Parantuminen kotikonstein eli omat menetelmänne

Minä en onneksi sairastele paljoa, joten en ole tarvinnut mitään poppakonsteja... "Sairas" mä olen aina pari kertaa vuodessa jos ei jaksa mennä kouluun... Sitäkään ei tule nykyään tehtyä paljoa...
 
Oli noissa jo mainituissa paljon tuttuja konsteja... tosin mä teen tuota sitruuna-hunaja-valkosipuli-litkua sitruunan sijaan appelsiinista. Eli puristettua appelsiinimehua, hunajaa ja pieneksi pilkottua valkosipulia. Eihän se makuhermoja ihan hivele, mutta on kyllä ihan toimivaa.

Carmolis-tippoja käytän myös, mukilliseen kuumaa vettä ja höyryhengitykseen. Nyt tosin kun olen flunssassa, mietin miten niiden käyttö... Olen höyryhengitykseen käyttänyt, mutta en muuten, mites niiden käyttö raskauden aikana? En ole saanut aikaan etsiä netistä tietoa.

Toinen mikä on hukassa, on Duactin käyttöohje, se lappunen mikä siinä paketissa on, pitääkin tsekata jostain netistä, onko sallittua raskausaikana. Oletan, että ei... pitää flunssakin kärsiä pisimmän kaavan kautta. :knockout:

Yskään vinkki, jonka opin tuttavaperheen äidiltä: nukkumaan mennessä pilkon esim. pakasterasiaan raakaa sipulia, ja laitan sen tyynyn lähelle, joko sänkyyn tai lapsilla kun pyörivät niin sängyissään, sängyn vierelle pöydälle tai jakkaralle tms. Vähän päätä tavallista ylemmäs, esim. ylimääräinen tyyny tai lapsille olen laittanut patjan alle esim. viltin taiteltuna niin että patja on vähän ylempänä päädystä. Tuo helpottaa hieman unensaantia. Mulla yskät aina äityy ihan tolkuttomiksi, sellaista, että oksennan melkein kun yskin niin. Avaavaa astmalääkettä kuluu silloin, vaikka yleensä en sitä tarvitse kuin harvoin. Tuo sipuli - pää ylemmäs -kikka helpottaa edes saamaan vähän unta.
 
Titiuu, ellet vielä ole ehtinyt tarkistaa:

Carmoliksessa näyttää olevan aika suuri osuus Spiritus fortista eli alkoholia. Sen jälkeen suurin osuus on mentolia. Mutulla sanoisin, että höyryhengityksessä tai muutamaa tippaa käyttäen tuskin on vaaraa - jos olisi paha flunssa saattaisin itse käyttää, mutta en silti tietenkään suosittele suuntaan enkä toiseen.

Duactista lääkeraamattu Pharmaca Fennica sanoo, että tietoa käytöstä raskauden aikana ei ole. Luulisin, että lääkäri määräisi sitä raskauden aikana vain jos oireet olisivat pahat ja olisi hyvin suuri todennäköisyys että Duactilla saataisiin apu - pharmaca kehottaa harkitsemaan tarkkaan äidille koituva hyöty ja sikiöön kohdistuvat mahdolliset haittavaikutukset.

Yleensäkin tieto lääkkeiden sikiövaikutuksista saadaan joko niin, että lääkettä on ollut pakko käyttää raskaudesta huolimatta, tai että sitä on käytetty vahingossa raskauden aikana. Siksi juuri mitään lääkkeitä ei suositella raskauden aikana, mutta esim. joistain antibiooteista, astmalääkkeistä ja verenpainelääkkeistä uskalletaan sanoa, että niistä tuskin aiheutuu haittaa.
 
Lachesis sanoi:
Thaurisiliel sanoi:
4. Särkylääkkeitä ei kannata syödä paljon. Ne helpottaa oloa ja laskee usein kuumetta, mutta eivät poista virusta eivätkä poista kuumetta... Eli pelkällä buranalla ei tulla terveeksi.
Ei särkylääkkeistä varsinaisesti haittaakaan ole (paitsi ne tavalliset ruuansulatuskanavan riskit), ja kuumeen ne nimenomaan poistavat / laskevat siksi aikaa kun niiden vaikutus kestää. Virusperäisen flunssan aiheuttajaa ne eivät tapa, mutta helpottavat usein oireita kovastikin. Tokikaan särkylääkkeiden avulla ei pidä yrittää elää terveen tavoin, rehkiä tai urheilla.

