Lasketteletko vai lumilautailetko?

No itse aloittelin suksien kanssa tuolloin joskus 10 vuotiaana. Ensimmäisellä kerralla kun laskettelemassa olin niin homma alkoi jo sujumaan erittäin hyvin. sen talven sitten laskettelin suksilla. Seuraavana talvella (taisimme olla isosyötteellä) kun olimme laskettemassa vetelin sit sitä rinnettä alas ja katsoin kun vierestä painaa joku äijä laudan kanssa ja siitä ylös hyppyriin ja joku 360.. Oli vaan et "WOW! Mäki haluun tommosen"
siitä se sit lähti. lauta vuokraamaan ja takamus kipeänä oppisin lautailunkin :)

On tullut nyt sitten semmoset 8-10 lasketeltua. Ruotsissa ja norjassa(kesällä) ollaan oltu lautailemassa ja nyt mennään Åren tossa 15.2 :) tulee varmaan hieno reissu. Ostin uuden laudankin. kauheesti tämmöseenkin saa textiä eikä tätä varmaan kukaan edes lue :twisted:

Kaikki Lauta käteeh ja lautailemaan. Ja Suomen luonnon pilaaminen on aika paha juttu mutta mitäs minä sille voin kun miljoona muuta sanoo JOO. Samaan kuoroon vaan ;)
 
Hiihdän tasamaalla. En ole koskaan kokeillut laskettelua, enkä haluakaan. Tasamaalla on hauskempaa ja vaihtelevampaa maastoa kuin laskettelurinne, jossa mennään ylös ja tullaan alas tunti tunnin perään. Laskettelu tuhoaa Suomen luonnon, eivätkä laskettelukeskukset ole kaunella pilattuja. Kävin viime vuonna Levillä hiihtämässä. Paikka oli täyteen ahdettu, ihmisiä joka puolella ja lisää rakennuksia tulossa. Olo tuli väistämättä ahdistuneeksi, ahdistuneemmaksi kuin Helsingin keskustassa ruuhka-aikaan, ja Lapissa yleensä mieli lepää ahdistumatta. Inhottava paikka.
 
itse laskettelen mielummin ja sitäkin mielummin hiihdän murtomaa hiihtoa,itse asiassa en uskalla lumilautailla ja tulee muutenkin hyvin harvoin lähdettyä laskettelemaan ellei sitten koulusta , eikä sieltäkään oikein...
 
Laskettelen, vaikka nyt aionkin kokeilla lumilautailua kun menemme käymään koulusta minihiihtokeskukseemme Simpsiölle. Simpsiö on siis minikokoinen laskettelupaikka(muistaakseni Lapualla) johon kaikki lähiseutujen koulut änkeävät hiihtolomien lähestyessä. Siellä on tarpeeksi turvallista kokeilla lumilautaa, jyrkin rinne kun sattuu olemaan sellainen lasten rinnettä vastaava "pulkkamäki".
Olen tähän asti vain kokeillut laskettelua, hiihtolomilla teen rinteessä täyttä työpäivää kun ei oikein muuten pääse laskettelemaan. Täällä Vaasan seudulla ei ole oikein kunnon rinteitä :( . Vähän kyllä jännittää tuo lautailun kokeileminen kun pitäisi itse opiskella koko homma... Olisiko kellään mitään vihjeitä?
 
Minä laskettelen. En ole jaksanut vielä lautaa kokeillakkaan. Minä tykkään lasketella mutta kun ei ole aikaa lähteä laskettelemaan.
 
Minäkin laskettelen. Lumilautaa olen kokeillut, mutta se kokeilu päättyikin useaan kaatumiseen.
Aion ehkä joskus uudestaan kokeilla lumilautailua, mutta kuitenkin minusta laskettelu on kivempaa.
 
Itse olen kokeilut lasketella, mutta se on saanut jäädä. jotenkin se ei ole minun puuhaa tai ainakaan en ole innostunut siitä vielä ollenkaan... lumilautailut en ole kertakaan. taidan pysyä ihan hiihtämisestä. Se on ihan vaativa minulle.. :lol:
 
Minä lumilautailen. Se on mukavaa. Osaan kai minä hyppyreistä hypätä, mutta en hirveästi pidä streetteistä.. Liian isoja hyppyreitä, bokseja. Yleensä lasken ekan mäen rinteessä ja lopun ajan metsässä. Paljon enemmän haastetta ja puuterilunta ja saa vielä tehdä omia reittejäkin jne. Hei vain.
 
