Mikä vuosikymmen/vuosisata/aikakausi on mieleesi?

Siisteintä olisi ehkä elää muinaisessa roomassa pax romanan (rooman rauha,muistaakseni) aikaan.Suht rentoa elämää,jossei olisi orja.Periaatteessa arpapeliä sinnekkin meneminen...Colosseum olisi siisti nähä "tosi tilanteessa".Ehkä vähän raakaa,mutta no...kokemus olisi sekin.Ja olisi ihan kiva maistaa minkälaista leipää kaduilla jaettiin :D
 
Väliaikatietona tähän keskusteluun: keskiaika näyttää ylivoimaisesti suosituimmalta aikakaudelta, noin 20 toiveikasta aikamatkustajaa menossa tauteja pelkäämättä tuohon rajoiltaan ja olemukseltaan ah niin epämääräiseen mutta ylen romanttiseen ajanjaksoon.

Toiseksi suosituimmilta vaikuttavat noin kymmenellä äänellä antiikki (Kreikka ja Rooma - vieläkin pidempi ja monimuotoisempi kausi, hassua muuten, ettei kukaan tahdo käydä tutustumassa etruskeihin, Turms Kuolematon, mitäs sanotte?) ja nykyaika (johon uskaliaasti luen jopa 1960- ja 1970-luvut). Muut paikat ja ajat saavat lähinnä hajaääniä, kuten tulevaisuus, intiaanikulttuurit (itse asiassa taitaa olla heti antiikin ja nykyajan jälkeen), esihistoria, 1800-luku ja muutamat muut aikakaudet siltä väliltä.

En kyllä laskenut kovin tarkasti, mutta keskiajan johtoasema on selvä ja kiistaton, joskin se myös herättää runsaasti vastaväitteitä - samoin kuin Japani, josta jotkut tykkäävät, jotkut selvästi eivät.

Vaan keskiajan ja antiikin ystävät voisivat puolestani pistää pystyyn omat keskustelut siitä, mikä niissä aikakausissa oikein viehättää ja mikä mättää. Seuraisin kiinnostuneena kumpaakin kanssapuhetta.
 
Itse haluaisin asua keski-ajalla koska silloin EI ollut nyky-ajan murheita vaikka ajat olivat sinäänsä huonompia että paljon pahempia. VARSINKIN kirkko ja usko...>,,<

Nykyään, jos nyt vedotaan vaikka sotiin ja tappeluihin, silloin käytiin miekoin mies miestä vastaan, parempi vastaan huonompi taikka miten vain...nykyään...joku pieni heiveröinen tietokoneen edessä istuva...anteeksi nyt tästä mutta tarkoitan myös itseäni...oleva ihminen pystyisi pistoolilla ampumaan jonkin tuollaisen "paremman" tyypin. Silloin oli enemmänkin tasapuolisempaa tämä...sodan käynti ja taistelut.

Pidän muutenkin siitä ajasta, en vain osaa perustella tätä ihannetta siihen. Varsinkin jos olisi vielä Fantasia maailma...o,,o

Moderni aika, hovit, kartanot, pianot, musikaali, Vaatteet yleensäkkin, tyyli...Se olisi aivan mahtava, ihan aika...*hurmiossa*Kaksintaistelut, aatelisuus(joka on tietyllä tavalla perseestä). Ajassa on huonot puolensakkin, mutta silti, mielummin moderni ajass akuin nyky-ajassa joka on ihan perseestä maineen, poliitikkoineen, presidentteineen/kuninkaineen...

Takaisin Moderni aikaan. Juhlat, viini, naiset...maskit, kieli, Ranska! Siinä ihanteiden ja Romanssin maa...Tässä on minun mielipiteeni, ja Moderni aika on niistä korkeimmalla...aah...ihana aika jossa voisin viettää ikuisuuden...vaikka alkaisi siihenkin kyllästyä pikku hiljaa, kuten kaikkeen alkaa melkeimpä.

Nyky-aika, poliitikot, maa järjestelyt, lait...ihan perseestä kaikki, rikollisuus lisääntyy, uskonnot ja niiden erimielisyydet sun muut pienet "pakana" uskonnot jotka ovat näitä "OIKEITA" uskontoja vastaan. Nyky-aika on menossa suoraan ojasta allikkoon...ihan päin mäntyä...Katutappelut, rikollisuus...jne ovat kaikki lisääntymässä...Ainoat hyvät asiat on Tietokone varmaankin joka pian noin 10-100 vuoden päästä kääntyy meitä vastaan...Kuten sanat menevät:"Ihminen tuhoaa lopulta itsensä..."

