Kuukautiset

Taas se aika kuusta... Nyt on normaalia ällöttävimpi olo, kun turvottaa ihan hirveästi. Tuntuu kuin mahassa olisi ilmapallo. Yök... :knockout: Tosi ikävä tunne, mutta onneksi sentään kivut sai turrutettua särkylääkkeillä.

Niin, asiasta mooottorisahaan tai ei sentään niin kauas. Tuosta kupista on ollut niin paljon keskustelua ja kun en ole aikaisemmin asiaan mitään kommentoinut (ainakaan muistaakseni), niin sanonpa nyt sanottavani. Henkilökohtaisesti en ole kyseistä kuppia koskaan edes nähnyt enkä siis myöskään kokeillut ja en haluaisikaan. Minusta koko ajatus jonkun kupin tunkemisesta sisäänsä tuntuu omituiselta ja suoraan sanottuna ällöttävältä. Itse olen aina käyttänyt tampooneja ja ollut tyytyväinen. Mitään ongelmia ei ole ollut, paitsi mitä nyt muutamaan otteeseen on sattunut ylivuoto, kun vuoto on ollut runsasta parina ekana päivänä. Mutta onneksi niin ei ole koskaan käynyt tyyliin julkisella paikalla.
Mutta tietysti kukin hoitaa menkkansa, miten parhaaksi kokee. Jos jollekin kuppi on hyvä vaihtoehto ja toimii, niin mikäs siinä. Itse vain en arvaisi edes kokeilla.
 
Belegriel sanoi:
Itse vain en arvaisi edes kokeilla.
Jännä juttu. Itselleni kupin käyttö oli aluksi arveluttavaa, koska olin käyttänyt rättejä, en tamponeja. Jotenkin tuntui, että sellaisille, jotka olivat jo tamponeihin ja niiden tunkemiseen tottuneet, kuukupin asettelu olisi helppo nakki.

Toisaalta, kuukuppiin tutustuneena ymmärrän kyllä ennakkoluulot. :D
 
Thali sanoi:
Mutta välillä vain huvittaa se fanaattisuus, mikä kuppiin liittyy. Se nyt ei vaan joillekin sovi tai ole mukava käytössä.

--Anelma-Unelman viesti vain nosti mieleen keskustelut esim. yliopiston naisten vessan seinällä. :grin:

Minä taas olen yleensä törmännyt siihen vastareaktioon. Vissiin ei saisi enää ääneen edes sanoa, että joo, käytän kuppia. Keskustelukumppani on pahimmillaan miltei kurkussa kiinni ja huutaa, ettei tahdo kuulla enää sanaakaan koko vempeleestä. Foorumeilla ja muualla etenkin hyvinkin neutraaliinkin kommenttiin tartutaan hampaat irvessä ja aggressioilla ihan suoraan päätä aukoen. Onko jossakin oikeasti kuppifanatismi niin valloillaan, että joku saa pelkän nimen mainitsemisesta allergian? Minä kun en ole koskaan törmännyt muuhun kupin käyttäjien kohdalla kuin ihan yleistason normaaliin keskusteluun. :shock:

Itselläni on juuri kuukautiset menossa kolmatta päivää ja jostakin syystä kivut eivät tajunneet jättää minua rauhaan kahden ensimmäisen päivän aikana, kuten ne yleensä tekevät. Buranaa on popsittu siis ahkerasti ja lämpötyynyjä pidetty mahan päällä. Tuskaisaa oli siis elo, mutta onneksi alkaa helpottaa.

Minä hankin kupin aika tarkalleen kaksi vuotta sitten. Omani on Diva, josta nyrhin heti alkuunsa hännän niin lyhyeksi kuin kykenin, sillä muutoin se hankasi koko ajan istuessa tai liikkuessa. Minulta vei varmaankin noin 5-8 kuukautiset ennen kuin tajusin koko jutun juonen. Eli alkuunsa minulla saattoi viedä vartinkin vessassa sormet sisällä sohlaten, eikä kuppi siltikään asettunut millään. Lopulta huomasin anatomisen riemuvoittoni eli sen, että minulla on tietty kohta, joka minun täytyy saada kupin reunan sisäpuolelle. Sen jälkeen kuppi ottaa muotonsa siististi ja istuu tiukasti. Tämän keksiminen siis vei minulta noin puoli vuotta. Hyvä minä ja älykkäät aatokseni.

