Kuukautiset

Narwíen sanoi:
Muakin vähän hämmentää se, miten suurella vastenmielisyydellä ihmiset tuntuvat suhtautuvan omaan kuukautisvereensä. Hei, sama aine virtaa teidän suonissanne. Ällöttävää?
Minulle helpoin homma kuukupin käytössä on sen tyhjentäminen, joten ei veri ällötä. Mutten myöskään erityisemmin pidä verestä. En omastani (neulakammo), enkä muiden (yhg, vampyyrileffat). En joisi omaa vertani. :grin:
 
Narwíen sanoi:
Muakin vähän hämmentää se, miten suurella vastenmielisyydellä ihmiset tuntuvat suhtautuvan omaan kuukautisvereensä. Hei, sama aine virtaa teidän suonissanne. Ällöttävää?

Veri ei minua ällötä enkä varsinaisesti koe vastenmielisyyttä kuukautisvertakaan kohtaan. Mutta on se kuitenkin jokseenkin vastenmielisempää kuin "tavallinen" veri, siis se mitä suonissa virtaa. Ihan sen takia, että se kuukautisveri jokseenkin haiskahtaa ja se ei ole pelkää verta vaan mukana tulee verisiä limakalvoklönttejä. Tuon takia kuukautisveri on mielestäni jokseenkin ällöttävää.

Ihmettelin muuten sitä, että muutamat ovat sanoneet, että tamponin asetin on halkala käyttää. Itse olen aina käyttänyt tamponeja, missä on asetin ja mielestäni ne ovat helppoja ja käytännöllisiä. Joskus olen hätätilanteessa joutunut laittamaan tamponin sormella enkä millään saanut sitä tarpeeksi syvälle. Voi tietysti olla, että mulla on liian lyhyet sormet... Taitaa olla tämä asia kiinni tottumuksesta, jokainen kai pitää parhaana tapana sitä mihin on tottunut.
 
Hyviä uutisia: kuukautisveri ei haise sen merkittävämmin kuin tavallinenkaan veri. (Siis koira tai hai vainuaa sen kyllä, itse tuskin et.) Kuukautisiin liitettävät ällöhajut johtuvat siteistä ja siitä että veri niissä seisoessaan pääsee tekemisiin hapen kanssa. Kuukuppi siis ratkaisee tämän ongelman.

Täytyy kyllä rehellisyyden nimissä todeta, että tuskin olisi kuppia tullut hankittua teini-ikäisenä. Silloin tampoonikin tuntui kauhistuttavalta "kun sitä pitää sinne sulloa". Onneksi kokemusta on karttunut ja asenne muuttunut - elämä on näin paljon helpompaa.
 
Minun alapäässäni ovat asiat vähän sekaisin, jos asian voi niin ilmaista.

Kuukautiseni ovat kyllä hormonaalisen ehkäisyn ansiosta säännölliset, muttah. Ensinnäkin ne ovat kivuliaat. Ensimmäisenä päivänä en voi kuvitellakaan lähteväni kotoa yhtään mihinkään, edeltävänä ja seuraavana päivänä pystyn yleensä elelemään melko normaalisti. Mutta kyllä ne vähemmän kivuliaat kuitenkin ovat kuin ilman ehkäisyä.

Muttah, jouduin vaihtamaan ehkäisyrenkaasta pillereihin tuossa marraskuussa, kun rengas oli aiheuttanut tulehduskierteen. Hauskaa on se, että vasta nyt syksyllä mennessäni 'oikealle' gynekologille tämä kierre huomattiin, vaikka ilmeisesti sitä on jatkunut jo lähemmäs kaksi vuotta. Huoh. Ja siis tämä kierrehän on aiheuttanut minulle pahoja yhdyntäkipuja ja tukalan olon noin muutenkin. Kirvelee, polttaa, kutittaa, milloin mitäkin. Ja juu, kävin asiasta kyllä lääkärillä jo ensimmäisten oireiden tullessa, mutta eipä tämä tajunnut edes ajatella mitään tulehdusta, ainakaan renkaan aiheuttamaa.

