Leipominen ja ruoanlaitto

Se, että Japanissa "pestään" riisi ennen keittämistä, liittyy käsittääkseni ensisijaisesti tärkkelyksen vähentämiseen ja irtonaisemman riisin aikaansaamiseen,
Mulle on tullut tavaksi huuhdella riisi, linssit ja kaikki muutkin vastaavat asiat lähinnä niiden puhdistamiseksi. Niistä irtoaa huuhdeltaessa ihan hirveästi kaikkea liaksi luokiteltavaa vaikkei edes miettisi tärkkelyksiä. Oma mittarini menee siinä, että kun siivilässä olevat asiat eivät enää vaahtoa ne voi keittää. En tiedä mikä osa vaahdosta on tärkkelystä, ihan sama. Kun huuhteluvesi on kirkasta niin keitetään.
 
"Dracaena, post: 287693, member: 1845"
Itse en syö edes yön yli jääkaapissa ollutta riisiä, olen kuullut sen olevan niin herkästi pilaantuvaa että ei kiinnosta ottaa riskejä. Toki ei koskaan keitetäkään riisiä kuin yhden aterian tarpeisiin kerralla.
Ymmärrän tämän hyvin. Toisaalta olen itse käyttänyt 1-2 päivää jääkaapissa ollutta riisiä (välillä kuumentaen, ja jollei ole kuumennettu niin riisi on aina laitettu kylmään mahd pian keittämisen jälkeen) saamatta koskaan mitään oireita. Tuurilla ne laivatkin seilaa!
 
Kesäkuussa juttelin eväiden tekemisestä töihin, koska lounasruokalan sapuska ei vatsalleni sovi. Nyt on kohta kolme kuukautta evästelyä takana, ja vaikka välillä eväiden tekeminen tökkii (vaikkei se yleensä edes kestä kauaa) niin vatsaongelmat ovat taaksejäänyttä elämää, ja väitän myös syöväni terveellisemmin (ja pienempiä annoskokoja!) kuin työmaaruokalassa. Koska teen ruoan enimmäkseen perusraaka-aineista itse, tiedän mitä se sisältää ja myös mitä se ei ainakaan sisällä. Pääosin olen syönyt erilaisia salaatteja (joiden kokoamisesta olen sivumennen sanoen oppinut lyhyessä ajassa yhtä sun toista ja kokeillut melko riemastuttavia yhdistelmiä), mutta ilmojen kylmetessä keittoruoat vallannevat alaa (onpahan ruokatermarillekin käyttöä). Mukana on sitten itse tehtyä rieskaa ja hedelmiä yms. jos iltapäivällä tulisi nälkä. Muutaman kerran on kyllä ollut ihan vaan eväsleivät kun ei ole jaksanut tai ehtinyt muuta. Tällä systeemillä mennään nyt toistaiseksi.

Tattari jakaa mielipiteitä, mun mielestäni siitä tulee maailman parasta rieskaa. Maku on kieltämättä erikoinen jollei ole tottunut. Ohje (huom. määrät mitoitettu mulle eli yhdelle hengelle, rieska kun ei säilytyksessä parane):

2 dl tattarihiutaleita (toimii ihan hyvin myös kaurahiutaleilla jos tattaria ei ole tai se tökkii)
1,5 dl maustamatonta jogurttia (kasvijogurtti käy kuulemma myös, en ole kokeillut)
½ tl suolaa

Sekoita ainekset ja jaa pellille joko pieniksi rieskoiksi tai yhdeksi isoksi. Mä tykkään tehdä pieniä sämpylän kokoisia. Isoon voi vetää ennen paistamista taikinapyörällä sektorit. Paista 250 asteessa 10-15 min.
 
ilmojen kylmetessä keittoruoat vallannevat alaa (onpahan ruokatermarillekin käyttöä).
Ja näin on tosiaan käynyt, nyt jo puoli vuotta evästelyä takana eikä eväiden suunnittelu tunnu enää Valtasormuksen kokoiselta taakalta! Ostin sit kerralla kunnollisen Thermoksen ruokatermarin, halpahan se ei muihin vastaaviin verrattuna ollut muttei nyt ihan mielettömän kalliskaan ja kymmenen vuoden takuu haukkunee hintansa kyllä, etenkin kun samaa pömpeliä voi käyttää myös retkihommissa, ja viimeiset kolme kuukautta eväänä onkin ollut pääasiassa erilaisia keittoja + täytetty leipä. Hyvin olen näillä pärjännyt ja kun syön samaa keittoa yleensä monta päivää niin päivän ruoan valmisteluksi riittää aamulla usein leivän voitelu ja annoksen lämmitys ja kaato termariin. Papukeitto, makkarakeitto (silloin kun kaupan punalappulaarissa on hyvää makkaraa), minestronekeitto...

