Konturisteily #3, 2. - 3.2.2008 (K18)

Olde Hansa sanoi:
Kiitos tiedosta! Vahvistan varauksenne 02.02 klo 16:30. Valitettavasti emme tarjoa a la carte ruokia ja syöminkejä samassa pöydässä.
Tiedätkö mitä syytä hän ei halua osallistua syöminkiin?

Eli ongelmanhan tämä aiheutti, kun kaikki eivät ole osallistumassa syöminkiin. Mitenkäs tämä ratkaistaan kun Miccoh joutuisi muuten syömään yksinään eri pöydässä mikä on tietysti ikävää. Olde Hansassa toivovat vastausta varmasti pian joten keksikääpäs äkkiä jokin ratkaisu.
 
Auttaisiko jos vain yksinkertaisesti kertoo syyn? Että syöminkilistoilla ei ole sellaista ateriaa,josta kasvissyöjän kannattaisi maksaa? Antaisivatkohan armon käydä tässä tapauksessa?
 
Juu siis tuo syyhän oli se, että syöminki maksaa liikaa siihen nähden mitä saan ruokavalioineni sieltä syötyä, kun ei tuolla ole suunnilleen mitään muuta syötävää kuin juustoa, marjoja ja leipää ja niistä joutuisin maksamaan sen suunnilleen 30 euroa. :p
Ei ole tarkoitus olla mikään ilonpilaaja. [22]

Eikö kukaan halua valita mitään ruokalajia ei-syöminkilistalta tai tulla riehumaan kaupungille muuten vain, jos noille ei nuo järjestelyt käy? :p
 
Luulen että he eivät jousta pöytäjärjestelyissä ja syykin on selvä. Syömingin idea on se että ruokaa tuodaan pöytään tarjoiluastioilla lisää kokoajan ja sitä saa syödä niin paljon kuin haluaa. Jos sellainen henkilö joka ei ole maksanut syömingistä istuu samassa pöydässä, niin hänen on helppo ikäänkuin ilmaiseksi syödä mitä pöydässä on kenenkään huomaamatta (koska eihän sitä oikein voi valvoa mitenkään). Lisäksi syöminkiin kuuluu välillä muuta oheisohjelmaa josta maksamaton henkilö pääsisi myöskin ilmaiseksi osalliseksi.

Muoks. Varmuuden vuoksi lähetin sinne vielä mailia asiasta josko homma järjestyisi jotenkin. Tämän jälkeen en sitten säädä enää mitään tai menee hermot. :roll:
 
Samooja Olde Hansalle sanoi:
Hei!

Syöminkiin osallistumaton henkilö on kasvissyöjä, joten hän ei koe että hänen kannattaisi osallistua syöminkiin, koska siihen kuuluu niin paljon liharuokia joita hän ei voi syödä. Pystyisikö asian järjestämään jotenkin niin että hänen ei tarvitsisi vallan jäädä seurueen ulkopuolelle muiden nauttiessa syömingeistä?

Olde Hansa Samoojalle sanoi:
Kiitos tiedosta!

Kasvisruokaa kaipaava seurueenne jäsen voisi osallistua samaan syöminkin kuin muutkin, koska syömingeissä on tarjolla käytännössä kaikki komponentit, jotka ovat erikseen menulta valittavassa kasvisruokavaihtoehdossa. Itse asiassa syömingeissä niitä löytyy vielä enemmän valittavana kuin yksittäisessä annoksessa niitä olisi. Ja syöminkin hinta tulee vatsantäydestä!

Jos olette myöhässä enemmän kuin 15 minuuttia, niin olkaa hyvä ja soittakaa meille.

En osaa sanoa mitä tuo Olde Hansan vastaus sitten meinaa. Homma on nyt kuitenkin niin että Miccoh kertakaikkisesti päättää osallistuuko vai ei ja sillä hyvä koska minä en enää suostu säätämään tämän asian kanssa. Ja mieluiten päättää pian.
 
