Mieleen jääneet repliikit TSH-elokuvissa

Näitähän riittää, eikä oo välttämättä oikein kirjotettu, mutta:

Gandalf:"Your father loves you, Faramir. He will remember it before the end."
Aragorn (kun Gandalf tulee takaisin Kahdessa
Tornissa):"It cannot be!"
Arwen (Aragornille):"It was a gift. Keep it."

Theoden:"I know your face. Éowyn."
Éowyn:"I'll save you."
Theoden:"You already did."

Gandalf:"Shadowfax. Lord of the all horses.
Éowyn (Grímalle):"Your words are poison."
Theoden:"Where is Theodred? Where is my son?"
Legolas:"They're taking the hobbits to Isengard!"
Frodo:"I will take it! I will take it! I will take the ring to Mordor!"

Éowyn:"I will kill you if you touch him!"
Witch King of Angmar:"No man can kill me. Die now.
Éowyn:"I am no man."

Aragorn:"This is a dream."
Arwen:"The it is a good dream."

Jnejne.
 
Gilan sanoi:
Minun mielestäni ikimuistoisia hetkiä ovat se, kun rivendelin kokouksessa Merri ja Pippin ilmestyvät sinne ja Elrond käännähtää katsomaan heitä niin tyrmistynyt ilme kasvoillaan.

Toi on niin paras! Nauran sille joka kerta. :D
 
Mieleeni tuli kohta (pidennetyssä) jossa saattue on lähdössä Rivendellistä ja Frodo raukka joutuu johtamaan jonoa. He tulevat risteykseen ja hän kuiskaa kysymyksen Gandalfille: " Onko Mordor oikealla vai vasemmalla? "
johon Gandalf vastaa hymähtäen: " Oikealla ".:) Ja toinen kohta (myös pidennetystä) jossa aragorn, Gimli ja Legolas ovat Fangornin metsässä. En muista mitä he siinä puhuvat, mutta tulee kohta jossa Legolasilla on sellainen ovela ilme kasvoillaan ja hän sanoo Gimlille " Niillä on tunteet, ystäväni" Siinä kohdassa repeän aina.:D
 
Valimar sanoi:
Mieleeni tuli kohta (pidennetyssä) jossa saattue on lähdössä Rivendellistä ja Frodo raukka joutuu johtamaan jonoa. He tulevat risteykseen ja hän kuiskaa kysymyksen Gandalfille: " Onko Mordor oikealla vai vasemmalla? "
johon Gandalf vastaa hymähtäen: " Oikealla ".:)
Vasemmalla, jos tarkkoja ollaan ("Mordor, Gandalf, is it left or right? - Left."). Repliikki on kyllä hauska, mutta haiskahtaa arveluttavasti poliittiselta kommentilta...
 
Oho. En ole koskaan tullut ajatelleeksi asiaa tuolta kantilta. Muistan kyllä jollain kommenttiraidoista jonkun tekijän selostavan tuota replaa niin, että he halusivat tuoda esille "mittasuhteet" -kuinka valtavan eeppisessä tarinassa silti on kyse pienten askelten ottamisesta tms. Tavallaanhan se lisäksi vahvistaa vielä Frodon aiempaa (ihanaa) "I will take the Ring to Mordor... though I do not know the way"-replaa.

Oikea vai vasen on vähän samaa luokkaa kuin Pippinin ja Merrin "we're coming too" ja "mission... quest...thing" sekä Aragornin "let's hunt some orc". Ne tasapainoilevat jossain koomisen ja tyyliin sopimattoman välimaastossa, ja herättävät vähän eri fiiliksiä jokaisella katselukerralla.

Olikos muuten niin, että "left or right" on vain extended-versiossa?
 
"Sam: I know. It's all wrong. By rights we shouldn't even be here. But we are. It's like in the great stories, Mr. Frodo. The ones that really mattered. Full of darkness and danger, they were. And sometimes you didn't want to know the end. Because how could the end be happy? How could the world go back to the way it was when so much bad had happened? But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer. Those were the stories that stayed with you. That meant something, even if you were too small to understand why. But I think, Mr. Frodo, I do understand. I know now. Folk in those stories had lots of chances of turning back, only they didn't. They kept going. Because they were holding on to something.
Frodo: What are we holding onto, Sam?
Sam: That there's some good in this world, Mr. Frodo... and it's worth fighting for"

Sam on äijä!
 
