KingReily-fopen suunnittelu + offtopikki.

Jaahas. Peli on ohi, kapteeni vei voiton. Ikävää mutta ei voi mitään. 8)

Kiitoksia kaikille, erityisesti Tuhkalle ja Miccoh'lle mukavasta fopesta. Tämä oli vasta toinen fopeni Käärmeessä, mutta yhtä mukavaa on aina ollut. Onneksi sentään Saapas pysyi pelin loppuun asti elossa.

Jack Curlyn haamu kiittää ja kumartaa.
 
Jaa, se on sitten ohi.

Kiitokset vielä minunkin puolestani Liittolaisilleni ja Tuhkalle sekä apupelinjohtaja Miccohille! Hyvä peli oli!

Jälkipyykit vielä, kuten Tuhka jo aiemmin minulle sanoi. Kai minä aloitan omalta osaltani selvittelyn.

Oho. Tämän pelin viestitulva ei ollutkaan semmoinen tulva kuin PoPossa - minä kostuin kuuden viestin verran. Pitää tosin myöntää, että messengerviestittely yleistyi huimasti tämän pelin aikana, varsinkin kun tietämäni samalla puolella olijat kuuluivat kaikki meseen.

Ensimmäinen yksäriviesti oli Tuhkalta:

Suuri Pelinjohtaja Tuhka sanoi:
Kaksi hahmoa ilmaantuu tyhjälle käytävälle. Gwen Von Swan katsoo sivulleen, missä Jack Curly kävelee. He puhelevat hiljaa keskenään. Seinällä oleva kynttilä lepattaa hiljaa. Jostakin vetää. Liekin synnyttämät varjot leikkivät seinillä ja katossa.
"Murhaakos sitä suunnitellaan?"
Molemmat vilkaisevat säikkyinä ympärilleen. Perämies Rav J. Drewmann nojailee rentona seinään, aivan kynttilän valokeilan ulkopuolella, ja pyörittelee kädessään pieniä mustia kappaleita.
Gwen ja Jack pysähtyvät Ravin kohdalle. Jack niksauttaa niskaansa ja katsoo perämiestä epäilevänä, "Mistä sellaista keksit?
"Ei minulla ole tarvetta satuilla. Tiedän kyllä kapinointiaikeistanne. Teille sitten heitettiin likaiset työt. Ei käy kateeksi. Et sinä sitä veistä tarvitse neiti Swan. Minulla ei ole mitään aikeita puhua kellekään. Saan oman hyötyni irti vaikka kapteeni vaihtuiskin", Drewmann sanoo ja vinkkaa silmää, "Se minua kyl maar kiinnostaa, että kenestä meinaatte kapteenia, jos Cordell lähtee. Sinäkö Curly? Pakko sanoa ettei sinusta ole kapteeniksi. Naisellekaan sitä pestiä ei hevillä anneta. Neiti Swan ei ole Anne Bonny.
No se nähdään, jos teistä jotakin tulee. Toivottavasti miehien murhaaminen raukkamaisesti yöllä ei ota liian koville. Se ei ole raukkojen hommaa, eikä äiti auta hirrestä jos kiinni jäätte. Älkää tyrikö tai antako muiden tyriä puolestanne. Kumpi teistä aina ottaa vastuun? Vaikka valvoisitte kaikki yöt niin päivisin ei nukuta", Perämies lopettaa ja viskaa mustat esineet ilmaan. Jack ottaa kopin. Esine on musta kivi. Gwen poimii toisen lattialta.
"Tiedätte kenen puoleen kääntyä kun kapteenia tarvitaan", Drewmann murahtaa hilpeänä ja katoaa näkyvistä. Saappaiden kalahtelu lattialautoihin kuuluu vielä hetken. Kun se on kokonaan vaimennut, Gwen nyökkää vastakkaiseen suuntaan ja jatkaa Jack perässään matkaa. Laivasta kuuluvat narahdukset kuullostavat mielenkiintoisesti paljon häiritsevämmitä, kuin ennen tuota pientä juttutuokiota.
______

Teillä sitä on sitten kapina vireillä? Kuulutte tietysti kapinoitsijoiden joukkoon. Pahisksiako? Riippuu mistä kulmasta katsoo. Pääsette toiminnan keskelle. Suoritatte varsinaiset murhat, valitsemalla joka yölle yhden uhrin. Tietysti sillä odotuksella, että ette möhli tai joku ei tee sitä puolestanne. Tunnette toisenne, mutta toiset eivät teistä tiedä mitään. Joka yöksi toinen teistä valitaan Vastaajaksi, joka kärsii mahdolliset murhayrityksen takapotkut.

Mikäs siinä - kapinallinen. Pahis. Huh. Ensin minua vähän epäilytti, mutta sitten kierossa mielessäni syntyi lukuisia suunnitelmia - joista en toteuttanut ainuttakaan.
Tässä vaiheessa minä sain jo tietää Deepdelverin aka Curlyn olevan kanssani kapinallinen. Eikä aikaakaan kun Curly ja Logan löysivät toisensa, ja tieto kulki minullekin. Mesessä tapahtui tämäkin, pitihän siitä joku tarina Tuhkallekin saada.

