Kuukautiset

Menkat... Ei kiva ees puhuttuna aiheena!! Mulla alko onneks vasta 14-vuotiaana, eli olin jo yläasteella. Alussa oli jonkun aikaa melko epäsäännölliset, nytten ne tulee itse asiassa melkosen säännöllisesti, kierto vaihtelee 30 päivän molemmin puolin.

Ensimmäiset pari vuotta tuli melkeen aina lävitte yöllä, siitä muistona petauspatja on ihan täynnä läikkiä... Kivaa! Nykyään osaan asetella yösiteen paikalleen oikein eikä enää oo tullu pitkään aikaan läpi. Onneks.

Käytän aina tamponeja, en vois kuvitella kulkevani kaupungilla tai olevani töissä sidettä käyttäen!! Sitä oon monesti imetelly että kuinka joku pystyy?? Yöksi määkin kyllä tosin laitan siteen, mielellään paljon imevän :)

Kivut sitten... Tosi inhottavaa!! Ei mulla onneks oo yhtä pahana kuin joillain, mutta silti... Sinä päivänä tai edeltävänä päivänä kuin menkat alkaa, mulla tuntuu mahassa sellasta jännää... No, tunnetta... Siitä tiiän ottaa ensimmäisen Buranan, ja yleensä melko pian ensimmäisten tuntemusten jälkeen ne sitten alkaakin. Ensimmäisen päivän syön sitä Buranaa, sen jälkeen ei enää tarvi. Tosin... Tän vuoden alussa kävin hermoratahierojalla kun oli ongelmia jalan kanssa, se sano että menkkakivut johtuu itse asiassa siitä, että on hermot niin kireellä. Siis ei sillain kun sanotaan että on hermot kireellä, vaan siis että oikeesti on hermot kireellä. :D No, se sitten irrotteli niitä hermoja 45 minuuttia ja itse asiassa, se autto! Siis ainakin sen verran kun uskalsin kokeilla, otin seuraavien menkkojen alussa kuitenkin Buranaa, ihan varmuuden vuoksi...

Sidemerkeistä... Alwaysia käytän, ainoastaan sitä yösidettä. Tamponeita sitten tosiaan muuten, ob:tä. Tosin ne on tehny jonkun ihme uudistuksen, ja nyt niissä (ob:issä) menee sellaset ovelat raidat... Tiiätte varmaan millaset! Ennen ne oli ihan pystysuorat raidat mutta nyt ne menee sillain "kiertäen" ja ne pitää nyt paljon huonommin!! Ennen ne piti aivan loistavan hyvin, nyt saattaa tulla lävitte vaikka koko tamponi ois vielä ihan valkonen! Outoa...

Outoa myös kirjottaa tästä aiheesta tänne, tää on ollu jotenkin aina sellanen hys-aihe... Äiti on joskus saattanu kysyä jotain tyyliin "Tarviitko sää kaupasta siteitä?", mutta siinä on sitten ollu meiän keskustelut aiheesta! Se on jotekin ollu aina vaan sellanen että "menkoista ei puhuta", tyhmää tietysti! :)
 
kuku sanoi:
no sitten löysin poikakaverin ja seksi tuli ajankohtaiseksi.. silloin päätin alottaa e-pillerien syömisen.. kuukautiset tulivat säännöllisiksi mutta kuukautiskivut pahenivat.. ennen ei ollut mitään pahoja kipuja mutta nykyään vatsaa kipristää niin ettei välillä pysty edes kunnolla kävelemään.. voisi vaikka yrittää jotain muita.. ehdotuksia? tällä hetkellä syön Meliane merkkisiä pillereitä..
Sama juttu mulla. Aloin syömään pillereitä melkein vuosi sitten. Kivut olivat jo ennestään huomattavat, mutta nyt tuntuu että ne olisivat voimistuneet. Ennen särki alavatsaa 1-3 päivää, mutta nykyään ehkä korkeintaan pari päivää ja kahta kauheammin. Säännölliset toki ovat eivätkä edes liian runsaat. Kipu alkaa 2-12 tuntia ennen vuotoa, joten pystyn varautumaan tapahtumaan kiitettävästi. Ei ole ollut varmaan yläasteen jälkeen ollenkaan ikävää yllätystä pöksyissä.