Tällä hetkellä tilanne on odottava. Olo on edelleen ajoittain tukala, ja pillerit ovat aiheuttaneet muutamia sivuoireita. Rengas ei siis tosiaan missään vaiheessa aiheuttanut mitään, paitsi mahdollisesti tuon tulehduskierteen. Pillereiden vuoksi alavatsani kouristelee välillä paljonkin myös kuukautisten välillä ja muiltakin osin on jatkuvasti PMS-oireinen olo. En ole uskaltanutkaan vielä antaa yksienkään kuukautisten tulla pillereiden aikana, kun pelkään niiden sattuvan kahta kauheammin kun kerran valmiiksi jo kouristelee. Kolmatta levyä syön nyt putkeen, ja olen päättänyt uskaltaa tämän jälkeen testata mitä kuukautiset sanovat.

Niin juu, tuohon kuukautissuoja-asiaan vielä. Min käytän kuukuppia, olen käytellyt noin puolitoista vuotta jo. Vaikka kuppi pahentaakin välillä kipuja, valitsen sen mielummin kuin muovirätin. Käytin rättejä 11-vuotiaasta edellissyksyyn saakka ja sain tarpeekseni niistä. Kuppi on paljon miellyttävämpi ja halvempi vaihtoehto. Eikä kuivata ja haudo jo valmiiksi epätasapainoista alapäätäni. Lunette-merkkiseen päädyin sopivan pienehkön koon ja suomalaisuuden vuoksi. Antenni sai huutia heti kättelyssä. Divaakin kokeilin mutta totesin sen liian pitkäksi itselleni vaikka kuinka nyrhin antennin pois.

Tuli ehkä vähän offtopikkia mutta tuntui että oli pakko johonkin avatua tästä tilanteesta. Olisi kivaa olla terve.
 
Celebsûl sanoi:
Muttah, jouduin vaihtamaan ehkäisyrenkaasta pillereihin tuossa marraskuussa...
Minä taasen olen vaihtamassa pillereistä renkaaseen. Vaihto tapahtuu viikon päästä. Ihan vain mielenkiinnosta näin teen ja eipä sitten tarvitse aina olla muistamassa nappia. Nytkin, kun napin ottamisen olin pistänyt aamuun, en voi sanoa ottamisajan olleen kovinkaan säännöllistä. Kello 7 ja 11 väliin osui, riippui oliko työaamu, iltavuoro tai vapaapäivä.

Tuosta kuukautisverestä vielä ja kuukupistakin. Minulla kävi tuossa tammikuussa niin, että aamulla unenpöpperössä tyhjensin kuppia ja kas kun kuppi lensi kädestä. Siinä sitten oli lattia veressä ja roiskeita ympäriinsä. Onneksi ei ollut kiire mihinkään. Hiukan oli tympeää siivota jälkiään, mutta omaa vertahan tuo on. Ei niin kirkasta ja hapekasta, mitä suonissa virtaa, mutta ei nyt sen ällömpääkään.
 
Ensinnäkin ehkäisyrenkaasta, kun siitä aiemminkin jo tuolla oli puhetta. Mie kokeilin rengasta vuosi sitten ja en voinut pitää sitä kuin sen kuukauden. Ei pysyny sisällä sitten millään! Opettelin varmaan 5 eri tapaa laittaa sen paikoilleen ja tuli opeteltua kuukauden aikana vaikka mitä kikkoja sen paikalla pitämiseen, joten yrityksen puutetta ei ollut. En sitten keksinyt siihen kuin kaksi syytä; joko lihakset ovat liian heikot tai sitten olen hassunmallinen ja rengas ei siksi pysynyt.