Ööm... Olenko minä tosiaan ainoa, joka oikeastaan pitää Leggyn ja Gimlin juomakilvasta? Gimlin: "Ja kääpiöt ne on uimasillaan karvaisten eukkojen kanssa!" :D. Ei se kyllä suomeksi ole yhtä hauska.

Koskettavia repliikkejä (ja hyvin näyteltyjä!) on mielestäni se kohta RotK:ssa, kun Frodo ja Sam ovat Tuomiovuoren rinteillä ja Sam kysyy Frodolta, että muistaako hän Konnun. Ja Frodo tuskastuneen näkösenä tuijottaa tyhjin silmin eteenpäin ja vastaa siihen että ei jne. jne. En muista tarkemmin, kun elokuvien katsomisesta alkaa olla aikaa...

Ja "You bow to no one"

Muita en tässä kyllä muista... Paitsi sitten tietenkin Merrin ja Pippinin laulut niin ekan pidemmässä versiossa kuin kolmosessakin. :D

ps. Itse asiassa itken useammassakin kohtaa sekä kirjoissa että elokuvassa mutta ei siitä sen enempää...
 
Anhie sanoi:
Ja "You bow to no one"

Niin, tämä on se kohtaus, jota en varmaan koskaan pysty (enkä haluaisi pystyä) katsomaan ilman, että silmäkulmat kostuvat ja selkäpiissä värähtää. Ehdottomasti koko trilogian huipentuma ja kaiken kaikkiaan yksi liikuttavimpia kohtauksia mitä olen ikuna valkokankaalla (tahi ruudussa) nähnyt.
 
Hobitit ei kumarra ketään... itsekin kuulun sarjaan "hanat auki" sen suhteen.

Ekalla kerralla se säväytti kunnolla (onneksi vieressä istui ystäviä, niin saattoi vollottaa ihan antaumuksella), tokalla kerralla ajattelin että "ah, ei se ollutkaan niin 'paha', eihän tässä mitään" ja sitten kun erehdyin katsomaan sen väsyneenä ja stressaantuneena kotona DVD:ltä... No, en ole ennen sitä tai sen jälkeen kertaakaan itkenyt aivan niin hysteerisesti elokuvan takia. Mikä oli hieman noloa, mutta oman kodin seinien sisällä ei mikään isompi ongelma kuitenkaan. Sen jälkeen se onkin sitten melkein aina saanut saman reaktion aikaiseksi.

Ja tokihan se kaikkein viimeinen "Kotona ollaan" on myös mieleenpainuva (ja olisin ollut hyvin pettynyt jos sitä ei olisi otettu mukaan).
 
Hyvä että en ole ainut :D

Itse olin vielä niin nuori kun tuo elokuva ilmestyi ja kävin kattomassa sen yksin elokuvateatterissa (juuri ja juuri taisin päästä sisälle!), kun ketään muuta ei kiinnostanut. Siellä itkin bow-to-no-onelle kunnolla ja vieressä istuva nainen pyyhki myös silmäkulmiaan. (toisella puolella istuva lihava mieskin näytti liikuttuneelta tai sitten se oli vain minun mielikuvitukseni.) Nyt sitten jonkun verran vanhempana, yksin jälleen, pureksin (väsyneenä) täkin reunaa ja pyyhin hihaani ahkerasti kyyneliä.

Hieno repliikki, hieno repliikki...

Harmaat satamat itkettävät myös aina. Kaikki harmaiden satamien repliikit itkettävät.

Nyt piiloudun takaisin puskaan
 
TSH -leffathan ovat täynnä hyviä repliikkejä!