Nykyisin kupin kanssa ei tarvitse pahemmin sohlata. Olen huomannut että runsaimpina vuotopäivinä (2 ensimmäistä) saatan vuotaa yli, jos pidän kuppia koko 12 tunnin tyhjennysvälin sisällä. Kuppi ei koskaan ole ollut aivan täynnä, mutta ilmeisesti jostakin pääsee tihkumaan jos liikun tietyllä tavalla jne. Siksi olen omaksunut 6 tunnin tyhjennysvälin ekoille päiville ja pärjään kokonaan ilman siteitä nykyisin.

Huonoja puolia kupissa? Siinä on oma souvaamisensa ensinnäkin, kun sitä opettelee käyttämään. Myös keittämiset ja muut vievät tietysti oman aikansa, mutta eivät paljoa. Jos inhoaa sottaisuutta ja omaa vertaan, ei tyhjennys ole välttämättä mieltäylentävin kokemus. Jos kupin unohtaa matkavarusteista pidemmäksi aikaa kotoa lähtiessä, on ikävä huomata että joutuu keksimään jostakin mahdollisesti äkillisestikin siteitä tai muita.

Omalla kohdallani hyvät puolet voittivat reilusti huonot, etenkin sen jälkeen kun keksin miten kuppi sujahti kätevästi sisälleni ja koska minulla ei tämän jälkeen ole ollut oikeastaan mitään ongelmia sen kanssa (ei ole painanut tai tehnyt muutakaan haljua).
 
Tuli tässä mieleeni kuukautisiin läheisesti liittyvä juttu eli PMS. Miten on, onko ihmisillä pahat PMS-oireet vai selviättekö ilman mitään ongelmia? Olen huomannut, että hirveän monessa paikassa puhutaan siitä, kuinka kuukautiskivuista selviää ja mikä helpottaa niitä, mutta hirveän harvoin puhutaan henkisestä (ja fyysisestä) tilasta ennen kuukautisia.

Itselläni on todettu PMD (tai PMDD, premenstrual dysphoric disorder) -niminen PMS-oireyhtymän muoto. Kyseinen juttu vaivaa noin 5-10% naisista. Kyseessä siis kuukautisia edeltävä masennus. Itselläni masennus on pahimmillaan vaikean masennuksen luokkaa ja alkaa noin kierron 14. päivänä. Yleensä kestää kuukautisten ensimmäiseen tai toiseen päivään asti. Tuona aikana olen itkuinen ja ahdistunut. Tuohon kuuluu, ettei se välttämättä tule jokaisen kierron aikana tai oireiden taso vaihtelee. Diagnoosiin kuitenkin kuuluu, että oireet tulevat kahden kierron kolmesta aikana.

Mites muilla, onko vastaavaa? Tämä ei kuitenkaan niin hirveän harvinainen ole...
 
Noista kivuista tuli sellainen mieleeni, että mikäköhän siinä on, kun välillä, ehkä noin joka neljänsillä kuutautisilla, on taipumus olla sillä tapaa kivuliaat, että se kipu jatkuu melkein koko viikon. Ei kovin kovana, mutta kuitenkin, jonkimoinen kolotus on koko ajan matkassa. Yleensä kipuvaihe kestää vähän reilun vuorokauden ja on sitten sillä ohi.

Varsinaisista pms-oireista en kai kärsi. Sen verran on mielialan muutoksia, että päivää ennen kuukautisia saattaa olla jotenkin erityisen herkkä eli hieman itseskelyyn taipuvainen tai vaan suunnattoman herkästi loukkaantuva. Mutta tämä kestää vain sen päivän, eikä näitä tule joka kuukausi. Toinen asia mistä kuukautisten lähestymisen tietää, on hikoilu. Normaalisti en hikoa juuri ollenkaan, mutta noin päivää ennen kuukautisia kainalot kostuvat jatkuvasti vaikka käyttäisi minkälaisia deodorantteja. Yh. Onko muilla tällaisia oireita?

