Puhelimet, kamerat yms. härpäkkeet

Voihan sen nähdä juonena, mutta kyllä kuluttajien käyttäytyminen on myös ohjannut siihen. Ei laitteita tarvitse myöskään suunnitella hajoamaan perusteellisesti. Myyntihinnat on painettu niin alas, että jo työvoimakulujen takia korjaaminen ei ole kannattavaa vaikka vika olisi melko pieni.
 
Minulla on kamerakriisi, saakohan täältä vertaistukea?

Kameran rungon ominaisuudet eivät riitä. Canon EOS 450D on ihana, mutta sen isolaatio ei kerta kaikkiaan riitä. Haaveilisin, että olisi varaa ostaa puoliammattilaisrunko, mutta luulen, että siihen ei tule löytymään rahaa ennen muutamia tärkeitä juttuja tänä vuonna. Toukokuussa on yksi tilaisuus, johon olen lupautunut valokuvaamaan, ja tajusin, että siellä saattaa joutua hämäriinkin tiloihin.

Eli käytännössä seuraava vaihtoehto on kunnollinen irtosalama. Minkälaiseen kannattaa mielestänne satsata, mitä ominaisuuksia on hyvä miettiä (eli mihin ominaisuuteen kiinnitän eniten huomiota)? En toisaalta haluaisi vain "väliaikaista", eli ostaa jotain halpaa ja koittaa pärjätä sillä ja sitten parin vuoden päästä todeta, ettei siitä ollutkaan mihinkään.
Myöskin arvostaisin havainnollistavia linkkejä tai neuvoja, miten salamalla valaisu tehdään kauniisti.
 
Millaisesta tilaisuudesta kyse ja millaisella objektiivilla ajattelit kuvata? Entä oletko harkinnut mahdollisesti valovoimaisempaa objektiivia? Esimerkiksi kiintellä 50 mm 1.4/1.8:lla pärjää aika hämärissäkin olosuhteissa. Jos irtosalamoiden kanssa kiinnostaa aloittaa kuvailemaan, kannattaa suoraan ostaa 2 salamaa, jolloin pystyt hallitsemaan valaistusta haluamallasi tavalla. Yhdellä salamalla kuvaaminen on erittäin rajoittavaa. Metziltä, Nissiniltä ja Canonilta löytyy monia hyviä vaihtoehtoja riippuen budjetista. Tärkeintä salamassa kääntyvä pää sekä sama TTL-versio rungon kanssa.
 
Tilaisuuden muodosta en vielä tiedä tarkemmin, mutta en tule pääsemään välttämättä lähelle lainkaan, vaikka se olisi ehdottoman välttämätöntä hyvien kuvien saamiseksi. Häät siis.

Voiko kuvitella, että 200-300 eurolla saa jo uskottavia kahden salaman settejä?
 
Itse en harrasta millään lailla valokuvausta, mutta jos kuvattava kohde on kaukana, salamasta ei välttämättä ole suurta hyötyä. Ajattelisin, että salama saattaisi valaista tehokkaammin lähellä olevat kohteet, mutteivät välttämättä juurikaan kauempana olevia kohteita, jolloin ne näyttävät ehkä tummemmilta. Vrt. Seisot öisellä kadulla katulyhdyn alla, etkä erota juuri mitään mitä on valokeilan ulkopuolella. Tähän tietysti vaikuttaa silmän pupillin toiminta, enkä tosiaankaan tiedä vaikuttaako se valokuvatessa näin, mutta tuli vain mieleen.
 
Hm, hyvä pointti. Ehkä syytä olisi suoraan panostaa orjasalamoihin, jotka olisivat kohteita lähempänä?
 
Onko mitään niksiä kuivata vesipesun saanutta puhelinta sisältäpäin?
Entä mikä museoaikaista Nokian C2-puhelinta vaivaa kun se vähintään 6 viikon välein menee pois toiminnasta niin että pinin saa laittaa uudelleen että härveli toimisi? Mainittu puhelin on ollut käytössä n. 2 vuotta. Mieli hinkuisi Lumiaa tai jotain vastaavaa nettiyhteydellistä puhelinta, täässä nykyisessäkin on nettiyhteys, mutta hinnat hirvittävät. Entäpä onko olemassa tekstiviestipakettuia, joola voisi lähetellä viestejä ilman pelkoa saldon loppumisesta?
 