Itseasiassa, kun kuukautiseni alkoivat, olin koulun vessassa ja pönttö tulikin täyteen jotain punaista. Mietin sitten, että taisi olla kouluruuassa aika tujut väriaineet tai jotain.. Enhän minä tuolloin osannut noita kahta asiaa yhdistää. :D

Itse en harrastaisi seksiä kuukautisten aikana. Yyh... Jumakekka, miten vastenmielinen ajatus! Miten kukaan edes pystyy siihen?

Sidemerkeistä suosin Alwaysia ja Libresseä, tosin kun äiti ne ostaa, niin en viitsi kauheasti mennä merkistä marmattamaan. Kaikki käy kunhan ei metrin paksuisia ole. Tamponeja en ole kokeillut, koska en luota niiden imukykyn. Kuitenkin saan kulkea loppupäivän punainen läiskä takamuksessa. Eikä se TSS-riskikään mitenkään käyttöön houkuttele.

Onko teillä kellään muuten ollut mitään TSS-oireita, jos olette tamponia ylipitkään käyttäneet?
 
Mirha sanoi:
Itse en harrastaisi seksiä kuukautisten aikana. Yyh... Jumakekka, miten vastenmielinen ajatus! Miten kukaan edes pystyy siihen?

Hyvin :wink:. Meni tosin pitkään, ettei ajatus minuakaan viehättänyt - pelkäsin sotkua ja kumppanin reaktiota. Nyttemmin minulla ei mitään sitä vastaan, suurimpana syynä se, että menkkani ovat varsin vähävuotoiset ja kivuttomat, mutta myös se, että mieheni sai minut uskomaan, ettei jutussa ole mitään hävettävää. Väri ei haittaa ja pyyhe alla auttaa sotkuun.

Olen itse asiassa huomannut, että kun vatsanpohjassa tuntuu hiukan omituiselta, rakastelu rentouttaa ja vie ajatuksia muualle. Mutta ymmärrän toki, että jos kuukautiset ovat kivuliaat, ei seksi takuulla innosta. Niille taas, joiden tilanne on helpompi, kehotan ainakin kokeilemaan.
 
Lórien sanoi:
Minä lopetin pillereiden syömisen noin kuukausi sitten, koska haluan pitää taukoa niissä. Syy siihen on se, että olen yhtäjaksoisesti syönyt pillereitä 3 1/2 vuotta. Ajattelin että pitemmän päälle ei varmaan ole hyväksi saada mitään ylimääräisiä hormoneja elimistöönsä jatkuvasti. Tuskin tämä tauko kestää enempää kuin muutaman kuukauden, mutta olen silti tyytyväinen päätökseeni.

Sen verran vain, että mitään lääketieteellistä syytä ei ole pitää taukoa pillereiden käytössä, sillä hormonimäärät ovat jotain 50-100 kertaa pienempiä kuin 60-luvulla, jolloin niistä saatettiin pitää "puhdistumistaukoa". Ja jos pitää vain tauon ja aloittaa uudestaan, joutuu elimistö totutella taas uudelleen kaikkeen alusta (suurimmalla osalla on kuitenkin alussa sivuvaikuksia).
 
Mirha kirjoitti:
Onko teillä kellään muuten ollut mitään TSS-oireita, jos olette tamponia ylipitkään käyttäneet?

Käytin tamponeja joskus vuosia, vuosia sitten. Alussa ei ilmennyt mitään sivuvaikutuksia, mutta muutaman kuukauden jälkeen alkoi ilmaantua erittäin voimakkaita kipuja alavatsassa ja emättimessä. Lopetin käytön hetkeksi ja kokeilin myöhemmin uudestaan, oireet tulivat entistä kovempina takaisin. Sitten vasta yhdistin ne siihen toksiseen sokkioireyhtymään. Tamponi ei koskaan ehtinyt olla paikoillaan 2-3 tuntia pidempään, viimeisellä kerralla meni 15 min. kun oireet alkoivat.

Sen jälkeen en ole niitä käyttänyt, enää en edes kokeile.
 
Jäin miettimään tuota tss- juttua. Kyseessähän on siis harvinainen, mutta vakava tila. Jos minulta kysytään, niin tamponeja voi käyttää huoletta kunhan pitää huolen hygieniasta ja muistaa oireet, jotka tss:ään liittyy. Itse käytän pelkästään tamponeja, koska ihoni ei kestä ollenkaan siteiden pintamateriaalia.

Hasufel, ihan mielenkiinnosta.. mitä lääkäri sanoi?