Kuinka pitkä kierto muilla pillerittömillä muuten on? Itselläni kierto on melko epäsäännöllinen, mutta sellaiset viisi viikkoa eli 35pvää on melko tavallinen kietoaika minulle. Hieman harvemmin siis tulevat, mitä pidän suurena siunauksena. Yksi syy miksen pillereille rupea on juurikin se, että sitten kuukautiset tulisivat useammin, ja sitä en kaipaa.
 
PMS-oireita on sen verran, että turvottaa, kädet ja jalat hikoilee, päänsärkyä joskus ja yleensä olen aika alamaissa muutaman päivän ennen menkkoja. Yleensä itkettää ja masentaa eikä mikään tunnu onnistuvan. Alkoholia minun ei parane ottaa ollenkaan ennen menkkoja. Kännissä tuo masennus meinaa pahenee siihen malliin, että haastan tahallini riitaa, saatan itkeskellä ja muuta vastaavaa. Seuraavana päivänä yleensä masentaa sitten entistä pahemmin, kun hirveä morkkis typerästä käytöksestään... Onneksi nuo PMS-oireet kestää kuitenkin pisimmillään vaan sen viikon ja yleisemmin vain sen muutaman päivän.
 
Joskus muinoin minulla oli todella paljon nousevia aggressioita juuri ennen kuukautisia. Saatoin suuttua hetkessä miten pienestä aiheesta tahansa ja silloin yleensä karjuin pää punaisena. Kahta sekuntia myöhemmin tajusin itsekin, miten naurettava ja typerä olen (sekä sen, että vihani johtui lähinnä kehoni valmistautumisesta kuukautisiin). Jossakin vaiheessa jonkinlaista tasaantumista on onneksi tapahtunut, sillä nykyisin moisia oireita ei ole ollut. Puolisen vuotta sitten tosin ärtymys palasi todella kiivaana yksien kuukautisten ajaksi ja muistan rukoilleeni kyynärpäitä myöten ristissä, että se ei ole palannut jäädäkseen. Sen verran ärsyttävänä ja ahdistavana pidän tuollaista älytöntä ja järjetöntä raivotar-olotilaa, etenkin kun sen aikana tunnetilojen ja etenkin sanomisten kontrollointi on kohdallani äärettömän vaikeaa. Minkäänlaista muuta tunnepitoista ongelmaa minulla ei ole ollut PMS-oireissani, eikä minulle oikeastaan tule myöskään mieleen fyysisiä oireita.
 
Alx sanoi:
Minä taas olen yleensä törmännyt siihen vastareaktioon. Vissiin ei saisi enää ääneen edes sanoa, että joo, käytän kuppia. Keskustelukumppani on pahimmillaan miltei kurkussa kiinni ja huutaa, ettei tahdo kuulla enää sanaakaan koko vempeleestä. Foorumeilla ja muualla etenkin hyvinkin neutraaliinkin kommenttiin tartutaan hampaat irvessä ja aggressioilla ihan suoraan päätä aukoen. Onko jossakin oikeasti kuppifanatismi niin valloillaan, että joku saa pelkän nimen mainitsemisesta allergian?

Kai siinä jotenkin on se, että itseä ällöttää koko touhu eikä tajua, miksi pitäisi olla tunkemassa ylimääräisiä esineitä sisäänsä, ja sitten kuukupin käyttäjät kertovat, kuinka kivut poistuivat eikä kuukautisia edes huomaa ja maailmakin pelastuu siinä sivussa. Siis että ei siteistä ja tamponeistakaan tuollaista hälyä pidetä. Ei minulla nyt silti mitään isoja aggressioita ole kuppia kohtaan. Ehkä se ihmetyttää, että lähtöoletus on, että kuukautiset ovat hirveää tuskaa ja alusta loppuun ja siteet ovat kamalia. Vaikka siteitäkään ei tunne, jos ei niitä ajattele, eikä kaikilla ole hirveitä kipuja. Kuukuppia tunnutaan joskus markkinoivan jonain Viisasten kivenä suunnilleen. En muista oliko se täällä vai jossain muualla, kun joku siitä keittämisestä puhui. Kuukupin valmistajat kuulemma kertovat, että kuppi voi kärsiä elintarvikejämistä kattilassa. Ahaa. Jos ei kärsisi, niin kupin käyttäjätkö söisivät hyvällä ruokahalulla ruokaa kattilasta, jossa on jämiä heidän omasta kuukautisverestään? :roll:

Mutta tämä nyt on tällainen yleiskuva, en väitä, että kukaan olisi tässäkään keskustelussa ollut mikään suoranainen fanaatikko. Ja onhan se niin, että jätemäärän vähentäminen kyllä puoltaa sitä kupin käyttöä.
 
