Pieniä, suuria ja kaikenkokoisia ilonaiheita

Naureskelin eilen itselleni, kun en näköjään pysty päättämään olenko kesä-, talvi-, syksy-, vai kevätihminen. Yleensä olen innoissani vuodenaikojen vaihdoksesta kovastikin ja sitten noin kuukauden päästä kaipaan jo muutosta. Tällä hetkellä alkava syksy tuntuu kuitenkin mukavalta.

Iltakävelyllä pimeä ilma oli täynnä omenien tuoksua ja aiemmin kotiin pyöräillessä oli juuri sen verran viileää, että koti ja kaikki sen sisältämät lämpimät asiat (mussu, tee, shaalit, koira, kynttilät - ei missään tietyssä järjestyksessä) tuntuivat tavallistakin ihanammilta.

Toivottavasti Omenapörssi on tänäkin vuonna käytössä.

Jämälangoista saa yllättävän kauniita pieniä asioita aikaisiksi.
 
Syksyn tulossa on aina jotain taikaa. Kaikkeen kyllästyy. Vuoden parhaita ajankohtia ovat loppukevät tai alkukesä kun luonto on tuore ja raikas. Alkusyksy taas kun on aurinkoisia päiviä, luonto tuoksuu uskomattoman hyvältä ja lehdet muuttavat väriä. Syksyisin tekee aina mieli lähteä kävelemään ja aistimaan luontoa. Ymmärrän hyvin sen että Frodokin oli syksyisin aina hieman halukkaampi lähtemään. Ehkä ihmisillä (ja hobiteilla) on joku vaellusvietti vielä syksyyn liittyen olemassa. Jos on pitänyt siityä vaikka vähän etelämmäksi pahimman talven tieltä tai jotain. Tai vaeltaa porojen perässä tms.
 
Olen saanut yllättävän reippaasti haettua potentiaalisilta vaikuttavia työpaikkoja ilman turhaa lykkäämistä ja odottelua. Eilen illalla bongasin likimain täydellisen ilmoituksen ja sain äsken sanailtua hakemuksen. Lisätietoja odotellessa elättelen edelleen toivoa oppisopimuksen perässä Kuopioon muutosta ja tuollainen muutaman kuukauden määräaikainen kokopäivähomma olisi juuri optimi, tuloille kun olisi tarvetta (ilmankin muuttoa), mutta lyhyt pesti ei haittaisi mahdollista paikkakunnan vaihtoa. Pari viikkoa sitten hakemastani toisesta paikasta ei ainakaan vielä ole kuulunut mitään, mutta tällä hetkellä tulee ihan hyvä mieli jo siitä, että tuleepahan ainakin yritettyä. Paniikki päälle vasta siinä vaiheessa kun oppisopimuspaikka sanoo "ei". (Positiivisena on mainittava sekin, että tähän asti ainakin kaikki kohteet ovat ilmoittaneet negatiivisistakin päätöksistään, kun haetuista kesätöistä aika tarkkaan puolet eivät lopulta koskaan antaneet kuulla itsestään.)
 
Olen omistanut Canon speedlite 430ex -salaman jo viisi vuotta ja vasta eilen opin käyttämään sitä orjasalamana. Nyt voin siis yrittää ottaa taidevalokuvia kahdella salamalla (kameran omalla ja sijoittaa tuon toisen jonnee taustalle valottamaan). :D
 
Kävin perjantaina viemässä yliopisto-opettajani palautelaatikkoon pullollisen viskiä kiitokseksi meidän mainiosta C. S. Lewis -kurssista. Vietin päivän muutenkin hyvin: seikkailin pitkin kaupunkia, söin belgialaista vohvelia tuomiokirkon portailla, kävin kansalliskirjastossa lainaamassa muutaman tosi hyvän kirjan ja katolisessa kirjakaupassakin vielä.

Eilen voitin pelkoni ja lähetin esseen yhden verkkolehden päätoimittajalle arvioitavaksi. Pitäkää peukkuja, joohan?

