Parantuminen kotikonstein eli omat menetelmänne

Yskä on minulle kaikista tälläisistä pienistä sairauksista pahin. Sairastuin tuossa ennen joulua, ja vielä nytkin yskin. Joko yskäni uusiutuu todella nopeaa, tai olen kamalan hidas paranemaan. Tuskallista, yleensä nieleminenkin sattuu, saati sitten puhuminen , niin siinä onkin hyvää aikaa arjoitella puhumaan. Mistään tupakasta ei tuollainen voi johtua, lienen yliherkkä jo sen savulle, enkä pahemmin polta, en edes haluaisi.
Tai sitten pitäisi mennä astmatesteihin, kulkee ilmeisesti suvussa.

En nyt tiedä, auttaako vai haittaako mitään, mutta jos minulla ei ole samaan aikaan kuumetta, syön jäätelöä, tai muuta kylmää. Ainakin mummo on mina näin opastanut. Lämpimät teet ja semmoiset turvotavat kuulemma vain kurkkua. Ja kurkkupastilleja menee myös, mutta samalla vähenee syöminen, kun kaikki alkaa maistua pastilleille. Yskänlääkettä en vain ikinä juo, vaikka se paras lääke olisi.

Flunssaiseen oloon auttaa yleensä lepäily, paljon nesteen juonti, "höyryhengitys", ja korkea tyyny. Ja ei saa rehkiä, joka on minulle hankala sääntö. Tulee väkisinkin aina tehtyä jotain, mikä taas pidentää sairaudesta toipumista.
 
Lachesis sanoi:
Kamalaa nillitystä, mutta mikään itsehoitolääke ei varsinaisesti vastaa Duactia :) . Reseptilääkkeen siitä tekee pseudoefedriini, joka supistaa limakalvoja ja on piristävää. Sitä toista Duactin sisältämää ainetta (akrivastiinia) saa mm. Semprexin/Benadrylin nimellä ilman reseptiä.

No sitähän se juuri olikin, Benadryliä.
Eihän se ihan sama asia ole kuin Duact, jota myös olen usein saanut reseptillä, mutta auttaa se Benadrylkin, minua ainakin. Tukkoisuus ja nenän vuoto helpottuu, eikä ole ollut poskiontetulehduksia aikoihin.
 
Lämpimät teet ja semmoiset turvottavat kuulemma vain kurkkua.
Itselle taas on neuvottu, että kylmää on vältettävä. Ne aiheuttavat vain lisää kurkkukipua.
Kun kurkkua kutittaa niin, että tekisi mieli raaputtaa harjalla henkitorvea, juon paljon. Lämmintä tai edes haaleaa yrttiteetä kannattaa juoda, se kostuttaa kurkkua ja tekee olon helpommaksi.
Kuumeessa vältän myös saunaan menemistä, koska se rasittaa elimistöä lisää. Sitten kun on parantunut, niin voi mennä saunaan. Muutaman päivän kuumeen jälkeen voisi ottaa vielä rauhassa niin jälkitautien mahdollisuudet karisevat pois.
 
Tähän Kylmää vai Kuumaa juomaa ongelmaan olen pariltakin lääkäriltä saanut vastaukseksi että sitä mikä kulloinkin kustakin parhaalta tuntuu, eli sitä mikä tuntuu auttavan. Kumpikinhan ne tosiaan lähinnä kosteuttaa kurkkua, mikä on ilman muuta hyväksi ja helpottaa oloa.
 
Kylmää vai kuumaa: ei kummastakaan ääripäästä. Mutta juotava on vaikkei mieli tekisi myös sen takia, että kuumeessa elimistö on suurentunut kuivumisvaara.

Saunaa en koskaan ennen ole kuullut suositeltavan kuumeessa tai muuten kipeänä. Kuten Ilu sanoi, se rasittaa elimistöä. Kai hikoilu voi vähän kuumetta laskea, mutta käsittääkseni ainakin syke nousee saunassa entisestään, kuumeisellahan se on jo valmiiksi vähän korkeampi.

Yksi pelätyimmistä flunssan jälkitaudeista on sydänlihastulehdus tai sydänpussin tulehdus. Siitä toipuminen kestääkin sitten muutamia kuukausia. Sen pelossa minä ainakin maltan ottaa kunnon flunssassa pari viikkoa ihan rauhallisesti.
 
fanye sanoi:
Saunaa en koskaan ennen ole kuullut suositeltavan kuumeessa tai muuten kipeänä. Kuten Ilu sanoi, se rasittaa elimistöä. Kai hikoilu voi vähän kuumetta laskea, mutta käsittääkseni ainakin syke nousee saunassa entisestään, kuumeisellahan se on jo valmiiksi vähän korkeampi.