No voin minä kai tulla, mutta niillä on parempi sitten myös olla niitä oliiveja ja sipulihilloja vatsantäydeltä. [22]
 
No niin laitan sinne sitten varmistuksen että kaikki kymmenen osallistuvat. :)

Anteeksi äksyilyni, pitkät päivät töissä verottavat kärsivällisyyttäni sekä käytettävissä olevia vapaa-ajan tuntejani hieman liikaa.
 
Joko teitä kutkuttaa matkakuume?

Olemme tehneet remppaa yli kuukauden yhdellä vapaapäivällä (tai no... +jouluaatto ja joulupäivä) ja täytyy sanoa, että vapaa matkaviikonloppu tuntuu taivaalliselta. Vaikkakin joskus taas käy mielessä, että saunan voisi laatoittaa juuri silloin... Toivottavasti ei käy niin, että nukun puolet matkaa :yawn:.

By the way, vielä pari vuotta sitten Ikea (esimerkiksi) ja sisustaminen noin yleensä oli minulle täysin käsittämätön juttu. Nyt Ikean ja sisustusliikkeiden kuvastot ovat suosituinta vessalukemistoa :D.

Onko muilla matkakumppaneilla menossa isompia projekteja, päättötöitä, remppaa tms.?

Mai eli May
 
Opinnäytetyö ja työnhaku meneillään täällä. Remppa sentään jatkuu vasta kevätkesällä, kun voi ainakin kuvitella selviävänsä pari viikkoa ilman hanasta tulevaa lämmintä vettä.
 
Miullakin on opinnäytetyö menossa, ja muutenkin viimeisiä puuttuvia kursseja etänä suoritettavana ennen kesää. Mutta olen kyllä antanut itselleni luvan matkailuun. :D Ja kämpän tapetoin vasta kun kurssit on suoritettu, lupasin sen itselleni etten ala nyt hosua. Nähtävästi aika monella tulee risteily hyvään saumaan... Pakkorentoudutaan.
 
Muutama viikko risteilyn jälkeen lähden Etelä-Afrikkaan, ja muutama viikko siitä Kreikkaan. Jos matkakuumetta on, se ei varsinaisesti kohdistu Viroon... [22]
 
Hathaldir sanoi:
Muutama viikko risteilyn jälkeen lähden Etelä-Afrikkaan, ja muutama viikko siitä Kreikkaan. Jos matkakuumetta on, se ei varsinaisesti kohdistu Viroon... [22]

Heee, meilläkin on suunnitteilla pienen budjetin Euroopan-tournee, mutta se ei silti estä Vironmatkakuumetta (rakastan matkustamista, vaikka se olisi vain täältä Helsinkiin...).

Matkoista: Olemme tehneet sellaisia viikkojen Eurooppa-Venäjä ryysäysreissuja, joissa etukäteissuunnittelu on ollut luokkaa, että edellisenä päivänä on ostettu Hki-Tallinna laivaliput. Vielä kahden lapsen kanssa (3v ja 4kk) on tehty interrail-reissu. Kolmatta odottaessa annoin periksi ja auto otettiin mukaan. Silloinkin pakkasin yksin (raskausviikoilla 25) ja ajoin kahden lapsen kanssa Hankoon, sieltä laivaan ja mieheni oli vasta Saksan päässä vastassa ;D. Laivalla sain sääliviä katseita ja kommentteja (mm. "Voi tyttöparka, kohta kädet loppuu...").

Yöpymisiäkin on ollut joka lähtöön. Ennen lapsia olen yöpynyt kahvilan penkillä, teltassa, tuttujen luona, milloin missäkin. Lasten kanssa on matkailtu lähinnä itäisillä mailla kustannussyistä. Yöpaikaksi on etsitty perhemajoituksia, koputeltu oviin ja kyselty yöpaikkaa. Useimmiten on löytynyt helposti, mutta joskus on yö hämärtänyt ennenkuin on lepopaikka löytynyt. Olemme saaneet yöpaikoistamme lahjaksi savustettua kinkkua, leluja, makeisia ja vaikka mitä. Kerran yksi lapsistamme yski kovin ja majapaikan vanha isoäiti toi aamulla itse vadelmista uuttamaansa lääkettä yskään...