Olen myös löytänyt uudestaan keinumisen ihanuuden! Aivan etupihallani on kaksi keinua ja puolen kilometrin päässä kaksi lisää. Ne kauempana olevat keinut ovat rahtusen parempia, mutta on kivaa, että on mahdollista päästä keinumaan käytännössä heti jo haluaa. Seikkailin toissayönä ympäriinsä keinumassa ja kiipeilemässä sellaisessa valtavan kivassa hämähäkinseittikiipeilytelinetornissa.

Tänään on vuorossa esitelmä ikivanhoista kalliomaalauksista ja sen jälkeen Finnkinolla brittinäytelmä Frankensteinin esitys valkokankaalta. Siinä esiintyy yksi suosikkinäyttelijöistäni ja muutenkin olen innoissani, jeij. ^_^
 
/me pitää peukkuja Vehkalle

Itse sain juuri äsken lähetettyä osakunnan fuksilehden painoon, toivottavasti painatuksen suhteen kaikki sujuisi ilman ongelmia niin olisi tämäkin homma pois alta. Tässä kun on saanut potkia kirjoittajia joista ei kuulu mitään sekä sitten jännittää taiton onnistumista (taittajana oli kaverini joka teki hyvää jälkeä, mutta oli välillä ongelmissa taitto-ohjelman kanssa kun oli oikeastaan ensikertalainen). Viime yönä yritin parhaani mukaan googlailla apua yhteen tiedostokoko-ongelmaan, ja ilmeisesti tämän yhdistäminen vähiin käyvään aikaan aiheutti kuitenkin jonkinlaista stressiä sillä nukuin aika lyhyet ja painajaisväritteiset unet. Helpottaa siis kun valmista alkaa vähitellen tulla.

Löysin myös ratkaisun mua vaivanneeseen ongelmaan matikantehtävien suhteen ja ehdin niitä varmaan vielä tänään ratkomaan. Lisäksi mun kesken olevassa kehruussani on aivan ihanat värit!

(Ja mitä, Frankenstein! Miksi olen näin pihalla kaikesta! Ja miksi oi miksi mun olisi tarkoitus säästää rahaa, ei tuhlata sitä! Pari tuntia aikaa päättää...)
 
Vehka sanoi:
Tänään on vuorossa esitelmä ikivanhoista kalliomaalauksista

Minkä maailmankolkan kalliomaalaukset ovat kyseessä ja mistä näkökulmasta niitä käsitellään?

Kysyy Isil, joka juuri nyt jaksaa iloita lähinnä vain siitä, että on saanut miehensä villatakin edes alulle.
 
Eka talliviikko koululla. Vasta tänä aamuna kun pääsi taas tauon jälkeen tallitöihin tajusi millainen ikävä niiden tekemistä olikaan!

edit// Ja koulusta alkaa vapaa niin, että Hobitin ensi-iltaan saattaisi ehtiä!
 
Isilmirë, Hoggarin kalliomaalauksista ja ilmeisesti uskontotieteellisestä. :) En tosin mennyt tänään kun en ehtinyt, mutta sama esitelmä on huomennakin.

Sen sijaan sain Steelin seuraksi katsomaan Frankensteinia ja se oli kyllä mahtava. ^^ Aivan mieletön.

Ja esseeni julkaistaan verkkolehdessä, oi auvoa!
 
Aa, siis ne todella mielenkiintoiset Saharassa sijaitsevat kalliomaalauksetko, joiden eläinaiheet kertovat ajasta, jolloin Saharakin oli kukoistavaa savannia autiomaan sijasta? Pääsisinpä itsekin kuuntelemaan =)

Minä olen tällä hetkellä jotenkin kuplivan hilpeä ilman mitään erityistä syytä. Tai ehkä pääsyy on se, että nukuin viime yönä todella levottomasti ja nyt olen niin väsy, että kaikki mahdollinen hihityttää. Mutta olen minä ihan oikeasti iloinen ainakin ensi viikolla taas alkavista Bujinkan-treeneistä, miehen villatakin materiaalina olevien lankojen kauniista ruskean sävyistä ja miellyttävästä tunnusta käsissä, hauskoista joulukalenteri-ideoista joita sain Codex Manassea nettiteitse ihastellessani ja perheemme ihka ensimmäisestä geokätkentäretkestä, jonka teimme eilen illalla.

