Kuukautiset

Haluaisin nyt tiedustella muilta, onko kenelläkään kokemusta luontoystävällisistä siteistä? Eli kangassiteistä, jotka käytön jälkeen pestään. Tai sienistä, joita käytetään tampoonien sijasta. Onko niiden kanssa hankalaa? Miten vaihtaminen ja niiden peseminen onnistuu? Entä miten matkoilla ollessa?

Itselläni ei ole kovia kuukautiskipuja, mutta vuoto on aika runsasta. Ja eniten minua ärsyttää, että kuukautiseni ovat edelleen epäsäännölliset, alkoivat kaksi ja puoli vuotta sitten. Kierto saattaa vaihdella 32-40 päivään ja menkat kestävät aina seitsemän päivää, ärsyttävää :x . Muuten missä vaiheessa kuukautiskierto pitäisi olla jo suhtkoht tasainen?

Sitten toinen ongelma kuukautisten kanssa on se, että en voi käyttää tampooneja, sillä joudun heräämään aamulla kuuden maissa ja tulen kotiin koulusta monina päivinä vasta kuudelta iltapäivällä. Eikä tietääkseni tampoonia voi käyttää 8 tuntia pidempää? Enkä mielelläni rupeaisi vaihtelemaan sitä koulussa, homma on kuitenkin paljon hitaampaa kuin siteen vaihto. Mieluummin kyllä käyttäisin tampoonia.
 
Minä tapaan olla "siihen aikaan kuukaudesta" (hitto, että inhoan tuota ilmausta! :) ) vielä tavallista äksympi ja äkkipikaisempi, eikä alkuaikoina ollut kovinkaan mukavaa, kun vuoto oli melko runsasta ja sitä kesti pisimmillään yhdeksän päivää. Sitten se onneksi lyheni neljään päivään, mutta on vieläkin enemmän tai vähemmän säännötöntä, vaikka kuukautiset ovat olleet minulla kolme-neljä vuotta. Joskus on vähän kipuja, mutta ne menevät nopeahkosti ohi.

Mielenkiintoisia juttuja teillä täällä. :D
 
Itseasiassa vasta viime menkkojen aikaan huomasin sen omituiset vaikutukset itseeni, en ole ennen edes pistänyt merkille joten tuskin ainakaan näin radikaalisti on tapahtunut. Mielialani olivat aivan sekaisin, 2min erolla saatoin olla aivan raivoissani ja sitten heti itkeskellä alakuloisena, pirteys taas saattoi hävitä mitä pienemmistä asioista. Nukuin joka päivä väh. 3h ja menin aikaisin nukkumaan (siis yleensä nukun jopa öisin vähän, enkä päivällä yhtään) Olin väsynyt ja vetämätön enkä saanut koulussa mitään aikaiseksi, eikä minulla ollut sinä viikkona paljon 'syitä' olla alakuloinen.
Hassua, noista kierroista sen verran että minulla se nyt yleensä on ollut 30 päivää, noin... mutta jostain syystä juuri tällä kerralla heitti 3 päivää ja alkoi yllätyksellisesti 27päivän kohdalla. Olin sunnuntaina tosin mielettömän stressaantunut, joten se saattoi mahdollisesti johtua siitäkin.
 
Ja aina vain mielenkiintoisemmaksi menee...

Julistus
Voitte kirjata minut Kaikkien Aikojen Hirveimmän Kuukautiskokemuksen ennätyksenhaltijaksi. Lue omalla vastuulla:
Viime syksynä kun aloitin lukion, olin jo lähes unohtanut kuukautiseni, jotka olivat puoli vuotta myöhässä (enkä tosiaan pannut pahakseni). Se oli mukava ja leppoinen puoli vuotta. Mutta sitten, yhtäkkiä ja varoittamatta tuo vuotopaussi kostautui katastrofaalisesti. Sellaista verimäärää ei olla kuunaan nähty tulevan ulos kenestäkään pienikokoisesta tytöstä. Vuoto kesti tuskalliset yhdeksän päivää, ja verta tuli sankokaupalla joka hetki. Olin paniikissa, en osannut käyttää tamponeja, ja kaikista siteistä tuli läpi tunnissa. Ajatelkaa nyt, ostin pakettikaupalla jotain Ultra+++Super-siteitä, mutta veri tuli niistäkin läpi tunnissa. :o Lopulta oli pakko kokeilla tamponeja, mutta ne sattuivat ja niistä vasta oikein pursusikin läpi.

