Konnun tasosta ja uusien kohtelusta

Merriburn!

Joka tapauksessa. Minä myönnän ainakin karsastavani hieman uusia jäseniä, varsinkin jos nämä ovat selvästi nuorempia. Joskus yllättyy erittäin iloisesti, joskus on sitten ollut oikeassa. Elitismiin olen ehdottomasti syyllistynyt, vaikken ole Konnussa nyt mitenkään liian kauan ollut, miittaillut kuin kerran ja IRC:inkin käytön aloitin vasta. Huonot kielet ja yhdys sana virheet laskevat joissain tapauksissa hieman rispektiä, toisaalta tuo on tapauskohtaista.

Konnussa on kuitenkin mielestäni ihan avoin suhtautuminen uusia kohtaan, ja en minäkään aatoksiani mene kellekään laukomaan (mitä nyt tässä). Itse olen "sisäpiirit" huomannut vain joskus #konnussa moikkailuineen, mutta toisaalta on sekin parempi kuin 30+ ihmistä idlaamassa kilpaa.
 
Sillanrakentaja sanoi:
Öh, hetkinen. Eikös näissä nyt kuitenkin käsitelty ihan samaa asiaa? Ensin asiat ollaan järkätty hyvin, mutta sitten ei olla kuitenkaan tehty hyviä valintoja? Viestien luettavuuden kannalta kirjakielen käyttö on toki paras ratkaisu, mutta ei se puhekielen sekoittaminen sinne väliin tee viestistä välttämättä yhtään vaikeaselkoisempaa. Hymiöitä, slangi-ilmauksia ja murresanoja voi käyttää myös hillitysti, jolloin se parhaimmillaan vie viestin perille paremmin kuin ilman niitä.
Ei käsitelty. Tuplapostitusten kieltäminen on yksi asia, ja se on hyvin. Kirosanojen pakkosensuuri tähtösillä on kuitenkin ainoastaan tyhmää. Ikään kuin a) niitä kirosanoja ei oppisi ulkomaailmasta b) kirosanojen käyttö oikealla tavalla ei tehostaisi viestiä siinä missä mainitsemasi slangikin c) Konnavahdit eivät voisi editoida ylenpaltillisen kiroilun pois.

Joskus viestiin täytyy saada painoarvoa. Joku kevyeeseen henkäykseen rinnastettava 'hitsi' ei vaan riitä kun tarvitaan kunnon puhallusta.

Nefalphiel sanoi:
Konnun keskustelualueella en ole kamalasti törmännyt sisäpiirijuttuihin. Tosin itsetunto-topiceissa on joskus tällaista: "Kerron ensi kerran kun tapaamme päin naamaa, että olet kaunis." Ei voi olla huomaamatta, että nämä kaksi tuntevat toisensa hieman paremmin. Minua ei onneksi tuollainen häiritse.
Olisikin outoa jos häiritsisi. Täysi itseensävetäytyminen on kuitenkin hieman eri asia kuin pieni kaveriporukoiden muodostuminen. Ja sisäpiiriläisyydestä valittavat onnistuvat muutenkin olemaan ärsyttäviä huomionhakijoita, jotka tahtoisivat itse kuulua siihen sisäpiiriin. :p Sulttaaniksi sulttaanin tilalle ja silleen.
 
Kiroilusta on ollut paljon keskustelua ja ainakin aikoinaan kanta oli että kunnioitetaan Tolkienin muistoa välttämällä kiroilua. Samaa harrastetaan toisellakin Tolkien-foorumilla jossa käyn, tosin siellä oli kielletty myös muun muassa lyhenne OMG :roll:

Sisäpiiri on aika vaikea juttu, luonnollisesti niitä muodostuu ja on vaikeaa mennä väittämään toiselle ettei niitä ole olemassa jos toinen niistä kärsii. Hämärämpää on se miten sisäpiirit muodostuvat ja miten niihin pääsee. Olen miittaillut ahkerasti, ollut kontulainen jo yli kaksi vuotta ja konnavahtikin vuoden. Olen myös kirjoittanut aivan liian paljon viestejä. Silti en tunne itseäni erityisen sisäpiiriläiseksi, minulla ei ole varsinaisia hyviä ystäviä täällä enkä käy Ahvenessa. Jonkun uuden käyttäjän mielestä voin kuitenkin olla pelottavan sisäpiiriläinen.
 
