Pakkomielteenä rekisterikilvet

mullaki on kauhee pakkomielle noihin rekkareihin, olin mä sitte lenkillä tai autossa ite, aina tulee bongailtua. bye 777 ois aika kiva. ja kerran mä näin auton, jonka rekkari on yks 111
 
Suomessa kyseinen harrastus on jäänyt vähemmälle. En edes muista mitään hauskoja laattoja joihin olen törmännyt, paitsi yhdessä vihreässä kuplassa oli joskus UFO-7, eli "ufot". Sinänsä huvittava.

Kun asuin perheeni kanssa jenkeissä muutamia vuotia takaperin, bongailimme aina eri osavaltioiden rekkareita. Asuimme New Yorkissa, ja yleisimpiä olivat tottakai New Yorkin ja New Jerseyn kilvet. Kaupungilla liikkuessa piti aina hihkaista jos näki jostain muulta tulleen. Kaiken kaikkiaan kolmen vuoden asumisen aikana tömäsimme lähes kaikkii eri osavaltioihin. Muistaakseni puuttumaan jäivät vain Alaska, Texas, Minnesota ja Utah. Hawaiin törmäsimme kerran Vermontissa... miten lie sinne eksynyt.
 
caelum sanoi:
Hawaiin törmäsimme kerran Vermontissa... miten lie sinne eksynyt.

Tietenkin sen tunnelin kautta! :D :wink:

Suomessakin yleensä huomaan rekkarit, mutta vain Amerikassa olen yrittänyt oikein bongailla, ja nimenomaan niitä eri osavaltioita. Vielä mielenkiintoisemmaksi sen tekee se, että samassakin osavaltiossa voi olla erilaisia rekisterikilpiä.

Esimerkiksi Virginiassa näin kilpiä joissa oli vuosiluvut 1607 - 2007 tai jotain 400-vuotisjuhlasta - tuskin niitä kilpiä on vaikka viisi vuotta sitten käyttöönotetuissa autoissa.

Euroopassa ei taida missään olla varsinaisesti tekstiä rekisterikilvissä? USA:ssa lienee kaikissa jonkinlainen motto osavaltion nimen lisäksi. Ja silti en ainakaan huomannut sen vaikeuttavan itse kirjain-numeroyhdistelmän erottamista! Toisaalta keskityin nimenomaan siihen muuhun puoleen.

Amerikkalaiset on liikkuvaa väkeä, kun kahdessa viikossa ehdin bongata noin puolet osavaltioista. Harmittaa kun en silloin kirjottanu niitä ylös, enää en muista yhtään mitä näin - paitsi varmasti tietenkin ne osavaltiot joissa oltiin tai joiden läpi ajettiin, yhteensä n. 8. Seuraavalla kerralla ihan varmasti kirjoitan ylös. Silloin en tosin taida olla niin paljon liikkeellä ja pääsen lähinnä näkemään vain mottoa "Land of Lincoln". (Saatte itse arvata/päätellä/wikittää/googlettaa mistä osavaltiosta on kyse. :p)
 
USAssa ei kaikkien osavaltioiden kilvissa ole ns. mottoa. Joillakin osavaltioilla on, kuten Wisconsinilla ja Minnesotalla, on omat pienet juttunsa, mutta laheskaan kaikilla ei ole mitaan ihmeellisempaa.
Itse jotenkin tykkaan kamalast Wyomingin kilvesta ja siita hepasta. :D Mista lie johtuu.
Ja mita niilla rekisterikilven numeroilla Jenkeissa muka tekee? :D Se bongailu tosiaankin on kilpien ainoa jarkeva kayttotarkoitus. :D
 
Näin Loimaalla TOSI pahan: ISI-666! Pirullinen faija? :D
Olen nähnyt kaupungilla sellaisia kuin AIH ja IIK. Sopisivat mullekin. :grin:
Tässä nyt taas vaan muutamia mainitakseni.
 
fanye sanoi:
Euroopassa ei taida missään olla varsinaisesti tekstiä rekisterikilvissä?

Mahtaako tosiaan olla? Ahvenanmaan (uusissa) rekkareissa tosin lukee "Åland", mutta sitäkään nyt tekstiksi viitsisi sanoa...
 
Tiedän että tapani käsitellä tätä aihetta ei istu otsikkoon, mutta tämä juttu on pakko kertoa.
Autoilimme puolisoni kanssa kaupungilla. Liikennevaloissa huomasin viereen pysähtyneen pakettiauton kuljettajan muistuttavan häkellyttävässä määrin isääni. Kun taas liikkeelle lähdettiin, näin kyseisen auton rekkarin olevan ISI-415. Aavemaista. :o :lol:
Samalla reissulla näimme muuten auton, jonka rekisterikilvessä luki AVANGER. Ei muuta. Lieneekö joku autoliikkeen "esirekkari"/mainos? Minä kun en kaikkia automerkkejä/malleja ihan tunne. Sama vika miehelläni. Ollaan molemmat oltu autottomia hippejä suurimman osan elämäämme, ja nyt tallaisia hempeitä toyotahevareita. :D
 
Tik sanoi:
Q ei ole mukana tavallisissa kilvissä, mutta maksulliseen erikoiskilpeen sen saa, samoin kuin normaalirekkareista puuttuvat kirjaimet W, Ä, Ö.
Tänään laitoin merkille, että perävaunujen ja muiden perässä vedettävien vempeleiden rekisterinumeroista ainakin yli puolet alkaa W:llä. :)
 
GOD - 777 oli kyllä kieltämättä varsin valaiseva tuttavuus. Ajeltiin tänään pitkä matka kyseisen sinisen volvon perässä.
 