Nyt on pakko sanoa särkylääkkeistä sananen. Särkylääkkeethän siis laskevat kuumetta, mutta näin ollen pitkittävät tautia, sillä kuume on elimistön keino häätää virus. Buranan ottamista päänsärkyyn tulisi välttää, sillä se oikeastaan vain aiheuttaa sitä. Särkylääke on lääkettä, josta usein tulee vieroitusoireita ja niihin kuuluu muun muassa päänsärky. Tämä siis vain paljolti nautittuna.

En tiedä onko tämä nyt offia, kun täällä lähinnä flunssasta puhutaan, mutta nyt tahdon kuitenkin valistaa edes joitakin valveutuneita ihmisiä mummoni ikiaikaisella neuvolla. Oikeastaan ainut keino ehkäistä hikkaa on hengittää. EI pidättää hengitystä, juoda vettä tai muuta vastaavaa. Hikka johtuu pallean liian nopeasta supistumisesta ja siksi olisi pyrittävä rauhoittamaan hengitystä. Miksi kukaan ei usko tätä tosissaan! :( Kokeilkaa edes Boahin mieliksi. Mummollani ei ole ollut vuosikymmeniin hikkaa eikä minullakaan VIITEEN vuoteen!
 
Särkylääkkeiden ottaminen flunssan aiheuttamiin oireisiin ei pidennä tautia. Siitä ei ole selvyyttä, mitä kuume fysiologisesti ottaen on, mutta se johtuu elimistön lämmönsäätelykeskuksen häiriintymisestä esimerkiksi tautimikrobien tuottamien aineiden vaikutuksesta. En tähän hätään löytänyt Käypä hoito-suosituksia kuumeen hoitoon, (ehkäpä Fanye voisi halutessaan sanoa tähän jotain), mutta näin minulle on luennoitu farmasian opintojeni aikana. Flunssasta parantuu yhtä nopeasti särkylääkkeen kanssa tai ilman, ainakin jos malttaa sairastaa rauhassa ja levätä tarpeeksi.

Tavallisimmista särkylääkkeistä (Burana, Aspirin, Ketorin jne.) ei tule riippuvaiseksi, eikä niistä siten tule vieroitusoireitakaan. Sen sijaan niiden (kuten melkein kaikkien muidenkin lääkkeiden) haittavaikutuksena voi joskus harvoin ilmetä päänsärkyä, niin järjenvastaiselta kuin se kuulostaakin. Sitten on myös olemassa nk. särkylääkepäänsärky, joka ilmeisesti voi seurata särkylääkkeiden väärin- tai liikakäytöstä. Sekään ei kuitenkaan ole riippuvuutta.

En näe mitään syytä, miksi päänsäryn helpottamiseksi ei voisi ottaa särkylääkettä, sitä varten ne on kehitetty, ja sopivana annoksena ne ovat useimmissa tapauksissa varsin tehokkaita ja turvallisia. Tietenkin jos välttämättä haluaa kärvistellä ilman, niin siitä vain, se on jokaisen oma päätös. Sen kannattaa kuitenkin perustua järkisyihin eikä kuulopuheeseen.
 
Lachesis sanoi:
Thaurisiliel sanoi:
7. Jos mahdollista, niin suoraan saunasta ulos avantoon tai veteen ja takaisin saunaan... Flunssa jää avantoon... Oikeesti.
Tai sitten tulee äkkikuolema. Äkilliset jyrkät lämpötilanvaihtelut tekevät tosi huonoa sydämelle, jos se on muutenkin rasittunut, esim. sydänsairauden tai flunssan takia. En suosittele ollenkaan.