Se olikin retki kerrakseen. Alkuperäisen suunnitelman mukaan miehen ja isomman pojan piti tehdä retki heti jälkimmäisen päästyä koulusta, mutta eivät sitten olleet ehtineet, kun piti ehtiä tehdä läksyt, laittaa ruokaa ja hakea pikkuveli päiväkodista ennen koristreenejä. Niinpä sitten iltaseitsemän jälkeen ilmoittivat, että lähtevät nyt katsomaan sen kätkön, jonka pitäisi olla ihan lähitienoolla, ja minähän totesin heti, että otan Pichun kantorinkkaan ja me lähdemme mukaan. Niinpä tarvoimme pian koko konkkaronkka ihanan tuoksuvassa tihkusateisessa metsässä Pikku-ukon kännykän ohjaamina, loikimme purojen ja lätäköiden yli, kiersimme kuralammikoita, kiipeilimme kallioilla ja palasimme välillä omia jälkiämme takaisin. Lopulta olimme oikeassa paikassa ja kätkön etsintä alkoi. Sen löysi lopulta mies, joka äkkäsi, ettei kuusen kätkössä liikkumatta istuva varis ole mikään muu kuin mitä mainioin kätkörasia.

Ensimmäisen löydön innostamana mies oli sitä mieltä, että käydään etsimässä vielä toinen, jonka pitäisi olla vajaan puolen kilometrin päässä. Oli oikeastaan jo lasten iltapala-aika, sade oli voimistumassa ja ilta hämärtymässä, mutta niinpä vain lähdimme kohti seuraavaa kätköä. Suunnistimme loppumatkasta pieleen, jouduimme rämpimään läpi melkoisen ryteikön (selässä rinkassa istuva tättähäärä antoi siihen puuhaan oman lisämausteensa mm. tarttumalla yllättäen kaksin käsin yhteen ohittamaamme puunvesaan niin, että äkillinen nykäys oli vähällä heittää minut nurin) mutta pääsimme lopulta oikealle paikalle. Vaan kätköäpä ei löytynyt millään, ja lopulta minä - sadetakkiani minun ja Pichun päällä kaksin käsin levällään pidellen - jätin perheen isommat miehet etsimään keskenään ja lähdin pienimmän miehen kanssa kotimatkalle. Tielle oli onneksi lyhyt matka, ja rämmittyäni alas vesakkoisen rinteen ja kiivettyäni parin kaatuneen kuusen yli tulin ulos metsästä juuri sopivasti sateen laantuessa. Kävelymatka hiljaisen, metsäisen omakotialueen halki vienon usvaisessa, sateentuoksuisessa illassa oli mitä mainion päätös seikkailulle, ja metsään jääneet perheenjäsenetkin kotiutuivat puolisen tuntia myöhemmin ihan tyytyväisinä, vaikkeivät olleet lopultakaan paikantaneet kätköä. Voisin veikata, että etsinnät jatkuvat tänään ;)

Lisäys

Sähköpostiin tuli ilmoitus, että sään salliessa tänä iltana pidetään Bujinkanin ulkoilmatreenit =)
 
Kävin eilen DNA:n myymälässä otattamassa kännykästäni dataliittymän pois. En enää juurikaan katsele kännykästäni uutisia tai sähköpostia, koska hankin iPadin omine liittymineen. Myyjä halusi laittaa dataeston liittymääni, mutta kieltäydyin siltä varalta, että joskus olisi ihan pakko käyttää datapuolta korkeista hinnoista piittaamatta. Sain sitten puoleksi vuodeksi dataliittymän ilmaiseksi. Maksoin siitä ennen lähes viisi euroa kuussa, nyt en enää lainkaan. Höveliys johtuu siitä, että minulla on kaksi muuta dataliittymää DNA:lta. Olin saanut heiltä "Koska olet niin hyvä asiakas, tarjoamme sinulle ilmaiseksi"-kirjeen, mutten ollut reagoinut siihen.
 