Eilen kaipasin kumminkin vähän vaihtelua, googlettelin vaihtoehtoja ja tein täksi päiväksi vaihteeksi evässalaatin korealaisittain: soba-nuudeleita, pari kananmunaa, kimchiä, silputtuja vihanneksia ja gochujang-kastiketta. Voi taivas! Lieskat löivät suusta vielä puoli tuntia syömisen jälkeen. Tästä tuli uusi kylmä suosikkievääni. Toimis varmaan myös lihalla, tonnikalalla tai tofulla/tempellä. Lihasta puheenollen, vaikka sekaani olenkin niin täyslihaa on duunieväissä harvoin. Ja jostain syystä jauhelihan käyttö on keittiössäni täysin romahtanut, itse asiassa viime viikolla ostin jauhelihaa ensimmäisen kerran varmaan kahteen kuukauteen.

Ennen joulua myönnyin käymään kerran työmaaruokalassa. Kyseessä oli firman perinteinen joululounas. En hirveästi välitä jouluruoista ja tämä olikin ainoa kerta vuonna -23 kun söin mitään jouluruokia, mutta mut veti sinne erityisesti kalapöytä joka on aina ollut erinomainen, niin oli nytkin. Kun vielä ymmärsin jättää laatikot väliin niin en tullut edes ähkyyn vaikka ahdoin itseeni viher- ja sienisalaattia, kinkkua sekä valtavan määrän lohta ja erilaisia sillejä (mustaherukkasilli!).

Työpaikan lounaan hinta on vuodenvaihteesta alkaen 8,50 (työnantajan tukema ruokailu). Eihän se paha ole jos ajattelee ajan ja vaivan säästöä sekä sitä, että kaupungilla lounas maksaisi jo 11-14 euroa. Mutta laskeskelin että jos työpäiviä on keskimäärin 220 ja joka päivä kävisi syömässä, niin se tekisi 1870 e vuodessa. Kun meillä ateriat veloitetaan suoraan palkasta, niin otan ihan mielelläni 170 e kuussa* enemmän käteen.

*1870 e on tässä jaettu 11 kuukaudella koska kesäloman aikana ei muutenkaan kävisi työmaaruokalassa.
 
Sekaaniudesta tuli mieleen (jo toissapäivänä), että katsoin Netflixistä dokumentin, jossa testattiin identtisillä kaksosilla vegaanista ruokavaliota verrattuna terveelliseksi suunniteltuun sekaaniseen ruokavalioon. Asetelma pyrittiin siis luomaan reiluksi molempia ruokavalioita ja kaikkia tutkimukseen osallistujia kohtaan. Sekaruokavalio ei ollut rasvaista teollisuusmättöä, vaan kaikkien tutkittavien ruokailutottumuksia pyrittiin kohentamaan. Tuo testi itsessään ei tuonut mitään suuria ahaa-elämyksiä minulle (katson aika paljon dokumentteja, eikä tuossa ollut mitään maailmaani mullistavia terveystuloksia, vaan melko arvattavia juttuja). Se mikä kuitenkin pisti nyt ensimmäistä kertaa ikinä ajattelemaan, että ehkä voisin harkita yrittäväni tavoitteellisesti lisätä vegaanista ruokailua arjessa ja ehkä jossain kohtaa jopa ryhtyväni pääasiassa vegaaniksi oli pätkät, joissa käsiteltiin eläintuotteiden tuotantoa. Olen noista kaikista jutuista nähnyt dokumentteja aikaisemminkin. Suurtalouskanaloita liian ahtaasti ahdettuine, sairaine kanoineen. Yhdysvaltojen valtavia karjatiloja, joiden lehmät röyhtäilevät ja piereskelevät valtavat määrät metaania ja elävät käytännössä hiekka-aavikolla. Sikaloita, joiden lietealtaat pilaavat koko lähiympäristön ja sika parat elävät kuin sillit suolassa. Kalankasvattamoja, joissa epämuodostuneet ja sairaat lohet elävät ahtaasti ja pilaten myös villilohien elinmahdollisuudet saastuttamalla niiden kotivedet ja luomalla sinne täydellisen tautipesäkkeen, josta taudit pääsevät leviämään myös villeihin lohikantoihin. Jostain syystä nyt ehkä oli jotenkin otollinen hetki sille, että pystyin vastaanottamaan tämän informaation, miettimään omaa osuuttani näihin juttuihin ja pohtimaan mitä minä voisin omalta osaltani asialle tehdä.