Lachesis, taitaa Thaurisiliel olla sittenkin oikeassa :shock: Uusimmassa Tieteen kuvalehdessä oli että nyt asiaa on tutkittu ja asia näyttä olevan juuri niin kuin avantouimarit itse sanovat, taudit jää avantoon.

Lachesis sanoi:
Särkylääkkeiden ottaminen flunssan aiheuttamiin oireisiin ei pidennä tautia. Siitä ei ole selvyyttä, mitä kuume fysiologisesti ottaen on,....., mutta näin minulle on luennoitu farmasian opintojeni aikana. Flunssasta parantuu yhtä nopeasti särkylääkkeen kanssa tai ilman, ainakin jos malttaa sairastaa rauhassa ja levätä tarpeeksi.

Ei kai ne voi muutakaan teille luonneoida, muutenhan koko hommasta menisi idea ja leipä ;)

Itse otan kyllä tosi harvoin särkylääkettä, ja kuumeeseen en koskaan, sen verran karvaita kokemuksia ko. asiasta ainakin minulla on.
 
No kyllä aika hurrrja tyyppi saa olla, että 39 asteen kuumeessa ja kovassa flunssassa ottaa kunnon löylyt kuumassa saunassa, hyppää sen jälkeen avantoon uimaan ja vielä nousee sieltä (terveenä). Vaikka eihän se toki mahdotontakaan ole. Onhan kylmän parantavasta vaikutuksesta ollut juttua paljonkin, mutta kyse on lähinnä ennaltaehkäisystä, juuri tuosta vastustuskyvyn paranemisesta jne. Ja sen kuvan tuosta artikkelinpätkästäkin sai.
 
Lachesis sanoi:
Särkylääkkeiden ottaminen flunssan aiheuttamiin oireisiin ei pidennä tautia. Siitä ei ole selvyyttä, mitä kuume fysiologisesti ottaen on, mutta se johtuu elimistön lämmönsäätelykeskuksen häiriintymisestä esimerkiksi tautimikrobien tuottamien aineiden vaikutuksesta. En tähän hätään löytänyt Käypä hoito-suosituksia kuumeen hoitoon, (ehkäpä Fanye voisi halutessaan sanoa tähän jotain), mutta näin minulle on luennoitu farmasian opintojeni aikana. Flunssasta parantuu yhtä nopeasti särkylääkkeen kanssa tai ilman, ainakin jos malttaa sairastaa rauhassa ja levätä tarpeeksi.

Tavallisimmista särkylääkkeistä (Burana, Aspirin, Ketorin jne.) ei tule riippuvaiseksi, eikä niistä siten tule vieroitusoireitakaan. Sen sijaan niiden (kuten melkein kaikkien muidenkin lääkkeiden) haittavaikutuksena voi joskus harvoin ilmetä päänsärkyä, niin järjenvastaiselta kuin se kuulostaakin. Sitten on myös olemassa nk. särkylääkepäänsärky, joka ilmeisesti voi seurata särkylääkkeiden väärin- tai liikakäytöstä. Sekään ei kuitenkaan ole riippuvuutta.

En näe mitään syytä, miksi päänsäryn helpottamiseksi ei voisi ottaa särkylääkettä, sitä varten ne on kehitetty, ja sopivana annoksena ne ovat useimmissa tapauksissa varsin tehokkaita ja turvallisia. Tietenkin jos välttämättä haluaa kärvistellä ilman, niin siitä vain, se on jokaisen oma päätös. Sen kannattaa kuitenkin perustua järkisyihin eikä kuulopuheeseen.

Et sitten ole varmistunut siitä, mitä täälläpäin on opiskeltu... 8) En perusta mitään tekstejäni "kuulopuheisiin" ettäs tiedät. Kyllä ne ovat aivan tietoa tahikka sitten omakohtaisia kokemuksia. Pyydän anteeksi, jos olen loukannut jonkun ammattitaitoa.
 
Lääketiedehän ei ole millään muotoa absoluuttinen tiede, vaan perustuu todennäköisyyksiin, kokemuksiin, havaintoihin... Hyvin kuvaavaa on se, että mitä kymmenen vuotta sitten kartettiin saattaa nyt olla yleisesti käytetty hoitomuoto.