Minä sanoi:
Aurinko porotti ja kaikki olivat työn touhussa. Kuin sattuman oikusta, pian Gwenin hipsittyä tykkien puhdistuksen jälkeen ihailemaan ruorimiestä, Jack Curlykin tuli paikalle. Jutusteluun tullessa pieni tauko, Curly vilkaisi Gwendolyneä. Tyttö vinkkasi hänelle, ja Curly kohdisti katseensa Radleyhin.
«Mitäs sinä Logan tykkäät tosta kapusta?«
«Curly, ikävän oloinen äijä. Diktaattori suorastaan.«
Curly vinkkasi Gwenille, joka jatkoi:
«Eikö oliskin kiva saada se kapu hengiltä, mitä luulet?«
«Mitä sä ajattelisit, jos se ei olisikaan enää kapu?«, Curly lisäsi hienoisen virneen kera.
«No ehdottomasti ois hienoo«, vastasi Radley tähyillen ympärilleen mahdollisten kuuntelijoiden varalta. Missään lähellä ei ketään. «Saatais joku muu kun tollainen hirmu sinne paikalle.« Curly virnisti taas Gwenille.
«Loistavaa. Mulla on nimittäin tarkotus ottaa siltä rotalta nirri pois.«
Gwenin tiukka ja tappava naisenkatse siirtyi Curlyyn.
«Krhm. Meillä.« Tästä kommentista välittämättä Radley kuitenkin jatkoi:
«Henki pois, oho. Meinaatteks noin radikaaleihin duuneihin mennä?« Gwen päästi nopean hymähdyksen Curlyn nyökätessä varovasti.
«No oolrait, mulla on kuitenkin mahdollisuus tarjota apuani teille, ja mielelläni autankin. Mä nimittäin pystyn selvittään aina tietoi murhattavaksi valitusta henkilöstä.«
«Se on sit sillä selvä«, Curly mutisi. Gwen avasi suunsa sanoakseen jotain, kunnekka Curly päättikin lähteä paikalta, ja kohtapuoliin alkoivat käskyt soida. Gwenin kuullessa oman käskynsä hänkin häipyi, mutta ennen menoaan hän mutisi:
«Radley, mie tiiän kui sulle kävi viimöks. Tää on sit raakaa peliä, ja nyt ei oo varaa tehä Thauja. Savvy?«
«Savvy, leidi.«

Sitten Maria alkoi tehdä lähempää tuttavuutta. En laiskuudessani toistaiseksi jaksa laittaa viestinvaihtoamme, mutta lopputulos oli se, että Maria paljastui neutraaliksi. Maria tunsi jo tuntevan minun aikeeni. Minä lupasin, että jos hän paljastaa tietonsa, hän on suojeluksessamme. Ja minä sain tietää, että Felipa Flores on puolueeton ja vakooja Jack Swallow kapteenin miehiä. Myöhemmin Maria paljasti tietävänsä Meathookin neutraaliksi myös.

Siinä selvisi kaiketi sekin mystiikka. Olin hyvilläni siitä, että sain jotain jälkimietittävää ainakin Tik/Helenalle, joka yritti tarttua ilmaan heittämääni arvoitukseen hienosta suomen kielestä. Tai mistä minä tiedän, yrittikö Helena vain kettuilla kuolleelle Gwenille. Ja tottavie, minä tykkäsin Gwenin tavasta kuolla. Kiitos vielä Tuhkalle siitä. Sitä paitsi säästin teidät siivousurakalta.

Kapteeni lokikirjaansa sanoi:
"Pitäkää HÄNET suojeluksessa!" Naisen ääni huutaa kovaan ääneen ja tätä seuraa kuuluva molskahdus. Gwendolyne on kadonnut laidalta. Miehistöstä kiirehditään katsomaan laidan yli veteen. Vielä erottaa juuri ja juuri naisen painumassa tykinkuula käsissään kohti pohjaa. Sininen vesi peittelee hänet nopeasti, eikä Gwenistä sen jälkeen kuulla mitään.
"Se sitten teki sen. Omapahan oli valintansa. Maatkoon rauhassa. Gweniä äänestäneet saivat mitä halusivatkin ja kokki pääsi iloisesti kuin koira veräjästä. Onnittelut vaan", Drewmann sanoo kuivasti. Hänen hyvästä tuulestaan ei ole enää paljoa jäljellä.
"Eipähän tullut sotkua."

Minusta olisi hauskaa kuulla, kuinka moni tajusi min... Gwenin puhuvan [hide]Mariasta[/hide] hypätessään laidan yli? Curly ja Logan nyt ainakin, mutta muut?
 
Kai Franinkin liikkeisiin pitää vähän selitystä antaan.

Onnittelut. Olet Takaisinpotkaisija Sinun asemassasi olevalla ei ole erityistä hätää. Kuulut kapteenin miehiin, niin kuin jo selvisikin. Olet hyvis, tai jotain siihen suuntaan. Varsin miellyttävää. Päivällä teloituksessa olet yhtä kuollut kuin muutkin. Öiseen aikaan saat kuintenkin maata paikallasi rauhassa. Murhaaja saa kokea sananlaskun: Pilkka osuu omaan nilkkaan. Samalla sinulle suodaan pieni bonuspiste. Saat kimppuusi käyneen henkilön henkilöllisyydestä pienen vihjeen. Se on kyllä epätarkka, mutta vihjehän se on huonokin vihje.
Pitkän aikaa Fran oli aika pihalla siitä kuka oli kuka, mutta toisaalta sellaiselle oman tiensä kulkijalle se ei ollut turhan suuri surun aihe. Kunhan itse pysyi hengissä. Tärkein liittolainen oli Ishmael, joka oli ensimmäisiä kehen Fran päätti ihan todella luottaa.
Mutta sitten vähänaikaa sitten postiluukusta tipahtikin tällainen viesti

Jo muutaman päivän olet miettinyt sitä, mitä olet nyt juuri tekemässä. Epäilys alkuperäisen päätöksesi järkevyydestä kalvaa inhottavasti. Aivan kuin joku hiivatin kärpänen, joka ei kuole. Olet miettinyt ja miettinyt, mutta kaikesta huolimatta et uskalla enää luottaa olevasi turvassa öisin. Turvakeinosi ei ehkä sittenkään ole tarpeeksi varma. Kapinalliset ovat varmasti paljon paremmassa asemassa tällä hetkellä. Eipä Cordell edes ole erityisen hyvä kapteeni. Saamarin lapamato on vain nimellisesti kapteeni. Eihän tuo ota edes vastuuta juuri mistään päätöksistä! Miehistö täällä määrää mitä tehdään. Ei tuollaisesti nahjuksesta ole kapteeniksi. Sinä et jaksa enää kannattaa sellaisia, joka antaa miestensä vain kuolla. Pah! Jos suurin osa vallasta on jo miehistöllä niin otetaan se sitten kokonaan! Olet melko hyvä ihmisten tarkkailija. Sinulla on tarkat silmät. Voisit hyvin auttaa kapinallisia ottamalla selvää heidän uhreistaan. Varmistaisit, että heistä ei ole vaaraa. Sen sinä teetkin! Kapteenin varpaiden nuoleminen riitti nyt! Kun se on kerran osoittautunut turhaksi, niin hoidetaan asiat sitten toisin.