Aiemmin kyseltiin, että missä tilanteessa se lähtee helposti pois ja tunteeko sitä yhdynnässä. No, ekaan olen jäävi sanomaan mitään, mutta paras esimerkki oli varmaan 2. hädällä ollessa, silloin se piti ottaa pois vähäksi aikaa. Yhdynnässä mie tunsin sen kyllä, mutta ei se pahalta tai epämiellyttävältä tuntunut, oli vaa, että joo, on se siellä. Se muuten todettiin parhaimmaksi keinoksi saada rengas paikoilleen, mutta ymmärrättehän, ettei renkaan asentoa voi olla korjaamassa joka toinen tunti noin. :grin:

Siitä päästäänkin toiseen aiheeseen eli kuukuppiin. Ostin itselleni sellaisen viikko-pari sitten kaiken hehkutuksen, siskon kehujen ja ärsyttävien siteiden takia. Nyt vaan koekäyttöä odotellessa on tullut mieleen, että jos ilmaantuu (heh, joku on lukenut liikaa Potteria, meinasin kirjoittaa ilmiintyy)nuo samat ongelmat, niin kallis, toimimaton kuukautissuoja tuli hankittua! Kupin koko voi olla hieman liian suuri, siis että aluksi se tuntuu todella vieraalta ja "venyttävältä", mutta lopulta ongelmaksi voi tulla se, että se tuppaakin tulemaan pihalle. Silläpä tässä jänskätänkin tulevia menkkoja.

Tänään tuli kuppi keiteltyä valmiiksi. Ja itse suosin pakasterasia-menetelmää. Eli keitän normaalissa ruokakattilassa veden kiehuvaksi ja kaadan sen sitten pakasterasiaan, jossa kuppi saa uiskennella muutaman minuutin kannen alla. Vaihdoin veden pari kertaa, jotta lämpöä riitti.
Pakko tunnustaa, että miua ällötti enemmän se mielikuva, jos kuukupin seinämässä olisi jotain spagettikastiketta kiinni, kun että jos kattilassa olisi verijäämiä (no, näin kyllä kirjoitettuna kumpikin kisaa ykkösällöpaikasta!), mutta silti päädyin opiskelijabudjetilla ostamaan vain puhtaan pakasterasian tähän käyttöön.

Toivoisin todella, että saan kupista kuukautisystävän, koska se vaikuttaa niin simppeliltä ja todella halvalta vaihtoehdolta! Minua alkoi eniten siteissä (ja tamponeissa)ällöttää se jätemäärä ja hautuvuus (hiivatulehdukset kun eivät ole mitään kovin mukavia. Tosin olen kuullut, että kuukuppikin voi niitä aiheuttaa, mutta käsittääkseni huonolla hygienialla on ollut vaikutusta asiaan[varmaankin huono käsienpesu?]). Sillä olisi kiva, jos saisi käyttöön puhtaamman ja luontoystävällisemmän vaihtoehdon.
Joillekin kuppi on yhtä hieno lahja siteiden sijaan, kuin ehkäisyrengas e-pillereiden sijaan, eli sen olemassaoloa ei tarvitse muistaa niin usein. Itse tässä en saa paljon hyötyä tai koe sitä tarvitsevani, mutta olen kuitenkin iloinen siitä, jos hommat voi hoitaa kotona tuon pitkän välin ansiosta. :)

Ai niin, vielä saippuakysymys: millä saippualla pesette kuppinne tyhjennyksen yhteydessä? Itsellä kun on jotain halpis-saippuaa kotona ja ei varmasti siitä miedoimmasta päästä, niin onko kyse siitä, että saippua pitää saada kupista pois sen takia, ettei se ärsytä limakalvoja vai sen takia, että saippuajäämistä olisi haittaa itse kupin materiaalille? Kun mietin, että jos kuppi tulee jäädäkseen, niin kehtaanko sijoittaa Lunette-pesunesteeseen, jonka voi sit siirtää vessaan menkkojen aikaan ja pois näkyvistä muulloin vai meneekö kaikki samalla halpis-saippualla.
 