*toksinen sokkioireyhtymä

haavan tai limakalvon bakteerien aiheuttama myrkytys, ominaista mm. korkea kuume, kurkkukipu, näppyläihottuma, ripuli ja verenpaineen lasku*
(www.tohtori.fi)

Tampax-paketin mukana saatavassa ohjelappusessa oireiseista löytyy myös: oksentelu, huimaus, lihaskivut, pyörtyminen ja pyörrytyksen tunne.
Kaikki oireet eivät välttämättä esiinny yhdessä.

Itselläni on kuukautisten kanssa tapahtunut jotain ihan outoa. Jos teinivuosia ei oteta lukuun, niin ne ovat olleet verrattain huomaamattomat ja kivuttomat. Jostain syystä viimeisen kolmen kuukauden aikana olen saanut huolekseni niin kivut kuin vuodon runsaudenkin. Syytä en tiedä, on tämä naisen kroppa sen verran outo.. :)
 
Tuossa juuri tutkiskelin lääkärikirjaa ja mitä se kertoo toksisesta sokkioireyhtymästä.
Jäin itsekin miettimään, että onko se sittenkään ollut TSS:ää.
Kerroin lääkärille siitä aikoinaan ja hän suositteli, että en enää käyttäisi tamponeja, ettei mene pahemmaksi oireiluksi.
Taidanpa vähän kysellä lääkäriltä, seuraavan kerran kun siellä käyn, että mitä se on voinut olla.
 
Arr.. Kuukautiset. Ne ovat aika karmea asia. En osaa varautua niihin, en muista laskea kiertoani. (= En ole edes varma ovatko ne säännölliset.) Olen vähän kuin tuuliajolla koko asian kanssa. Ne tulevat ja tiedän, että on aika napata lihaskipulääkettä, jonka lääkäri määräsi kun ei halunnut e-pillereitä näin pienoiselle (kohta 15-vuotiaalle) tyttöselle kirjoittaa. Jotenka syön lihaskipulääkettä. Ongelmani onkin, että elimistöni kehittää jatkuvasti immuunijärjestelmäänsä kipulääkkeitä kohtaan. Kun ensimmäiset kivut vaativat pari panadolia tarvittiin niitä seuraavien aikana jo neljä tai useampia. Se ei ole mukava asia, kun jatkuvasti pitää syödä joko enemmän tai vahvempia lääkkeitä. Maksa siinä kärsii pidemmän päälle. :/
Onko tämä jotenkin estettävissä? Pitäisikö vain itsepintaisesti vaatia niitä e-pillereitä, vai mitä?

En ole koskaan edes ajatellut tamponin käyttöä, vaikka olenkin jo viidenneltä luokalta lähtien tätä vaivaa kärsinyt. Tässä yhteydessä voinee tosin mainita, että ajatus yhtään mistään sisällä tuntuu iljettävältä, enkä masturboikaan työntämällä jotakin sisälleni. Se tuntuu vastenmieliseltä ajatukselta ja voi tässä vanhemmiten muodostua lieväksi ongelman pennuksi. Mutta kun olen yhä nuori ja pieni voin olla välittämättä siitä ja pitää sidettä, vaikkakin se pitää epämukavaa meteliä. x)
 
Minun kuukautiskipuni ovat muuttuneet aivan viime aikoina. Yhtäkkiä minulla onkin pms-tyyppisiä oireita, viime torstaina tunsin tulleeni hullkusi, olin äärettömän vihainen ilman mitään syytä ja minua myös itketti. En usko sen olevan ei-hormonaalista, minulle ei ole tuollainen tyypillistä. Ja torstaista lähtien alaselkäni on ollut enemmän tai vähemmän kipeä. Toivottavasti tähän ei tule päälle normaalit kuukautiskivut (viimeksi ne olivat oudosti poissa). En tiedä kumpi on pahempi kivut vai oireet etukäteen. Kipu varmaankin.

Outo kyllä tuollainen muutos aivan yhtäkkiä.
 
Mulla alko menkat 11-vuotiaana. Aluksi ne oli kivuttomat, mutta puolivuotta alkamisen jälkeen mä olin 4 päivää poissa koulusta kipujen takia ja sinä kertana menkat kesti noin 2 viikkoa. Ei kivaa :(
Sen jälkeen on ollu menkkakipuja. Nykyään ne on noin pari päivää ennen kuukautisten alkamista ja sitten itse menkkojen aikaan kipuja ei juuri ole. Itse olen tulkinnut nämä aikaiset kivut varoitus merkiksi että osaan varautua, kätevää :)
Vuoto mulla on aina alussa runsasta ja ikäväkseni menkat alkaa aina yöllä. Se on inhottavaa kun aamulla herää ja sitten katsoo jalkoihin ja huokaa "voi ei!".
 