Lasken pulkalla :) Ei vaan,en oo ikinä oikeen löytäny tota laskettelun ihanuutta. Ja oon aina inhonnu hiihtämistä,niin että kammoan kaikkea mikä vähänkään muistuttaa suksia. Mutta joo,ehkä se ois ihan mukavaakin...tai ainaki sitten sen jälkeen ois mukavaa juoda kuumaa kaakaota ja sulatella paleltuneita paikkoja :)
 
Oon lasketellut ihan pienestä naperosta saakka, joten se on aikalailla kuulunut aina mun talven rutiineihin, että joka talvi on kyllä tullut käytyä perheen kanssa jossain laskettelemassa, ja käyn mä nykyänkin, mutta nyt oon yrittänyt alkaa harjottelemaan lautailua, ihan puhtaasti sen takia, että osaan periaatteessa jo niin hyvin laskettelun tekniikan(no, ainahan siinä on tietty parantamisen varaa, etten nyt kehuisi itseäni liikaa! :oops: ), että tulee tylsää sellasissa pienissä laskettelukeskuksissa, jossa on vähän mäkiä. Sen takia on kiva opetella uutta, siinä ei ainakaan tuu tylsää. Mutta kyllä mä aina sellasissa isommissa keskuksissa käytän suksia, eikä mulla ole omaa lautaakaan. Ja se on ihan kiva mennä varsinki kaverin kanssa kokeilee lautailua, kun siinä ei sitten edes nolota niin hirveesti, kun on kaveri mukana vaikka makaa siellä mäessä selällään/naamallaan. Tai kun kaatuu hississä, ja kaataa samalla koko hissin muutkin ihmiset!! :D
Eli mä en voi kyllä periaatteessa valita noista mitään, koska harrastan oikeestaan molempia lajeja, laskettelua ja lautailua! :)
 
Olen kiero ihminen, enkä harrasta kumpaakaan. Jos minun on päästävä iso ja jyrkkä mäki alas, teen tyylipuhtaan laskun mahallani ja pulkassa istuen. Eivät ole nämä lajit minua kesäihmistä varten.
 
Lautailen!!! Oon harrastanut lumiluatailua kuusi vuotta siis tämä on seitsemäs talvi ja sitä enne pari talvea suksilla. Valitettavasti olen vain todella harvoin päässyt jonnekkin muualle kokeilemaan taitojani... mutta kyllä siihen tulee muutos kun saan huhtikuun lopulla ajokortin niin suuntaan silloin vielä heti jonnekkin pohjoseen missä on vielä paljon lunta ja mahdollisesti offarit hyvässä kunnossa. Hyppimisestä en niin pidä, mutta crossia rakastan ja sitä olisin halunnut reenata kunnolla kisoihin asti kunnes rikoin kummatkin polveni ja siihen jäi kunnon lumilautailu...

Saor sanoi:
Minusta on ihan älytöntä tehdä jotain laskettelurinteitä. Mutta ihmiskunnalla nyt on jokin ihmeellinen tarve tuhota elinympäristöään.

Ja tähän sanoisin että on varmasti maailman ihaninta lähteä kiipeämään vuorta laudan kanssa ja kun on päivän kiivennyt ja pääsee laskemaan voih... kuka kannatta hiihtikeskuksia :twisted: Siis en ole vielä itse päässyt kokeilemaan, muuta kun hieman pienemmissä mäissä, mutta tähänkin tulee vielä muutos tämän vuoden puolella!
 
Laitoin nyt tuohon että laskettelen, vaikka kumpaakin tulee harrastettua näin talvisin. Omat sukset ja lauta kyllä löytyy ja juuri viikko sitten sitä oltiinkin mäessä tuolla kaukauselta tuntuvassa Lapissa! Ai että on sitten ihanaa viilettää mäkiä alas, varsinkin kun ei ole paljoa porukkaa.. Aah.. Taivas.. No ei nyt ehkä aivan. Minusta on hienoa kun hiihtokeskuksia ja laskettelurinteitä. :) ilman niitä.. En tiedä olisinko koskaan saanut tutustua laketteluun.. :p En kyllä vaihtaisi sitä varmaan mihinkään. Onhan sitä tullut harrastettua jo kai kuusi vuotiaasta asti. Tai sitten vielä hiukkasen kauemmin.. En muista. Mutta kukapa muistaisi jotain joka on tapahtunut 8-6 vuotta sitten? Häh? Mutta eipä minulla nyt muuta. :)
 