Paha vaan että tässä vaiheessa pelin loppupuolella Jaamarilla ei ollut kauheasti energiaa keskittyä peliin ja siksi uuden roolin sisäistäminen jäi vähän puolitiehen ja se heijasti myös siihen että Franista tuli kärttyisä ja varomaton.

Oli mukavaa, mutta olin kyllä välillä aika pihalla siitä mitä tein ja mitä laivalla tapahtui. Siitä olen kuitenkin iloinen että ensimmäisessä fopessani ikinä (vaikka en hengissä selvinnytkään) olin sentään kuolleista viiminen :D
 
Tuhka sanoi:
Sinä satuitkin saamaan iloisen pirullisen roolin. Kuulut Puolueettomiin. Tiedät kuitenkin hyvin, että saatat joutua sivullisena tapetuksi. Se ei käy sinulle ollenkaan. Jos joku yrittää murhata sinut, yöllä tai päivä-äänestyksessä, isket takaisin. Päivällä tapahtuvassa teloituksessa kuolet normaalisti. Syylliseksi valitsemasi henkilö saa kuitenkin kärsiä seuraavana yönä ansastasi. Yöllä tapahtuva murhayritys ei onnistu. Murhaaja kärsii ansasta ja sinä jäät henkiin. Jos yöllinen murhayritys toistuu, on selviytymismahdollisuutesi 50%.
Jos sinut äänestetään teloitettavaksi, lähetä yksityisviestillä, syylliseksi katsomasi, henkilön nimi minulle ja apu-PJ:lle (Miccoh).

Sinä tiedät ansoista ja aseista, joten sinulle sattui aika mainiosti lisänä Huijarin rooli. Yhdessä äänestyksessä voit pelastaa lynkattavaksi päätetyn henkilön. Annat vain teloittajalle epäkunnossa olevan aseen. Sinulla on yksi mahdollisuus. Käytä se hyvin. Ilmoita minulle ja apu-PJ:lle (Miccoh) ajoissa jos käytät kykysi. Tiedon pitää tulla ennen teloitusta. Muuten mahdollisuutesi jää siltä kertaa käyttämättä.


Felipa oli siis puolueeton, ja toiset puolueettomat löytyivät suht nopeasti pelin alussa. Pelin venyessä peli-into alkoi vähän lopahtaa, eikä oikeen jaksanut enää kirjoitella viestejä ja miettiä taktiikoita. Kiitokset kuitenkin leskirouva La Stangelle, joka hoiti puolueettomien taktikoinnin mallikaasti. :)

En käyttänyt kykyäni pelastaa joku lynkkaukselta. Säästin sitä sitä varten, että joku tietämistäni puolueettomista voittaisi äänestyksen, mutta niin ei käynyt, enkä puolueettomana nähnyt mitään mieltä pelastella sen paremmin kapteenin miehiä kuin kapinallisiakaan. En tiedä, yritettiinkö minua tappaa yöllä. Veikkaisin, että yritettiin, koska aika monena yönä murhat olivat epäonnistuneet.

Kiitokset pelinjohdolle ja pelikavereille!
 
Helenasta tuli - kuten varmaan kaikki tietävät - puolueeton. Se pullo, jota hän iltaisin vaali, ei ollut aivan kokonaan hämäystä, sillä Helenalle kerrottiin seuraavaa:

Tuhka sanoi:
Sinulle osui Myrkyttäjän rooli. Olet yksi puolueettomista, eli et välitä pätkääkään kuka määrää, kunhan saalista saadaan ja ruokaa riittää. Saatat kuitenkin tulla murhatuksi tai lynkatuksi, kuten muutkin. Sinun valttikorttisi on myrkkypullo, jonka olet raahannut mukanasi laivalle. Myrkkyä riittää yhdelle ihmiselle. Voit siis myrkyttää yhden ihmisen laivalla milloin haluat. Lähetä yksityisviestillä uhrin nimi minulle ja apu-PJ: lle (Miccohille), kun haluat käyttää myrkkysi.

Myrkky jäi kuitenkin käyttämättä. Toiveissa oli, että lopulta olisi jäljellä yksi kapinallinen ja yksi kapteenin kannattaja, joista toinen teloitettaisiin tai murhattaisiin ja toinen saisi myrkkyä. Mutta loppu tulikin aivan yllättäen. Helena-parka ei millään meinannut pysyä selvillä siitä, kuka kuului mihinkin puolueeseen.

Mutta puolueettomat keräsivät koko ajan outoja esineitä. Syy siihen on tämä viesti:

Tuhka sanoi:
Viisi hahmoa ilmaantuu kannelle yön pimeydessä. Perämies Drewmann seisoo huomion keskipisteessä seinään nojaten pienen lamppunsa valossa. Vilkaiset sivullesi, mutta pimeys kätkee tehokkaasti lähellä olijoidesi kasvot. Kumpa joku seisoisi lähempänä valokeilaa. Et ota riskiä astumalla valoon, vaan pysyttelet muiden mukana varjoissa tuntemattomana.
"Iltaa vaan teille. Tajusitte ilmeisesti kaikki pikku viestini", Drewmann sanoo tyytyväisenä. Muistelet katkerana hyvin käskyttävää viestiä, joka ei jättänyt laisinkaan epäselväksi: mitä tulee tehdä ja mitä ei.
"Minulla sattuu olemaan teillä pikku ehdotus. Te varmaan jo osaattekin päätellä miten siihen tulee suhtautua", Drewmann jatkaa ja huomaat kyllä hänen käskevän sarkastisen äänensävynsä, "Satumme olemaan mukavasti samassa veneessä. Kukaan ei viitsi tunkea lusikkaansa siihen rähisevien pilssirottien velliin. Mitäs rähjäämistä siinä on. Ikävä vaan teille, että teillä on ihan samoin tappouhka niskoillanne kuin muillakin. Minulla ei ole hätää, mutta teinä en nukkuisi erityisen sikeästi. Tällä menolla te ette voi voittaa mitään. Minun avullani voitte. Tarjoan mielelläni sen mahdollisuuden - saan siitä itse oikein hienosti maksuni irti. Ensin vain täytyisi nähdä, onko teistä rommin mädättämistä lapamadoista mihinkään. Minulla sattuu olemaan muutamia esineitä, jotka haluan saada haltuuni. Te saatte hankkia ne minulle. Ja kun te hankitte ne minulle, saatte vähitellen oman hyötynne irti. Esineiden hankkimisen jälkeen teille on vielä pikkuruinen tehtävä. Jos sen selvitätte, voitte sanoa itseänne voittajiksi. Toivottavasti tuli selväksi. Saatte sen listan tavaroista pian. Koittakaahan löytää toisenne ja pysyä hengissä. Siinä teille pieni muisto ja painukaa petiin. Aamulla hommissa lorvimista en katso läpi sormien. Ripustan vaikka koko joukon mastoon", Drewmann sanoo ja viskaa jokaiselle jotakin. Koppaat omasi ja huomaat sen olevan pieni palanen punaista korallia. Drewmann puhaltaa lamppunsa sammuksiin ja lähtee paikalta.
"Mitä hittoa tuo Drewmann oikeen tekee?" eräs ääni kysyy.
"Se pelaa meillä. Me päästiin pelinappuloiksi", toinen ääni vastaa ja varjot hajaantuvat eri suuntiin. Kukaan ei halua alkaa huudella nimeään, jos joku ylimääräinen vaikka sattuisi kuuntelemaan.

Korallinpalasten avulla tunnistimme vähitellen toisiamme: Felipa, Maria, Meathook ja minä pääsimme yhteyteen keskenämme, mutta viimeinen puolueeton jäi vähän epävarmaksi: Smytheä myöhemmin sellaiseksi arvelin, mutta hän kuoli niin aikaisessa vaiheessa, ah ja voi!

Myöhemmin sain Marialta luettelon Drewmannin kaipaamista esineistä:

Fica sanoi:
Maria katselee hieman hermostuneena Meathookia. Miestä ei tee yhtään vähemmän pelottavaksi se, että hänet on luultavasti yritetty tappaa viime yönä. Helenan ehdottaessa listan jakamista Maria kaivaa taskustaan jäljennöksen johon on raapustanut vain listan tavaroista.

"Drewmannin viesti on Felipalla. Ei siinä kummia ollut..." Maria mutisee ojentaessaan lappusta Meathookille.

Medalionki jossa on naisen kuva.
Nahkainen karttaputkilo
Messinkinen kaukoputki
Pieni lukollinen rasia.
Vanha, punaisella vahalla sinetöity, samea rommipullo.
Pieni, puurasian sisään rakennettu, kompassi.

Näistä tavaroista jäi lopulta ilmeisesti vain nahkainen karttaputkilo toimittamatta ja sekin oli jo tullut näkyviin, mutta kapinalliset loppuivat liian aikaisin. Mikähän olisi muuten ollut se "pikku tehtävä" joka vielä olisi pitänyt toimittaa, jos aika olisi riittänyt?

Olisi hauska myös saada tietää kaikkien roolit ja kyvyt ym. sekä tiedot siitä, mitä kunakin yönä oikeasti tapahtui. Kuka yritti tehdä mitä kenelle jne.

Minulla ainakin piisasi jännitystä, mistä vielä kerran kiitos Tuhkalle & Miccoh'lle ynnä laivatovereille. Roolistanikin pidin, koska sain rauhassa juonitella eikä tarvinnut olla uskollinen puoleen tai toiseen - paitsi tietysti toisille puolueettomille. Yksäreitä kertyi huomattavasti enemmän kuin pelitopiikin viestejä, mutta niinhän aina.

Kiitokset myös Brucelle ja Shanelle ynnä muille, joita Helena käytti hyväkseen hourailuissaan. Hai jäi lopulta hieman nälkäiseksi. Eikä Elén ehtinyt tavata Thu-herraa, joka jo kävi häntä etsimässä.
 
Monet iloitsivat turhan aikaisin, vaan hiljaisempi vetikin voiton. Kiitokset kaikille pelaajille! Kontulaisista saa hyviä peliporukoita. Onnistutte ainakin tukkimaan yksärilootani peliviesteillä. :D
PJ:n homma oli ihan mukavaa, vaikka aikataulujen kanssa ottikin välillä koville.
Jälkiselvittelyjä teen kunhan kerkiän.

Jos jotakuta jäi harmittamaan, niin:

Kyseinen komentaja onnistui kehittelemään pakkomielteen Drewmannista eikä millään jättänyt tätä rauhaan. Rav. J. Drewmann ehti purjehtia oman laivansa ja miehistönsä kanssa noin vuoden ajan. Hänet ammuttiin 29.11.1719 jonkin matkan päässä samasta paikkasta, jossa Miguell löytyi hirtettynä ensimmäisenä KingReilyläisistä.
 
Olin pahis, joskin aika vähäpätöinen sellainen. Kas tässä Tuhkan rooliviesti:

Hääräilet itseksesi haavurinvälineidesi kanssa. Rasvoja ja muita välineitä on vielä hyvät varastot. Oopiumiakin löytyy pieni pussillinen. Se auttaa töitä, kun potilas on turta. Luoteja ja puunsirpaleita on rasittavaa poistaa, kun potilas karjuu kuin pistetty sika. Huumausaine turruttaa sopivasti. Pyörittelet käsissäsi välinettä jolla isketään suonta. Pöydällä on pieni mitta-astia.
"Taitaa olla pulaa potilaista. Kyllä niitä tulee, kun taas otetaan joku alus", Perämies Rav J. Drewmann sanoo. Hän nojailee rennosti haavurinhuoneen ovenkarmeihin.
"Se velkakirja taitaa kiukuttaa. Ei se velka haidu vaikka saisit Cordellin kapteenin paikalta. Tietysti siinä on puoli, että pääset eroon hänestä. Ainakin joksikin aikaa. Meinasit varmaan jäädä heti seuraavassa satamassa pois, jos Cordell jätetään luodolle istumaan. Se taisi kiristää sinut tänne. Ei käy kateeksi. Onneksi minulla ei ole tällä hetkellä yhtään velkojapiskia niskaan hengittämässä. Viimeisimmästä lähti perheelle varpaankynnet. Minulla ei tietenkään ole mitään tikku ristissä koko jutun kanssa. Valitettava onnettomuus. Parka jäi hyvän kumppanini tykin väärälle puolelle. Mutta sellaista sattuu", Drewmann sanoo välinpitämättömästi ja teeskennellyn surkea ilme kasvoillaan.
"Sä muuten näytät iha kirjurilta. Ihan niin kuin joku mainitsi. En millään jaksa muistaa kuka. Ei siinä mitään" Drewmann sanoo ja heilauttaa pikaisesti kättään sovittelevasti huomatessaan ilmeesi synkkenevän.
"Ketä sitten meinasitte kapinoitsijakavereittes kanssa kapteeniksi, jos Cordellin saatte viralta? Ei noista pilssirotista kukaan varmaan pärjää kapteenina. Se on ihan eri juttu, ku ottaa käskyjä ja olla tekemättä mitään omilla aivoilla. Sinäkin pärjäät paremmin nykysessä hommassas. Saa nähä tuleeko tosta teidän kapinasta edes mitään. Sun pitäis kuulemma käännyttää lisää porukkaa. Teitä on aika vähän. Ei ihme. Etit vaan oikeen tyypin nii eiköhän se teidän puolelle tuu.
Minua ei tartte pelätä. Saan hyötyni irti oli Cordell kapteenina tai ei", Drewmann lopettaa virnistäen. Hän tipauttaa pöydällä olevaan mitta-astiaasi mustan pyöreän kiven, jota hän on pyöritellyt kädessään.
"Tuuhan nykimään hihasta jos kapteenia tarvitaan", Drewmann sanoo ja heilauttaa kättään. Sitten hän käännähtää kannoillaan ja lähtee huoneesta.
_______

Iltaa käännyttäjälle. Olet kapinoitsijoita. Pahis tai vaikka hyvis. Näkökulma on katsojan silmässä (mutta ei puhkaise sitä). Sinun tehtäväsi on yksinkertainen. Sinun täytyy löytää vähämielinen ja käännyttää tämä omalle puolellesi. Valitse siis joka yöksi yksi henkilö. Jos hän on kaipaamasi henkilö, hänestä tulee yksi kapinoitsijoista. Ilmainen liittolainen. Jossakin vaiheessa työstäsi saattaa tulla turhaa. Kapteenin miesten puolella on toinen käännyttäjä. Hänellä on tietenkin sama päämäärä. Sinulle ei kerrota onko vähämielinen jo kääntynyt, mutta ei myöskään kapteenin miesten käännyttäjälle, jos sinä onnistut. Onnea vain yritykseen.
Lähetä valitsemasi henkilön nimi yksityisviestillä minulle ja apu-PJ:lle (Miccoh) joka yöksi.

Tässä vaiheessa olisi ollut kiva saada liittolaisia pahisten parista. Arvasin, että Drewmannin musta pyöreä kivi oli pahisten tunnusmerkki, joten vilautin sen teksteihini, vain hieman verhotusti.

”Hopeaa ja kultaa ja mustaa eebenpuuta ja helmiä olkoot saaliimme pullollaan.”
"Mutta paukkujen tuhlaamista kyllä kadumme huomenna jos kohtaamme rikkauksista syvässä uivan espanjalaisen kaljuunan täynnä kultadublooneja, hopeaharkkoja ja mustia helmiä.

Mutta ei! Kukaan ei tullut kuiskailemaan mustista kivistä. Siitä päättelin, että pahiskumppanini eivät olleet laatikon terävimpiä veitsiä. Se merkitsi sitä, että porukan älykkäimmät pelaajat olivat todennäköisesti hyviksiä tai neutraaleja. Päätin yhtäältä suunnata äänestyskäyttäytymiseni heitä vastaan ja toisaalta etsiä heidän joukostaan vähämielistä. Tik, Ereinion ja Haltiamieli olivat öisten puuhailujeni listan kärjessä. Helena ei käännytyspuheestani innostunut, muttei toisaalta muistanut agitointiani aamulla. Sitten taisinkin kuolla eikä minulla enää ollut näitä murheita. Arkustani löytynyt hervoton solvauslista oli kokoelma kapteeni Haddockin ilmauksia ja tarkoitin sen viimeisiksi sanoikseni. Turhan pitkä rimpsu vain.
 
Jos ketään kiinnostaa ketä yritettiin murhata minäkin yönä jne., niin lähetän tiivistelmän pelin tapahtumista heti kun ehdin kirjoittaa sen loppuun. :)

Tik, pelinjohtajien laskujen mukaan puolueettomilta jäi myös kaukoputki hankkimatta. Ensimmäistä yrittämääsi putkeahan ei hyväksytty, enkä muista että olisit sen jälkeen yrittänyt uudestaan? :p
 
Kapteenin miehet
Vartija Plunkett, Vartija Abercombie: Se perinteinen suojelijarooli. 10 % mahdollisuus epäonnistua.
Käännyttäjä/Ilmiantaja Huckleberry: Etsii öisin Vähämielistä, jonka löytäessään Vähämielinen kääntyy kapteenin puolelle. Lisäksi, jos on hengissä pelin loputtua, ilmiantaa kaikki muut ja voittaa pelin.
Vakooja Swallow: Ks. edellisten pelien Näkijä yms. -roolit.
Takaisinpotkaisija/Petturi Sevilla: Voi nukkua yönsä rauhassa. Jos valitaan murhakohteeksi, saa epätarkan tiedon murhaajasta. Vaihtaa puolta toisen Petturin kanssa kuudentena aamuna.