Saunan parantavan vaikutuksen pitäisi kai perustua suunnilleen samaan kuin tuon höyryhengityksen. En ole kyllä koskaan sairaana saunaan mennyt juuri tuon rasittavuuden takia. Lisäksi on vielä vilustumisen vaarakin. Hiukset olisi ainakin kuivattava heti saunasta tultua ja sitten paljon lämmintä päälle.
 
Minä taas olen aina hoitanut kuumen pois nimen omaan saunalla. Tosin minä olen sellainen että kovakaan kuume ei vie minua huonoon kuntoon, ja kaikkihan ei kuumetta kuitenkaan kestä. Olen funtsannut sen niin että saunahan nostaa ruumiin lämötilaa, mikä taas auttaa taudinaiheuttajien tuhoamista (samalla tavalla kuin kuume tekee). Ja sitäpaitsi, olen myös sitä mieltä että vanha suomalainen sananlasku "Jos sauna, viina ja terva ei auta, tauti on kuolemaksi" ei olisi säilynyt, jos edes jotain totuus pohjaa tuolla ei olisi :wink:

Parasta on tietysti "kuunnella" omaa kroppaa ja toimia sen mukaan.
 
Tosiaan, minä esimerkiksi menen aivan veteläksi, voimattomaksi ja itkuiseksi pienestäkin kuumeesta, eikä tulisi mieleenkään lähteä saunomaan, siellä voisin vaikka pyörtyä. Sormituntumalta voisi ajatella, ettei kuumeen rasittamaa ruumista kannattaisi enempää kuormittaa saunalla, mutta toisaalta jos se jotakuta sattuu auttamaan eikä tee oloa pahemmaksi, niin mikäs siinä.
 
Juurikin yritän tässä taistella vilustumisoireita vastaan. Tänään on joka paikkaa kivistänyt ja olo on ollut hieman kuumeinen, kurkku on kipeä jne. Buranaa naamariin ja sänkyyn ohholleen, niin olo kyllä paranee selvästi. Kuuma juotava tekee myös terää, teetä tässä on tullut lipittäneeksi useammankin kupposen. Flunssajuomia en juurikaan käytä, mutta jos jotain, niin Finrexiniä. On aika karmean makuista, mutta tuntuu ainakin toisinaan tepsivän. Pitäisi varmaan käydä ostamassa purkki Bafucinia kurkkukipuun, omalla kohdallani toimii paljon paremmin kuin vaikka Strepsils (joka on muuten aivan hirvittävän makuista). Saas nähdä, koska tästä ollaan taas iskukykyisiä.

Mutta ei tästä tosiaan ilman apteekin apua selviä.
 
Kuinkakos vakavaa alilämpö on? Mittasin juuri 35.89 C ja olo ei tunnu ihan täysin terveeltä. Pää tuntuu aavistuksen sairaskipeältä ja suussa on vähän outo maku. Kurkku nyt on ollut vaivaisena jo puolisen vuotta, eli siis semmoinen pieni kutina joka tulee ja menee miten tahtoo. Mutta muuten on kyllä varsin normaali olo.

Olen kyllä aiemminkin mittaillut itseltäni alle 36:n lämpöjä, että se ei ole mitään uutta. Normaalistihan vain se lämpö pitäisi olla siellä 36:n päällä.
 
Poppakonsteja tunnen vähän, mitä nyt nuo valkosipulit ja hunajat... Mutta tässä on silti muutama ihan perusjuttu ja tällasia.

1. Pitää juoda tosi paljon. Niin kuumaa kuin kylmääkin. Molemmista on apua, vaikka kuuma tuntuu paremmalta kurkussa.

2. Salvia ja tinjami auttaa myös flunssaan, niitä voi liottaa mm. teessä tai pelkässä kuumassa vedessä.

3. Kannattaa syödä turkkareita ja kurkkupastilleja vähän ristiin... Ei pelkkiä pastilleja, koska niitten imemisestä puutuu suu...

4. Särkylääkkeitä ei kannata syödä paljon. Ne helpottaa oloa ja laskee usein kuumetta, mutta eivät poista virusta eivätkä poista kuumetta... Eli pelkällä buranalla ei tulla terveeksi.

