Nyt on selviytyjäolo. Selvisin nimittäin juuri lapselle synttärilahjaksi USA:sta tilatun Pikmin-puseron aiheuttamasta melkoisesta tullaussirkuksesta.
DHL Expressiltä tuli maanantai-iltana ilmoitus, että lähetys on saapunut ja sen voi tullata, sekä kaikki koodit ja muut tiedot tullauksen suorittamiseen (olin etukäteen ilmoittanut, että tullaan itse). Menin saman tien tullin sivuille hoitaakseni asian, mutta siellä sain seurantatunnuksella vain ilmoituksen, että lähetys on edelleen matkalla eikä sitä voi vielä tullata. Ajattelin, että saapumistieto ehkä päivittyy Tullille vasta seuraavana arkipäivänä, mutta kun aamulla yritin uudelleen, tulos oli sama. Kun vielä aamupäivälläkin kävi samoin, laitoin DHL:lle sähköpostia saapumisilmoituksessa mainittuun osoitteeseen selvittääkseni, eikö tieto lähetyksen saapumisesta jostain syystä siirry Tullille.
Sähköpostiin tuli automaattivastaus, että DHL:n huolinnassa on ruuhkaa mutta viestiin pyritään vastaamaan mahdollisimman pian, ja kehotus soittaa tiettyyn numeroon, jos asialla on kiire. Ajattelin, ettei tässä nyt vielä hengenhätä ole, mutta kun tänä aamunakaan ei vielä vastausta kuulunut eikä tullaus edelleenkään onnistunut, annoin periksi ja soitin. DHL:n huolinnassa tarkistettiin, että kaiken pitäisi kyllä olla kunnossa, ehdotettiin, että Tullin sivut eivät ehkä toimi kunnolla, ja annettiin Tullin puhelinnumero.
No minä jonotin Tullin puhelinpalveluun. Kun vihdoin pääsin läpi, minulle kerrottiin, että vika on todennäköisesti siinä, että olen koittanut tullata lähetystä kännykällä. Sivut kun eivät toimi kunnolla mobiililaitteilla, pitäisi käyttää pöytäkonetta. Kehotettiin kuitenkin soittamaan uudelleen, jos ongelma jatkuu. Kiitin, lopetin puhelun ja heti ehtiessäni yritin tullata lähetyksen pöytäkoneella. Sama tulos: "Lähetyksesi on matkalla, mutta sitä ei voi vielä tullata. Ole hyvä ja odota tietoa lähetyksen saapumisesta kuljetusyritykseltä." Soitin siis uudestaan Tulliin, mutta nyt jono oli jo niin pitkä, että sain kehotuksen jättää soittopyynnön.
Iltapäivällä Tullista soitettiin takaisin. Selitin tilanteen, annoin kaikki pyydetyt koodit, ja asia luvattiin selvittää ja soittaa sitten minulle uudelleen. Tällä kertaa en joutunut odottamaan kuin puolisen tuntia ennen kuin puhelin soi ja Tullista kerrotiin ongelman johtuvan siitä, että lähetys on DHL:llä väärässä tilassa. Minua kehotettiin soittamaan sinne.
Soitin siis uudelleen DHL:llään ja selitin koko siihenastisen kuvion. Asiakaspalvelija varmisti, olenko valinnut Tullin verkkosivulla kuljettajaksi DHL Express, ja myöntävän vastauksen saatuaan totesi, että se saattaa olla syynä ongelmaan. Tullaus kun jostain syystä ei aina onnistu, jos kuljettajana on DHL. Pitäisi vaihtaa tilalle Muu kuljettaja ja kokeilla sitten. No minähän kokeilin ja katso! Tullin järjestelmä tunnisti lähetyksen saapuneeksi ja sain sen vihdoin tullattua.