Me syödään jo nyt aika kasvispainotteisesti ja väitän osaavani tehdä hyvää kasvisruokaa. Ainakin parempaa kuin jotkut, mutta en varmasti yhtä hyvää kuin jotkut toiset. Isoimpina juttuina vegaaniudessa ehkä tökkii se, että ei olla löydetty mitään mikä paikkaisi pidemmällä aikavälillä juuston jättämän aukon ja hyvää kasvisjogurttia, joka ei sisältäisi valtavaa määrää sokeria alkuperäisen maun peitoksi. Lisäksi satun pitämään aika paljon kalasta ja koko perhe syö kalaa mielellään.
Tässä esimerkiksi meidän tammikuun ekan viikon ruokalista

Curry ja riisi
TähteitäRanskalaiset ja kasvisnugetit
MunakoisopastaaSämpylät/leivät
Keitetyt perunat ja linssipihvit+kermaviilikastikeKasvisperunasoselaatikko (valmis)
Uunikasvikset ja tofuPinaattiletut
Kotitekoista pitsaaMakaronilaatikko
MakaronilaatikkoKalakeittoa
Curry oli vegaanista linssycurrya, munakoisopastaan tuli juustoa (rakastan parmesaania), kermaviilikastikkeen tilalla olisi voinut olla joku muukin kastike. Ehkä herkkusienikastike 🤔 Pinaattiletuista en tiedä saako niitä valmiina vegaanisena, mutta sitä voisi selvittää. Pitsa kaipaa jotain juustoa, mutta voisi joskus kokeilla vegaanista juustoa. Makaronilaatikko tehdään joka tapauksessa soijasta tai mifujauhiksesta (jälkimmäinen ei vegaaninen) ja kalakeitto nyt ei ole vegaaninen. Minusta tätä listaa ei kuitenkaan olisi tarvinnut ihan hirveästi viilata, että sen olisi saanut muutettua vegaaniseksi. Se mistä pitäisi luopua on aika paljon vähemmästä kuin vielä vaikka viisi vuotta sitten puhumattakaan siitä mitä syötiin reilu kymmenen vuotta sitten.

Ja sitten toisena puolena kuitenkin minusta minun ei välttämättä tarvitsisi ruveta täysin vegaaniksi. Pystyisin hyvin ajattelemaan, että teen vegaanista ruokaa aina kun on helppo valinta tehdä kyseinen ruoka vegaanisena ja luultavasti tuo helpottuisi/helpottuu koko ajan jos siihen vaan ryhtyy. Löytyy uusia reseptejä, suu tottuu makuihin ja ehkä unohtaa vähän vanhoja. Jokainen vegaaniateria, jonka teen/syön eläinperäisten tuotteiden sijasta on kuitenkin askel parempaan. Minulle ehkä sopisi parhaiten, että pyrkisin tekemään itse pääasiassa vegaanista ruokaa ja löytämään vegaaniset vaihtoehdot noille maitotuotteille, mutta jos olen kylässä ja ruoka ei ole vegaanista niin söisin sitä silti. Ja esim. joulupöydässä voitaisiin edelleen syödä kalaa jos halutaan ja silloin tällöin muutaman kerran vuodessa jotain eläinperäistä tuotetta sisältävää ruokaa, jota oikeasti tekee mieli. Jos minulla olisi joskus mahdollisuus pitää haaveilemiani kanoja niin voisin hyvin syödä niiden munia ja mahdollisesti myös lintuja, kun tietäisin miten ne elävät ja mitä syövät. Tai voisin itse onkia tai laittaa katiskan ja syödä kalastamaani kalaa.
 
Jos minulla olisi joskus mahdollisuus pitää haaveilemiani kanoja niin voisin hyvin syödä niiden munia ja mahdollisesti myös lintuja, kun tietäisin miten ne elävät ja mitä syövät. Tai voisin itse onkia tai laittaa katiskan ja syödä kalastamaani kalaa.
Aah, tämä. Kaverillani on kanoja, ja koska kanalassa on kukko niin kanoja ja kukkoja tulee lisää, ja kantaa täytyy välillä harventaa jottei kanalaa tarvitse laajentaa. Useimmiten harvennuksen kohteeksi joutuvat nimenomaan kukonpojat. Olen päässyt osingoille niin näiden kanojen munista kuin lihastakin ja täytyy sanoa että eron huomaa esim. kanankoiven luiden pituudessa ja jykevyydessä. Nämä kanat kun saavat elää varsin kanamaista elämää, jossa niillä on päivisin vapaa pääsy ulkotarhaan. Myös munat ovat todella hyviä.