Itse olen käsittänyt, että hajusteet ja väriaineet (ja jotkut muut, en nyt muista tarkemmin) saippuoissa voivat haurastuttaa kupin materiaalia ja näinollen lyhentää kupin elinaikaa. Itse olen tuota Lunette-pesuainetta Ruohonjuuressa hypistellyt viimeksi tänään ja olen melko varma, että sen ostankin vielä, ehkä jo peräti huomenna. Ostin 50 eurolla siivoustarvikkeita (käytännössä lattiakuivaimen ja lattiapyyhkeitä, ei mitään suunnatonta määrää vaan tuossa maksoi se, että ne ovat ammattivälineitä) pari viikkoa sitten, joten ehkä se viitisen euroa yhteen pesuaineeseen ei ole niin paha :grin:
 
Minulle ei kupin kanssa ainakaa käy tavissaippua. Jos pesen vain kätenikin tavallisella käsisaippualla kuppia käsitellessäni saan hiivantyyppisiä oireita. Tiedä sitten mitä ne oireet ovat, kun eivät hiivalääkitystä tarvitse vaan lähtevät itsestään muutamassa päivässä, mutta saan ne ehkäistyä pesemällä kädetkin Lactacydillä (pesen siis kuppinikin sillä).
Eikä se kalliiksi tule. Pesunesteet ovat (tai ainakin minusta tuntuvat) paljon riittoisampia, kuin tavallinen saippua. Tuota Lactacydiä minulla on 250ml pullo ja puolen vuoden (?) käytön jäljiltä melkein puolet jäljellä. Ja sitä on käytetty muuhunkin kuin kupin pesuun. Mies on sillä esimerkiksi neutraloinut kalkkisia käsiään. Aikaisemmin minulla oli Avecydiä ja ihan intuition pohjalta rankkaisin sen hieman paremmaksi.
 
Punnitse ja säästä-kaupat myyvät (ainakin toivottavasti edelleen) Elokuu-nimistä puhdistusainesarjaa, jonka käsisaippuaa (täytettävä pumppupullo) olen käyttänyt. Tai ei se mitenkään erikseen kuuppia varten ole, vaan ihan tavallisessa käytössä. Mutta se kun on hajusteetonta jne, niin toimii kupinkin kanssa. (Elokuulta löytyy myös mm. astianpesuainetta jonka olen havainnut hyväksi sekä pyykinpesuainetta joka on mielestäni aivan onnetonta. Mainitsen tämän siksi, että vaikka tuo saippua toimii minulla, se ei välttämättä ole kaikille oikea ratkaisu.)
 
Belegriel sanoi:
Ihmettelin muuten sitä, että muutamat ovat sanoneet, että tamponin asetin on halkala käyttää. Itse olen aina käyttänyt tamponeja, missä on asetin ja mielestäni ne ovat helppoja ja käytännöllisiä.

Samaa mieltä. Ehkä olen yrittänyt ilman asetinta vääränkokoisia tamponeita, mutta jotenkin tuntuu, niin kuin se kangas kuivaisi kaiken heti, enkä meinaa saada tamponia edes puoliksi sisälle. Asettimessa kun on se hyvä puoli, ettei pahviin imeydy veri niin helposti.

Narwíen sanoi:
Muakin vähän hämmentää se, miten suurella vastenmielisyydellä ihmiset tuntuvat suhtautuvan omaan kuukautisvereensä.

Luonnollistahan koko juttu on, eli turha siitä olisi vaahdota. Veri on verta, eikä sinällään mitenkään epämiellyttävämpää kuin mikään muukaan neste. Enpä silti mitenkään erityisen mielelläni katsele vertani kehoni ulkopuolella.

Suomalaisten asenne on varmaan äärimmäisen paljon avoimempi kuin esim. USAssa tai katolisissa maissa. Ranskassa minua ainakin tuijotettiin kun kävin reilillä ostamassa siteitä lähimarketista. Tunsin oloni hetken aika luonnonoikkumaiseksi, mutta siellä eivät taida naiset ostaa siteitään lähimarketista keskellä päivää?
 
Anttilasta ja Prismasta itse taas olen bongannut sellaista pesunestettä kuin Lactoline. Maksaa 2,5 euroa sellainen puolen litran pullo. Hajusteeton, intiimihygieniaan sopiva ja maitohappoa sisältävä. Itsellä toiminut sangen hyvin ja hintansa takia myös sangen sopiva opiskelijalle.
 