Taas on se aika vuodesta kun syksy saa ja ihmiset raivoavat Big Brotherista. :)

:heart: Ei BB-taloa lukita yöksi, hei BB.
Kun hämärä hiipuu jo tähtien vyöksi, hei BB.
Karkeloi kansa ja kunnailla soi,
BB:stä elämää oppia voi, hei BB, hei BB.
:heart:
 
Onnea on itsetehdyt hampurilaiset aamiaiseksi ja suurimmaksi osaksi hälvennyt stressi.
 
Eilen koulututun ohjeella tehty erinomaisen hyvä linssi-kasviskeitto ja iltapalaksi nautittu Alastair Reynolds + laivasuklaa -yhdistelmä. Viikonloppuna katsottava uusinta- Total Recall, joka trailerin perusteella täyttää matalahkot odotukseni jo näyttämällä hyvältä (ja saa samaisen ennakkopätkän perusteella lisäpisteitä hyvästä tyttötappelusta). Maanantaille sovittu työhaastattelu, joka ei toisaalta ole siihen ykköstoiveena olevaan määräaikais-/täyspäiväpaikkaan, vaan pari päivää sitten hakemaani pitkäaikais-/osa-aikapaikkaan. Kelpaa silti kovasti.
 
Sain huutonetistä toisen, jykevämmän bokkenin 12 eurolla =) =) =) Lisäksi sen nouto tarjoaa hyvän syyn leppoisaan junaretkeen Kirkkonummelle.
 
Hammaslääkäri! Sain kesäkuussa julkisella puolella suuhygienistiltä diagnoosin: kaksi reikää, hammaslääkärijonoon. Minulla ei ole ikinä ennen ollut reikiä, joten jännäsin paikkaamista ihan sikana. Toista reikäistä hammasta alkoi sitten tällä viikolla vihloa, kunnes eilen särky muuttui jatkuvaksi. Otin luurin käteen ja aloin soittelemaan julkiselle, vuoden mittaiset kuulemma ovat jonot (silloin suuhygienisti kertoi, että puolen vuoden)... Päivystys olisi keskussairaalalla, mutta sinne ei voi varata aikaa, vaan pitäisi mennä ilmoittautumaan ja hengailemaan odotushuoneeseen. Päätin uhrata tämän kuun säästötavoitteet ja menin yksityiselle, kyllä kannatti. Hammaslääkäri oli mukava ja ajanvarauksen kanssa säätäminen korvattiin toimistomaksun suuruisella hyvityksellä hinnassa. Säätäminen ei edes aiheuttanut minulle muuta haittaa, kuin vartin mittaisen ylimääräisen odotuksen. Paikkaus ei tuntunut ollenkaan (puudutuksen kanssa toki) ja varasin uuden ajan tuon toisenkin reiän paikkaamiseen. Eikä jännitä yhtään! Minulla on tosi helpottunut olo, kun sain asian hoidettua. Ja bonuksena hammastakaan ei enää särje. ;)
 
Fariinisokeria, kermaa, keitä, saa kinuskia. Kinuski on nyt virallisen epävirallisesti jumalten ruokaa.
 
Puoli yhdeltätoista nukkumaan ja puoli seitsemältä ylös tarkoittaa yhtäjaksoista kahdeksan tunnin yöunta! Olokin kuin uudestisyntynyt, virtaa tuntuisi olevan ja ennen kaikkea epämääräinen jumiutunut olo on tiessään. :)
 
Ylös