Kiinnostaakohan tämä peli enää ketään.
Kyllä kiinnostaa.
Jos yleisesti kiinnostusta löytyy, niin voisin ottaa vakiovarustuksena mukaan mtg-salkun kun tulen miitteihin (esim. seuraavaan syysmiittiin).
Salkusta löytyy kymmenia constructed-pakkoja sekä välineistöt ainakin seuraaviin variantteihin: Archenemy, Planechase, Pauper, Commander.
Linkki, jossa kerrotaan mtg-formaateista:
https://en.wikipedia.org/wiki/Magic:_The_Gathering_formats
Omassa porukassamme pelaamme lähes yksinomaan Two-Headed Giant varianttia (eli 2 vs 2).
Two-Headed Giant variantin etuna on se että yksi kokenut pelaaja voi liittoutua yhden kokemattoman pelaajan kanssa, jollon opastus on helppoa.
Toinen etu on se että monen tyyppisillä ja tasoisilla pakoilla voi voittaa, koska erilaisia tukipakkacomboja on mahdollista keksiä.
Jos pelaajia ei ole tasan neljää, niin silloin pelaamme useimmiten free-for-all varianttia hyökkäyssuunnalla.
Free-for-all variantti on selitetty hyvin täällä:
http://magic.wizards.com/en/articles/archive/feature/casual-formats-2008-08-11
Mtg on keräilykorttipeli, jossa rahalla saa ison korttipoolin ja isosta korttipoolista saa helpommin tehtyä paremman pakan.
Pay-to-win asetelman saa rikottua, jos ei pelata ennakkoon tehdyillä pakoilla, vaan pakka kasataan satunnaisista korteista ennen pelin alkua.
Näitä formaatteja ovat mm. Sealed Deck ja Booster Draft.
Haittapuolina näissä formaateissa on se että osallistujien pitää osata kasata pelikelpoinen pakka järkevässä ajassa ja se että jonkun pitää joko ostaa tai askarrella boostereita, joilla satunnaiset kortit arvotaan.
Joskus olen askarrellut Draft Cuben vanhoista korteista, mutta se oli sen verran vaivalloista että en sitä viitsi tehdä, jos en ole varma että sille on käyttöä.
Toinen tapa rikkoa Pay-to-win asetelma on pelata Pauper-formaattia, jossa käytetään vain common kortteja.
Commonit ovat myös useimmiten vähemmän monimutkaisia, jolloin pelin opettelu on helpompaa.
wanhalla Ice Age -pakalla taida enää pärjätä ketään vastaan.
Itselläni on iso pakkavalikoima, josta löytyy monentasoisia pakkoja.
Pelaajien/joukkueiden täytyy vaan valita tasapainoiset pakat.
Pelissä on lisäksi nykyään kaikenlaisia 90-luvun magicistin näkövinkkelistä uusia ja outoja juttuja, joten sääntöjen opettelu veisi varmaan aikaa.
Pelissä itsessään ei suuria muutoksia ole tapahtunut. Alla kuitenkin pari muutosta:
- Manaburnia ei ole enää olemassa.
- Mulliganin ottanut pelaaja saa tehdä Scry 1, ennen pelin alkua (eli katsoa pakkansa päällimmäisen kortin ja valita jääko se pakan päälle vai pohjalle).
- Legendaarisuus tarkistetaan pelaajakohtaisesti ja konfliksissa pelaaja itse valitsee kumpi legendaarinen kortti jää pöytään.
Kortteihin on tietysti tullut paljon uusia sääntömekanismeja.
Mutta niitähän voi opetella sitä mukaa kun niitä tulee vastaan.