^Eilen Holmes NYC:ssä kastunut puhelin kuivattiin riisisäkissä, tosin mihinkään takuuseen en mene konstin toimivuudesta :p
 
Ymmärtääkseni noi tekniset laitteet kuivaa ihan ok ittelläänkin, kun vaan ei yritä laittaa niitä päälle sinä aikana. Tietysti puhelin on vähän sellainen, että kuinka sitä viittii viikkokaupalla kuivatella :D
 
Amroth, nykyään saa kaikenlaisia erikokoisia pakettiliittymiä, joihin sisältyy tietty määrä viestejä ja tietty määrä puhetta, ja usein toki se netti; kuukausimaksu on vakio olettaen ettei niitä rajoja ylitä. Operaattorit kauppaavat myös puhelimia noihin paketteihin, osamaksulla niidenkään hinta ei niin pahasti kirpaise kerralla. (Mä muuten ostin juurikin pari viikkoa sitten uuden puhelimen, hihih se on kiva!)

Kamerahärpäkkeistä tiedän hyvin pitkälti vähemmän kuin Jas, mutta kuten kaikki hämärissä olosuhteissa esiintymislavaa yleisön seasta sen kummemmin miettimättä kuvanneet tietävät, Atheonin selostus pitää paikkansa: salaman kanssa edellisessä rivissä istuvien päät ylivalottuvat ja lavalta taas ei näy mitään. Kannattanee siis laittaa valoa sinne minne sitä haluaa eikä sinne missä itse on :p
 
Jasdril sanoi:
Tilaisuuden muodosta en vielä tiedä tarkemmin, mutta en tule pääsemään välttämättä lähelle lainkaan, vaikka se olisi ehdottoman välttämätöntä hyvien kuvien saamiseksi. Häät siis.

Voiko kuvitella, että 200-300 eurolla saa jo uskottavia kahden salaman settejä?

Okei jos häät kyseessä niin itse unohtaisin orjasalamat, sillä eihän kenelläkään ole aikaa säätää häissä valojen kanssa. Tässä tapauksessa jos käyttäisin salamaa, pistäisin sen suoraan kameraan kiinni ja ostaisin jonkunlaisen softboxin hajottamaan valoa eli tekemään valosta tasaisemman.

Tässäpä ehdotus salamaksi:
http://www.digitarvike.fi/product_details.php?p=2736

Kameran mukana tulee bounce, joka myös hajoittaa valoa, mutta kaveriksi ostaisin silti ehkä tällaisen:
http://www.digitarvike.fi/product_details.php?p=4856

Salaman käyttömahdollisuus riippuukin sitten siitä, kuinka läheltä pääset kuvaamaan. Jos joudut kuvaamaan tele-etäisyyksiltä, ei salamasta ole apua. En tiedä yhtään objektiivivalikoimaasi, mutta hinta-/laatusuhteeltaan varmasti yksi parhaista objektiiveistä runkoosi on Canon EF 50mm f/1.8 II:
http://www.digitarvike.fi/product_details.php?p=2317

Jos et omista kyseistä objektiiviä niin suosittelen! Hintaisekseen erittäin hyvä kuvanlaatu ja valovoimaa hämäräkuvaukseen. Saat myös kyseisellä objektiivilla taustan mukavan epätarkaksi kuvatessasi suurella aukolla, jolloin itse kohde erottuu hyvin taustasta.

Tuo objektiivi yhdessä salaman ja softboxin kanssa voisi olla aika hyvä vaihtoehto hääkuvaukseen. Voit kuvata tarvittaessa ilman salamaa kauempaakin ja rajata kuvaa jälkeenpäin sekä hyödyntää salamaa sitten potrettikuvissa, mikäli ulkoinen valaistus ei riitä/miellytä.
 
Hm, minä luulin ostaneeni jo kivan valovoimaisen objektiivin kun onnellisena löysin viime keväänä 50mm/2.5:n.

Mutta nuo Mattfieldin ehdottamat tarpeet eivät tulisi ihan julmetun kalliiksi -> voisin ostaa ne melko hyvissä ajoin ja oikeasti harjoitella. Vähän pelotti, käykö niin, että keksin jostain tavan tienata tai säästää ylimääräistä ja ehdin juuri ennen tilaisuutta hankkia jonkunlaisen salaman ja sitten en sitä ehdi oppia käyttämään.
Nissinissä oli näemmä myös kivasti nuo opastusvideot, missä vähän opastetaan salaman käyttöä. Minulle on tähän asti lähinnä ollut selvää, että suora salama on ruma (jonka näen toki melko hyvin kertomattakin), mutta ei ole sitten tullut opittua että miten ja mistä sitä valoa sitten kannattaa kimmottaa ja miten ne eri kimmotuskohteet vaikuttavat kuvan ilmeeseen.

