Kontuvaellus

Olen kiinnostunut lähtemään mukaan, jos joskus joku tällaisen järjestää. Kuulun kyllä täysin aloittelijoiden kastiin, mutä vaellukseen tulee, vaikka kävelemisestä pidänkin (ja se onkin oikeastaan ainut liikunta, jota harrastan). Tällainen lyhyempi vaellus olis hyvää treeniä, jos joskus sitten lähen sinne Lappiin vaeltamaan.
 
Kannatan ennemmin aloittelijaystävällisenä yhden yön vaellusta. Kynnys lähteä ensikertalaisenakin on silloin sopivan matala. Ja täytyy todeta viime kerran kokemuksesta että ei kyllä tosiaan kannata valita liian pitkää matkaa alkuun. Se menomatka oli vähän turhan rankka ;) Mitä se oli, 14km?

Otsikon muokkauksessa taisit lukea ajatukseni, tuo on sopiva kun uutta retkeä mietitään.
14 tai 15km kuljettiin viime vuonna, mutta sen teki rankaksi kuuma keli. Kun lämpötila nousee yli 20 asteen, lyhytkin matka on tukala. Ja jos rinkan säädöt ovat pielessä, on lyhytkin matka tukala, tämän koin pääsiäisenä uuden rinkan testauksen aikana.

Omat kesän viikonloppuni ovat melko täynnä kaikenlaista retkihommaa, joten en välttämättä pääse mukaan milloin tahansa. Voi olla että omasta puolestani pääsisin mukaan vasta ensivuonna. Minulla ei ole kyllä mitään sitäkään vastaan, että yhden yön retki olisi paljon syksymmällä tai vaikka talvella. En ole ikinä päässyt koittamaan lumikenkäilyä (kun ei sitä luntakaan kerran ole). Olisi kiva lumikenkäillä johonkin tuvalle yöksi. Minulla ei ole lumikenkiä, mutta niitä saa Suomen Ladultakin vuokrattua pienin summin. Tiedän että ainakin Jaamarilta löytyy lumikengät! Mutta tämä oli vain tällainen talvinen heitto tähän väliin. Talviretkeilyyn on isompi kynnys ja silloin olisi todellakin kiva, että pääsisi yöksi lämpimään tupaan. Tuvassa on ihan oma tunnelmansa.

Retkille käy ihan hyvin pienempikin kilometrimäärä. Silloin kerkiää enemmän olla perillä nuotion äärellä tunnelmoimassa tms.
 
Jos nyt sopivia ajankohtia ehdotetaan, niin minulla on koko heinäkuu lomaa. Ennen ja etenkin jälkeen sen pienellä varauksella. Ensisijaisesti toivon kesäolosuhteita. Yksipäiväinen vaellus helpottaa sopimista ja kuulostaa tosi kivalta, en sinänsä vastusta ehdotusta, joskin minua ehkä opiskelijana ärsyttäisi matkustaa korpeen vain yhden päivän takia.

Tässä olisi edelleen sama ongelma kuin viimeksikin vaellukselle aikoessani... En oikein omista edes hyviä kävelykenkiä (ja ei, tälläkään kertaa ei tarvitse aloittaa siitä, kuinka laadukkaat erikoisvaelluskengät eivät ole välttämättömät – minulla ei siis ihan oikeasti ole yksiäkään kesäkäyttöön sopivia kenkiä, joissa olisi mukava kävellä pitkiä matkoja) saati sitten sänkyjen ulkopuoliseen nukkumiseen soveltuvia nukkumisvälineitä. Mutta kai tässä ehtisi keksiä jotain.
 
Laitanpa kolme tärkeää kysymystä joista ainakin ensimmäiseen kaivattaisiin hyvin pikaisia mielipiteitä.
Oletetaan että nyt ollaan toteuttamassa kontuvaellus uudestaan.
1. Suunnitellaanko vaellusta tälle vuodelle vaiko vasta seuraavalle? Jos tälle vuodelle niin mihin ajankohtaan?
2. Minne päin vaellus suuntautuisi?
3. Mikä vuodenaika?

Saisiko Dracaena lainattua joltain varusteita?
Minä itse tahtoisin mieluusti sellaiset olosuhteet että voisi nukkua joko laavussa, mökissä tai riippumatossa. Telttaa meillä ei ole ja jos totta puhutaan niin ajatus että se pitäisi lisätä varustelistaan ei houkuttele.
 
Vastauksia Jaamarin kysymyspatteriin:
1.
- Tästä vuodesta: Heinäkuussa ainoa vapaa viikonloppuni on 10-12.07. Elokuun kolme viimeistä viikonloppua käyvät.
- Ensivuoden työvuoroja ei jaeta ennen joulua, joten silloisia aikataulujani en voi ennustaa.
- Itselläni ei ole mitään arkipäivisin tehtävää vaellusta tai muita ajankohtia vastaan.
- Jos ajankohtaehdokkaiden määrä paisuu, niin pistetäänkö Doodle-äänestystä kehiin?

2.
Kaikki käy, mutta…
- Itse suosisin kohteita, joista ihmisillä on henkilökohtaisia positiivisia kokemuksia.
- Itse suosisin kohteita, jotka ovat järkevän ajomatkan päässä Etelä-rannikolta.
- Aiemmin mainitut Nuuksio ja Evo vaikuttavat valideilta vaihtoehdoilta.

3.
- Minua talviaika ei houkuttele vaeltamaan.

Muuta:
- Jos kohde on järkevän automatkan päässä Porvoosta, oletettavasti tulen omalla autolla ja kyytiini pääsee matkan varrelta.
- Jos osallistun reissulle, voin tarvittaessa ottaa mukaan trangian ja polttonestettä, niin saamme lämmintä ruokaa (kokkaamisen jätän mielummin muille).

Retkille käy ihan hyvin pienempikin kilometrimäärä. Silloin kerkiää enemmän olla perillä nuotion äärellä tunnelmoimassa tms.
Tuen tätä ajatusta.

Minä itse tahtoisin mieluusti sellaiset olosuhteet että voisi nukkua joko laavussa, mökissä tai riippumatossa.
Vaellusreittien varrella olevissa autiotuvissa/laavuissa ei välttämättä ole tilaa juuri silloin kun me olisimme siellä yöpymässä.
Onko syytä kantaa mukana yhtä telttaa "hätävaramajoituksena"?
Itselläni on 2-hengen kupoli, jonne kuuleman mukaan tarvittaessa sopii suurempikin määrä ihmisiä nukkumaan.

Vai tarkoititko vuokrattavaa majoitusta?
 
Last edited:
Tarkoitin lähinnä sitä että kannan mieluummin riippumaton ja laavukankaan kuin telttaa=tarvitsen jonkinlaisia puita=ei minnekään ihan Lappiin ja jos joku tietää ettei suunniteltuun yöpaikkaan saa riippumattoa niin ehkä voisi pohtia muita vaihtoehtoja. Mökki tai laavu lähinnä hätävararatkaisuina jos riippumattoilu ei syystä tai toisesta tulekaan kysymykseen.
Ei minulla ole mitään vuokramökkiäkään vastaan, mutta se tarkoittaa että pitäisi tulla tarpeeksi porukkaa jakamaan kustannuksia, että sen saa järkevään hintaan.
 
Mäkin voisin olla kiinnostunut :) Tosin tulen aika kaukaa, Kuopiosta -katotaan, saanko onnistumaan.

Olen retkeillyt paljon, tein maastotöitä kymmenisen vuotta, joten mulla on kaikki tarvittavat varusteet. Yövyn mieluiten teltassa koirieni kanssa.
 
Ylös