Mieleenpainuvimpia kuitenkin:
Sauronin "Build me an army worthy of Mordor"
saa jotenkin niskavillat pystyyn :p

"Yeah?! Why can't we have some meat??" -random örkki sillä niiiin mahtavalla enlantilaistalonpojan äänellä :p

"No one tosses a dwarf!" :D

sitten myös FotR:ista se
Frodo: "WHAT ARE YOU DOING?!"
(taisi olla)Pippin "Nice crispy bacon and tomatos. You want some?"

sekä monet täällä jo mainitut.. :)
 
Ksu sanoi:
sitten kun erehdyin katsomaan sen väsyneenä ja stressaantuneena kotona DVD:ltä... No, en ole ennen sitä tai sen jälkeen kertaakaan itkenyt aivan niin hysteerisesti elokuvan takia.

Mulle kävi just tänään noin! :cry:
Olin jo ehtinyt murehtia sitä, että leffat ei enää itketä niin helposti, kun on niin monta kertaa katsonut. Ja nyt sitten tuli kaikkien aikojen pahimmat pillitykset... Vähän joka kohdassa.

Jo pelkkä Frodon kommentti: "Sam, dear Sam."
sai mut itkemään... :hups:

Auttoi ainakin stressiin, mutta väsymyksestä en tiedä. :wink:
 
Luultavasti olen outo, mutta minua oksettaa nuo Frodon "Sam, dear Sam" ja "I'm glad that you are there Sam. Here at the end" -luokkaan kuuluvat ällöimellykset. Frodosta on elokuvissa tehty niin ylipyhä messias joka säälii kaikkia ja on ah niin surullinen ja ah niin dramaattinen. Pah sanon minä. Minä pidän enemmän ns. mahtavien reploista, kuten Galadriel tai Gandalf. Niitä kuunnellessa ei pääse itku vaan tulee jotenkin.. hassu olo.

Viestistäni varmaan huomaa että olen väsynyt ja nälkäinen. [22]
 
Frodo: You're late!
Gandalf: A wizard is never late. Nor is he early. He arrives precisely when he means to.

Valitettavasti tuo ei taida kelvata työpaikalla :grin:

Lathron
 
Círdan, mä kyllä ymmärrän mitä tarkoitat, etkä ole outo. :)

Olisin ehkä voinut perustella omaa viestiänikin paremmin, joten tässä tulee. Ehkä sitten säkin ymmärrät mua edes hitusen paremmin. ;)

Kun näin leffat ekan kerran, niin mua "oksetti" se, että Frodo on se sankari, vaikka ilman Samia sormus olisi jäänyt mielestäni tuhoamatta. Ja se miten vähän Frodo arvostaa Samia leffoissa... Se sai mut vihaiseksi ja pettyneeksi.

Mutta nyt kun katsoin leffaa jo valmiiksi surullisena ja väsyneenä, niin näin ne kohdat eri silmin, joissa Sam oikeasti merkitsee Frodolle sitä tosi ystävää. Niin kuin kirjassa. Se sai mut itkemään. Osaksi varmaan myös siksi, että asiaan liittyy jotain omasta henk.koht. elämästä. [Jos ketä kiinnostaa, niin yksityisviestiä tulemaan. ;) ]

Ja jotta pysyisin yhä keskustelun otsikossa, niin tässä vielä yksi repliikki ja tähän aiheeseen liittyen:
-"Frodo ei olisi pärjännyt ilman häntä."

Totisinta totta!
 
ElweVardamir sanoi:
"Sam: I know. It's all wrong. By rights we shouldn't even be here. But we are. It's like in the great stories, Mr. Frodo. The ones that really mattered. Full of darkness and danger, they were. And sometimes you didn't want to know the end. Because how could the end be happy? How could the world go back to the way it was when so much bad had happened? But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer. Those were the stories that stayed with you. That meant something, even if you were too small to understand why. But I think, Mr. Frodo, I do understand. I know now. Folk in those stories had lots of chances of turning back, only they didn't. They kept going. Because they were holding on to something.
Frodo: What are we holding onto, Sam?
Sam: That there's some good in this world, Mr. Frodo... and it's worth fighting for"

Sam on äijä!
Ah, tämä on yksi parhaista!