Kiitos paljon.
 
Anewielh sanoi:
^Eilen Holmes NYC:ssä kastunut puhelin kuivattiin riisisäkissä, tosin mihinkään takuuseen en mene konstin toimivuudesta :p

Hih. Tuo toimivuus voisi tosiaan olla vähän kyseenalaista tuon jälkeen. Amroth kiittää puhelinhärpäkkeisiin liittyvistä viesteistä.:)
 
Itse asiassa tuo riisipussissa (tai muiden "siistien" kuiva-aineiden seassa) kuivattaminen on useammassakin paikassa ns. "ihan oikeasti" testattu ja (ainakin jossain määrin) toimivaksi todettu kikka. Taannoin Twitterissä maailma pääsi seuraamaan Neil Gaimanin riisikuivatuskokeiluja, joiden jälkeen puhelin ilmeisesti lähti kuin lähtikin taas toimimaan - valitettavasti tässä tapauksessa kuitenkin vain jokseenkin hetkellisesti. Ehdottomasti kokeilun arvoinen niksi siis, ei ehkä vie voittoon mutta ei ainakaan haitaksi ole. Jos puhelin on kastumisen jälkeen mahdollista pitää ja kuljettaa huoltoon asti nesteastiassa parantaa sekin onnistumismahdollisuuksia, ongelmia ei ilmeisesti aiheuta niinkään itse kastuminen vaan vasta kuivumisprosessi.
 
Estelwen sanoi:
Itse asiassa tuo riisipussissa (tai muiden "siistien" kuiva-aineiden seassa) kuivattaminen on useammassakin paikassa ns. "ihan oikeasti" testattu ja (ainakin jossain määrin) toimivaksi todettu kikka.

Kaikkea voi kokeilla.
Onnistuin taannoin uittamaan vanhan puhelimeni vedessä, ja silloin isäni sanoi niinikään, että puhelimen vienti korjaukseen nesteessä on parempi, kuin se, että antaisi masiinan kuivua ennen korjausta. En tiedä, onko tässä väitteessä päätä tahi häntää, mutta epäilen, että puhelin voisi jopa oikeasti "alkaa toimia", jos kuivuminen toteutuu "valvotuissa oloissa".
 
Älypuhelimista en osaa sanoa, mutta ne vanhat nokialaiset, jotka kesti lattialle pudotteluakin, toimivat hyvin uituaankin, kunhan vaan antaa puhelimen kuivua kunnolla osina. Viime keväänä uitin omani vessanpöntössä *örgh* ja se toimii edelleen. Ensimmäisen kokoaminen ja käynnistäminen olivat selvästi liian aikaisia, mutta purin sen uudelleen ja annoin kuivumisen jatkua.
 
En tiedä, lasketaanko C2-puhelin älypuhelimeksi, mutta hyvin tuo on ainakin lattialle mätkähdyksiä ja sadetta sietänyt. En ajatellut nakata puhelinta veteen testatakseni mitä kävisi, ei kannata, olen uittanut 2 puhelinta elämässäni*hups*, ja nyt tulikin rakkailta vanhemmilta ukaasi, ett uutta puhelinta ei tule, jos tämäkin ui.[22]
 
No niin, nyt olen sitten minäkin siirtynyt tähän nykyaikaan ja jouduin samantien hankkimaan kännykkään elämäni ensimmäisen nettipaketinkin. Odoteltuani riittävästi Xcoverin hankkimisen kanssa sainkin sen nyt melkoisen halpaan hintaan, taisi maksaa puolet siitä mitä uutena. Jos tuosta vielä ehtii halventua, niin sitten halpenee. Sille ei voi sitten mitään.

Kysymykseni kuuluukin, että mitä virusturvaa käytätte älypuhelimissanne? Ilmeisesti moinen ladataan puhelimen netin kautta samoin kuten koneellekin, vai..? Tällainen on niin uutta ja outoa itselleni, että jelppikääs toveria mäessä ja antakaa vinkkejä! :)
 
En mitään. Androidilla sitä kai voisi periaatteessa pitää jossain määrin tarpeellisena, mutta kyllä minä senkin kanssa luotin ihan maalaisjärkeen.
 
Ylös