Mitä kuuluu?

Tämä juuri. ei pidä koskaan työkkärissä kertoa mistään harrastuksista tai kertoa et avoimessa yliopistossa suorittaa jotain kurssia tms., kuinka innokkaasti on vastaanottamassa työtä, mihin on koulutettu tai vähän muutakin, kokoaikaisesti.

Tämän takia juuri pitäisi jo peruskoulussa olla kurssi kuinka käyttäytyä työkkärissa tai sossun toimistossa.

Mikäli peruskoulussa olisi tämmöinen kurssi, sen tarkoituksena tuskin olisi opettaa nuoria "valehtelemaan sopivasti" vaan nimenomaan olemaan kunnon kansalaisia ja kertomaan totuuden. Hyvä vaan jos eivät moista tukea saa ja ryhdy loisiksi.

Itse en voi ottaa vastaan kokoaikatyötä koska olen osa-aikatyössä. Lisäksi olen tietysti myös burnoutissa, mutta sellaista en minäkään työkkärissä toteaisi. En ajatellut että työni on asia, mistä pitää valehdella tai että moinen olisi ollut hyödyllistä. Kaikkein vähiten haluan joutua joskus myöhemmin maksamaan mätkyjä. Tämä työni on luonteeltaan sellainen, että en voi ottaa lopareita ja siirtyä kokoaikatyöhön, mikäli haluan koskaan enää töitä omalta alaltani.

Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että olin varmaankin turhan rehellinen. Mielestäni tämä tarina kertoo kuitenkin enemmän systeemin typeryydestä kuin omastani.

Hain vähän aikaa sitten töitä Helsingin TE-toimistosta, kun siellä työskentelevä tuttu vinkkasi vapaista paikoista (vastaus oli taas klassinen "saimme paljon hakemuksia, sinä et tällä kertaa ollut haastatteluun kutsuttujen joukossa"). Kyselin häneltä tietysti, millaista työ käytännössä on, ja toinenkin aiemmin TE-toimistossa työskennellyt tuttu antoi vinkkejä. Kuvaavin oli "Suomen työvoimapolitiikka on täysin rikki, mutta sillehän et mitään voi. Jos aiot jaksaa työssä, koita olla ajattelematta isompaa kuviota ja keskittyä siihen, että saisit autettua edes yksittäisiä ihmisiä."

Mikäli peruskoulussa olisi tämmöinen kurssi, sen tarkoituksena tuskin olisi opettaa nuoria "valehtelemaan sopivasti" vaan nimenomaan olemaan kunnon kansalaisia ja kertomaan totuuden. Hyvä vaan jos eivät moista tukea saa ja ryhdy loisiksi.

Itse en voi ottaa vastaan kokoaikatyötä koska olen osa-aikatyössä. Lisäksi olen tietysti myös burnoutissa, mutta sellaista en minäkään työkkärissä toteaisi. En ajatellut että työni on asia, mistä pitää valehdella tai että moinen olisi ollut hyödyllistä. Kaikkein vähiten haluan joutua joskus myöhemmin maksamaan mätkyjä. Tämä työni on luonteeltaan sellainen, että en voi ottaa lopareita ja siirtyä kokoaikatyöhön, mikäli haluan koskaan enää töitä omalta alaltani.

Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että olin varmaankin turhan rehellinen. Mielestäni tämä tarina kertoo kuitenkin enemmän systeemin typeryydestä kuin omastani.
Nimenomaan pitäisi nuoria opettaa systeemin tavoille. Systeemi on sellainen, koska kansalaiset ovat äänestäneet poliitikkoja eduskuntaan, jotka ovat rakentaneet tällaisen systeemin: jos haluaa työttömyyskorvaus, niin on sanottavat työkkärissä, että on valmis ottamaan vastaan kokoaikaista työtä, teoriassa. Käytännössä sitten on yksilön vastuulla kikkailla tukien kansa, jos on vain osa-aikaista työtä. Näin Vohobittikin teki kun tein vielä töitä tuntiopettajana. Ne elättivät tiettyinä kuukausina varsinkin kun oli mahdollisuus kikkailla myös milloin nosti palkkansa. Joinain kuukausina palkka oli niin iso, etten saanut työkkäristä mitään, sitten kesäkuukausina oli vain työkkärin tukien varassa ja osassa kuukausina soviteltiin. Luonnollisesti yritin maksimoida käteen jäävän rahan. Asumistuki oli viel hankalammin arvioitavissa ja laskettavissa, jossain vaiheessa sitä tiputettiin kun vuositulot olivat liian isot.

Mutta missään vaiheessa en työkkärille tehnyt etukäteen selkoa siitä, mitä olin töistä suullisesti sopinut (eikä niitä puolta vuotta pidemmälle edes sovittu). Kirjallista työsopimusta kun kaikista tuntiopettajan tehtävistä ei ollut. Kerroin työkkärille vain olevani valmis ottamaan lisää töitä vastaan, jos niitä tarjotaan, ja väitin myös hakevani niitä aktiivisesti, vaikka pärjäsin tuollakin järjestelyllä. Lopulta sitten sattuman kautta allekirjoittanutta pyydettiin samaan mestaan kuukausipalkkaiseksi.