Lienee turhaa sanoa, että se oli elämäni hirvein kouluviikko. Yöt jouduin valvomaan kokonaan, koska lakanat oli pidettävä kuivina (toisin sanoen vaihdettava pyyhe housuihin kahden tunnin välein, ja jatkuvan ylivalumisen takia en saanut nukahtaa). Koulussa olin kuin kalpea haamu, ja vaihtelin siteitä ja tamponeja joka välitunti. Mieleeni on ikuisesti syöpynyt se kamala hetki, kun havahduin maantiedon tunnilla siihen, että molempia jalkoja pitkin valuu verta kenkiin... :oops: Tuoliinkin jäi tahra, mutta onneksi sattui olemaan mustat housut päällä. Tuota samaa helvettiä se sitten olikin kaikki ne päivät. Häpeissäni pysyttelin kavereistakin etäällä ja koko ajan otti paineen vuoksi kipeää. Suurimman osan öistäni itkin ja kirosin sukupuoltani, kunnes taas piti hiipiä vessaan.

Jos joku teistä pistää kokemuksillaan minua paremmaksi, niin syön seuraavan siteeni! :roll:
 
Hmm. Jos tuollaiset tulee vielä toistamiseen, kannattanee käväistä lääkärin puheilla. Paitsi että noin valtava vuotaminen on kurjaa, siitä voi seurata anemia. On olemassa pari aika helppoa reseptilääkettä, joilla vuotomäärää voi tarvittaessa vähentää (eikä niitä oteta kuin vain vuodon aikana).
 
Oi miten vihaankaan kuukautisia. Joka ikinen kerta kun ne tulevat, toivon koko sydämestäni etten olisi tyttö. Ensimmäinen ja toinen päivä on aina yhtä tuskaa, vatsaan sattuu niin paljon, että haluaisi vain käpertyä sikiöasentoon omaan sänkyynsä ja olla siellä koko päivä. Särkylääkkeet eivät oikein auta, viimeksi jouduin ottamaan kolmiolääkkeen, joka on äitini selkäsärkyyn tarkoitettu (aika tujua tavaraa oli) E-pillereitä olen kyllä harkinnut montakin kertaa, mutta se on jäänyt. Jotenkin sen hankinta prosessi inhottaa.. Mutta pakko se on pikku hiljaa ruveta niitä pillereitä hankkimaan, nykyään kun koulussa on melkeimpä mahdotonta olla kuukautisten ensimmäisinä päivinä.
 
Nyt kun luen muiden viestejä toteankin että olen loppujen lopuksi melko onneksa kuukautisten suhteen. Tiedän aina suunnilleen milloin kuukautiseni alkavat, koska noin puolta päivää ennen tätä menee alaselkäni täysin jumiin ja on hieman kipeä. No sitten vain nappulaa naamaan ja vessan kautta kiertäen elämä jatkuu normaalina.
Vaikka olen tästä joka naisen/tytön ongelmasta kärsinyt jo sen kolmisen vuotta, (ja vaikka tuo ei nykyään ihan hirveältä kärsimykseltä tunnukkaan) niin silti voisin tuosta joka kuukaitisesta tapahtumasta ilomielin luopua. Tosin reilu vuosi sitten minäkin vietin elämäni ihanimman puoli vuotisen kun menkat pysyivät poissa ja senkin jälkeen seuraavat kestivät vain muutaman päivän. Sittemmin ovat muuttuneet suunnilleen säännöllisiksi.
Mikään muu ei menkoissa niin häiritse kuin se että pelkään koulussa että vuoto tulee läpi, mutta tuohon ongelmaan keksin ratkaisun! Aloin mekkojen aikaan aina käyttämään pitkää villatakkia. Olo on paljon varmempi kun tietää että vaikka joskus tulisikin läpi (itse asiassa ei ole koskaan tullutkaan, mutta pelkään sitä silti) niin ei kukkaan huomaa kun on takki päällä. :lol:
Että semmosta tänään.
 
Kuukautiset. Mistä meitä naisia rangaistaan, kun meillä on tämä 'tuskatauti' (äiteen keksimä osuva nimitys kuukautisille)? Kiroan aina ne maailman syvimpään rakoon.

Aina ennen miulla oli vuoto ns. normaalia. Kivut siedettävät muutaman särkylääkkeen kanssa. Mutta nyt ne ovat niukat, ja sitten vielä todella kivuliaat. Saan kouristuskohtauksia,, puotoan seisaaltani maahan. Kouristuskohtauksia alavatsanseudulle, ja ovat vielä kivuliaita.
 