Itse pyydetty villikala taas lienee eläintuote eettisimmästä päästä, kunhan lopetuksen hoitaa asianmukaisesti. Viime vuonna hyväksytty eläinten hyvinvointilaki velvoittaa esim. teurastamaan kalan mahdollisimman pian pyynnin jälkeen ellei sitä aio vapauttaa. Nyt ois pilkkikelit jos pilkkisin, mutta koska inhoan pakkasta niin odottelen suosiolla kevättä että saan ahventa pannulle.
 
Pinaattiletuista en tiedä saako niitä valmiina vegaanisena, mutta sitä voisi selvittää.
Saa! HoviRuoan vegaanisia pinaattilettuja me on löydetty ihan lähi-K-marketista.

Minä olen tänä vuonna leiponut paljon enemmän kuin aikoihin. Sämpylöitä teen melkein viikoittain, ja olen alkanut enemmän kokeilla uusien kakkujen ja keksien tekemistä. En hirveästi tykkää leipomisesta, koska ärsyttää siivota jauhoista sotkua ja taikinaisia astioita ja koska vihaan käsien kastumista ja mähmääntymistä, mitä aina tuntuu väkisin vähän käyvän. Mutta on kuitenkin kiva, kun on omasta takaa tuoreita herkkuja. Nyt kun jäin toistaiseksi työttömäksi, käytän mielelläni vapaa-aikaa leipomiseen. (Puoliso on parempi tekemään pääruokia, joten niiden osalta en ole ottanut ihan yhtä suurta roolia...)
 
Itsekin olen päätynyt tilanteeseen, jossa syön välillä juustoa (lähinnä vanhempien luona) ja kalaa mökillä kun katiskan saa keikautettua järveen rannalta. Olen jokaisen kalan nirhennyt heti katiskasta ottamisen jälkeen ja ei tee "pahaa" syödä niitä, kun tiedän että ne eivät ole edes tajunneet mitä tapahtuu kun Sidhiel kalauttaa ensin halolla ja sitten napsauttaa niskat.
Muuten olen todennut että vaikka tomaatit ovat suht kalliita, niin korvaavat leivän päällä minusta juuston ja vegejuuston, joka on täynnä kookosrasvaa ja ei siksi ihan-niin-terveellistä.
Haluaisin itsekin alkaa leipoa enemmän, mutta en ole millään ilveellä onnistunut tekemään sellaisia reissumiehen näköisiä ruisleipiä itse. Makukin on ollut meh ja jotenkin todella "hiivamainen ja tahmea". Joten ostan ruthin ruis 100 ja syön niitä ehkä 12 kpl viikossa.. mutta kun ruisleipä on hyvää :grin:
 
Kokeile tehdä juureen. Jos se poistaisi hiivamaisen maun. Jos ei ole kaveria, jolta saisi juuren niin sen voi tehdä itsekin. Sen kypsyminen vaan ottaa aikansa, mutta kun juuri on kunnolla kypsä niin sitä ei tarvitse enää herätellä kuin yhden yön yli ennen leipomista.
 
Mulla tulee ruoka-asioiden kanssa kaikenlaisia kausia. Nyt on näköjään näkkileipäkausi! En ole pahemmin syönyt näkkäriä moneen vuoteen, ja nyt kun erehdyin sitä ostamaan olen hurahtanut siihen täysin. Kolmas paketti jo menossa!

Oikeastaan ostin näkkäriä alunperin siksi, että leipä tuntui homehtuvan nopeammin kuin ehdin sitä syödä. Ja se lienee ihan luonnollista, kun leipäpakkaukset on usein tehty hieman isommille kuin yhden hengen perheyksiköille. Olen jotenkin yhdistänyt näkkileivän kouluruokaan, mutta eihän sen niin tarvitse olla. Eilenkin tein juusto-tomaatti-sipuli-avokadonäkkäreitä. Ja lounaskeittoni kanssa söin ihan perus voi-juusto-metukkaversioita. Kyllä kelpas!
 