Olenko ainoa, joka huuhtelee kuppinsa tyhjennysten lomassa vain pelkällä kuumalla/lämpimällä vedellä? Kädet tietty pesen saippuan kanssa, mutta vasta kun kuppi on takaisin paikallaan. Myyjä ehdotti aikoinaan tuon erityisnesteen ostamista, mutta kertoi että pelkkä vesikin käy, ja siihen olen luottanut.
 
Thali sanoi:
Olenko ainoa, joka huuhtelee kuppinsa tyhjennysten lomassa vain pelkällä kuumalla/lämpimällä vedellä?

Tuskinpa olet. Minulta löytyy kyllä pesunestettä, mutta harvemmin tulee kuppia sillä pestyä. Lähinnä silloin jos jostain syystä pidän kuppia pidemmän aikaa pois paikaltaan, ja kuukautisten lopuksi tulee yleensä pestyä pesunesteellä vaikka keitänkin kupin ennen seuraavia menkkoja. Eikä se jatkuva saippualla läträäminen ole käsittääkseni mitenkään välttämätöntäkään, kunhan nyt välillä sen kupin pesaisee ja desinfioi tarpeeksi usein.

Mutta siis syynä siihen että kupin pesussa pitäisi käyttää jotain muuta kuin tavallista saippuaa on... No, siihen on kaksi syytä. Ensimmäinen on tuo josta joku jo mainitsikin, eli se, että kuppi haurastuu nopeammin vääränlaisella aineella pestynä. Toinen syy on se, että harvan naisen alapää pitää kauheasti tavallisten saippuoiden koostumuksesta. Sitähän ei saisi koskaan pestä millään saippualla, sillä saippua kuivattaa ja muuttaa alapään hapan-emäs -tasapainoa huonompaan suuntaan joka taas saattaa pidemmän päälle johtaa tulehduksiin. Samat säännöt pätevät myös kupin pesuun, vaikka vaikutukset eivät tietenkään ole niin vahvat kuin jos pesisi alapäänsä saippualla. Kupin voi pestä ph-neutraalilla maitohappoa sisältävällä pesunesteellä niin ei tarvitse pelätä mitään tuollaisia haittavaikutuksia. Itse käytän siihen tarkoitukseen Lactacydin hajusteetonta pesunestettä jota saa apteekeista, mutta varmasti kaikki vastaavat aineet käyvät aivan yhtä hyvin.

Tässä pätkä Kuukuppikunnan sivustolta (http://kuukuppikunta.net/index.php)löytyvästä pesuohjeesta:

Kuukuppikunnan ylläpito suosittelee hajustamatonta saippuaa, jonka pH on noin 3,5 (emättimen happamuus). Tällaisia saippuoita ovat mm. Avecyd, Lactacyd ja Lactoplus (original), joita saa apteekeista, sekä Lactoline, jota myydään joissakin päivittäistavarakaupoissa. Muunkinlainen saippua toki käy, mutta hajustettuja saippuoita on vältettävä, ne voivat sisältää petrokemikaaleja ja öljyjä, jotka haurastuttavat silikonia.

Noilta sivuilta löytyy muutenkin hyvät ohjeet kupin käyttöön~
 
Minäkin ostin kuukupin. Aikani taisteltuani sain kuin sainkin sullottua kupin sisään. Kuppia ei juuri tuntenut, mikä oli oikein mukavaa. Kupin poistaminen olikin sitten traumaattisin kokemukseni ikinä - se ei vain lähtenyt. Jouduin rientämään sankaripoikaystäväni luo pelastettavaksi, ja poisto-operaatio ei ollut miellyttävä kummallekaan. Toista kertaa en ole uskaltanut kuppia kokeilla. Saattaa olla, että työnsin kupin liian syvälle (pakkauksen kuva on vähän epäselvä), kun ulompana se tuntui aina vain häiritsevältä tai meinasi pullahtaa jännityksestä pois. Traumaattista.
 