Ereine sanoi:
Kiroilusta on ollut paljon keskustelua ja ainakin aikoinaan kanta oli että kunnioitetaan Tolkienin muistoa välttämällä kiroilua. Samaa harrastetaan toisellakin Tolkien-foorumilla jossa käyn, tosin siellä oli kielletty myös muun muassa lyhenne OMG :roll:
Ajatus tilanteesta, jossa kiroilua ei tarvita on toki kaunis, mutta se on myös utopistinen. Ymmärrän oikein hyvin kirosanoja vastustavaa näkökantaa - itse asiassa olin vielä esiteininä pentuna sitäkin mieltä, että kiroilu on tyhmille ihmisille ja punastuin korviani myöten sanoessani vahingossa hitto. Ikään kuin se olisi ollut isokin rivous.

Mielestäni kirosanojen asiallinen käyttö pitäisi kuitenkin sallia, ainakin jos sallitaan puhekielen ja hymiöiden asiallinen käyttö. Keinoja tehostaa sanomaa nekin ovat.

Tuon OMG-lyhenteen kieltämisen takana ollut ajatus on varmasti ollut hassu. Osaisitko kertoa mikä oikein oli idea? (Itselleni ominaiseen tapaan pohdin tietenkin myös muita genetiivissä manaamisen sovellusmuotoja. Olisihan se aika hauskaa jos OMG olisi kiellettyä, mutta OMS ei. :roll: )

Sisäpiiri on aika vaikea juttu, luonnollisesti niitä muodostuu ja on vaikeaa mennä väittämään toiselle ettei niitä ole olemassa jos toinen niistä kärsii. Hämärämpää on se miten sisäpiirit muodostuvat ja miten niihin pääsee. Olen miittaillut ahkerasti, ollut kontulainen jo yli kaksi vuotta ja konnavahtikin vuoden. Olen myös kirjoittanut aivan liian paljon viestejä. Silti en tunne itseäni erityisen sisäpiiriläiseksi, minulla ei ole varsinaisia hyviä ystäviä täällä enkä käy Ahvenessa. Jonkun uuden käyttäjän mielestä voin kuitenkin olla pelottavan sisäpiiriläinen.
Sisäpiiriläiseksi ei ainakaan hankkiuduta olemalla hiljainen ja postailemalla persoonattomia, massavirtaa seuraavia viestejä. Maineen ja aseman luomiseksi tarvitaan noteerausta, ja sitä saa olemalla persoonallinen. Mikään ulospäinsuuntautunut lörpöttelijäihme ei tarvitse olla; tunnen netissä hyvinkin kuuluisia ihmisiä, jotka ovat oikeasti introverttejä.

Näkyvyyden ja persoonallisuuden lisäksi on tärkeää omata myös kyyk olla hauska, vaikka se ei välttämättä nyt mikään edellytys olekaan. Huumori on kuitenkin omiaan tasoittamaan kuiluja ihmisten välillä, ja hauskaksi mielletyn tyypin viesteihin kiinnitetään myös enemmän huomiota.

Famea voi siis saada aika monella tapaa, mutta ne kaikki nostattavat ihmisen näkyväksi. Vasta hänen ollessaan siinä asemassa alkavat ihmiset kunnolla kiinnittämään häneen huomiota sekä pohtimaan, haluaisivatko he tutustua häneen. Yleistystä tämä kaikki toki on, mutta nyrkkisääntönä voidaan pitää että me kaikki kiinnitämme mielestämme mielenkiintoisiin ihmisiin enemmän huomiota kuin mielenkiinnottomiin, ja mielenkiintoisuus tulee näkyvyyden sekä persoonallisuuden myötä. Kukapa haluaisi kaverikseen tylsää ihmistä?

Puhun omien empiiristen kokemuksieni pohjalta. Kontu ei ole ensimmäinen yhteisö jossa olen mukana, eikä myöskään ensisijainen. Netissä olen palloillut nyt jo lähes kolmen vuoden ajan päivittäin, mokiakin tietenkin tehden. Siinä ajassa oppii yhtä sun toista varsinkin jos on halukas oppimaan. En nyt mitenkään takaa sitä, että noita asioita toteuttamalla pääsee sisäpiiriin, mutta ainakin ihmiset kiinnittävät huomiota ja se on välttämätön askel. Huolimatta siitä, että foorumit ovat yksilöllisiä, on olemassa tiettyjä perusasioita jotka pätevät niihin kaikkiin.