Mortal Illusion sanoi:
Kuukuppia tunnutaan joskus markkinoivan jonain Viisasten kivenä suunnilleen.
Luulen samoin, että vastareaktiossa on kyse jonkinlaisesta kyllästymispisteen ylittymisestä. Jos jotain tuotetta tunnutaan hehkuttavan kaikkialla ja lähes kritiikittä, niin vastareaktio voi hyvinkin olla yhtä voimakas: tuodaan tiukkasanaisesti esiin, ettei tuote ole se Viisasten kivi, joka poistaa kaikki maailman synnit. Itse taidan olla jotain tuolta välimaastosta (tai ainakin haluaisin olla): suosittelen kyllä kuppia jos kysytään, mutta tuon esiin myös sen haittapuolet ja vaikeudet - ja ymmärrän, miksi joku ei halua tukkia sitä sisäänsä.

Mortal Illusion sanoi:
Kuukupin valmistajat kuulemma kertovat, että kuppi voi kärsiä elintarvikejämistä kattilassa. Ahaa. Jos ei kärsisi, niin kupin käyttäjätkö söisivät hyvällä ruokahalulla ruokaa kattilasta, jossa on jämiä heidän omasta kuukautisverestään? :roll:
Yöh, en taatusti käyttäisi samoja astioita ruoanlaittoon ja kupinkeittoon, vaikka kuinka vakuuteltaisiin jämien lähtevän pesussa. Mielikuvat ovat silti liian voimakkaita. Kun aikoinaan hankin kupin, hankin seuraavana päivänä myös pienen kasarin, jonka kylkeen kirjoitin isoilla kirjaimilla "kuukuppikattila". Varmuuden vuoksi. :grin:
 
Mortal Illusion sanoi:
Kai siinä jotenkin on se, että itseä ällöttää koko touhu eikä tajua, miksi pitäisi olla tunkemassa ylimääräisiä esineitä sisäänsä
Belegriel sanoi:
Henkilökohtaisesti en ole kyseistä kuppia koskaan edes nähnyt enkä siis myöskään kokeillut ja en haluaisikaan. Minusta koko ajatus jonkun kupin tunkemisesta sisäänsä tuntuu omituiselta ja suoraan sanottuna ällöttävältä. Itse olen aina käyttänyt tampooneja ja ollut tyytyväinen.

Suuri ymmärtämättömyys vallitsee siis molemmin puolin. ;) Itse en ole koskaan käyttänyt tamppiksia (enkä käytä jollei pakko tule eteen) mutta en tajua miten niiden käyttö "älöttävyysasteikolla" eroaisi merkittävästi kuukupista: itse asiassahan tampoonin joutuu tunkemaan kuukuppia huomattavasti syvemmälle (ohjeissa tosin taidetaan puhua "asettamisesta").
 
Se, etten pidä tampooneja ällöttävinä johtuu varmaan aika pitkälti siitä, että olen niin tottunut käyttämään niitä, ettei koko asiaa enää edes ajattele sen kummemmin. Ja eihän tampoonia varsinaisesti tarvi tunkea sisään, jos käyttää sellaisia missä on asetin. Eipähän tarvitse ainakaan sormiaan mihinkään tunkea. Mutta siis pääpointtinani on se, että luultavasti pidän kuppia vastenmielisenä ja omituisena, koska olen jo niin tottunut tampooneihin, että suhtaudun tuollaisiin uusiin vaihtoehtoihin heti varauksella. Näin ainakin itse päättelisin.
 