Jace sanoi:
Suomalaisten asenne on varmaan äärimmäisen paljon avoimempi kuin esim. USAssa tai katolisissa maissa.
Jenkeissä varmaan asenne vaihtelee aika lailla. Kuulin itse asiassa kuukupista ensimmäisen kerran juurikin pitälti jenkkien kansoittamalla foorumilla (jonka naiset nyt tosin keskimäärin muutenkin ovat varsin tietoisia kehostaan ja suhtautuvat siihen kunnioituksella).
Suomessa on kyllä viime vuosina tapahtunut mielestäni huomattavaa parannusta tässä asiassa, tai sitten vaan kuvittelen. Minun teini-iässäni (joka nyt kuitenkaan ei ole mitään muinaishistoriaa) ei todellakaan puhuttu kuukautisista edes parhaiden kaverityttöjen kanssa. Esim. liiksantunnilla uimahalliin mennessä koppien avaimia jonottavien perään muodostui aina muutaman tytön hämmentyneenä varpaitaan tuijottava ryhmä, joka hiljaa koitti yksi kerrallaan selvittää opelle miksi just nyt tänään ei oikeen vois niinku uida. Kavereillekin todettiin pakon edessä tosiaan vaan että "mä en tänään ui" ja jos joku oli niin tyhmä että kyseli miksi, niin siihen vaan tuhahdettiin jotain vastaukseksi. Asioista ei todellakaan puhuttu niiden oikeilla nimillä.

Vieläkö kouluissa muuten eristetään pojat tytöistä kun terkkari tulee puhumaan menkoista ja kuukautissuojista? Minusta tapa ei ole mitenkään hyvä, se vain ylläpitää myyttiä "tyttöjen jutusta" ja "naisten vaivoista" - pojille itselleen olisi ihan hyväksi tutustua edes teoriassa ja kerran elämässään kuukautisiin.

Ringlad sanoi:
Kupin poistaminen olikin sitten traumaattisin kokemukseni ikinä - se ei vain lähtenyt.
Oliko ongelmana siis se että kuppi oli vaeltanut liian ylös, vai se että sen poistaminen sattui (vai jokin muu)? Ensimmäisessä tapauksessa kupin saa yleensä siirrettyä lihasten avulla tarpeeksi alas, jälkimmäisessä tapauksessa kysyisin, että päästithän varmasti alipaineen pois ja taitoit kuppia kasaan? (Ei se nimittäin sieltä avoinaisena ulos tule, ainakaan ilman imukuppi-efektiä joka varmaan sattuu aivan melkoristi.)
 
Aluksi ongelmana oli ylttää kuppiin ja saada siitä tukevaa otetta. Kun kuppi oli jo valunut hieman alemmas, en saanut millään painettua sitä kasaan. Alipaine ei siis päässyt purkautumaan ruttausyrityksistä huolimatta, ja lopuksi kuuluikin imukuppimainen moiskahdus. Lisäksi kuppi tuntui olevan jotenkin vinossa, ja antenni kaivautui seinämään. Ei kiva. :ouch:
 
Tuohon kupin pesuun vielä palatakseni, itse pesen kupin yleensä aamulla tyhjennyksen yhteydessä hajusteettomalla ja allergisille tarkoitetulla nestesaippualla (muutoin vain huuhdon ensin kylmällä ja sitten kuumalla vedellä puhtaaksi). Merkkiä en nyt muista, mutta ei siis ole varsinaisesti tähän tarkoitukseen valmistettua. Mitään ongelmia ei ole aiheuttanut ja aion toimia näin vastaisuudessakin. Tietysti huuhdon kupin aina erityisen huolellisesti saippuapesun jälkeen.
Tosin en tiedä vaikuttaako tuo saippua kupin kestävyyteen jotenkin, mutta toisaalta ei se nyt niin kamala vahinko ole jos jossain välissä uuden joudun hankkimaan.

Oma kokemus ensimmäisestä kupin pois ottamisesta oli myös aika kamala. Monta minuuttia yritin kuppia ulos taistella ja olin jo aikalailla hätää kärsimässä, mutta sitkeällä yrityksellä se lopulta ulos tuli ja kun tekniikan opin niin ongelmat ovat olleet vain satunnaisia. Ja yleensä pieni asennon muuttaminen on helpottanut poistoa.
 