Nyt olen huomannut, että minulla ei satu vatsaan, mutta on aivan kamalan huono olo menkkojen aikaan. Vatsa kramppaa ja meluaa kuin vikainen moottori. Ei kivaa. Silloin minä todella haluan vain käpertyä kasaan ja kuolla pois.

Minua todella harmittaa, että kuukautiseni alkoivat niin aikaisin. Olin 10 ja puoli vuotta. Huvittavaa ja jotenkin ironista oli myös se, että kun kärsin ensimmäisistä kuukautisistani, äitini oli Chicagossa eikä kotona. Kuvitelkaa sen ikäinen yksin parkumassa huoneessaan häpeissään.
kuudennen luokan kevätjuhlassakin minulla oli menkat, ja minua todella ärsytti. Piti vielä nousta ja istua koko ajan...

Vine Trellis: Voi, tuon täytyi olla TODELLA epämukavaa. Itselleni on tapahtunut ties mitä noloa menkkoihin liittyen, mutta ei kuitenkaan ihan noin kamalaa (kyllä ne ovat tuntuneet kamalalta, mutta uskon, että tuo on tuntunut vielä kamalammalta).
 
Nyt minä todella vihaan miehiä siitä, ettei heillä ole kuukautisia. Järjetöntä, mutta hauskaa.

Tuollainen on juuri inhottavaa, kuukautiset alkavat miten sattuun ja kesken koulupäivän, ja kun ei välttämättä ole siteitä mukana ollenkaan. Toooosi kivaa. Ja asia erikseen on vielä vatsakivut, paha mieli ja ylivuodot, voi jumankekka, mitä pahaa naissukupuoli on tehnyt ansaitakseen tämän kaiken?! :)

Ja puhumattakaan typeristä opastuslipukkeista, jotka antavat kuukautisista oikein riemukkaan kuvan: "Jihuu, sinusta on nyt tullut aikuinen yhdessä yössä! Pyydä riemuiten vanhempiasi ostamaan siteitä vaikka ruokapöydässä! Kuukautiset on kivoin juttu, mitä tytölle voi tapahtua!" <---kärjistettyä C.J.:n tapaan...

Mutta oikeasti.
 
Ällöttää ihan puhua koko aiheesta, vaikka kuukautisistahan tiedämme, että meistä tytöistä on kasvanut nainen ja se on onnellinen ja juhlittava asia. Edes minä en usko, että kukaan juhlisti asiaa kovasti kun ensimmäisen kerran huomasi vuotavansa verta alapäästään.

Itselläni, luulen ainakin on ollut melko helppoa. Koska olin melkoisen laiha muutama vuosi taaksepäin, alkoivat kuukautiseni vasta viisitoista vuotiaana. Se ei ollut kylläkään mitenkään hohdokas päivä. Tungin siteen housuihini ja jatkoin puuhiani. Tietysti lievä kuukausittainen epävarmuus on siitä seurannut, mutta en usko olevani ainoa. Parilla Buranalla kuukaudessa selviän hyvin, eikä mielialanikaan suunnattomasti vaihtele. Vuodan sen verran kun vuodan, en ole siihen kiinnittänyt niin hirmuisesti huomiota. Eli en kait vuoda sitten hirveästi. Ällöttää kylläkin sen verran ajatus verestä, että en siitä liiemmin puhu. Vaikka eihän se ole epänormaalia puhua asiasta. Jospa olen hiljaa..
 
Kai mäkin nyt voisin ottaa osaa tähän keskusteluun kun kerta "jo melkein nainen" olen.
Mun menkat alko 7.luokalla Uuden vuoden aattona.
Jihuu! Tosi kiva oli koko ajan ravata sisällä ihmettelemässä mitä tuo punainen töhnä tuolla pikkareissa on :roll:
Nyt kyl olen tottunut niihin, koska kipuja on harvoin ja menkat ovat todella säännölliset :)
Mut sillon kun kipuja on, niin ne on niin hirveitä että ei pysty tekemään yhtään mitään muuta ku itkemään ja valittamaan kurjaa kohtaloaan :(
Ja useimmilla kavereilla menkat kestää 3-5 päivää, mulla 6-9 päivää ja vuoto on todella runsasta.