Kapinalliset
Stalkkaaja Curly, Stalkkaaja/Ihailtu Von Swan: Murhaavat öisin. 15 % mahdollisuus epäonnistua.
Käännyttäjä de Vildemon: Etsii öisin Vähämielistä, jonka löytäessään Vähämielinen kääntyy kapinallisten puolelle.
Kolkkaaja Merceder: Voi kahdesti kolkata Vakoojan ja estää tätä käyttämästä rooliaan.
Hälyttäjä/Petturi Logan: Voi ottaa selvää Stalkkaajien murhakohteesta ja varoittaa Stalkkaajia kahdesti pelin aikana. Vaihtaa puolta toisen Petturin kanssa kuudentena aamuna.

Puolueettomat
Myrkyttäjä La Strange: Voi tappaa yhden hahmon milloin haluaa.
Nuuskija/Ihailija Monteiro: Saa tietää kolmen muun hahmon kyvyt ja voi kiristää niillä. Ihailee Ihailtua ja on valmis tekemään tämän vuoksi mitä vain. Jos Ihailtu kuolee, Ihailija tappaa itsensä.
Kranaatti/Vähämielinen Smythe: Vie tappajansa mukanaan. Jos Käännyttäjä löytää, vaihtaa puoltaan Käännyttäjän puolelle.
Ansanrakentaja Flores: Rakentelee ansoja. Pj osaa kertoa tarkemmin.
Varas/Kaksiääninen Meathook: Voi viedä toiselta hahmolta kyvyn. Saa käyttää yhdessä äänestyksessä kaksi ääntä.

Ihailtu, Vähämielinen ja Petturit eivät pelin alussa tiedä lisärooleistaan.

PÄIVÄ 0
Nuuskija/Ihailija Monteiro saa tietoonsa Stalkkaaja/Ihailtu Von Swanin, Ansanrakentaja Floresin ja Vakooja Swallow'n roolit

PÄIVÄ 1
Kaksintaistelu: Stalkkaaja Curly (4 ääntä) ampuu Vartija Abercombien (6 ääntä)

YÖ 1
Käännyttäjä/Ilmiantaja Huckleberry ottaa kohteekseen Takaisinpotkaisija/Petturi Sevillan ja saa tietää tämän olevan kapteenin miehiä
Käännyttäjä de Vildemon ottaa kohteekseen Myrkyttäjä La Strangen
Vakooja Swallow ottaa kohteekseen Vartija Plunkettin
Vartija Plunkett suojelee itseään
Stalkkaaja/Ihailtu Von Swan ottaa kohteekseen Varas/Kaksiääninen Meathookin (puolueeton), mutta epäonnistuu

PÄIVÄ 2
Kaksintaistelu: Käännyttäjä de Vildemon (3 ääntä) ampuu Kranaatti/Vähämielinen Smythen (3 ääntä), joka tappaa de Vildemonin heittoveitsellä

YÖ 2
Käännyttäjä/Ilmiantaja Huckleberry ottaa kohteekseen Ansanrakentaja Floresin
Vartija Plunkett suojelee Vakooja Swallow'ta
Kolkkaaja Merceder kolkkaa Vakooja Swallow'n
Vakooja Swallow ottaa kohteekseen Kolkkaaja Mercederin, mutta tulee kolkatuksi ennen kuin saa tietoja
Hälyttäjä/Petturi Logan ottaa kohteekseen Vakooja Swallow'n
Stalkkaaja Curly ottaa kohteekseen Vakooja Swallow'n, jota kuitenkin suojellaan

PÄIVÄ 3
Äänestyksen jälkeen Stalkkaaja/Ihailtu Von Swan (3 ääntä) hukuttautuu ja Vartija Plunkett (1 ääni) selviää ilman kaksintaistelua

YÖ 3
Nuuskija/Ihailija Monteiro tappaa itsensä ja perämies Drewmann kertoo muille puolueettomille hänen tietonsa Stalkkaaja/Ihailtu Von Swanista, Ansanrakentaja Floresista ja Vakooja Swallow'sta
Käännyttäjä/Ilmiantaja Huckleberry ottaa kohteekseen Myrkyttäjä La Strangen
Vakooja Swallow ottaa kohteekseen Käännyttäjä/Ilmiantaja Huckleberryn
Vartija Plunkett suojelee itseään
Stalkkaaja Curly ottaa kohteekseen Vakooja Swallow'n, joka saa surmansa

PÄIVÄ 4
Kaksintaistelu: Vartija Plunkett (1 ääni) ampuu Kolkkaaja Mercederin (3 ääntä)

YÖ 4
Käännyttäjä/Ilmiantaja Huckleberry ottaa kohteekseen Varas/Kaksiääninen Meathookin
Vartija Plunkett suojelee Käännyttäjä/Ilmiantaja Huckleberryä
Hälyttäjä/Petturi Logan ottaa kohteekseen Takaisinpotkaisija/Petturi Sevillan
Stalkkaaja Curly ottaa kohteekseen Takaisinpotkaisija/Petturi Sevillan, mutta vaihtaa kohteekseen Käännyttäjä/Ilmiantaja Huckleberryn Myrkyttäjä La Strangen juoniin kuuluneen vihjeen takia, mutta epäonnistuu

PÄIVÄ 5
Kaksintaistelu: Vartija Plunkett (4 ääntä) ampuu Stalkkaaja Curlyn (3 ääntä)
Stalkkaajat ovat kuolleet, eivätkä kapinalliset enää saa ketään hengiltä öisin

YÖ 5
Vartija Plunkett suojelee itseään

PÄIVÄ 6
Hälyttäjä/Petturi Logan ja Takaisinpotkaisija/Petturi Sevilla vaihtavat puolia ja samalla kykyjään
Varas/Kaksiääninen Meathook käyttää ylimääräisen äänensä
Kaksintaistelu: Varas/Kaksiääninen Meathook (3 ääntä) ampuu Vartija Plunkettin (4 ääntä)

PÄIVÄ 7
Kaksintaistelu: Käännyttäjä/Ilmiantaja Huckleberry (1 ääni) ampuu Hälyttäjä/Petturi Sevillan (3 ääntä)
Viimeinen kapinallinen on kuollut ja Käännyttäjä/Ilmiantaja Huckleberry voittaa pelin
 
Miccoh tuossa jo ehtikin kertoilla rooleja. Tässä tulee kuitenkin alkuperäinen roolilista. Sisältää tarkennuksia ja muutaman korjauksen Miccohin listaan.