Unelmamatka, jonka joskus vielä aion tehdä, on BAM-rataa pitkin Kiinaan. Myös Uusi-Seelanti on kiinnostanut, jo ennen TSH-elokuvia. Nyt tietysti vielä enemmän. Mannerten yli en ole matkannut, lähinnä lentojen vuoksi. Useimmiten pystyn koneessa tietoisesti unohtamaan missä olen, mutta en lentämistä kyllä millään tapaa rakasta. Senkään vuoksi, että se on järkyttävän epäympäristöystävällistä. Reppu/rosna/rinkka ja ryysääminen ovat minun juttujani.

Hetkinen, sen verran perun äskeistä, että Afrikkaan olen lentänyt. Vieläkö sinne vaaditaan suunnaton määrä rokotuksia, malarialääkkeita jne.? Minulla on jossain kätköissä sellainen keltainen rokotuskortti, johon näitä merkittiin.

Niin ja vielä. Vuoristot ovat minun juttuni. Mountains, Gandalf, I want to see mountains! Eikä mitään vapaamatkustusta huipulle vaan jalan! Nyt vaan pienimpämme keuhkot eivät kestä yli parin kilometrin korkeuksia :(. Onneksi mieheni on tosivarovainen, ilman häntä olisin varmaan ollut ilman epäilyksen häivää valloittamassa Mount Everestiä tai K2:ta. Lasten kanssa siis :D .

Mitä matkaunelmia muilla on? Mihin menisitte, jos raha ja muut olosuhteet eivät estäisi?

Mai eli May
 
Joku kyseli aikaisemmin huonejakoa hotelliin. Täyttelin tuossa ryhmän majoituskorttia (nopeuttaa asiointia hotellissa kun kaikkien ei tarvitse täyttää omaa korttia erikseen) ja oletettavasti kortissa oleva järjestys on myös huonejako. Huoneitahan on 5kpl kahden hengen huoneita. Kun nyt määrätkin natsasivat hyvin niin katsoin vähän ikäjakaumaa ja sukupuolta jakaessani porukkaa:

1.Samooja
Lehtokuusama

2. eowynofmay
Isilmírë

3. Fica
jaamar

4. Haltiamieli
Hathaldir

5. Miccoh
GoldenDragon

Jos jollakulla on valittamista niin voihan noita vielä vaihtaa. Tosin emmehän me Tallinnaan mene hotellihuoneeseen asumaan. :wink:
 
Ei valittamista huonejaoissa :) Vaikka eipä noilla kai hirveästi merkitystä ole muutenkaan.

Alkaa pikkuhiljaa tulla se tuttu olo mikä melkein aina ennen jotain matkaa tai miittiä, että ei huvita, onko pakko, ei jaksa pakata, hirveä vaiva, miks ihmeessä lupauduin tähänkin kun voisin viettää rauhallisen kotiviikonlopun.
No onneksi tunnen itseäni sen verran että tiedän, että luultavasti tulee olemaan hauskaa. En vaan tykkää kun tapahtuu asioita joita en tunne ja hallitse.
 
Jaamar sanoi:
Alkaa pikkuhiljaa tulla se tuttu olo mikä melkein aina ennen jotain matkaa tai miittiä, että ei huvita, onko pakko, ei jaksa pakata, hirveä vaiva, miks ihmeessä lupauduin tähänkin kun voisin viettää rauhallisen kotiviikonlopun.

Ihanaa, en olekaan ainoa, johon iskee kumma negatiivisuuspuuska ennen kaikenlaisia tapahtumia joihin on tullut ilmoittauduttua! Ja onneksi minäkin tiedän, että sitten kun olen saanut itseni oikeasti liikkeelle, koko homma muuttuu taas yhtä hauskaksi kuin ilmoittautumishetkellä.
 
eowynofmay sanoi:
Hetkinen, sen verran perun äskeistä, että Afrikkaan olen lentänyt. Vieläkö sinne vaaditaan suunnaton määrä rokotuksia, malarialääkkeita jne.? Minulla on jossain kätköissä sellainen keltainen rokotuskortti, johon näitä merkittiin.