Thali sanoi:
Yöh, en taatusti käyttäisi samoja astioita ruoanlaittoon ja kupinkeittoon, vaikka kuinka vakuuteltaisiin jämien lähtevän pesussa. Mielikuvat ovat silti liian voimakkaita. Kun aikoinaan hankin kupin, hankin seuraavana päivänä myös pienen kasarin, jonka kylkeen kirjoitin isoilla kirjaimilla "kuukuppikattila". Varmuuden vuoksi. :grin:

:D Kieltämättä koko vehkeen tuominen keittiöön vähän kuvottaa minua, mutta kuulemma sen voi jotenkin pakastaakin (?). Mutta joo, ehkä tämä on hienostelua..

Nerwen sanoi:
Suuri ymmärtämättömyys vallitsee siis molemmin puolin. Heh heh Itse en ole koskaan käyttänyt tamppiksia (enkä käytä jollei pakko tule eteen) mutta en tajua miten niiden käyttö "älöttävyysasteikolla" eroaisi merkittävästi kuukupista: itse asiassahan tampoonin joutuu tunkemaan kuukuppia huomattavasti syvemmälle (ohjeissa tosin taidetaan puhua "asettamisesta").

Juu, en minäkään käytä tamponeja, en tykkää yhtään. (Missä sen narunkin on tarkoitus olla?!) Ehkä ero kuukuppiin on siinä, että ainakin minulla on kuva, että kuukuppi olisi huomattavasti isompi. Mutta kun en ole nähnyt, niin en tiedä. Periaatteessa ällöttävyysaste on kuitenkin minunkin mielestäni sama.
 
Minäkään en ymmärrä miten tamponi olisi ällöttävämpi kuin kuukuppi, vaan pidän itse siteitä inhottavimpina. Kuukuppia en ole (ainakaan vielä) kokeillut, mutta pidän tamponia riittävän siistinä ja etenkin mukavana kuukautissuojana. Siedän aika hyvin kaikkea ällöä, ehkä siitä johtuu että en pidä tamponin asettamista sen kummallisempana kuin vaikka korviksen laittamista korvalehden reikään. (Eikä siitä narustakaan tarvitse huolehtia paitsi kun käy vessassa, silloin vaan "nostaa" sen pois tieltä ettei se kastu.)

Ennen mulla oli niin epäsäännölliset kuukautiset, että tajusin kärsineeni PMS-oireita vasta kun kuukautiset sitten alkoivat - parin edellisen päivän ahdistus tai yleinen paha olo saivat selityksen.
 
Epäsäännöllisistä vuodoista

Tuohon kuppiin vielä pikaisesti palatakseni, niin minulle se tuli kuin lahjana taivaasta. Aina siteitä inhonneena innostuin ajatuksesta heti kun kuulin. Lisäksi en ole koskaan luottanut siteiden tai tampoonien antamaan suojaan, mutta kuppi on melko varma. Etenkin jos käyttää ohutta suojaa samalla niin ei pieni ohivuotokaan haittaa.

Mutta sitten varsinaiseen asiaan. Eli onko kellään kokemusta todella, siis TODELLA epäsäännöllisistä vuodoista? Itsellä kun on aina ollut niin, että saattaa hyvinkin jäädä kuukausikin välistä. Jos jää kaksi niin en vielä hermostu, koska minulle ihan yleistä.
Nyt viime elokuun jälkeen ei kuukautisia kuitenkaan alkanut kuulua ja marraskuussa aloin olla jo siinä määrin huolissani, että meinasin lähteä lääkärille. Vähän ennen jouluaattoa vuoto sitte onneks alkoi. Nyt vaan odotan ja toivon ettei seuraavia tarvitse odottaa yhtä kauan.
On tässä tietysti se hyvä puoli ettei tarvitse kärsiä vuodoista niin usein, mutta välillä sitä jo toivoo, että alkaisi niin tietäisi ettei ole mikään vialla.
Onko kellään muulla samaa ongelmaa vai olenko vain omituinen?
 
Komppaan fanyeta & co: ei kuukuppi ole juurikaan sen ihmeellisempi kuin tamponit, ihan yhtä vieraita (ruumiiseen kuulumattomia) esineitä molemmat. Tamponien kanssa tarvitsee vähän vähemmän olla tekemisissä itsensä ja veren kanssa kun on asetin ja naru eikä tarvitse työntää sormia sisään, mutta toisaalta tamponi hautoo bakteereita, eikä sitä ole suositeltavaa käyttää koko aikaa. Ja tosiaan; siteet ne vasta ällöttäviä ovat!