5. Vähän sama juttu yskänlääkkeillä. Ne helpottavat oloa ja rauhoittavat kurkkua, mutta yskä ei lähde kuin yskimällä.

6. Rehkiminen on kielletty, mutta joku rauhallinen kävely raittiissa ulkoilmassa voi tehdä jopa hyvää...

7. Jos mahdollista, niin suoraan saunasta ulos avantoon tai veteen ja takaisin saunaan... Flunssa jää avantoon... Oikeesti.

8. Nousevan kuumeen (eli vilunväristyksiä ja tommosta) aikana ei kannata mennä suihkuun.

9. Lämpimällä suolavedellä kurlaaminen auttaa kurkkukipuun... Eli siis ei liian kuumaa vettä ja teelusikallinen suolaa. Sitä sitten kurlataan..

10. Suklaa auttaa aina.
 
Thaurisiliel sanoi:
4. Särkylääkkeitä ei kannata syödä paljon. Ne helpottaa oloa ja laskee usein kuumetta, mutta eivät poista virusta eivätkä poista kuumetta... Eli pelkällä buranalla ei tulla terveeksi.
Ei särkylääkkeistä varsinaisesti haittaakaan ole (paitsi ne tavalliset ruuansulatuskanavan riskit), ja kuumeen ne nimenomaan poistavat / laskevat siksi aikaa kun niiden vaikutus kestää. Virusperäisen flunssan aiheuttajaa ne eivät tapa, mutta helpottavat usein oireita kovastikin. Tokikaan särkylääkkeiden avulla ei pidä yrittää elää terveen tavoin, rehkiä tai urheilla.

Thaurisiliel sanoi:
7. Jos mahdollista, niin suoraan saunasta ulos avantoon tai veteen ja takaisin saunaan... Flunssa jää avantoon... Oikeesti.
Tai sitten tulee äkkikuolema. Äkilliset jyrkät lämpötilanvaihtelut tekevät tosi huonoa sydämelle, jos se on muutenkin rasittunut, esim. sydänsairauden tai flunssan takia. En suosittele ollenkaan.
 
Tuli ihan mieleeni, että jos on kylmä pitää juoda kylmää, koska elimistö sitten rupeaa lämmitämään itseään. Ja jos on kuuma niin pitäisi juoda jotaa kuumaa, niin sitten se puolestaan rupeaa viilentämään.. Hullultahan tuo kuulostaa, mutta totta.. Jo kun tarkemmin ajattelee niin wehän tuntuu vallan fiksulta :yay:

Tuosta alilämmöstä.. Siinä ei tavallisesti mitään vaara pitäisi olla, mutta.. Jos sitä jatkuu kauankin niin kannattaisi käydä lääkärillä, sillä se voi olla moniin tauteihin liittyvä oire.. Tulee vähän sekavasti, mutta on vähän flunssan poikasta ja ajatus ei oikeen kulje selkeesti.. Ei mitenkään pelottelulla, mutta se on vaan on totta.. Yrittäkäähän ottaa tästäkin jotaa selvää :roll: Joopa joo.. Hävettää, kun ei oikeen paremmin osaa neuvoa vaikka noita EA- kursseja on käyty.. Mutta alilämmön pitäisi lähteä ittekseen pois, siinä voi kestää jaaaa... Jos on tavallisesti taipumusta alilämpöön niin ei kait siinä mitään.. Jos nyt lopettaisin tän sekavan selittelyn :wink:
 
Lemmonleikko sanoi:
Miten niin manaamalla vahingoittaa itseään? Manaaminen = loitsiminen = noituminen = saneleminen, kaikki ovat vain taikuuden käyttöä. Ei pelkkä sana kerro miten sitä käytetään. Kiroaminen kertoo, mutta se on kiroja eikä manauksia.

No, ymmärsin sinun tarkoittavan manaamisella nimenomaan taudin siirtämistä, koska siitähän sinä sitten puhuit.

Minä itse en ole koskaan kääntänyt tautejani toisiin, vaan ihan vain maahan tai mistä ikinä tulikaan, vaiva. En tunne sellaisia juntteja, keille haluaisin tauteja siirtää. Mahdollista on, että joku toinen tietää sellaisia ja mielii olla itse samanlainen. Siksi toisekseen, tiedän miten se käännytetään, mutta se ei velvoita minua tekemään niin. On asioita, joita on hyvä tietää, mutta ei harjoittaa.

Niin no, lähinnä sain viestisi asenteesta väärän kuvan. Onhan myöskin asioita joista on turha puhua (vrt. edes mainostaa tautien siirtoa toisiin), ei etteikö niistä saisi puhua, mutta kannattaako?