Mä oon huomannu,et snoukkaus/laskettelu on nykyään muotilaji. 90% kavereista harrastaa jompaa kumpaa.
Ite en hirveesti tykkää,mut kaverien painostuksen tuloksena kokeilin hiihtolomalla snoukkausta.
Okei myönnetään,ihan kivaa se on ja muistona on iso mustelma pepussa ja housut joissa on reikä polvissa.
Syy on huono tasapaino hississä :oops:
Mut tuskin enään lautaan kosken.
Nää talvi urheilulajit ei oo oikein mun alaa :roll:
 
En tykkää. Vihaan lunta. Siis lumi on todella kaunista katseltavaa, kun se on aivan koskematonta, mutta kun sitä on joka paikassa ja pitää sitten tarpoa keskellä jotain aavikkoa, kun tänne päin aurat tulevat varmaan aivan viimeiseksi.

Minulla oli joskus 11-vuotiaana oma lumilauta, mutta myin sen sitten pois, kun älysin, että talviurheilu ei ole minua varten.
Mutta joskus voisi taas kokeilla jos vaikka mieli muuttuisi. :p
 
Laskettelen suksilla koska en ole lautaa vielä uskaltanut kokeilla! Jostain syystä se tuntuu vain niin ylitsepääsemättömän vaikealta ajatukselta! Molemmat jalat kiinni samassa "vempeleessä"! Ei uskalla! Tosin ei kulemma ole sen vaikeampaa, muuta kuin aluksi.
Tässä välissä suosittelen muuten kaikille joilla mahdollisuus vain on niin hiihtoratsastusta! Siis että joku vetää hevosen kanssa sinua perässä! Tässä laskettelu lauta tai sukset toimivat erittäin hyvin! Ja vauhti on kova! Ja kivaa on vaikka naama on täynnä lunta! :lol:
 
Koskaan en ole lasketellut. Enkä luultavasti tule laskettelemaan. Minua ei kiinnosta yhtään, turhaan on kaverit yrittäny raahata rinteeseen. Ei onnistu. En tiedä miksi, koska tykkään kovasti hiihtää ja laskee mäkee (pulkalla, liukurilla, yms..)
Mutta laskettelemaan en lähde. :p
 
No 14 vuotta olen rinteessä pelehtinyt ja siitä puolet lumilaudalla. Ja mikä tekee tilanteestani mielenkiintoisen on, että pystyn väittää että minulla on laskettuja kilometrejä enemmän ku yhdelläkään täällä (no tietenkin on 2% mahdollisuus, että joku todellakin on harrastanut yhtäpaljon, kun minä). Olen käynyt valehtelematta jokaisena talvena koko elämäni aikana laskettelukeskuksissa vähintään joka toinen viikonloppu ja yleensä jokainen viikonloppu. (Esimerkiksi kolmena viime talvena oli yhteensä 3 viikonloppua, että en laskemassa ollut.. nekin oli Jouluna.)

Lähes kaikki Suomen mäet on koluttu ja skandinaavien isoimmatkin vuoret on tuttuja. On tullut laskettua sellasilla paikoilla minne pääsee vaan alun moottorikelkalla ja loput kiipeämällä. Tästäkin voisi joku nokkela päätellä, että en ole ihan aloittelia tässä hommassa..
 
Laskettelen joskus serkkujen ja kavereiden kanssa. En ole mitenkään erityisen innostunut. Ja olen siinä lisäksi huono. Ja pelkään ankkurihissejä.
 
Laskettelen.. Siis ainakin vielä.. Huomisestahan ei koskaan tiedä.. Mutta siis siihen pitäis ryhtyä ja päättää että nyt haluan opetella lautailemaan ja saada hyvää opetusta ja kannustusta. Isäni yritti opetella lautailemaan pari vuotta sitten.. Mitään siitä ei tietenkään tullut, koska hän on niin kitsas maksamaan kunnon opetuksesta... Ja ikääkin hänellä oli varmaan 45 vuotta.. Mutta uskon että vielä jopa minä oppisin lautailemaan, jos vain opettelisin.. Eihän 16 vuotta ole mikään paha ikä.. :)
 
Ylös