Olen käyttänyt kuukuppia reilun vuoden ajan ja vaikka en olekaan valmis ylistämään sitä maasta taivaisiin, niin mitään suurempaa valittamista ei ole. Aluksi oli vaikeaa oppia käyttämään sitä ja vieläkin välillä tuhraantuu aikaa sen kanssa, mutta en koe että se olisi sen sottaisempaa kuin tamponeilla pelaaminenkaan. Eipähän kulu rahaa kertakäyttöisiin vaihtoehtoihin. Lisäksi 12 tuntia on parempi väli tyhjennyksille kuin se 4-8 tuntia mikä tamponien tai siteiden kanssa, tosin olen niin dementikko kuukautisteni suhteen, että pidän siltikin aina joskus yliaikaa. (Hups.)

Itselläni on hyvin säännöllinen kierto, 28 päivää. Oli ennen e-pillereitä, niiden aikana ja niiden jälkeenkin. (Lopetin, koska tekivät hallaa mielialalleni.) Mitään kauhean outoa ei kuukautisiini liity muutenkaan, ensimmäisinä päivinä on vähän maha sekaisin ja saattaa kiukuttaa tai masentaa, mutta ei mitään mistä ei selviäisi. Kaikista eniten minua rassaa koko touhussa se, että vuotoa kestää viikon. 3-4 päivää olisi ihan ok, mutta viikko! Ja sitten kolmen viikon päästä uudestaan, vaikka tuntuu siltä että ihan äskenhän ne oli. Saisipa kuukautisista jotenkin lomaa...
 
Tuli tuosta asettimista mieleen, minä en ole koskaan ymmärtänyt niiden käyttöä. Ne ovat epämiellyttäviä, epäkäytännöllisiä ja yleensä onnistun vain tekemään oloni niiden kanssa tukalaksi. En tiedä auttaisiko harjoitus moiseen, mutta minä olen kokenut oman etusormeni aina ehdottoman paljon luotettavammaksi kaveriksi kuin asettimen, olipa se sitten sottaisempaa tai ei.
 
Jaamar, joillain on luonnostaan todella epäsäännölliset vuodot, mutta joskus taustalla voi olla esim. hormonihäiriö tai munasarjojen monirakkulatauti. Itse menin lääkäriin vähän vähemmän epäsäännöllisten kuukautisten takia, koska tiesin että ylipainoni altistaa häiriöille. Lievää häikkää löytyikin - sain lisämotivaatiota normaalipainon tavoittelemiselle. :wink:

Tamponin asettamisesta vielä, minäkään en koskaan oppinut käyttämään asetinta, enkä kauaa vaivautunut yrittämäänkään. Sormi on sottaisempaa, mutta kyllä kädet aina pestyä saa.
 
Mortal Illusion sanoi:
En muista oliko se täällä vai jossain muualla, kun joku siitä keittämisestä puhui. Kuukupin valmistajat kuulemma kertovat, että kuppi voi kärsiä elintarvikejämistä kattilassa. Ahaa. Jos ei kärsisi, niin kupin käyttäjätkö söisivät hyvällä ruokahalulla ruokaa kattilasta, jossa on jämiä heidän omasta kuukautisverestään? :roll:

...

Kieltämättä koko vehkeen tuominen keittiöön vähän kuvottaa minua, mutta kuulemma sen voi jotenkin pakastaakin (?). Mutta joo, ehkä tämä on hienostelua..

Nämä sattuivat vielä silmään. Tuo maininta siitä että ruokajämät voivat olla haitallisempia kupille kuin kuukautisjämät ruokakattilalle ei siis suinkaan tarkoita sitä, että kuppia suositeltaisiin keitettäväksi ruokakattilassa. En ole asiantuntija, mutta kuvittelisin että tämä on materiaalikysymys: veri irtoaa kyllä alumiinista mutta joku ruoka-aine saattaa jämähtää silikoniin. Keittäminen ei ole mitenkään pakollista, joku desifiointiaine käy ihan yhtä hyvin.