Ja jos joku välttämättä henkilökohtaisesti tahtoo tautinsa takaisin nostattaa, miksen neuvoisi? Se vain, että hänen pitää olla varma asiastaan.

Minä en opettaisi kuristusotteita kuin vain niille jotka tunnen tarkasti, en siten mainostaisi keskustelupalstallakaan kuristusotteiden opettamista.

Yhteenveto: Ymmärsin väärin viestisi asenteen. Tsorge.
 
Tämän huomasin ihan vahingossa eilen.

Jos syö runsaasti sinappia, nenässä polttelee jonkin aikaa ja sen jälkeen oli ainakin minulla kovin raikastunut ja avautunut(nenässä siis) olo.
 
Olisiko kenelläkään hyviä neuvoja yskään? Minulla on ollut jo reilut kolme viikkoa yskä, viimeisen viikko siitä on mennyt uniongelmien saattelemana. En saa unta yskän takia ja usein yskin niin paljon, että tulee oksennusrefleksi. Maanantaina on aika lääkärille, mutta haluaisin silti selvitä tulevat yöt. Kenelläkään mitään ehdotuksia?

Kolmea yskänlääkettä olen kokeillut ja yksi niistä auttoi. Tosin nyt se on loppu. Lämpimän juominenkaan ei tunnu auttavan. Istuma-asennossa nukkuminen ei myöskään helpota oloa paljoa. Mikä siis neuvoksi?
 
Höyryhengitystä voi koittaa, se kosteuttaa kurkkua. Tosin jos yskä on noinkin kova, en tiedä, auttaako höyryhengityskään yön läpi (eikä se muutenkaan mikään ihmekonsti ole), mutta voi se ainakin helpottaa oloa. Kattilaan vettä, vesi niin kuumaksi, että höyryää, ja naama sen ylle. Voi laittaa vaikka pyyheliinan päähän tavallaan teltaksi, niin höyry ei karkaa. Varoo ettei polta kasvoja, jos vettä roiskuu.
 
ansku sanoi:
Olisiko kenelläkään hyviä neuvoja yskään? Minulla on ollut jo reilut kolme viikkoa yskä, viimeisen viikko siitä on mennyt uniongelmien saattelemana. En saa unta yskän takia ja usein yskin niin paljon, että tulee oksennusrefleksi. Maanantaina on aika lääkärille, mutta haluaisin silti selvitä tulevat yöt. Kenelläkään mitään ehdotuksia?


Minä anna lapsille yskässä nukkumaan mennessä pullon (meiluiten sellainen pikakorkilla varustettu mehupullo tms.) joka on täytetty haalealla vedellä (ja vaikka terästetty muutamalla tipalla auringonhattu-uutetta), ja perään neuvo että sitä vettä pitää ottaa mieluiten ennen yskänkohtausta, silloin kun kurkkua kuivaa.

Itse olen taas joskus nuorempana opetellut, pakon sanelemana, hillitsemään yskimistä. Aivan helpolla se ei onnistunut, mutta kun sen kerran on oppinut, niin eipähän yskät enää sen jälkeen ole koskaan oleet vaivaksi.
 
Roark, ego te absolvo.

On kovin yleistä, että se, mitä sanon, ymmärretään väärin. Se johtuu näin Netissä hyvin paljon siitä, etten käytä hymiöitä (olen monesti ennenkin saattanut itseni tuon tottumukseni takia pulaan). Ei kannata kysyä, miksen, se ei ole periaatteellista, eikä se ole mitenkään muutenkaan. Minä en vain tunne itseäni itsekseni jos käytän hymiötä.

Onhan sekin totta, ettei sitä kannata mennä neuvomaan kuristusotteita nettipalstalla. Toisaalta, neuvoinko minä taudinsiirtoa ihmiseen? Tietääkseni en, mainitsin vain tietäväni asiasta. Eikä kai siinä, että mainitsee tuntevansa kuristuksia, ole mitään syntistä?

Olkoon vääntö sitten ohi, toki.
 
Paranemiskonstini on yksinkertainen.
Valitan enkä suostu menemään lääkäriin!

Joka kerta on ohi mennyt tauti tuolla konstilla.

PS.
Lemmonleikolle:
Alarivistäsi:Sinä seuraat Poikaa(Ronnie),minä Isää(Townes).
Tosin Isän seuraamiseni ei näy alarivikirjoituksessani...
 
Ylös