KAPTEENIN MIES: Puolustaa nykyisen kapteenin asemaa. Yrittää saada kapinoitsijoille kuulan kalloon. Eri kykyjä. Joutuu hirteen jos liikaa puolueettomia kuolee.

Vartija: (2kpl) Pitää öisin vahtia valitsemansa henkilön luona. Voi estää murhayrityksen. Epäonnistuminen mahdollista (10%). Kohdetta vaihdettava joka yö. Saattaa kuolla suojellessaan (10% mahdollisuus.)

Vakooja: Penkoo yöllä valitsemansa henkilön tavarat. Voi selvittää henkilön leirin. Taito epätarkka.

Takaisin potkaisija: Jos yritetään murhata, yritys osuu omaan nilkkaan. Saa samalla epätarkan vihjeen murhaajan henkilöllisyydestä. Kuolee päivällä normaalisti.

Käännyttäjä: Yrittää öisin löytää Vähämielisen ja käännyttää tämän puolelleen.

KAPINOITSIJA: Yrittää saada nykyisen kapteenin pois vallasta. Yrittää murhata tämän miehiä öisin. Voittavat kun kaikki Kapteenin miehet on murhattu. Joutuu hirteen jos liikaa puolueettomia kuolee. Eri kykyjä.

Stalkkaaja: (2kpl) Suorittaa varsinaiset öiset murhat. Epäonnistuminen mahdollista. Epäonnistumisprosentti 15%

Hälyttäjä: Voi joka toinen yö selvittää murhattavan tiedot ja varoittaa Stalkkaajia Takaisin potkaisijasta, Granaatista ja Ansasta. Kyky käy joka kerralla epätarkemmaksi. (n. 25%). Toimii ennen Stalkkaajia.

Käännyttäjä: Yrittää öisin löytää Vähämielisen ja käännyttää tämän puolelleen.

Kolkkaaja: Voi tainnuttaa Vakoojan ja estää näin tavaroiden tonkimisen. Saa käyttää taitoaan kaksi kertaa.

PUOLUEETON: Ei välitä kuka on johdossa, kunhan laiva liikkuu ja saalista saadaan. Voivat voittaa jos saavat Kapinoitsijat ja Kapteenin miehet pois päiviltä.Vaihtoehtoisesti, kerättyä määrätyt asiat.

Kranaatti: Vie tappajansa mukanaan. Päivällä voi päättää kenet, yöllä automaattisesti stalkkaajan, joka on Vastaajana.

Ansan rakentaja: Iskee murhattaessa takaisin. Ei kuole samalla. Vahinko määräytyy ansan vaarallisuudesta. 3-5 sormi irti 7-9 kahden päivän sekaisuus 10-13 jalka katki 14-16 kyvyn menetys 17-20 kuolema. Päivällä jättää ansan päättämänsä henkilön harmeiksi. Ansa laukeaa yöllä.

Varas: Voi viedä yöllä kenen tahansa kyvyn. Ei saa muistoja, eikä tietoja. Henkilö jolta kyky vietiin, jää ilman kykyä. Kertakäyttöinen. Vahingoittaa henkilöä, jolta vei roolin.

Nuuskija: Saa tietoja kolmesta valitsemastaan henkilöstä ja voi käyttää niitä kiristämisessä yms.

Myrkyttäjä: Omistaa pullon myrkkyä ja voi murhata yhden henkilön.

MUUT ROOLIT:


Vastaaja: Kärsii öisten murhayritysten epäonnistumisten aiheuttamat vahingot. Vaarana Takaisin potkaisija, Granaatti, Ansa, Vartija. Valitaan Stalkkaajista arpomalla.

Ilmiantaja: Jos on hengissä vielä lopussa, voittaa.

Petturi: (2kpl) Vaihtaa leiriään kesken pelin. Kapinoitsija  kapteenin mies. Vievät tietonsa mukanaan. Vaihto päivänä 6

Huijari: Voi pitää henkilön hengissä antamalla väärän aseen teloituksessa. Toimii vain päivisin. Kertakäyttöinen.

Kaksiääninen: Saa yhden ylimääräisen äänen eli voi antaa äänestyksessä kaksi ääntä. Kertakäyttöinen.

Ihailija: Yrittää pitää ihailemansa henkilön hengissä vaikka mikä olisi. Uhrautuu itse pitääkseen Ihailtavan hengissä.

Vähämielinen: Voi tulla käännytetyksi kummalle puolelle vain. Alunperin yksi Puolueettomista.

Hyökkäysjohtaja: Ottaa vastuun laivanvaltauksesta. Jos iskupistemäärä ei riitä, hyökkäysjohtaja kärsii. Valitaan arvalla.
 
Suojelijahan minä, taas vaihteeksi. Tuttu rooli, mutta eihän tässä kovin ole menestytty sitten ihka ensimmäisen fopen. Harmi että loppupuolella alkoi minulta vähän huveta puhti juonitteluun, olisin saattanut vielä onnistua kääntämään puolueettomia omaan kelkkaani jos olisin tykitellyt Tikiä sopivanlaisilla yksäreillä ja lupauksilla. Meathookin äänestäminen oli rankan luokan taktinen virhe, vaikka näin jälkiviisaasti olisi omalle puolelle kääntyneen Loganinkin ammuttaminen iskenyt omaan jalkaan. Tosiaan, Jaamarin puolenvaihto viimeistään olisi olletikin sotkenut minun suunnitelmani. Mutta näin pilven päältä ja maailman huolista irronneena ei Ishmael tunne kuin hitusen vahingoniloa KingReilyläisten jäätyä viranomaisten nalkkiin, vaikka periaatteessa oma puoli voittikin. Ja noh, ainoa hengissä selvinnyt liittolaiseksi tuntemani olikin viisaan ratkaisun tehnyt Huck, joten eläköön voitollemme! Siitä huolimatta, että olisit hyvillä mielin hirtättänyt minutkin jos olisin selvinnyt hengissä laivan hornasta.

Harmittaa kyllä, että Ereinion hirtettiin heti alkuunsa. Olisi ollut hauskaa pelata julmettua vihanpitoa liittolaisten kesken. Mehän emme olisi yhteistyötä tehneet, emme jumankauta!
 