Terv. nimim. "toivottavasti tuleva sosiologi"
 
Hilgaria sanoi:
Tuon OMG-lyhenteen kieltämisen takana ollut ajatus on varmasti ollut hassu. Osaisitko kertoa mikä oikein oli idea?

Tällä tavalla törkeästi vastaan (tai yritän) Ereinen puolesta, mutta kyseessä taisi olla joku semmoinen juttu, että paikan uskonnollisimmat ihmiset vähän suivaantuivat ko. lyhenteestä. Näin muistelisin.. vaiko häh? :>
 
Oikeastaan kyse oli siitäkin että paikan ylläpitäjistä toinen (joka on aika uskonnollinen) oli eräänä päivänä tullut foorumille ja puolet otsikoista eräällä alueella olivat jotain tyyliin OMG!!!! ORLI IS HOT!!!!!!! eikä pitänyt sitä asiallisena. Kai siihen liittyi myös se ettei Jumalaa saa mainita turhaan vai mikä se käsky onkaan. Sääntöä on nyt käsittääkseni lievennetty.

Mielestäni se että on tunnettu voi olla eri asia kuin sisäpiirissä oleminen, sisäpiiriläisyys tuntuu edellyttävän sitä että tuntee muita. Voi olla tunnettu vaikkei ketään sen paremmin tuntisikaan.
 
Eli siis, sisäpiiriläisinä pidetään niitä, joihin kiinnitetään huomiota? Sisäpiiriä ei siis ole olemassa, se on vain ihmisen mielen luoma harha. Se varsinainen sisäpiiri tarkoittaa vain normaaleja ystävyyssuhteita, mutta näitä ei tule noteeranneeksi kuin vain näiden muutamien sattuessa puhumaan jostakin asiasta, mistä itse ei tiedä mitään. Ja kun tarkemmin ajattelee, itse olen aika hyvin sisäpiirin ulkopuolella juuri tuon takia :roll:

Eihän lyhennettä OMG saa käyttää. Sen pitää olla OME tai OMI. Jumalaa ole olemassa, joten ei sitä tarvitse hokeakaan ;)

HUPS! Kiire töihin.
 
Merri sanoi:
Eihän lyhennettä OMG saa käyttää. Sen pitää olla OME tai OMI. Jumalaa ole olemassa, joten ei sitä tarvitse hokeakaan ;)

HUPS! Kiire töihin.

Olen varmaan aika dorka, mutta mitä nuo lyhenteet tarkoittavat? En ole ikinä kuullutkaan.
 
OMG taitaa olla se tuttu Oh My God. OME veikkaisin tarkoittavan Oh My Eru ja OMI taas Oh My Iluvatar.

Korjatkaa jos meni ihan metsään. :)
 
Erikoisia käsityksiä sisäpiirin määrittelystä. Ainahan joku on ollut kauemmin ja joku kirjoittaa ahkerammin tai paremmin ja jotkut tuntevat toisensa paremmin.

Olennaista on kirjoittelu jossa suljetaan muut keskustelun ulkopuolelle käyttämällä sisäpiiritietoa. Tällöin tarkoituksellisesti viitataan asioihin jotka eivät ole foorumin kautta tuttuja eikä niitä myöskään haluta selventää ja käytetään käsitteitä joiden asiayhteys on vain joidenkin tiedossa.

Tämän tyyppisestä omaan kaveriporukkaan sitoutuneesta ja muiden ulkopuolisuutta korostavasta keskustelusta Kontu on kärsinyt kiitettävän vähän. Tietysti pieniä heittoja näkyy mutta siinä määrin kuin niitä on ollut niin ne ovat enemmänkin vain antaneet vähän tietoa siitä minkälaisia verkostoja Konnussa on.

Sisäpiiriläisyyttä ei ole se, että ihmiset tutustuvat toisiinsa vaan se miten tätä tutustumista käytetään ja miten suhtaudutaan niihin joihin ei olla (vielä) tutustuttu.