Niin, musiikki on hyvää nyky-ajassa...paitsi rap/hip hop joka on vain nopeaa puhumista että jotkut muut tapaiset...Gospel, jos puhuisivat VÄHEMMÄN jostain jeesuksestaan joka oli vain parrallinen mies jossain jerusalemin kaduilla...taikka jumalastaan niin "suuresta ja kaikki mahtavasta"...Hevi, ihan ääretön örinä menee ylitse, jos sanoista ei saa selvää se ei ole kuin siantappo musiikkia, mutta musiikki on suurimmassa osassa hyvää. Suomalainen iskelmä, siinä on minun mielestä hyvää musiikkia ja tästä tuli nyt IHAN offtopic...>,,<

Elokuvat ovat hyvä asia sinäänsä, ei kaikki. Huonot puolet kaikessa on...Jos ei ole valkoista ei ole mustaa...jos ei ole rakkautta ei ole vihaa...näinhän se menee ja pyydän anteeksi offtopiccisuutta...
 
Aika outoja näkemyksiä teillä Jehard. Missä tynnyrissä te olette asuneet? ;)

Jehard sanoi:
Nykyään, jos nyt vedotaan vaikka sotiin ja tappeluihin, silloin käytiin miekoin mies miestä vastaan, parempi vastaan huonompi taikka miten vain...nykyään...

Mikä tekee tappamisesta paremman, että se perustuisi puhtaasti fyysiseen voimaan? Ja kyllä keskiajalla ja jo ennen sitä osattiin taktikoida sodankäynnissä. Myös jouset ja heittoaseet olivat keksitty. Nuolella vaan silmään ja isompikin karju on hiljaa. Erona oli ainoastaan se, että sotia oli paljon enemmän.

Jehard sanoi:
Se olisi aivan mahtava, ihan aika...*hurmiossa*Kaksintaistelut, aatelisuus(joka on tietyllä tavalla perseestä). Ajassa on huonot puolensakkin, mutta silti, mielummin moderni ajass akuin nyky-ajassa joka on ihan perseestä maineen, poliitikkoineen, presidentteineen/kuninkaineen...

Niin, aateliset tappoivat, ryöstivät ja raiskasivat milloin heitä huvitti. Sitten vetäytyivät pitämään juhlia linnoihinsa ja jättivät kansan näkemään nälkää.

Jehard sanoi:
Nyky-aika, poliitikot, maa järjestelyt, lait...ihan perseestä kaikki, rikollisuus lisääntyy, uskonnot ja niiden erimielisyydet sun muut pienet "pakana" uskonnot jotka ovat näitä "OIKEITA" uskontoja vastaan.

Mistä tiedät, että rikollisuus lisääntyy, siitä vaan puhutaan enemmän, koska olemme päässeet eroon kaksinaismoralismista? Ja eri uskontokunnathan järjestävät erilaisia ekumeenisia tilaisuuksia nykyään enemmän kuin koskaan ennen.

Jehard sanoi:
…Gospel, jos puhuisivat VÄHEMMÄN jostain jeesuksestaan joka oli vain parrallinen mies jossain jerusalemin kaduilla...taikka jumalastaan niin "suuresta ja kaikki mahtavasta"...

Niin, keskiajalla et olisi kuullut Jeesuksesta juuri mitään. Silloinhan kirkonmenot pidettiin latinaksi. Et olisi ymmärtänyt pappien puheesta sanaakaan.
 
Kiitos, Tik, olinkin kokonaan unohtanut Turms Kuolemattoman. Minä voisin oikeastaan mielelläni olla etruski, ainakin sen pinnallisen kuvan perusteella mikä minulla heistä on (ei kuitenkaan pelkästään tuon kirjan pohjalta). Etruskinaisilla taisi olla paheksuttavan hyvä asemakin. Tonen suunnilleen saman ajan kiinnostava kulttuuri oli Kreetalla, mikäli muistan oikein historian tunneilta. He olivat oikein iloisia ja rauhanomaisia kunnes joku heidät tuhosi.

1900-luvun alku voisi olla myös mielenkiintoista aikaa, vuosisadan vaihde ja siihen liittyvät uudet ideat. Silloin voisin kyllä olla vähän erilainen ihminen ja tekemisissä radikaalien taidepiirien kanssa (silloin kun jugend oli radikaalia). 1920-lukukin on jotenkin kiehtova. Noissa on vain se ongelma että suuret mullistukset ovat liian lähellä niitä, 20-luku valitettavasti vaihtuu 30-luvuksi.
 