Mafikengissä ei tarvita malarialääkkeitä. Kalaharin autiomaan laitamilla on niin kuivaa, etteivät hyttyset kykene lisääntymään siellä, joten malariastakaan ei ole pelkoa. Tarvittavat rokotukset saa kaikki koulussa tai armeijassa, lukuunottamatta A- ja B-hepatiittirokotusta, joka minulla on kunnossa viimevuotisen Kuuban-reissun jäljiltä (ja ilmeisesti pysyykin voimassa koko loppuiän). :)
 
No niin matka senkuin lähenee. Kaikkihan ymmärtävät sitten tulla hyvissä ajoin Länsiterminaaliin. Laiva lähtee lauantaina klo 10.30, joten paikalla on hyvä olla jo ennen kymmentä, viimeistään kymmeneltä. Minä hoidan lähtöselvityksen, se täytyy hoitaa viimeistään tuntia ennen lähtöä joten olen paikalla jo yhdeksän jälkeen aamulla.

Osaavatko kaikki kauempaa tulevat saapua Länsiterminaaliin? Sehän sijaitsee siis eri paikassa kuin Olympiaterminaali, mistä monet Ruotsin laivat lähtevät.
Mikäli tulette Helsinkiin junalla tai bussilla niin kätevintä on hankkiutua Elielinaukiolle, josta bussi 15A kulkee suoraan Länsiterminaaliin (arkena kulkevat bussit eivät kulje lauantaisin, joten tuo on melkein ainoa bussi joka sinne menee tuohon aikaan).
Voisitte ehkä sopia jonkun Helsingissä asuvan kanssa tapaamisen juna-asemalle, niin eksymisen vaara pienenee?

Mukaan matkaan ainakin passi/henkilökortti, sitä saatetaan kysyä vaikka Schengen-alueen sisätarkastuksia ei enää olekaan. Silloin kun olen viimeksi ollut Tallinnassa, niin Visa Electron kävi yllättävän monessa paikassa mutta ei kuitenkaan kaikkialla. Esim. Olde Hansassa se ei välttämättä käy. Mukaan kannattaa siis ottaa myös euroja/Viron kruunuja/luottokortti tai kaikki edellä mainitut. Ainakin satamissa voi vaihtaa rahaa.
 
Saan mahdollisesti autokyydin Länsiterminaaliin silloin lauantaina. Paikalla yritän olla jo vaikka puoli kymmenen aikaan, niin on vähän pelivaraa. Jos en saa kyytiä, niin oletettavasti onnistun saapumaan myös bussilla rautatieasemalta (tai siis Elielinaukiolta).

Tyhmä kysymys, käykö Tallinnassa missään eurot? Joissain paikoissa (Lontoo, Tukholma) jotkin ravintolat ja kaupat niitä mielestäni hyväksyvät. Hmm, onneksi ainakin Forex vissiin lunastaa takaisin vaihtamansa valuutat jos ei kaikki kulukaan reissussa (hah, like that's ever going to happen).
 
Tullen Helsinkiin junalla, joka on ehkä perillä 08:52. Uskoakseni en viitsi vaivata julkisia sen enempää vaan kävelen nuo parisen kilometriä Länsiterminaalille, jolloin lien perillä harha-askelten määrästä riippuen joskus puoli kymmenen ja kymmenen välillä. Mikäli sää on erityisen ikävä, saatan uskaltautua Samon mainitsemalle ratikkalinjalle.
 
Ruoholahden metroasemalta kävelymatka on huomattavasti lyhyempi kuin rautatieasemalta. Ainakin itse ajattelin paarustaa maaliin sieltä käsin. Busseihin ja ratikoihin kun en luota, mutta metro yleensä kulkee säästä riippumatta luotettavasti viiden - kymmenen minuutin välein.
 
Ylös