Piirretyt leffat

Aredhel

Hobitti
No niin. Mitäs tykkäätte piirretyistä leffoista, ja näistä muista? En siis tarkota animea nyt, vaan näitä Disneyn leffoja sun muita.
Minä ainakin rakastan Leijonakuningasta (ykkösosaa siis...) ja muita Disneyn juttuja. Nemoa etsimässä on kans hyvä, mutta sehän ei ole piirretty. Ei siitä siis enempää. Ja Pocahontasista tykkään edelleen. On se niin hauskaa kun pikkusisko aina sai noita. Pystyy ite samalla kattomaan.
Niin ja Bambi on ihana myös.
Taidankohan mä olla hieman hullu, kun tämmösiä elokuvia kattelen päivät pitkät, vai onko normaalia...? :)

....kommentteja...?...
 
Disneyn piirretyt ovat parhaimpia. Niitähän voi katselle vanhana mummonakin, niin hyviä kun ovat. Leijonakuningas on ehdoton suosikkini. Ensimmäinen ja alkuperäinen siis. Uudempia en ole hirmuisesti nähnyt. Mitä nyt lapsenvahtina ollessani muutaman. :D Monsterit Oy:n ja Nemon tahtoisin nähdä. Harmi, kun nuo kaikki saapuvat Mikkelin elokuvateatterihin vain dubattuina.
 
En kyllä edes yritä väittää että pitäisin kaikista Disnyen piirretyistä! Kuten tuolla jossain muualla jo keskustelimme niin Disneyllä oli pieni notkahdun tuotannossa. Tähän huonompaan tuotantoon minä luen Herkuleksen, Mulanin ja muutamat muut. Piirrustus jälki oli aivan järkyttävää! Siellä ei oikein koskaan olla osattu piirtää fiksun näköisiä ihmisiä. Oikeastaan harvemmin näkee hyviä ihmisiä piirretyissä, ensimmäisenä tulee kuitenkin mieleen Ariel. Eläimet usein onnistuvat paljon paremmin, mutta noissa tietyissä elokuvissa nekään eivät ole olleet mikään nautinto silmälle.
Useimmiten musiikki on se mikä minuun vetoaa. Huono musiikki/laulut pilaavat helposti koko nautinnon!
Olen lähes ehdoton Disneyn kannattaja, mutta muutama helmi muualtakin löytyy! Pienenä mainintana Eldorado.
 
Maltahwesta sanoi:
Siellä ei oikein koskaan olla osattu piirtää fiksun näköisiä ihmisiä. Oikeastaan harvemmin näkee hyviä ihmisiä piirretyissä, ensimmäisenä tulee kuitenkin mieleen Ariel.
Itseasiassa kaikki ihmiset ovat olleet vähän kummallisia. Oudon muotoiset päät ja muu vartalo. Ariel sekä Kaunottaren ja Hirviön Kaunotar ovat melko "normaaleja".
Elämistä sen verran, että yleensä ne ovat suloisia ja pulleroita. Pahikset ovat laihoja luikkuja.. :D
 
En itse arvosta Disneyn leffoja kovin paljon. Ne keskittyvät yleensä vain söpöön ulkokuoreen ja elokuvien juoni ei jää kovin syvälliseksi. Huomattava osa niistä elokuvista on kaiken lisäksi vain jotain pullamössöksi sensuroituja versioita vanhoista kansansaduista tai muista aikaisemmin tehdyistä sarjakuvista tai animaatioista. Omaperäisyys on siis aika kaukana niistä tuotoksista.

Ainoat Disney-leffat joista olen oikeasti pitänyt, ovat Hiidenpata ja Leijonakuningas, ja nekin ovat valitettavasti vain uusia versioita joistakin aikaisemmista tarinoista, joita on muuteltu ihan ihmeellisesti. Esimerkiksi Hiidenpata perustuu Prydainin kronikat nimiseen hienoon fantasiakirjasarjaan ja Leijonakuningas kuulemma erääseen aika vanhaan animeen.
Kyseisellä firmalla oli itse asiassa pienoinen kriisi joskus 70-80 luvun taitteessa, koska osa animaattoreista päätti ottaa hatkat ja perustaa oman animaatiofirman, koska hekään eivät pitäneet Disneyn silloisesta jokseenkin tyhjänpäiväisestä elokuvatyylistä.
Uuden yhtiön ensimmäinen animaatio ilmestyi täällä suomessa "NIMH - Rouva Brisby ja hänen salainen maailmansa" nimellä ja tarina perustui Robert O'Brienin "Hiirirouva ja ruusupensaan viisaat" nimellä suomennettuun kirjaan. Elokuvassa vilisee paljon niitä Disneyn tyylisiä söpöjä eläinhahmoja, mutta siitä käsitellään myös kuolemaa ja muita vähän vakavampia/pelottavampia asioita, ja ainakin itse pidän kyseisestä leffasta hyvin paljon.