Tänään tein vhh/ketopataleivän. Jäi vähän raa’aksi, kun en uskonut ohjetta ja pidin leipää liian vähän aikaa uunissa. Korjasin asian siivuttamalla leipää ja paahtamalla pannulla. Mutta hyvää on 😋 -> Ohje
IMG_7611.jpeg
 
Tuli muuten mieleen, että olen jo vuosia syönyt perunat kuorineen käytännössä aina, ja sitten kun menen valmiiseen pöytään melkein missä tahansa niin perunat ovat joko kuorettomia tai sitten pöydässä laitetaan risteilijä kiertämään ja se tuntuu aina ihan kummalliselta. Ex-kumppanini söi perunat kuorineen ja hänen vanavedessään opin itsekin kyseisen tavan.

Lähipiirissäni perunoiden syöminen kuorineen tuntuu aina herättävän hämmennystä. Kotikotona perunat kuorittiin aina ennen syömistä, mutta nykyään kuoriminen tuntuu ihan hassulta ellei kyseessä ole muusin teko. Lisäksi musta perunat vaan maistuvat paremmalta kuorineen. Syön myös uuniperunoiden kuoret ja ne vasta ihania ovatkin. Olenko mä nyt jotenkin tosi outo? Miten te muut syötte pottunne?
 
^^ Riippuu perunasta. Uuniperunat toki kuorineen, mutta olen syönynyt kuorineen keitettyjä perunoita lapsuudessani (sekä kuorittuina että ilman) niin paljon, että en oikeastaan enää ikinä itse ole tehnyt keitettyjä perunoita ruuaksi. Toki uudet perunat ovat poikkeus. Teen käytännössä aina joko muusia tai uuniperunoita tai sitten "ranuja" itse uunissa pikkuvuoassa.
 
Kovin vanhat ja rupiset perunat on kivempi kuoria. Niissä kuori on jo vähän kuin haavan kilpikaarnaa. Kovaa ja epämiellyttävää (ei kaarna, koska sitä ei tarvitse syödä, mutta ymmärtänette pointin). Uuniperunoiden kuoret syön enkä ikinä kuori lohkoperunoiksi meneviä pottuja.
Lapsille kuitenkin opetan perunoiden kuorimista. Yksi lapsista haluaa syödä perunoiden kuoret ja sen sallin, mutta silti hän saa välillä kuoria perunat, jotta hänelle tulee se taito, jos sitä joskus tarvitaan.
 
Minä syön perunat kuorineen ellei kuori ole jotenkin tosi epämiellyttävässä kunnossa kuten Jaamar kuvaili. Kuori antaa enemmän makua ja lisäksi siinä on käsittääkseni paljon hyviä hivenaineita. Meillä tosin syödään harmillisen vähän perunaa, koska lapset eivät jostain syystä oikein tykkää siitä.
 
Olenko mä nyt jotenkin tosi outo? Miten te muut syötte pottunne?
Minä olen varmasti oudompi: minä en syö pottuja. Tai no, ranuja ja perunamuusia voin syödä, jos joku muu ne valmistaa, mutta ihan vaan keitettyjä perunoita en halua syödä, koska en tykkää perunoiden mausta yhtään enkä ole koskaan tykännyt. Jos pakko olisi klassisia pottuja lautaselle ottaa, niin en haluaisi syödä pottuja kuorineen, koska kuoren koostumus tuntuu Oudolta ja Väärältä suussa, mutta en periaatteessa näe mitään väärää tai outoa kuorineen syömisessä.
 
Potut on Vohobitin suosikkeja kaikissa muodoissa: muusina, ranuina, keitettyinä ja ennen kaikkea paistettuina. Ja kyllä, yleensä paistan potut kuorineen. Keitetyt potut saatan joskus kuoria, jos jaksan.

Hyvää ja halpaa ruokaa. Tosin myös aika herkkä ruokalaji, halvimmat potut eivät useimmin ole parhaimman makuisia. Sitten niitä on myös kiva kasvattaa itse kuin Ukko Gamgi.
 
Kylläpäs mulla nyt riittää asiaa ruoasta.

Olen ihan hillitön cheese lover (voisin varmaan elää viikkoja pelkällä juustolla) ja uteliaana ostin sitten kokeeksi Porlammin vegegoudaa. Se ei ollut pahaa eikä se ollut hyvää. Se ei ollut oikein minkäänlaista, mikä on ehkä pahinta mitä mistään ruoka-aineesta voi sanoa. Päällimmäisiksi jäivät oikeastaan suolaisuus, lohkeavuus ja rakenteen kummallinen öljymäisyys. Hukkaan se ei toki mene, raastoin sen pizzan päälle 50/50 tavan emmentalin kanssa. En sano ettenkö olisi valmis kokeilemaan joskus jotain toista vuustoa, mutta en nyt ihan heti.
 
Ylös