Alkuaikoina käytin siteitä, mut nykyään en enään pysty pitämään ku joskus kotona. Niin epämukavilta ne tuntuu.
Nykyään pidän lähes koko ajan tampooneita, koska ne on paljon mukavempia eikä niitten laittaminen tunnu hirveeltä. Tosi sujuvasti menee sisään :wink:

Ja kyllä sitä välillä tulee sellanen viha-suhde miehiin kun niillä ei ole näitä kuukauden ekstroja :roll:



*hih*
 
C.J. sanoi:
Ja puhumattakaan typeristä opastuslipukkeista, jotka antavat kuukautisista oikein riemukkaan kuvan: "Jihuu, sinusta on nyt tullut aikuinen yhdessä yössä! Pyydä riemuiten vanhempiasi ostamaan siteitä vaikka ruokapöydässä! Kuukautiset on kivoin juttu, mitä tytölle voi tapahtua!" <---kärjistettyä C.J.:n tapaan...
:lol: Juuri noin niissä muuten lukee. Jotenkin antavat sellaisen kuvan, että tämä jokaisen naisen puolukkasoppa aiheuttaisi jotenkin suuriakin riemunkiljahduksia.
Intiassa ja Bandadelshissa muuten oikeasti juhlitaan, kun tytöllä alkaa kuukautiset. Oikein kunnon sukupippalot, ja vain siksi, että joku tyttö saa kärsiä (melkein) loppuikänsä. Tyttöressu.

Ai niin, joku tuolla viestiketujun alussa kyseli, mistä kuukautiskivut johtuvat. Kun limakalvo irtoaa kohdun seinämistä, limakalvon verisuonet katkeavat. Se aiheuttaa kipua. Ja lisäksi kohtu kouristelee. Mutta se ei kuulemma tunnu.
 
Nefalphiel sanoi:
Vine Trellis: Voi, tuon täytyi olla TODELLA epämukavaa. Itselleni on tapahtunut ties mitä noloa menkkoihin liittyen, mutta ei kuitenkaan ihan noin kamalaa (kyllä ne ovat tuntuneet kamalalta, mutta uskon, että tuo on tuntunut vielä kamalammalta).

Kamaltahan se tottavieköön tuntui, mutta se ei ole toistunut. Eli ei tarvitse onneksi lääkäriin mennä. Silloin Veriputokset-aikana meinasin kyllä mennä pyytämään terkkarilta apua, mutta lopulta päätin kestää kuin mies. Paitsi että eihän miesten tarvitse tällaista kestääkään, prkl... C.J puhui asiaa edellisessä viestissään.

Nyttemmin olen siis säännöllistynyt, ja homma sujuu muutenkin mukavammin ja (thank God) pienemmässä mittakaavassa. Minusta vain tuntuu, että se hirveä vuoto silloin johtui siitä, että koko puolen vuoden tukahdutettu satsi purkautui ulos yhdellä kertaa... :roll: Todella hienoa. Tästä lähin aion pitää huolen, että mensuni tulevat ajallaan pihalle!

En enää tiedä mitä tekisin ilman Tampaxia. Aivan loistava värkki. Huolimatta pahoista tamponikokemuksistani O.B:n takia, kokeilin kerran Tampaxia, ja ai että kun se sujahti helposti sisään! Ihanan helppokäyttöinen ja mukava. Siteitä en pysty käyttämään, koska ne ovat epämukavia ja olo tuntuu niljaiselta... Tosin olo tuntuu vieläkin niljaiselta, mutta kuitenkin paremmalta Tampaxin kanssa.

Mutta voi herrantuuteli, kuinka paljon rahaa me naiset joudumme käyttämään tälläisiin pakollisiin hygienia-tarvikkeisiin! Kauneudella on kova hinta. Kunpa miehetkin joskus ajattelisivat sitä.
 