Toki jokainen saa käsitellä särkynsä omalla tavallaan, ja monethan lääkkeettä kärvistelyn valitsevatkin. Kivulla on tehtävänsä - yleensä kertoo että jotain on pielessä, mutta kyllä sitä silti saa lievittää. Kipu on kuluttavaa ja invalidisoivaa. Aivan kuten Lachesis sanoi, tavalliset tulehduskipulääkkeet eivät aiheuta riippuvuutta tai särkyä, niitä syövät mm. reumapotilaat kohtuusuuria annoksia vuosikausia. Särkylääkepäänsärky kehittyy käsittääkseni nimenomaan päänsärkypotilaalle, joka käyttää lääkettä lähes päivittäin. Satunnaisessa käytössä ei ole suurempia vaaroja, miksi silloin ei lievittäisi tuskaansa?

Merkittävin ja vaarallisin tulehduskipulääkkeiden haittavaikutus on maha-suolikanavan haava, joka sekin edellyttää melko runsasta tai pitkäaikaista käyttöä.

Mitä kuumeeseen tulee, ei minulla oikeastaan ole mitään lisättävää Lachesiksen kirjoittamaan - se on oire, ei sairaus. Kuume ei nopeuta flunssasta paranemista. Mitä nyt immunologiaa yritän muistella, taisi olla että pöpöjen lisäksi elimistön omat tulehdusproteiinit nostavat ruumiinlämpöä. Kuumetta alentavat lääkkeet eivät vaikuta näihin proteiineihin tai elimistön puolulstusreaktioihin.

Ei kuumetta alentavaa lääkettä tarvitse ottaa, mutta jos on perinteiset flunssaoireet, särkyä ja kuumetta, tulehduskipulääke tai parasetamoli (Panadol, ParaTabs) helpottaa molempia. Mutta jos kuume nousee lähelle/yli 39°, kannattaa sitä viimeistään yrittää laskea.

Tumbe, ymmärrän että heittosi oli vitsi, mutta silti haluan vakuuttaa, että kovin korruptoitunutta lääketieteen ja farmasian opetus ei ole. Meille opetetaan niitä asioita, mitä ihan aidosti on tutkimuksissa havaittu totuutta lähellä oleviksi (lääketiede siis ei ole absoluuttinen tiede). Jos vakuuttavassa tutkimuksessa havaittaisiin särkylääkkeiden haittaavan paranemista, sitä tietoa ei pimitettäisi. Eihän pimitetty Vioxx-tyyppisten särkylääkkeiden sydänveritulppavaikutustakaan, vaan päin vastoin reagoitiin tosi voimakkaasti ja vedettiin se pois myynnistä nopeasti.

Mutta Boahin hikkavinkkiä pitää kokeilla, hikkaa on vaikea sietää. Mistä hikka johtuu - siitä ei kai ole yksimielisyyttä.
 
Minulla parhaaksi koettu keino hikkaan on juoda vettä, mutta ei sillä tavalla ahmien kuin yleensä. Pieninä kulauksina, suunnilleen seitsemän, tai jos uskot enemmän yhdeksikön maagiseen voimaan, niin sitten yhdeksän. Nielaiset jokaisen kulauksen erillisenä ja vaikka hengität vähän niiden välillä. En tiedä mistä tuo johtuu, mutta toimii ainakin minulla. Serkkujen saksalainen vaihto-oppilas kertoi.
 
Tottakai saa olla erimieltä, mutta mielestäni on kyllä aivan selvää ainakin se kuinka hikka syntyy. Hikassahan pallea siis supistuu jonkinlaisen ärsytyksen seurauksena äkillisesti ja tahattomasti. Ääni taas tulee siitä, kun pallealihas painaa kurkunkannen äänihuulia vasten ja hengitysilma yhtäkkiä katkeaa.
Se taas on epäselvää, MIKSI aivot lähettävät joskus vääriä signaaleja hengittämisestä, vaikka siihen ei olisi tarvetta. Jonkinlaisesta ärsytyksestä on kuitenkin kyse.