Kun itse olen lukion jälkeen menossa armeijaan, niin haluaisinkin kysyä, miten olette saaneet armeijan ja kuukautiset sovitettua yhteen? Tai siis, miten armeijassa pärjää kuukautisten kanssa?
 
Vallan mainiosti kuukautisista selviää intissäkin. Itseäni ei vaivannut leireillä olokaan kuukautisten aikana, vaikka alapesumahdollisuudet rajoittuivatkin savet-liinan käyttöön, mutta moni tupakaveri siirsi e-pillereiden avulla omia kuukautisiaan, etteivät ne napsahtaisi juuri leirin kohdalle. Kasarmioloissahan kuukautiset eivät ole sen kummempi juttu kuin kotonakaan.

Ja niitä e-pillereitä saa sitten intistäkin jos tarvetta ilmenee, ei tarvitse olla aloittanut käyttöä sitä ennen. Muutama meidän alokastupamme naisistakin aloitti elämänsä ensimmäisen pillerikuurin intin reseptillä ihan vain voidakseen tarvittaessa siirrellä kuukautisiaan.
 
Niin. Enpä usko että se on tuolla armeejassa kovinkaan hankalaa. Sen hankalampaa kuin kotona. Leirillä ne ovat pirulliset mutta eipä voi mitään. Niiden kanssa pitää elää tämä kirottu elämä. Prkl!
[Pieni sivuseikka jonka sisällytän tähän viestiin koska armeejasta nyt puhutaan: kuinkas sinne pääsee?]
 
Pieneen sivuseikkaan vastaten: haku naisten vapaaehtoiseen varusmiespalvelukseen on vuosittain kevättalvella. Tämän vuoden haku päätty 1. maaliskuuta. Lisätietoja löytyy mm. osoitteesta http://www2.mil.fi/varusmies/naisten_vapaaehtoinen_asepalvelus.dsp ja oman sotilasläänin esikunnan yhteystiedot löytyvät samalta puolustusvoimien sivustolta. Ja tietysti puhelinluettelosta.
 
Todella ajankohtainen aihe.
Minulla ei ole kuukautiskipuja ja olen siitä TODELLA onnellinen. Oli kamalaa katsella kärsivää siskoa viitisen vuotta sitten. Mutta on todella inhottavaa kun on maha aivan turvoksissa ja tuntuu, että on lihonnut päivän aikana ainakin 10 kiloa. Koulussa on tuolista nousemin ihan helvettiä. Nousen aina ihan viimeisenä ja tarkistan tuolin, ettei siinä ole mitään ylimääräistä. Jäänyt traumoja viime itsenäisyyspäivästä. :oops: Meni koulun juhlissa penkille. Oli tosi noloa, mut onneks siintä tietää vaa kaverit.
 
Minulla on meneillään joku mieletön hormonimyrsky. Joudun nappailemaan kuukautiskipuihin lääkkeitä, mielihalut ovat ihan uskomattomat (esimerkiksi karkkiin, jota harvoin syön) ja olen ollut suoraan sanoen inhottava ihminen. Voihan se tietysti johtua siitä, että kun koskee niin on pahalla päällä. Mutta tavallisesti en muihin ihmisiin pura pahaa oloani tai muuten vain tiuski, ihan typeristäkin asioista.
Tähän mennessä ei ole ollut mitään huomattavia oireita kuukautisista, mutta nyt kyllä ihan senkin edestä muutaman kuukauden ajan. Kaverini oli sitä mieltä, että kun 30-kymppiä lähenee eikä ole synnyttänyt niin hormonitasapaino hieman järkkyy. Jos jollakin on tieteellisempää tietoa, niin mielellään otan sen vastaan.
 
Joo no mä oon niitä onnellisia joil ei oo sen kummempia oireita, mutt aina ne menkat ärsyttää.. Mull alko menkat jo 12-vuotiaana, joten ne on ollu jo kauan.. Aluks ne oli epäsäännölliset, mutt aika pian ne muuttu säännölliseksi.. Mull on kierto jotain 28 päivää.. Joo no mull on ollu nyt pillerit jotain vähä päälle vuoden ja se on helpottanut asiaa viel lisää.. Menkat on paljo niukemmat ja ne alkaa ihan päivälleen.. mull yks kaveri voi sanoa melkein tunnilleen millon sill alkaa menkat ku se käyttää pillereitä mut ei se vaan oo mull onnistunu.. :wink:
Joo no paril mun kaverill on aika kivuliaat menkat ja sen kyll huomaa ku kerranki ku nähtiin niin toinen suoraan alko haistattelemaan.. Onneks siihen on jo tottunu et se vittuilee sillonku sill on menkat, muullon ku se on ilonen ku mikä.. 8)
Mä myönnän et elämä ois paljo mukavampaa jos menkat jäis kokonaan pois, ku aina ku ne tulee on joten hämmentyny olo ku aina aattelee et ne varmasti tulee yli tai jotain...
 