Kyllähän sitä voisi käydä kääntymässä vaikka missä ajassa ja kulttuurissa tahansa, mutta jos ajattelee että pitäisi elää kokonainen elämä jossain muualla, vaihtoehdot kyllä karsiutuvat nopeasti.

Mutta Ereinen kanssa olen kyllä samaa mieltä 1900 -luvun alusta. Pidän kovasti sen ajan arkkitehtuurista, vaatteista, musiikista ja taiteistakin.

Myös valistuksen aika ja 1800-luvun loppupuoli kiinnostavat. Minolaisten rauhanomaisuudesta en olisi niinkään varma, he vain tykkäsivät maalata seiniinsä paljon mukavempia aiheita kuin mykeneläiset naapurinsa. Mutta sekin taitaa olla mielipidekysymys. :)

Voisi olla kiehtovaa myös käydä Tiibetissä ennen kiinalaisten tuloa.

Nykyajassa ahdistavimmaksi koen liiallisen kiireen ja itsekkyyden. Vanhat perheyhteisöt ovat hajonneet ja kaikki saavat pitää huolen itsestään. Tekniikka on kyllä kivaa, mutta jo liian hallitsevaa. Ja kaikesta historiastamme huolimatta emme ole vieläkään ottaneet opiksemme tai tulleet kaukonäköisiksi. Emme tee mitään seuraavaa sukupolvea varten, vaan ajattelemme lähinnä itseämme.

On vaikeaa kuitenkin sanoa tulisinko siltikään onnelliseksi, jos eläisin jossain toisessa ajassa ja paikassa.
 
Törmäsin kerran nettisuvuun, missä oli hakulomake aikakoneen koe matkustajalle. Ilmottauduin heti. Matka kohteeksi laitoin ajan ennen kuin ihmisapinat laskeutuivat puusta. Menisin kyseisen vallankumouksellisen puun luokse, muuutaman banaanin kanssa, kiipeäisin puuhun, ja suostuttelisin ne pysymään siellä. Siis esi isämme:p

Mutta täytyy kyllä sanoa että kyllä me ihmiset olemma paljon hyödyllistakin keksineet, kitara, anime, toffee. :D Noita ei pysty kehittämään tällaisiksi puun latvassa!
 
Keskiaika on tietysti kiinnostava, mutta sitä epäilee, ettei välttämättä selviäisi siellä ellei saisi jotain taitavaa mestaria... Sellaisen opissa ihmiset tietenkin kunnioittaisivat ja muutenkin elämä olisi hiukan helpompaa...
1920-luku on kuulemaa se minun todellinen vuosikymmeneni, ja itsekin pidän ko. vuosikymmenestä todella paljon. Siihen aikaan kuulemma kuuluisin muutenkin, sanovat ikäiseni. Maanviljelijäksi tai aateliseksi, miten vain. :)
 
Vehka sanoi:
1920-luku on kuulemaa se minun todellinen vuosikymmeneni, ja itsekin pidän ko. vuosikymmenestä todella paljon

Ei kun Oxfordiin opiskelemaan englantia. Siellä on kuulemma yksi hassu professori, joka keksii omia kieliä ja kirjoittaa satukirjaa...
 
Tik sanoi:
Vehka sanoi:
1920-luku on kuulemaa se minun todellinen vuosikymmeneni, ja itsekin pidän ko. vuosikymmenestä todella paljon

Ei kun Oxfordiin opiskelemaan englantia. Siellä on kuulemma yksi hassu professori, joka keksii omia kieliä ja kirjoittaa satukirjaa...

Sinne siis suuntaini käy. :D Ei mutta ihan todella, englanti on hieno kieli ja keskiaikaenglanti vielä parempaa.
 
Minä olen kyllä kaikin puolin tyytyväinen nykyiseenkin aikaani, mutta ilmoitettakoon, että 1970-luku on kovasti mieleeni enkä panisi pahakseni, vaikka joutuisin silloin elämään.

Teknisesti 1970-luku oli jo minulle täysin riittävä ja ai että sitä musaa. Ja ne kaikki mahtavat muusikot ja kirjailijat ja poliitikot ja muut kovat hiipparit olivat hengissä vielä silloin. Ai että.

Niin, ja punaniskoja oli enemmän. Heitä tarvitaan aina, kuten kaikkia muitakin.

Hoo, Vehkahan puhuu ihan asiaa englannin kielestä. The Olden English on aivan lyömätön asia olemassa.
 
Ylös