Ei kai goleemia hirtetty?

Kun kerran olin kaksiääninen (kaksikielinen?) niin goleemin rakentaminen tuli luonnolliseksi. Aluksi sen oli tarkoitus olla vain kertakäyttövitsi (ja vielä muualta pöllitty) mutta sitten Goleemi sai Persoonan.

Mukava peli, en kauhiasti juonitellut. Keskityin lähinnä koomiseksi kevennyshahmoksi olematta kovin kevyt taikka koominen.

Tattista vaan kaikille pelistä.

Niin juu, olin puolueeton.
 
Miten tuo kaksintaistelu-juttu nyt siis meni? Oliko enemmän ääniä saanut todennäköisempi kohde kuololle vai oliko se vain sattumaa? Huijarikaan kun ei nähtävästi vaikuttanut Haltin pelastumiseen.

Oma pelinihän jäi vähän vaillinaiseksi. Tavoite oli ärsyttää mahdollisimman monia, ja se onnistui turhankin hyvin...
 
Kaksintaistelussa enemmän ääniä saaneella oli juu suurempi todennäköisyys kuolla. Yleensä ero oli kuitenkin vain ääni puoleen tai toiseen, joten teknisesti olisi ollut mahdollista,että useampikin vähemmän ääniä saanut olisi kuollut. Noppien kanssa kävi tällä kertaa kuitenkin näin. Eli ei ollut pelkkää sattumaa.
 
douv sanoi:
Huckin roolina oli olla kapteeninpuolen käännyttäjä - tosin tuloksetta. Lähempiä välejä ei syntynyt oikein kehenkään, eniten ehkä Sevillaan, joka yöllisellä käännytysreissulla väitti olevansa jo kapteenin miehiä ja Plunkettiin vähän myöhemmin. Herugrimia epäilin niin vahvasti kapinalliseksi, että en supattelemaan kunnolla ryhtynyt. Ehkä olisi kannattanut, mutta hengissä selvittiin kuitenkin.

Niin, tosiaan, toinen roolini oli ilmiantaja :D
En hankkinut itselleni liian läheisiä liittolaisia. Noppapeli olisi houkuttanut, mutta en ollut varma paljastuisiko siinä häviön yhteydessä molemmat roolit. Pidin yhtä Franin kanssa kääntymiseen saakka, nuorehko mies tuntui luontevalta seuralta, varsinkin kun työt olivat pitkään samoja. Plunkett teki aloitteen supatteluun vähän myöhemmin, mutta kuoli pian. Jos Smythe ei olisi kuollut niin aikaisin, hänestä olisi voinut tulla jonkinlainen idoli, vaikka Huck tiesi ilmiantavansa kaikki, kunhan ei vain jäisi kiinni. Kiero jätkä.

Täytyy sanoa, että oli mielenkiintoista pelata peliä, jossa kahden vastakkaisen puolen sijasta olikin kolme eri poppoota. Ja minä kun luulin, että neutrit yrittäisivät vain pysyä elossa tai oman valintansa mukaan valitsisivat puolensa [22]
 
Arrgh. Lähdin juuri pahalla hetkellä Lappiin viikoksi, joten missasin täysin koko pelin lopun. Olen vähän kaikesta pihalla, mutta kirjoitan Loganin tekemisistä tarkempaa juttua myöhemmin.

Ärsyttää tuo pelin loppu, kun Logan kääntyi hyvikseksi juuri pahalla hetkellä, ja olin paljastamassa juttua juuri neutraaleille, mutten ehtinyt. Grr. Meni vähän pöhlösti, mutta ainakin oikea porukka voitti. :p

Mutta oliko pakko hirttää koko miehistö? Loganilla jäi paljon juttua kesken. Törkiä. :D
 
Tämä oli miulle ehkä liian monimutkainen peli. :D Olin puolet ajasta aika pihalla siitä mitä pitää tehdä ja miten. Puolueeton roolini häiriintyi ehkä tuosta ihailijan roolista, koska upea idolini Gwendolyne sattui olemaan pahis. Niin tietysti piti voittaa hänen luottamuksensa kapteenin miesten kustannuksella. :p

Luulin roolini menevän siten, että jos Gwen äänestetään tapettavaksi, minä kuolen hänen sijastaan. Olinkin yllättynyt kun Gwen sitten kuolikin, mutta selvisihän se hämmästys seuraavana aamuna kun olinkin seurannut perässä. :) Tehtävien suoristuskin sitten jäi, kun kualin.

Kiitos Tuhkalle ja myös Miccohille, hauska peli! Ehkä enemmän ohjeistusta olisi voinut olla, kun oli paljon kokemattomia pelaajia mukana. Usvajaisten kylään verrattuna oli monimutkaiset roolit, varsinkin kun ei tiennyt mitä muita rooleja on olemassa. :) Kiitos myös kaikille kanssapelaajille.
 
Fica sanoi:
Luulin roolini menevän siten, että jos Gwen äänestetään tapettavaksi, minä kuolen hänen sijastaan. Olinkin yllättynyt kun Gwen sitten kuolikin, mutta selvisihän se hämmästys seuraavana aamuna kun olinkin seurannut perässä. :) Tehtävien suoristuskin sitten jäi, kun kualin.

Roolisi itseasiassa menikin niin kuin alussa ajattelit. Mutkia matkaan ja muutoksia aiheutti kuitenkin Gwenin itsemurha. Olisi ollut aika pöljää jos Maria olisi alkanut kirkua: "Älä tee itsemurhaa! Teen sen puolestasi! Noin täydellisen ihmisen ei pidä kuolla!"
Tämän jälkeen Maria olisi painunut kuulan kanssa pohjaan ja Gwen jatkanut elelyään ilman mitään merkkiä itsemurha-aikeista.
Ajattelin että viisaampi näin päin. ;)
 
Heh, no tosiaan olisi ollut hieman teennäistä Gwenin jatkaa elämäänsä tuosta vain. :) Kiitos selvennyksestä, jotain roolistani siis arvasin oikein.
 
Ylös