Toinen hyvin vaikuttavalta tuntunut piirretty on vaikkapa Ruohometsän kansan animaatioversio, mutta siinäkin on monia verrattain synkkiä kohtauksia, joten en suosittele leffaa ainakaan alle kouluikäisille. Lisäksi voisi lista vaikka kuinka monia hienoja animeleffoja, mutta en jaksa, koska täällä on myös ihan oma osio niistä keskustelemiseen :wink:
 
No Disneyn leffat on suunnattu koko perheelle niin ehkä niiltä ei voi odottaa mitään kovin suuria. Syvällinen tai kovin raaka juoni ei sopisi niille perheen pienimmille.
Asiasta kukkaruukkuun. Disney saisi vähitellen lopettaa niiden kakkos- ja kolmososien tekemisen. Alkuperäistä ei kuitenkaan mikään voita ja minusta toinen osa vain pienentää ykkösen arvoa. Ei hyvä leffa tarvitse jatko-osaa. Mutta ehkä Disneyltä loppuvat ideat kesken. :D
 
Maltahwesta sanoi:
Olen lähes ehdoton Disneyn kannattaja, mutta muutama helmi muualtakin löytyy! Pienenä mainintana Eldorado.

Joo, on niitä hyviä leffoja tosiaanki muillakin kun Disneyllä. Tuo Eldorado esimerkiksi. Muita ei nyt tule mieleen, mutta varmaan sellasia on. Paljon.
Ja eikös Disneyllä ole muutes se joku Fantasia ja Fantasia 2000? Tietääkö kukaan niistä? Oon aina halunnut nähdä molemmat, mutta enpäs sitten tiedä, että mistä niitä löytää... Surullista... :(
 
Tuo "Fantasia" on muistaakseni (en omista sitä itse, joskus aivan pienenä nähnyt, joten..) hyvin musiikki painotteinen elokuva. Taisi olla Mikki Hiiri ilkeän velhon oppipoikana. Oliko siinä sitten jotain muutakin niin en muista. Muistan vain että pienenä en siitä tykännyt. Ja mitä nyt muistan niin en usko pitäväni vieläkään.
Kertokooot joku joka on nähnyt sen edes alle 10 vuotta sitten! Minulla siitä on jo kauemmin.
 
Disneyn piirretyistä en oikeastaan pidä kuin juuri tuosta muutaman aiemmin maininneesta leijonakuninkaasta. Vaikka siihenkin ne jatko-osat on oihan.. En sano mistä. oikeastaan yleensäkin kaikki jatko-osat ovat ihan surkeita kun vertaa alkuperäiseen.. Yyh.. Mutta minkäs teet. Jos pikkulapset tykkää..

Ja sitten muumit kyllä rulaa. Siis ne vanhat jaksot. Ei mitkään uudet aikakone jaksot ei ei.. Vaan ne ihan vanhat kuten majakkasaari ja nämä. :) Vaikka eiväthän ne toki ole elokuvia.. Paitsi muumipeikko ja pyrstötähti joka on ihan siitä tove janssonin kirjasta aika hyvin muistaakseni ainakin tehty. Tulipa taas uutta tietoa.. :roll:
 
Fantasia ja Fantasia 2000 ovat eräänlaisia kollaaseja, joissa on monta jaksoa. Kukin jaksoista on tehty klassiseen musiikkikappaleeseen (ekassa muistaakseni ainakin Bachin Toccata ja Fuuga, Musorsgkin Yö autiolla vuorella, Beethovenin jonkun sinfonian pastoraali ja lukuisia muita. Kakkosen biisejä en muista ollenkaan). Jaksot ovat hyvin erilaisia, ihan Mikki-hiirestä alkaen ja päättyen aika vaikuttaviin demonihahmoihin. Itse olen tykännyt alkuperäisestä Fantasiasta pienestä asti, ja uudempikin oli myönteinen yllätys. Suosittelen, mutta perinteistä juonivetoista piirrettyä ei kannata odottaa.
 