Tämä siis siltä kannalta miten sisäpiiriläisyys näkyy kirjoittelussa. Sitähän täällä voidaan säädellä, ei ihmisten elämää noin laajemmin.
 
Aivan oikein, Oh My Eru! ja Oh My Ilúvatar! :)

Jos jollakulla ottaa päähän, niin voihan sitä täällä heittää "voi eru!" tai "morgothin balrog!" (pienellä kirjoitettuna, koska kirosanat kirjoitetaan poikkeuksetta pienellä paitsi lauseen alussa)


Ja oikein, ihmettelen juuri sitä, minkä mukaan sisäpiiriläisyyttä jotkut ihmiset käsittelevät. Kuten Ratsastajan viestistä käy ilmi, on sitä "oikeaa" sisäpiirisyyttä erittäin vähän. Yksityisviestit ovat sisäpiirijuttuja varten (yleensä kun kyse on kahden ihmisen keskisestä jutustelussa ja vain harvemmin vähän isomman piirin - ja silloinkin saa miettiä, onko juttu sopiva keskustelualueelle).
 
OMM!

Oh My Me! Tai OMR! Oh My Roark!

Tai OMM! Oh My Merri!


Itseasiassa kun tarkemmin miettii niin eihän Konnussa taida edes olla sisäpiiriä. Saatikaan sellaista joka jotenkin häiritsisi. Jos haluatte sisäpiiriin, liittykää Roarkin Salaiseen Sisäpiiriin.
 
Entä jos Konnun sisäpiiri on niin suuri, että se kattaa koko Konnun ja automaattisesti melkein kaikki ihmiset jotka tänne eksyvät? Yhdistävä tekijähän melkein jokaikiselle täällä käyvälle on Tolkien muodossa tai toisessa.
 
Tämä oli hyvä määritelmä; Kontu on sisäpiiri. Siis ihan vakavissaan, kyllä minulla on jotain ylimääräistä perusluottamusta kontulaisia kohtaan ja olen ollut havaitsevinani että tämä koskee muitakin.
 
Minä en henk.koht. koe olevani sisäpiirissä, ja jos kuulun siihen, en siitä tiedä.
Ahvenessa huomaa sisäpiirit, moikkauksien mukaan ja jos tapaa miiteissä, niin eikö se ole jotain sisäpiirin tapaista? Ainakin minulle on jäänyt semmoinen kuva, että jos miittaa, tietenkin on läheisempiä muille.

Mutta Ahvenessa minulle ei alussa tullut semmoista; "Apua, noihan on jo tunteneet kauan, oonko mä nyt uus?"- fiilistä, vaan hyvin minut otettiin vastaan.

Ja muuten Roark, minä liityn mielelläni Salaiseen Sisäpiiriin. :)
 
Iä! OMC! Iä!

Eihän se sisäpiiri nyt tietenkään ole yhtään mitään muuta kuin kasa toisensa paremmin tuntevia tyyppejä. Kyse onkin siitä, millaisiksi asiat itselleen tekee. Mihin tahansa sisäpiirijuttuun pääsee mukaan aivan samalla tavalla kuin pääsee ihmisten kaveriksi. "Tavallisilla" kaveripiireillä ja nettisisäpiireillä on lähinnä vain se ero, että jälkimmäiseen kuuluvia yhdistää kaikkia juuri se nettailu.

Sisäpiiri vaan yleensä mielletään jotenkin negatiiviseksi, sillä se tuntuu luovan mielikuvan ihmisistä, jotka harrastavat omia juttujaan haluamatta päästä muita mukaan. Onhan siinä sanassa negatiivinen kaiku, mutta onneksi totuus on erilainen. En ole nähnyt foorumia, jonka sisäpiiriin olisi mahdotonta päästä mukaan. Kaikkia en ole tietenkään yrittänyt.

Kyllä se sisäpiiri tosiaan on olemassa. Eikä se ole mitään muuta kuin ihmisiä, jotka tuntevat toisensa (ja mahdollisesti myös pitävät toisistaan).
 
Hilgaria sanoi:
Kyllä se sisäpiiri tosiaan on olemassa. Eikä se ole mitään muuta kuin ihmisiä, jotka tuntevat toisensa (ja mahdollisesti myös pitävät toisistaan).