"I'm glad to be here with you Samwise Gamgee... here at the end of all things."
Ja tämä.

Vitsi ku mä tykkään niin monesta repliikistä. :D
esimerkiksi:
-Smeagol/Klonkku puhuu "itsekseen".
-Gandalf ja Pippin puhuu kuolemasta.
-Merrin ja Pippinin hauskat lausahdukset.

Sam: What are you up to? Sneaking off, are we?
Gollum: Sneaking? Sneaking? Fat hobbit is always so polite. Smeagol shows them secret ways that nobody else could find, and they say "sneak!" Sneak? Very nice friend. Oh, yes, my precious. Very nice, very nice.
Sam: All right, all right! You just startled me is all. What were you doing?
Gollum: Sneaking.

Aragorn: You bow to no one.

Frodo: I will take it! I will take it! I will take the Ring to Mordor! Though... I do not know the way.

Frodo: I wish the ring had never come to me. I wish none of this had happened.
Gandalf: So do all who live to see such times. But that is not for them to decide. All we have to decide is what to do with the time that is given to us.

Sam: I made a promise, Mr Frodo. A promise. "Don't you leave him Samwise Gamgee." And I don't mean to. I don't mean to.

Gimli: Never thought I'd die fighting side by side with an Elf.
Legolas: What about side by side with a friend?
Gimli: Aye. I could do that.

Sitten on se kohta missä tuntuu kuin Legolas olisi TV-mainoksessa mainostamassa Lembasia. :D
Legolas: Lembas! One small bite is enough to fill the stomach of a grown man!

Ja paljon muita, en jaksa mainita kaikkia. :)
 
Mulla jäi mieleen klonkun puheet ihmeen hyvin kuten "Se pilaa sen se pilaa sen!" Sam sanoo "mitä sinä sitten oikein teit?" "Hiiviskelin."
 
Juuh, on noita muutama:
Aragornin you bow to no-one,
sitten runo Eorl Nuoresta by Théoden TTT:ssä,
sitten Aragornin man of the west tossa Mustan Portin edessä
ja aina naurua herättävä on Boromirin: they have a cave troll,
sitten ihmettelen, ettei Aragornin ja Boromirin "jutustelu" just ennen Boromirin kuolemaa oo mainíttuna...
sitten itkua aiheuttaa koko Harmaat Satamat; yleensäkin sitten hieno kohtaus on myös ku Gandalf kertoo Pippinille kuolemasta, se on vaan hieno.
Onko muuten kukaan muu huomannut, että Gandalf on elokuvassa ja kirjassa melkos salaperäinen hahmo...
 
Kynteli sanoi:
Mieleen jäivät kuitenkin parhaiten eilisestä katselusta ehkä Gandalfin "En sano; älkää itkekö, sillä kaikki kyyneleet eivät ole pahasta" Harmaissa Satamissa tai Aragornin "Te ette kumarra ketään" hobiteille sanottuna kruunaustilaisuudessa. Ja tottakai jonkinasteisen naurahduksen herätti Gimlin "Tuo lasketaan vain yhdeksi" sen jälkeen kun Legolas oli heittänyt yhden olifantin kanveesiin aika tyylillä. Haltiaäijän ilme sen jälkeen, kun hän on liukunut otuksen kärsää alas, on yksi parhaimmista koko leffassa vaikka sitä edeltänyt tilanne heittikin vähän yli. Aikamoinen apinamies.
Olen täysin samaa mieltä kanssasi.

Sitten nämä, kun Aragorn huutaa taistelun alkamiseksi "Frodolle!"
Ja myös tämä:
Gimli: En olisi uskonut kaatuvani haltian rinnalla.
Legolas: Entäpä ystävän? (ei välttämättä mennyt täysin oikein)
ja sitten Gimlin vastausta en kunnolla muista, mutta se oli jotenkin "Ehkäpä voisin"

ja kun Sam sanoo Frodolle "Minä en ehkä voi kantaa sitä, mutta voin kantaa teitä".

Itkettää vieläkin kun eilen katsoin. )'':
 
Ylös