Maltahwesta sanoi:
...Taisi olla Mikki Hiiri ilkeän velhon oppipoikana...

Eieieie! Ei se Yensid mikään "ilkeä velho" ollut, vaan pikemminkin sellainen ylempi auktoriteetti, joka näytti tottelemattomalle oppipojalle kaapin paikan! Vähän kyllä tietysti kävi Mikkiäkin sääliksi, kun se mokasi kaiken...
Fantasia on todella musiikkipainotteinen elokuva, eli sellainen missä taustalla soi vaan musiikki ja niitten aikana näytetyt elokuvat ovat puheettomia. Tuon "Velhon oppipoika" -jakson lisäksi siinä on myös muita osuuksia, jopa hieman disneyn tyyliin sopimattomia. Esimerkiksi "Yö autiolla vuorella" -jaksossa taisi itse pahalainen pitää jotain bakkanaaleja...

Muttamutta. Disneyn leffat ovat kyllä todella lyömättömiä piirrettyjen osastolla. Nykyään katson vieläkin kaikki suomeksi kun aikoinaan skidinä aloitin niitä suomeksi katsomaan, niin pakkohan se on vieläkin... Ne on kyllä tosi hauskoja. Paitsi suosikkini Dumbo, siinä ei ole kyllä kuin pari hauskaa vitsiä, jostain syystä.
 
Onkos kukaan sattunut näkemään BBC:n joskus vuonna miekka ja kivi(=70-luvun loppu)kyhäämää versiota Velhosta ja leijonasta alias The Lion, the Witch and the Wardrobe? Kyseinen leffa sijoittuu omalla suosikkielokuvalistallani korkealle. Siinä on nostalgiaa.

Useampi on varmasti nähnyt Bealtesin Yellow Submarinen. Itse näin siitä noin 3/4 silloin, kun se viimeksi tuli telkkarista. Tietäisikö kukaan, saisiko sitä jostain dvd:llä, siis muualta kuin nettikaupoista?
 
Puolhaltia sanoi:
Maltahwesta sanoi:
...Taisi olla Mikki Hiiri ilkeän velhon oppipoikana...

Eieieie! Ei se Yensid mikään "ilkeä velho" ollut, vaan pikemminkin sellainen ylempi auktoriteetti, joka näytti tottelemattomalle oppipojalle kaapin paikan!

Sanoinhan että saatan muistaa väärin... :D En muistanut muuta kuin ne elävät luudat ja velhon sekä Mikin, noiden välisistä suhteista en niinkään varma ollut, mutta aika lähelle meni kuitenkin. :lol:
 
Ilmarë sanoi:
Useampi on varmasti nähnyt Bealtesin Yellow Submarinen. Itse näin siitä noin 3/4 silloin, kun se viimeksi tuli telkkarista. Tietäisikö kukaan, saisiko sitä jostain dvd:llä, siis muualta kuin nettikaupoista?

En ihan 100% varma ole, mutta mielestäni tuo on julkaistu Suomessakin ja pitäisi siis löytyä ihan "kaupoistakin." Muistan nähneni joskus jossain, Anttilassa, kenties?

Hieno elokuva, suuria animaatiosuosikkejani. No, Beatlesista pitäminen vaikuttaa kyllä myös asiaan kovasti...

Minä myönnän pitäväni myös Disneystä: on hetkiä, jolloin kaipaa vain kaunista ulkokuorta ja kevyttä tarinaa. Oma suosikkini on Kaunotar ja Hirviö, mutta myös Hiidenpata oli hyvä. Siinä ehkä vetosi eniten se, että (Disney-elokuvalle poikkeuksellisesti) kukaan ei laula... Myös Fantasiat ovat mahtavia, mutta todennäköisesti kärsivät jos ne katsoo videolta. Ne ovat visuaalisesti ja musiikillisesti niin hienoja, että kaipaavat ehdottomasti elokuvateatterin. Mutta jos ikinä tulee mahdollisuus nähdä niitä elokuvissa: suosittelen!
 
