Muumilaakson tarinoita

Hmm, mulle ei ole kaikki suku salat vielä selvinneet, vaikka olenkin pitkä aikainen.. ja Tuhto on tuttu juuri Muumilaakson marraskuusta; aivan mainio, aivan mainio!

Kun puhun vanhoista, tarkoitan niitä, jotka ovat piirretty "Kuka lohduttaisi Nyytiä" kirjan tyyliin hailakoilla murretuilla sävyillä. (Jotka eivät vetoa lapsen silmään puoliksikaan niin paljon, kuin pulleat ja muhkeanväriset uudet japanilaismuumit!)Kuka on sitten kenenkin tekemä :O? Jos pitää suosikki valita, niin ne oikeesti vanhat muumianimaatiot on mun mielestä jotenkin pelottavia, ne on ihan aikuisten maailmasta. Vähän samoin kuin ne sarjakuvakirjat... :D vaikka comicsit on kyllä näin aikuisella iällä huomattavan hauskoja!
 
Hailakoilla murretuilla sävyillä?!? Ainakin minun Kuka lohduttaisi Nyytiä ja Kuinkas sitten kävikään -kirjani on kuvitettu hyvin kirkkailla punaisilla, sinisillä, vihreillä, oransseilla ja kaikenkirjavilla kuvilla. Toisin kuin pastellinhempeät ällöt japanilaismuumit, joista on tehty niin pehmeänpyöreitä ja särmättömän söpöjä, että tekee pahaa katsoa.
 
Olette näemmä keskustelleet paljon siitä, mikä kohta on ollut pelottavin muumeissa. Moni onkin jo maininnut majakka-jakson; tosin minusta ei niinkään kauhea ollut itse aavelaiva, vaan kohta jossa muumipeikko herää siihen kun hänen päällään ovat ne kummituksen jalat (en ole katsonut kyseistä jaksoa ihan viime aikoina, niin en mene takuuseen tapahtumien kulun täydestä varmuudesta). Toki lapsena pelkäsin minäkin mörköä, mutta jopa vielä nykyisinkin saatan nähdä unta noista jaloista, tosin minä muumipeikon tilalla ja jonkun oikeat jalat päälläni. Näyttää myös siltä että olen kehittänyt sitä kautta jonkun kumman mieleyhtymän jalkoihin. Kummallista kuinka lapsille suunnatussa ohjelmassa onkaan ollut moisia pelottavia elementtejä :D
Myös musiikissa löytyy mielestäni ahdistavia elementtejä, toiset kohdat ovat hyvinkin synkkiä. Ehkäpä siinä on koetettu tavoitella edes hippunen aivan alkuperäisestä muumi-tunnelmasta?
 
On näköjään ollut kovasti puhetta 'uusien' ja 'vanhojen' jaksojen ulkoisista ja sisäisistä eroista. Ehdottomasti olen samaa mieltä useimpien kanssa siitä, että uudet jaksot ovat kamalaa tökeröä animointia ja kerronnaltaan todella erilaisia vanhempiin verrattuna. Tarinat, mm. Aikakone-episodit, eivät kuitenkaan ole aivan tuulesta temmattuja, vaan useat pohjautuvat Toven ja Lars Janssonin strippisarjakuviin 50-, 60-, ja 70-luvuilta. Kyseiset sarjakuvat ovat kertakaikkisen loistavia ja lennokkaita, mutta kylläkin melko erilaisia alkuperäisiin romaaneihin verrattuna. Niissä Muumilaakso on muun muassa paljon modernimpi ja tuntuu itse asiassa olevan sijoitettu jonnekin tarkemmin määrittelemättömään paikkaan ihan omalla maailmankartallamme. Hulvaton huumori sarjoissa on ihan oma lukunsa. Tv-sarjan uudet jaksot eivät tee alkuperäisille tarinoille oikeutta, mutta en kyllä myöskään ole varma siitä, kuinka tarinat ylipäätään sopivat tv-Muumien lastensarjahenkeen. Tosin sarjakuvatarinoita esiintyy myös vanhemmissa, hyvissä jaksoissa, mainittakoon jakso, jossa Muumiperhe muuttaa maalaiskartanoon.

Elena sanoi:
Niissä "alkuperäisissä" muumeissa on kyllä kivat äänet ja ne ovat kauniisti piirretty, mutta sitten niissä uudemmissa kaikki ne äänet, jotka muuttuivat (esim. muumipappa), ovat kauheita.

Pilkkua viilaamaan. Uusissa jaksoissa kyllä monet ääninäyttelijöistä ovat vaihtuneet, mutta Muumipapan ääni on sama kuin aina ennenkin. Matti Ruoholan mainitaan olevan kyseinen ääninäyttelijä koko sarjan ajan. Varmaa tietoa ei minulla ole, mutta omiin korviini uusissa jaksoissa ääni kuulostaa siltä, kuin näyttelijä olisi uusien ja vanhojen jaksojen välissä kärsinyt halvauksen, jonka seurauksena puhe on muuttunut hivenen mongertavaksi.
 
Onko enään mitään sivua (MTV:n lisäksi) jossa nähyvät kaikki muumilaakson tarinoita jaksot suomeksi? Ilmestyi yhtäkkiä tämmöinen nostalgiannälkä ja haluan tyydyttää sitä parhaalla mahdollisella tavalla.
 
Ylös