon ollu kahtena kesänä vanhain kodissa, eikä se ollu mitään nannaa ja kun ne oli kunnan paikkoja palkkakaan ei ollut kaksinen.. Toista kertaa taas en mene jäätelön myyjäksi.. Ei oo tosi miten kuuma se koppi voi olla ja muutenkin meinas pää haleta.. Siit kyll tienasin ihan nätisti, ku kaveri palkkas mut kaverikseen, mut palkka tulikin pimeenä.. :twisted: Mut pää hajoais jos joutusin toiste istuun/seisoon siinä kopissa... Mutt nyt ois tarkotuksena mennä joko sihteerin sijaiseksi yhteen firmaan tai ruohoo leikkaamaan.. kattoo nyt miten täss asiat sutjautuu.. :?
 
:shock:

Olen siis hakemassa Fosterille kesätöihin ja on todennäköistä että pääsisin sinne. Sain isältäni kuulla että palkka olisi ~800€/kk.

Mieletöntä! O_O
 
[off-topic]
Aika messevää, mutta pakko on kysyä ihan yleissivistykseni tason takia, että mikä on Foster?
[/off-topic]
 
olin tuossa suunnittelemassa uimarannalle jäätelökioskia, ja sinne varmaan meen. Todennäkösestä nyt mukana olleesta porukasta jää aika paljon pois, joten enemmän rahaa ja töitä mulle 8)
 
Ylös