Tottakai se on, ei siltä voi välttyä.

Ja juuri silloin kun ensimmäisiä kertoja tänne tuli, oli jotenkin vaivaantunut olo ja piti vähän miettiä, että mitä sitä oikein kirjottaisi.
Mutta jokainen voi päästä siihen sisäpiirin mikä nyt sitten on vallassaan. Ainakin itse luulen niin. Jos kontu siis kokonaisuudessaan on sisäpiiri, niin ei tarvitse kun kontuilla oman aikansa, ja hups kun olet mukana.
Tietenkin myös miittailu vaikuttaa asiaan! Miiteissä ihmisiin voi tutustua paremmin ja nähdä ihmisiä aivan uudessa valossa, silloin myös alkaa foorumilla katsoa kirjoituksia eri tavalla, kun mieltään tyypin siihen jonka muistaa miitistä.

Jälleen kommenttini menee yli oman tajuntani.
 
Ehkä minulla on jokin outo kyky, minulla ne vähäiset miittailut eivät ole muuttaneet tilannetta oikein mistään mihinkään. Jotkut saattavat tuntea minua aavistuksen paremmin, mutta oma pääni yksinkertaisesti unohtaa ihmiset. Ei kokonaan, mutta varsin hyvin. Siksi en oikein voi kokeakaan itse olevani missään sisäpiirissä, vaikka olenkin paikan pistänyt pystyyn ja jatkuvasti teen kaikkea pientä Konnun hyväksi.

Nyt olisi muuten erittäin mielenkiintoista nähdä kaavio ihmisten välisistä suhteista Käärmeen sisällä ;)
 
En ole vuosien varrella huomannut eroa.
On täällä aina ollut valvontaa.
Ensimmäinen nimimerkkini "Miua" potkittiin pois huonon käytöksen vuoksi.
Ja ihan syystä.

OK,nykyään täällä tulee aivan uskomattomat määrät tekstinkorjauspyyntöjä.
Minulta vain tulee automaattisesti se rivinvaihto sen pilkun jälkeen.
Asiaan liittyen:Olisin iloinen,jos ne korjauspyynnöt lähetettäisiin yksärinä virheen tekijälle,
eikä laitettaisi sinne viestin perään.
(Moni onneksi on tajunnut tämän seikan,
mutta aina mukaan mahtuu niitä jotka ovat nielleet kielioppikirjan ja unohtaneet ottaa palanpainikkeeksi kultaisen käytöksen oppaan.
Itse en ole syönyt kumpaakaan,joten saatan olla jäävi valittamaan)
a)Se sotkee keskustelun jopa pysäyttäen sen.
b)Se olisi HIENOTUNTEISEMPAA ja jopa TEHOKKAAMPAA.
(paitsi omassa rivinvaihtojutussani,
tietysti vanha orava ei opi uusia temppuja-vanhatkin pähkinäkätköt unohtuvat)

Mutta:Konnussa on hyvin laadukkaita ja älykkäitä ihmisiä.
Jos haluaa lukea hyviä kirjoituksia,tämä on oikea paikka.
(itse en tosin tunnusta koskaan keskustelleeni laadukkaasti,
en myönnä edes osaavani:Äidinkielen YO-aineeni lähti E:nä.
Tuli takaisin A:na.
Ei ainuttakaan kirjoitusvirhettä ollut niissä.
Lauserakenteetkin olivat suhteellisen moninaisia.
Tosin rytmityksiä ja muita perustelun keinoja en käyttänyt.
Jutussa TUNTUI olevan logiikka,
mutta siitä ei saanut kukaan oikein selkoa.)
Ymmärrän hyvin sen,että Kontu yritetään pitää laadukkaana paikkana.
Miksi juoda kiljua,jos on vaihtoehtona 50 vuotta vanhaa viskiä???
En ole huomannut,että täällä oltaisiin kenellekkään järin ilkeitä.
Tämän paikan vastuuntunnottomin ja kieroutuneen pahuuden ilmentymä taidan olla minä.Orava on usein linnunmunansyöntituulella.
Minulle ei kuitenkaan olla koskaan oltu ilkeitä.
Vaikka syytä olisi varmantaatusti ollut useinkin.
 
Ylös