Idwen sanoi:
Kuukautiset. Mistä meitä naisia rangaistaan, kun meillä on tämä 'tuskatauti' (äiteen keksimä osuva nimitys kuukautisille)? Kiroan aina ne maailman syvimpään rakoon.
Onhan ne hankalatkin, mutta on siinä puolensa. Ainakin voi tulla raskaaksi ja synnyttää. Ja se, jos saan oman puolueellisen mielipiteeni sanoa, on mukavaa. :D Jos mieheni pystyisi olemaan raskaana ja minä en, olisin todella, todella kateellinen... :roll:

Eli jonkinnäköinen tarkoitus kuukautisilla siis on. Minkäs teet, kun ihminen on lisääntymään tarkoitettu eläin, jos asian niin ajattelee. Kuukautiset ovat siinä mielessä luonnollinen asia. Vaikka onkin rasittavaa, kun kerran kuussa vuotaa kuin pistettävä sika ja kivut ja krampit käyvät hermoille. Niin no, hyvä mun on kirjoittaa, on ollut ihana vuosi - kuukautiset oli viimeksi 3.3.-03. :p Eipä sillä, olihan raskausajassa omat harminsa ja jälkivuoto synnytyksen jälkeen oli kuin todella runsaat menkat pitkään, vähitelleen huveten, viikkokausia...

Joo mutta siis asiaan... vaikka kuinka inhoaisin menkkoja ja oksentaisin kivusta ja kärsisin ovulaatiokivusta (niin, ei riitä kerran kuussa tuska, vaan kahdesti), en vaihtais miesten tilanteeseen. Nimimerkillä 'raskaus on kivaa'. :D
 
C.J. sanoi:
Nyt minä todella vihaan miehiä siitä, ettei heillä ole kuukautisia. Järjetöntä, mutta hauskaa.
No, mun mies harmittelee, että naiset saavat olla raskaana ja imettää. Sanoipa yksi isä, että hänestä tuntuu, että hän on vähän 'ulkona' heidän vauvan elämästä verrattuna äitiin. Kun äiti odottaa, imettää ja isä ei pääse ihan vauva-aikana sillä tavalla lähelle lasta.

Näkökulma tämäkin. :roll:
 
Idwen sanoi:
Intiassa ja Bandadelshissa muuten oikeasti juhlitaan, kun tytöllä alkaa kuukautiset. Oikein kunnon sukupippalot, ja vain siksi, että joku tyttö saa kärsiä (melkein) loppuikänsä. Tyttöressu.

No onhan siinä nyt muutakin. Eivät kuukautiset ole vain verenvuotoa, vaan myös merkki sukukypsyydestä ja naiseksi kasvamisesta (ainakin melkein). Toistan Titin sanoja melkein vaan en ihan.
Ja kyllä tuommoisia juhlia pidetään länsimaissakin, joskin se on aika marginaalista.

Ja ovulaatiokipu johtuu muuten siitä, kun munarakkulaan repeää haava josta se munasolu lähtee vaeltamaan. Olen nähnyt videolta tuon haavan repeämisen. Se oli karua.

Äh. Tampaxit ovat inhottavan nukkaisia ja sitäpaitsi epämukavia koska leviävät pituussuunnassa. Käyttäisin O.B.:tä jos käyttäysin tuppoja, mutta en käytä. En oikein saa niitä paikoilleen edes asettimen kanssa.
 
Heh, keksin, tai no kaikki sen tietävät, mutta kukaan ei ole keksinyt laittaa sitä tänne! Eli siis keksin hyvän syyn miksi ei kannata olla kateellinen miehille koska heillä ei ole kuukautisia. (noiden jo aikaisemmin mainittujen syiden lisäksi)
Meillä naisilla on helppoa, jos välillä hieman kiukuttaa ja tekee mieli olla käkkäränkkä niin myöhemmin on helppoa heittää se menkkojen syyksi. :roll:
No joo, ehkei noin yksin kertaista, mutta eikö se ole vaikka missä todettu että naisilla on kerran kuussa hyvä ja oikea syy olla huonolla tuulella. Miehillä taas ei syytä ole. Kyllä, onhan noita syitä muitakin ja miehillä myös, mutta nyt keskustellaan kuukautisista. :D
 
Tänään alkoi menkat :cry: ,mut löysin siitä hyvän puolen. Eli maanantaina ei tarvitse mennä liikkatunnilla uimaan :lol:
Kylhän sitä vois, mut en itse tykkää uida sillon ku on menkat. Se on jotenkin epämukavaa :roll:
 
Titiuu sanoi:
Sanoipa yksi isä, että hänestä tuntuu, että hän on vähän 'ulkona' heidän vauvan elämästä verrattuna äitiin. Kun äiti odottaa, imettää ja isä ei pääse ihan vauva-aikana sillä tavalla lähelle lasta.

Näkökulma tämäkin. :roll:

Sano sille isille, että vetee hormoonia (prolaktaani tai jotain sinne päin) niin johan alkaa omistakin nisistä maitoa valua.
:lol:
 
Ylös