Kimonoon pukeutumisesta ilmestyi mielestäni aika hyvä
juttu Japan Timesin eilisessä numerossa. Siinä tulee esiin niin traditionaalinen kuin anarkistinenkin näkökulma aiheeseen, samoin ei-japanilaiset kimonoon pukeutujat. Lisäksi sivutaan Kim Kardashianin aiheuttamaa laajaa pahennusta, hän kun typerästi nimesi uuden alusvaatelinjansa kimonoksi. Ihan millä tavalla tahansa ei siis tosiaan toisten kulttuurien vaatetraditioita sovi käsitellä edes silloin, kun lähdekulttuuri on dominoivassa asemassa omassa maassaan ja vähintäänkin tasa-arvoinen muiden maiden kulttuurien kanssa - ei ainakaan, ellei nimenomaan halua antaa itsestään kuvaa totaalisena törppönä.
Englanniksi ilmestyneissä kimonokirjoissakin on muuten havaittavissa lehtijutussa käsitelty ilmiö, jossa tiukasta traditionaalisuudesta halutaan päästä vapaampaan suuntaan ihan jo senkin takia, ettei koko kimonokulttuuri kuristuisi kuoliaaksi omiin sääntöihinsä. Vanhemmasta päästä, 80-luvulta, on
The Book of Kimono, joka opettaa tiukkaakin tiukemmat säännöt paitsi kimonon pukemiseen, myös kimono päällä käyttäytymiseen. Kirjassa tuodaan julki myös ajatus siitä, että kimonoon pukeutumisen taito on asia, joka kaikkien kansojen pitäisi omaksua. Vuonna 2011 ilmestynyt
The New Kimono markkinoi jo sitä näkökulmaa, että kimonon osia pitäisi pystyä yhdistelemään vapaammin paitsi keskenään myös länsimaisten vaatekappaleiden kanssa, ja että on vallan mainio ajatus modata vanhoista kimonoseteistä tuoreempia uudenlaisilla asusteilla ja muuntelemalla itse vaatekappaleita esim. kirjomalla. Vuonna 2017 julkaistu
The Social Life of Kimono sisältääkin sitten materiaalia laidasta laitaan, perinteisellä tekniikalla suoritettavalla kimonokankaan kudonnalla itsensä elättävistä ihmisistä radikaaleihin japanilaisnuoriin ja muotisuunnittelijoihin, jotka käyttävät kimonoa juuri niin kuin lystäävät, ihan oman makunsa mukaan puettuna ja asustettuna.
Henkilökohtaisesti pidän kaikenlaisista tavoista pukea kimono, ne kun muistuttavat siitä, että kimono on ei niin kovin kauan sitten ollut Japanissa vielä jokapäiväinen asu, josta oli lukemattomia muunnoksia pukeutujan sosiaalisen aseman, ammatin, tilanteen ja vuodenajan mukaan. Jos jatkossakin pitäydytään vain nyt pitkään ainoana oikeana vallalla olleeseen, samurailuokalta perittyyn jäykkään pukeutumistapaan, kimonokulttuuri tuskin jaksaa pinnistellä hengissä edes ensi vuosisadalle asti.