Mitä tulee tuohon jälkimmäiseen kommenttiin, niin ei kai kukaan sitä kuppia verisenä kanniskele ympäri pirttiä? ;) Se pestään ensin perusteellisesti käytön jälkeen wc-tiloissa ja keitetään putipuhtaaksi vasta sen jälkeen.

Ja loppukommenttina : vertahan se vaan on, ja vielä omasta kehosta. Ei sisällä tappavia kemikaaleja. ;)
 
Muakin vähän hämmentää se, miten suurella vastenmielisyydellä ihmiset tuntuvat suhtautuvan omaan kuukautisvereensä. Hei, sama aine virtaa teidän suonissanne. Ällöttävää?
 
Elettyani/oleskeltuani toisessa maassa nyt about puoli vuotta olen huomannut, etta Suomi on edistyksellinen maa. Tama maa, tai ehka se on vain tama osa maasta, en tieda, ei ole tuntunut kuulleenkaan kuukupeista. Minun epaonnekseni. (Tosin mielestani suomen tampoonivalikoima on huonompi kuin taalla...)
Itse karsin omasta mielestani turhankin runsaista kuukautisista (runsaina paivina super plus tampooni on taynna kolmessa tunnissa (ja riippuu merkista silla joillakin merkeilla aika on about 2 ja puoli tuntia!)) ja jotenkin minun mielessani kuukuppi loistelee sadekehassa pelastuksena, jos vaihtoaika olisi vaikka 4 tai parhaimmissa unissani 5 tuntia. Parin ensimmaisen paivan runsauden lisaksi tampooneja vastaan puhuu se, etta muutamana seuraavana paivana vuoto on epatasaista, eli vuoto ei aina ole runsasta ja tampooni tuntuu kuivattavan minua liikaa, vaikken kayttaisikaan enaa suurta imukykya (ja siteiden kanssa olen elanyt tarpeeksi jotta suostuisin enaa kayttamaan niita muina kuin varotoimina pelatessani runsaimpina paivina).

Mutta epaonnekseni en Suomessa viela ollessani tajunnut hommata kuppia. Ajatusmaailmani oli jotain siihen luokkaan, etta kyllahan tassa kerkeaa, hei ulkomailla edistyksellisempaa ja suurempi valikoima tai jotain.
Ja tilaaminen ei kaytannon jarjestelyistani johtuen onnistu. Joten palloa pelatessani paitsi etta tunnen oloni epamukavan turvonneeksi joudun olemaan varuillani sen suhteen, etta valkoisiin pelivaatteisiin ei ilmaannu ylimaaraisia vareja (no tampoonit tosin ovat pelastus siteisiin verrattuna mutta eivat tampoonitkaan taydellisia ole).
Nyt osan ajasta odotan vain kuumeisesti sita, etta paasen Suomeen ja suunnittelen menevani seuraavana paivana kuppi- ja kattilaostoksille.

Muakin vähän hämmentää se, miten suurella vastenmielisyydellä ihmiset tuntuvat suhtautuvan omaan kuukautisvereensä. Hei, sama aine virtaa teidän suonissanne. Ällöttävää?

Jos itseani ajatus kupista inhottaisi olisi inhotuksen kohteena vartalo eika veri. Jotenkin minulla ei ole ikina ollut ongelmia veren kanssa (varsinkaan kuukautisveren silla olen sita joutunut katselemaan niin paljon...) mutta jossain vaiheessa omien vartalonosien koskettaminen tuntui epamukavalta. Onnekseni paasin tuosta eroon muutamien eri syiden ansiosta.

Asettimista. Itsellani ei sinansa ole ongelmaa niiden kanssa paitsi etta joskus ne ovat huonosti suunniteltuja, eli ovat hieman jumissa tai jotain (pahviset lahinna). Silloin talloin myos tuntuu, etta tyonnan tupon liian syvalle asettimien kanssa.
Sormi on sottaisempaa, mutta kyllä kädet aina pestyä saa.

Jos on runsaat menkat kuten minulla ei se asetinkaan kasien verettomyytta takaa... :)
 
Ylös