Minulla taitaa olla ongelma. Näen Disneyn piirretyissä likaisia asioita. Otetaan vaikka se monen ihailema Leijonakuningas (joka kyllä on mukava leffa). Leijonalaumahan on sellainen, että sitä hallitsee uros (=leijonakuningas), ja sen ympärillä on haaremi joka hoitaa metsästyksen. Laumaan syntyvät pennut, jotka ovat siis kaikki lauman johtavan uroksen pentuja, lähtevät sitten tietyn ikäisinä pois. Nuoret naaraat hakeutuvat jonkun uroksen haaremiin, ja nuoret urokset kiertelevät ympäriinsä kunnes löytävät lauman, jonka "kuningas" on tarpeeksi vanha tai heikko syrjäytettäväksi. No, Simbahan lähtee pois laumasta, tosin liian nuorena. Timonin ja Pumban avulla se kuitenkin kasvaa isoksi ja vahvaksi. Sitten se tulee, syrjäyttää lauman johtajan ja nousee itse kuninkaaksi. Siinä ei ole muuta erikoista kuin se, että lauma on Simban oma lauma, johon se on itse syntynyt. Sen haaremi on siis sen oman isän vanha haaremi, johon kuuluu mm. Simban oma äiti. Johtavaksi naaraaksi nouseva Nala on Simban sisarpuoli. Simban jälkeläiset ovat siis aika sisäsiittoisia. No, kyllähän sellaista eläinmaailmassa tapahtuu, mutta se on sentään ihmisille suunnattu koko perheen elokuva...

Mikä minussa on oikein vikana? Saan usein nyrkistä kun puhun tästä. [22]
 
FreakyMike sanoi:
En itse arvosta Disneyn leffoja kovin paljon. Ne keskittyvät yleensä vain söpöön ulkokuoreen ja elokuvien juoni ei jää kovin syvälliseksi. Huomattava osa niistä elokuvista on kaiken lisäksi vain jotain pullamössöksi sensuroituja versioita vanhoista kansansaduista tai muista aikaisemmin tehdyistä sarjakuvista tai animaatioista. Omaperäisyys on siis aika kaukana niistä tuotoksista.

jaa no ehkä olen vain höpsö ja mukaviisas, mutta kyllä minä ainakin saan jokaisesta Disneyn piirretystä irti jotain syvempääkin, kuin jämähtäisin pelkkään ulkokuoreen. joku Kaunotar ja Hirviö, siinä on ainakin sitä syvempääkin puolta, samoin kuin Notredamen kellonsoittajassa näin pari mainitakseni. ja onhan se totta, että piirrettyjä on tehty raaoista kansansaduista, mutta eivätkö ne vaan tee palveluksen, kun päivittävät tarinoita hiukkasen uudenlaisiksi ja myös pienemmän väen ihasteltaviksi ja opittaviksi. sitäpaitsi melkein kaikkihan tässä maailmassa on jo aiemmin tehtyä.

Omiin suosikkeihini kuuluu piirretyistä ehdottomasti tuo mainitsemani Kaunotar ja Hirviö. mieluummin minä tuijottelisin kauniita piirrettyjä päivät pitkät, kuin muita "oikeiden ihmisten tähdittämiä" leffoja, elleivät muutamat niistäkin sattuisi olemaan niin kamalan hyviä :D
 