Särkylääkkeitä saa syödä, jos tahtoo, mutta monilla ja esimerkiksi minulla itselläni on melkoisen huonoja kokemuksia niiden tehosta. Itselleni ja monille tuttavilleni särkylääkkeet aivan selvästi aiheuttavat päänsärkyä. Onko burana sitäpaitsi aivan varmasti juuri se oikea lääke päänsäryn hoitoon? Ja lopuksi: Tietenkään kuume ei ole tauti! Siksi sitä on lähes turhaa mennä lääkärille hoidattamaan ellei tilanne ole jo todella paha ja silloinkin syy saattaa löytyä jostakin aivan muusta. Flunssakuume parennee itsestään.

Plaah! Ärsyttää, kun tuntee itsensä ihan tolloksi täällä... :wtf:

Muoks. Äärimmäinen väsymykseni saattaa aiheuttaa harhaanjohtavia sanavalintoja ja loukkaavaa sävyä. Antakaa anteeksi! :yawn:
 
Boah sanoi:
Et sitten ole varmistunut siitä, mitä täälläpäin on opiskeltu... 8) En perusta mitään tekstejäni "kuulopuheisiin" ettäs tiedät. Kyllä ne ovat aivan tietoa tahikka sitten omakohtaisia kokemuksia.
En ole väittänytkään tietäväni, mitä opiskelet. Omakohtaiset tai ystävien kokemukset kertovat vain pienen, rajoittuneen ihmismäärän reaktioista, ne eivät ole samalla tasolla isojen väestötason tutkimusten kanssa, vaikka ovat toki ihan tosia kokemuksia. Jos taas tietosi ovat tutkimustuloksia tai oppikirjatietoa, kuulisin tietenkin mielelläni, mistä lähteestä, kun ne jokseenkin eroavat siitä, mitä minun opinahjossani opetetaan.

Tumbe muuten, farmasian yliopisto-opetus ei ole riippuvaista lääkefirmojen tekemästä taloudellisesta tuloksesta, joten olen ainakin itse turvallisin mielin sen suhteen, että siellä edelleenkin opetetaan puolueetonta, asiallisesti tuotettua tutkimustietoa.

Mikä sitten olisi se oikea lääke päänsärkyyn? Buranaa ja Panadolia ja niiden kaltaisia käytetään niin yleisesti siksi, että ne ovat kohtuullisen tehokkaita ja sopivat monelle (eivät toki kaikille, ehkä se pitää varmuuden vuoksi tässä vielä mainita).
 
Lachesis sanoi:
Tumbe muuten, farmasian yliopisto-opetus ei ole riippuvaista lääkefirmojen tekemästä taloudellisesta tuloksesta, joten olen ainakin itse turvallisin mielin sen suhteen, että siellä edelleenkin opetetaan puolueetonta, asiallisesti tuotettua tutkimustietoa.
fanye sanoi:
Tumbe, ymmärrän että heittosi oli vitsi, mutta silti haluan vakuuttaa, että kovin korruptoitunutta lääketieteen ja farmasian opetus ei ole. Meille opetetaan niitä asioita, mitä ihan aidosti on tutkimuksissa havaittu totuutta lähellä oleviksi (lääketiede siis ei ole absoluuttinen tiede). Jos vakuuttavassa tutkimuksessa havaittaisiin särkylääkkeiden haittaavan paranemista, sitä tietoa ei pimitettäisi. Eihän pimitetty Vioxx-tyyppisten särkylääkkeiden sydänveritulppavaikutustakaan, vaan päin vastoin reagoitiin tosi voimakkaasti ja vedettiin se pois myynnistä nopeasti.

Toivottavasti asia on näin. Tosin epäilen silti vahvasti esim. että kukaan ei viitsi/halua tutkia tuon suolaveden vaikutusta, koska se on sellainen tuote, josta kukaan ei voi tehdä voittoa, vaikka todettaisi yhtä tehokkaksi lihastulehdusten ym. hoidossa kuin joku mobilat tms. :wink:
 
Boah sanoi:
Tottakai saa olla erimieltä, mutta mielestäni on kyllä aivan selvää ainakin se kuinka hikka syntyy. -- Se taas on epäselvää, MIKSI aivot lähettävät joskus vääriä signaaleja hengittämisestä, vaikka siihen ei olisi tarvetta.