Tuo lyttääminen muuten ei tosiaan välttämättä ole mitenkään maailman helpoin homma. Kun kävin asiaa tarkemmin ajattelemaan, ekat puoli vuotta tai enemmänkin piti ujuttaa sormi suurta vaivaa nähden sinne kupin reunalle samalla kun pidin toisella kädellä kupin pohjasta kiinni. En tiedä auttoiko krooninen kupinkäyttö vai mikä, mutta nykyisin vain nappaan pohjasta kiinni ja litistän kupin ilman mitään ongelmia. Minulla ei ole minkäänlaista mielikuvaa sellaisesta selkeästä hetkestä, jolloin asia olisi jotenkin muka avautunut minulle uudesta näkövinkkelistä, se vain tapahtui vaivihkaa.

Joskus aiemminkin taisin tänne ketjuun kirjoitella, että minulla on aina ollut hyvin mutkaton suhtautuminen kuukautisiini kuin myös vartalooni ylipäätään. Äiti vei menkkojen alkaessa ravintolaan syömään sekä elokuviin, mikä oli harvinaista herkkua perheessä, jossa tulot olivat tosi pienet (sekä velat isot). Minä en siis koskaan osannut hävetä kuukautisia ja minulta vei melko pitkään tajuta, että moni muu ei edes mainitse niitä mielellään. Meillä kun perheen naiset puhuivat kuukautisista keskenään, pyysivät isää ostamaan siteitä tai sanoivat suoraan veljelle, että mahaan sattuu. Myöskin kaveripiiri oli kamalan rentoa siinä mielessä, että meillä oli joskus ihan tapana todeta, että "Tänään saatan olla vähän kireä. Vika ei ole sinussa, vaan minulla on kuukautiset". Onnekseni avomies ei kolmen veljen kanssa kasvaneena suhtautunut kuukautisiini ja avoimuuteeni mitenkään nuivasti, vaan lähinnä uteliaasti.
 
Minäkin pesen Mooncupini vain lämpimällä vedellä kuukautisten aikana. Yritän säännöllisesti puristaa rei'istä vettä, kun tuntuu että niitä on vaikea muuten pitää puhtaana. Nolottaa myöntää, mutta aina en ole muistanut kuukautisten jälkeen kuppia edes keittää, vaikka tietysti pitäisi. Vielä ei onneksi ole ollut mitään seuraamuksia.

Kanniskeletteko muuten kuppia päivittäin mukananne silloin kun kuukautisten suunnilleen pitäisi alkaa? Minulla on ollut niin kellontarkka kierto, että olen vain oikean päivän aamuna laittanut kupin paikoilleen ja sillä hyvä. Nyt kai pitäisi varautua jo paria päivää ennen, mutta pelkään että kuppini nuhjaantuu laukussa pussinsakin sisällä, ja muovipussiin en viitsisi laittaa, ettei ummehdu.
 
En minäkään joka kerta pese pesunesteellä, vain aamuisin. Muuten huuhtelen ensin kylmällä, sitten hieman hinkkaan lämpöisellä ja huuhtelen lopuksi niin kuumalla kuin hanasta tulee. (Vaikka koitan pitää kynsilläni vain antennin kärjestä kiinni polttelee kuumus joskus sormia.)

2 vuoden käytön jälkeen edelleen poisotossa on pienoista ongelmaa. Yleensä joutuu ujuttamaan sormensa syvälle, että saa reunan irti. Joskus joutuu repimään antennista hyvin alas ennenkuin saa alipaineen pois.

Kupin laitan ennen kuukautisia paikoilleen sinä päivänä kun ne alkavat. En uskaltaisi sitä kuljettaa mukanani juuri likaantumisen pelossa. Huokoisen kangaspussin läpi kulkeutuu helposti kaikkea sontaa. Toisaalta jos sen saisi pestyä hyvin kuitenkin ennen paikoilleen laittoa, niin kai sitä uskaltaisi pakossa käyttää.
 
Ylös