Minä oikeastaan pidän Disneyn piirretyistä juuri sen takia, että niistä ei löydy suuremmin syvyyttä vaan pelkkää söpöä ulkokuorta ja naurettavan vaaleanpunaista juonta. Ei sitä aina syvällisyyttä jaksa, jos haluan syvällisyyttä keskityn mieluummin lukemiseen.
Disneyn prinsessapiirretyt ovat aivan ihania! Olenkin jo suunnitellut Disneyn prinsessamaratonia joku kaunis kesäyö. Kaikki Disneyn prinsessaleffat ikäjärjestyksessä, pitää vaan hankkia ne sitä ennen. Onneksi ei enää puutu kuin Prinsessa Ruusunen ja Tuhkimo. Prinsessa Ruusunen on yksi lempipiirretyistäni, ihanan imelä ja söpö ja Pahatar on ehdottomasti yksi idoleistani! :twisted:
Niin ja sitten vielä ne Disneyn juonet on tosiaankin matkittu aika pitkälle vanhoista kansantaruista yms. Varsinkin Herkules osaa ärsyttää, sitä en edes pysty katsomaan imelyytensä ja jenkkityylinsä takia. Mutta eihän sitä 'oikeaa' vaka vanhaa kreikkalasta legensaa voi näyttää lapsille... Muistaakseni Herkuleksella ehtii siinä olla useampikin vaimo ja elokuvan Megara on yksi niistä. Valitettavasti Herkules taitaa hieman seota jossain vaiheessa ja tappaa Megaran ja lapsensa. Lisäksi iso H kuolee itse lopussa, olisikohan repinyt itsensä kappaleiksi tai jotain yhtä hurmaavaa. Olisihan tuo ihan mielenkiintoinen draamaelokuva tai 'aikuisten piirretty', mutta pikkulapsille voisi olla aika järkyttävä kokemus. Siltikin ärsyttää tuo vääntely. Ja minä muutenkin pisän enemmän Herakles-nimestä kyseisen sankarin kohdalla.
 
Hathaldir sanoi:
....Mikä minussa on oikein vikana? Saan usein nyrkistä kun puhun tästä. [22]

*Lyö nyrkillä* :D Sinulla on liian likainen mielikuvitus! Tai no, totuushan tuo on, mutta likainen sellainen! Voinkohan katsoa Leijona kuningasta enää pokerinaamalla? :wink:
 
*Lyö myös nyrkillä* Olen niin ihastunut Leijonakuninkaaseen, kuin olla vain voi. Se oli ensimmäinen elokuvateatterissa näkemäni elokuva, eikä sitä saa pilata.

Ei nyt vaineskaan. Elämä on elämää, eivätkä lapset edes ajattele mokomaa sisäsiitoisuutta. Itse älytessäni homman ajattelin vain, että niin se sitten eläimillä saattaa toimia.

Disneyn piiretyistä en eirityisemmin pidä. Olen ihastunut vain niihin, jotka eivät ole jonkin tarinan lähes tulkoon suoria kopioita. Siksipä tahdonkin aivan ehdottomasti nähdä Karhuveljeni Kodan. Onko Disneyllä muita omaperäisiä pirrettyjä elokuvia, jotka eivät toista aiheita? Jatko-osista en kummemmin välitä. Ne ovat yleensä täyttä rahastuspotaskaa. :x
 
Karhuveljeni Koda oli hyvin imelä elokuva, vaikka toisinaan hyvin kaunis revontulineen, mutta kun karhujen "kesäparatiisi" muistuttaa Serenaa, niin siitä on nauru kaukana.

Yleisesti pidän piirretyistä paljon, ja varsinkin ne laulut jää aina mun päähän ja suuhunkin. :) Kyllähän Disneyllä on aika paljon taso huonontunut, ja ehkä niitten nykyään kannattaisikin panostaa tietokone-animaatiohin, sillä ne, mitä olen tuosta kastista nähnyt, ovat olleet hienoja. Edelleen Disney kuitenkin tekee laadukkaampia piirrettyjä kuin useimmat muut. Esimerkiksi Joutsenprinsessassa hahmojen naamat venyy suuntaan ja toiseen, vaikkeivät ne edes puhu. Kamalaa..

Disney-piirretyistä ehdoton suosikkini on Kaunotar ja Hirviö. Siihen vielä liittyy muistikuvia siitä, kun joskus ensimmäisiä kertoja oli TSH:n lukenut ja sitten katsoin Kaunottaren ja Hirviön, ja se TSH-huuman tunne tulee vieläkin välillä etäisesti mieleen Kaunotarta ja Hirviötä katsoessani.

Disneyn piirretyissä on se valitettava vika, että niissä pitää aina olla joku "keventävä" hahmo, joka huutaa ja mesoaa ja huvittaa yleisöä. Minua ne lähinnä ärsyttävät, ellen ole aivan liian väsynyt.
 
Ylös