Minukin kuukautiseni ovat kääntyneet päälaelleen, niinkuin aikaisemmin sanoin. Tuntuu kuin en enää tuntusi itseäni. Niin tyhmältä kuin se kuulostaakin, olen melkein määritellyt itseäni kipujen kautta yli kymmenen vuotta. Nyt minusta on parien kuukautisten perusteella tulemassa PMS:stä kärsivä mutta suhteellisen kivuton.

Tarkemmin ajateltuna, toivottavasti muutos olisi pysyvä.
 
Ah, kuukautiset, asia joka teki elämästäni lähes helvettiä monen vuoden ajan.

Minulla ne alkoivat joskus ylä-asteen alussa, olisinko ollut kolmentoista ikävuoden pinnassa. Alusta alkaen ne olivat yhtä tuskaa, mahakipu oli aina sietämätön enkä yleensä päässyt edes sängystä ylös, kun sattui niin. Särkylääkkeetkään eivät auttaneet sitten tippakaan, joten ei siinä auttanut muu kuin viettää ~viikko sängyn pohjalla sikiöasennossa maaten. Oksentelin melkein aina.

Ja menkat vielä tuppasivat tulemaan ihan milloin halusivat, lyhimmillään kierto oli vain noin viikon pitkä ja pisimmillään lähemmäs kaksi kuukautta. Ei kiva, siinä sitten sai koko ajan kuljeskella seiniä pitkin ja pelätä Japanin lipun ilmestymistä takapuoleensa minä hetkenä hyvänsä.

Nyt viimein syksyllä hankin itselleni e-pillerit, ja kiitän jumalia (=Tolkienia, Squaresoftia, tiedättehän) siitä että ne todellakin auttoivat ja helpottivat oloani erittäin paljon. Nyt kierto on säännöllinen, vuoto niukempaa eikä kipujakaan ole enää nimeksikään, vaikka pientä huonovointisuutta onkin aina toisinaan ilmassa. Toki e-pillereillä on myös omat harmittavat vaikutuksensa, mm. ruokahalu on huomattavasti lisääntynyt ja muutama kilo on tullut lisää, mutta se on pieni hinta siitä että saa viimeinkin elää nuo tietyt päivät kuukaudesta lähes tuskatta.
 
Kuukautiset, kerran kuussa tapahtuva riemun aihe. [ehehehe]
Kohta olen omistanut ne jo huimat kolme vuotta, 12-vuotiaana ne alkoivat. Kuukautiskivuista en ole kärsinyt hirveästi. Tai oikeastaan se riippuu. Joinakin kertoina on hyvinkin paljon mahakipua, mutta useimmiten ei mitään kipuja. Alaselän kivuista olen kärsinyt tasan kerran; se kerta jäi mieleen. Piti kyykistyä ihan keittiön lattialle hetkeksi. Koskaan ei ole tarvinnut napsia särkylääkkeitä menkkojen takia. Ja toivottavasti ei tulevaisuudessa tarvitseisikaan.

Menkkani ovat aika säännölliset, ovat olleet aina. Usein huomaa itse, että nyt se vessarumba alkaa taas parin päivän päästä. Ruokahaluni ovat nimittäin ihan hirmuiset ennen menkkojen alkamispäivää. Auta armias, koko ajan pitää olla napsimassa jotakin jääkaapin luona suuhun. Ja varsinkin suklaa, tekee entistä enemmän mieli.
Mutta sitten kun ne alkavat, niin suuret ruokahalut haihtuvat olemattomiin. Ei tee mieli syödä mitään, mikään ei oikein maistu miltään. Mielialoihinkin ne vaikuttavat, kaikki surettaa ja itkettää. Elämä tuntuu vielä tyhmemmältä. Tekisi mieli jäädä aamulla vain itkemään peiton alle.

Hmm, mitäs muuta. Ainakin se että tamponit ovat yksi maailman parhaista keksinnöistä. Niin käteviä. 8)
 
Ylös