Sitä minäkin tarkoitin, etkä ainakaan minua ole mitenkään loukannut tai mitään :)
 
tumbe sanoi:
Tosin epäilen silti vahvasti esim. että kukaan ei viitsi/halua tutkia tuon suolaveden vaikutusta, koska se on sellainen tuote, josta kukaan ei voi tehdä voittoa, vaikka todettaisi yhtä tehokkaksi lihastulehdusten ym. hoidossa kuin joku mobilat tms. :wink:
Mutta kun yliopisto ei saa valtiolta lisää rahaa, vaikka löytäisikin uuden lääkeaineen. Jos tutkimusta ei rahoita mikään lääkefirma, joka hyötyisi sen tuloksista, miksi jättää tutkimatta jotain, josta voisi olla hyötyä, kuten vaikka suolavettä? Kyllä meilläkin tutkitaan joidenkin tulehduskipulääkkeiden vaikutusta aivoihin, vaikka sillä ei kukaan koskaan tule lyömään rahoiksi, koska ne lääkkeet eivät normaalissa käytössä aivoihin pääse. Se on perustutkimusta, joka keskittyy lääkkeiden toimintamekanismien selvittämiseen, ei voiton maksimointiin niillä. Perustutkimuksen ja soveltavan, patenttiin tms. tähtäävän tutkimuksen välillä on tässä kohtaa aika iso ero.

Mutta joo. Meni vähän aiheesta ohi. Minulla vaan on tietty tarve puolustella oman alani tieteellistä rehellisyyttä.
 
Sitä perinteistä sairaselämää minä vietän silloin kun olen kipiä.
- makoilua, tv'tä, sänky suunnilleen raahattuna olohuoneeseen
- lämmintä mehua, jotain särkylääkkeitä

Eikös mustaherukka auta johonkin vaivaan, vai olenko minä kipeänä sitä aina turhaan lipitellyt litratolkulla?
 
Onhan mustareukassa paljon C-vitamiinia ja niinkuin täälläkin on todettu niin juominen on hyvä. En nyt sanoisi että se mikään ihmelääke olisi, mutta on siinä terveysvaikutuksia, jotka voivat nopeuttaa parantumista. Ei siitä siis mitään haittaa ole ja johonkin nuhaan kuumana nautittuna mustaherukkamehu on ihan hyväkin vaihtoehto.
 
elfi sanoi:
Onhan mustareukassa paljon C-vitamiinia ja niinkuin täälläkin on todettu niin juominen on hyvä. En nyt sanoisi että se mikään ihmelääke olisi, mutta on siinä terveysvaikutuksia, jotka voivat nopeuttaa parantumista. Ei siitä siis mitään haittaa ole ja johonkin nuhaan kuumana nautittuna mustaherukkamehu on ihan hyväkin vaihtoehto.

Lämmin mustaherukkamehu terästettynä 10 tipalla Carmolis-yrttiseosta ainakin parantaa oloa ja helpottaa hengittämistä. Itselläni tehosi viimeksi tosi hyvin.
 
Lapsena huomasin pikkuserkkujen äidin hoitavan korvakipua/särkyä sipulikonstein. Eli silppua sipuli hienoksi, kuumenna sitä hieman (esim. veitsen terällä, kynttilän liekin päällä, älä kuitenkaan käristä sitä) ja sitten laita sideharson sisälle. Tee siitä pari pientä nyyttiä, sido narulla kiinni ja tunge korvaan. En tiedä mikä siinä oli juju, mutta tuntui kuulema tepsivän.

Vatsatautiin voi juoda suola - sokerivettä. Eli suolaa ja sokeria veteen sekoitettuna. Ällöä kyllä, mutta pidemmän päälle toimii.
 
Olen kuullut että liha - tai kasvisliemi auttaa vatsatautiin, ainakin iskä lipitti sitä kamalasti kun oli oksennustaudissa. ;D Olikohan sekin turhaa?
 
Ylös