Turun suunnassa liikkuu kylmälaiteliikkeen auto, jonka rekkari on JÄÄ-2 . Oletan JÄÄ-1 olevan myös olemassa. Rauman teetupabussin rekkariksi harkittiin vakavasti kerran JOH-316. Tämä on vähän samaa sarjaa kun edellisen viestin GOD-777.

Itse olen löytänyt hupia ihan satunnaisistakin rekisterikilvistä. Aina löytyy jotain huvittavaa erityisesti kirjainyhdistelmistä. On tullut vahdattua ja vertailtua erään kebabpaikan ikkunasta lounasta nauttiessa parkkipaikalla olevien autojen rekisterikilpiä. Ja niistä on toisinaan löytynyt yhtäläisyyksiä. Salaseura kokoontuu.
 
Reissatessa sattui silmiin tosi vanha (muttakin hyväkuntoinen) musta auto, jonka rekkari oli KG-100. En nähnyt kuskia, että kertoiko rekkari kenties jotain kuskista vai jostakin ihan muusta :D Olin ihan innoissani, kun matkustellessa näin niin paljon rekkareita, täällä kun melkein kaikki on jo kerran nähtyjä.
 
Rekisterikilpien numeroita järjestyksessä bongaaville on toki olemassa ihan tutustumisen arvoinen sivusto, kävin itsekin jokin aika sitten rekisteröitymässä: http://turunseudunrekisterikilpinumerotarkkailijoidenklubi.com/ [22]
 
>:/

Miccoh sanoi:
http://turunseudunrekisterikilpinumerotarkkailijoidenklubi.com/
JO on *piip* kauhia linkki, ei muuta voi todeta tuosta. Mutta Turusta kun on kyse niin voi ymmärtää, etteivät he tajunneet pistää vaikka vain alkukirjaimia tai muuta hienoa lyhennettä. :p
 
On muuten hauskaa puuhaa tämä kilpien bongailu, tosin en sitä mitenkään paljon harrasta. Joskus nuorempana tuli niitä bongattua oikein urakalla. Omalla pikkupaikkakunnalla ei tosin pääse paljon bongailemaan, paitsi kesäisin jolloin täälä oikein vilisee kaikenmaailman rekkarihörhöjä. :D
Onkohan muuten venäläisiin rekisterikilpiin olemassa näitä erikoistunnuksia? Pitääkin ruveta tarkkailemaan, mikäli sattuu tulemaan jokin erikoisempi vastaan.

Tänään oli koulumme eteen pysäköitynä NHX-666 ja HUI -alkuinen auto, jonka numero-osaa en muista.
 
Jos täällä on muitakin, joilla on harrastuksena bongata rekisterikilpiä järjestyksessä ykkösestä alkaen, niin GoogleMapsissa on olemassa tällainen oiva apuväline kuin rekisterikilpitarkkailukartta, johon kuka tahansa voi lisätä paikkoja, joista tietää tietyn numeron todennäköisesti löytyvän. Paikkamerkkien lisääminen tosin taitaa vaatia Google-tunnukset, mutta ne nyt on saatavissa suhteellisen nopeasti.

... [22]
 
Pakko avautua (taas) rekisterikokemuksista. Näin taannoin komean mustan BMW:n, jonka rekisterikilpi oli tyylikkäästi ÄIT-111. Ihan totta. Huutomerkki vain puuttui. Ja varmasti oli komea musta BMW.
 
Entisen opinahjoni henkilökunnan parkkipaikalla seisoi usein auto, jonka kilvessä "komeili"
INR-1
Huhupuheiden mukaan auton omistaja oli vielä melkoisesti normaalia uskovaisempi tyyppi ja autossa taisi olla jokin Jeesus-tarra tuon rekkarin lisäksi.

Minusta moinen menee kyllä enemmän rienauksen kuin uskonhartauden puolelle... :p
 
Pari rekisterikilpeä on jäänyt mieleeni - en harrasta niiden bongaamista. 70-luvun puolivälissä ajelin kaverin kyydissä auton perässä, jonka kilvessä oli IO-IO.

Kuluvan vuoden keväällä huomasin Turussa Aninkaisten sillalla uudehkon, keltaisen henkilöauton, jonka kilvessä oli TIK-, mutta en enää muista numeroita.
 
En jaksanut/ehtinyt/viitsinyt lukea koko topiccia, joten kysyn nyt tällälailla extemporesti:

Onko kukaan harrastanut rekisterikilpien bongaamista järjestyksessä? Ensin bongaa numeron 1, sitten 2 ... sitten 456 ... sitten 677 etc. etc. Äidin miesystävä on tällä hetkellä kasissa; ja joku joka on saanut kaikki kertoi, että kun pääsee yksinumeroisten ohi, on loppu helppoa. Kiinnostaako ketään ottaa moista elämäntehtäväkseen? :p
 
Ei ei, se on helppoa vasta kun on päässyt kaksinumeroisten ohi. Yksinumeroisiahan on joka puolella ja niitä on yhdeksän, kun kaksinumeroisia on yhdeksänkymmentä erilaista. Itse metsästelen tällä hetkellä viittätoista.

Suosittelen tutustumaan seuraaviin linkkeihin, jotka täälläkin ovat jo aiemmin esiintyneet, mutta jos kerran et lukenut topiikkia läpi, niin laitan ne uudestaan: http://turunseudunrekisterikilpinumerotarkkailijoidenklubi.com/ ja http://xrl.us/bgq9p :p
 
Ylös