Roolipeli: Vihollisia matkalaisten leirillä - säännöt ja offtopiikki

Gorbag the Orc

Käärmeen asukki
Eletään Kolmatta aikaa, ennen Valtasormuksen tuhoutumista. Keski-Maan pitkään kestänyt rauha on hiipumassa, kun pelko ja varjot ovat pikkuhiljaa tunkeutuneet vapaiden kansojen keskuuteen. Elrond on kutsunut Gandalfin ja Aragornin Rivendelliin neuvonpitoon (kyseessä ei ole sama neuvonpito kuin Taru sormusten herrasta -kirjassa). Gandalf ja Aragorn ovat koonneet saattueen ja lähteneet matkaan. Jo seuraavana yönä he saavat selville, että heidän leirissään on mukana örkkejä. Tällä kertaa Saruman-velho on ylittänyt itsensä. Velhonvoimillaan hän on lumonnut örkit ihmisten kaltaisiksi, sekä myös itsensä. Sarumanin tavoitteena on estää matkalaisten pääsy Rivendelliin valtaamalla leiri. Saruman ja kaksi örkkiä yrittävät häätää leiriläisiä niin kauan, kunnes he ovat kyllin vahvoja hyökkäämään ja valtaamaan leirin. Leiriläiset yrittävät kaikin keinoin selvittää, ketkä ovat vihollisia, ja häätämään heidät pois ennen kuin on liian myöhäistä. Taistelu on alkamassa.

Roolipelin säännöt

Pelin rytmi
Päivä kestää aina 5 vuorokautta (maanantaista perjantaihin). Päivän aikana peliketjussa keskustellaan pelistä, etsitään syyllisiä ja äänestetään pelaajia. Pelistä ei saa puhua muualla kuin peliketjussa. Tästä on poikkeuksena ainoastaan Sarumanin ja örkkien yksityiskeskustelut. Jokaisen päivän lopussa se pelaaja, kenellä on eniten ääniä, tippuu pelistä, ja hänen roolinsa paljastetaan kaikille pelaajille julkisesti. Tippunut pelaaja ei saa enää loppupelin aikana kirjoittaa peliin. Jos pahispelaaja tippuu, hän saa juonitella muitten pahisten kanssa, mutta ei saa enää osallistua peliin julkisesti.

Yö kestää 2 vuorokautta (lauantaista sunnuntaihin). Yön aikana pahikset päättävät, kenet tiputtavat pelistä, ja Gandalf ja Aragorn hoitavat omat yötehtävänsä. Yön aikana peliketjussa on täysin hiljaista.

Tästä lähtien aina kun puhutaan päivästä ja yöstä niin tarkoitetaan pelin päiviä (ma-pe) ja öitä (la-su).

Äänestäminen

Äänestäminen tapahtuu kirjoittamalla peliketjuun ++nimimerkki, esimerkiksi ++Gorbag the Orc. Mikäli haluat perua äänen, kirjoitat ketjuun –nimimerkki. Se ääni, joka on laitettu viimeisimpänä, ja jota ei ole peruttu, jää voimaan. Eniten ääniä saanut pelaaja tippuu päivän lopuksi, ja hänen roolinsa paljastetaan kaikille julkisesti. Tasatilanteessa se, joka sai äänimääränsä ensin, tiputetaan.

Viestien muokkaaminen lähettämisen jälkeen on ehdottomasti kielletty. Viestejä ei saa myöskään poistaa. Peli menee täysin pilalle, jos viestejä aletaan muokkaamaan tai poistamaan. Tästä on poikkeuksena kirjoitusvirheet, jotka saa myöhemmin korjata.

Pelaajamäärä ja pelihahmot

Pelaajamäärä yhteensä on 9, joista 3 pahishahmoa, 6 hyvishahmoa.

2 örkkiä (pahiksia)
Nämä örkit pyrkivät sabotoimaan leiriä jäämättä itse kiinni. Örkit saavat koko pelin aikana juonia yhdessä Sarumanin kanssa yksityiskeskustelussa. Örkkien tehtävänä on yrittää näytellä hyviksiä peliketjussa. Örkit saavat yhdessä Sarumanin kanssa tiputtaa joka yö yhden pelaajan. Pahikset voittavat pelin, jos jäljellä on yhtä monta hyvistä (tai vähemmän) kuin pahista.

1 Saruman (pahis)

Saruman toimii muuten täysin samalla tavalla kuin örkit, paitsi että Sarumania ei lasketa mukaan lukuihin, kun etsitään pelin voittajajoukkuetta. Esimerkiksi jos jäljellä on kolme hyvistä, kaksi örkkiä ja Saruman, pahikset eivät vielä ole voittaneet, koska Sarumania ei oteta lukuun.

1 Gandalf (hyvis)
Gandalf suojelee joka yö haluamaansa pelaajaa yötiputukselta lähettämällä sen henkilön nimen minulle yksityisviestillä, jota haluaa suojella. Gandalf ei voi suojella samaa pelaajaa kahta kertaa peräkkäin. Jos Gandalf tippuu pois pelistä, ei hän enää saa suojella ketään öisin.

1 Aragorn (hyvis)

Aragorn saa joka yö kysyä minulta yhden pelaajan roolin. Vastaan hänelle aina joko ”hyvis” tai ”pahis”. Jos Aragorn tippuu pois pelistä, ei hän enää saa kysyä mitään öisin.

4 tavallista leiriläistä (hyviksiä)

Leiriläiset pyrkivät saamaan pahikset pois leiriltä äänestämällä joka päivä yhtä pelaajaa. Yöllä leiriläiset nukkuvat.

Pelin kesto ja voittaminen
Peli kestää niin kauan, kunnes pahiksia on saman verran tai enemmän kuin hyviksiä (pahikset voittavat), tai, kunnes kaikki pahikset on tiputettu (hyvikset voittavat). Peli on rakennettu tasapainoiseksi niin, että ennen pelin alkua sekä hyviksillä että pahiksilla on lähtökohtaisesti yhtä hyvät mahdollisuudet voittaa.

Peli ei vaadi jatkuvaa aktiivisuutta, mutta peliketjuun olisi hyvä kirjoitella tasaisin väliajoin. Sitä mielekkäämpi peli on, mitä aktiivisempi se on. Muistakaa, että äänen saa aina vaihtaa niin monta kertaa kuin haluaa ennen päivän päättymistä.

Minä toimin pelinjohtajana, joka arpoo ja jakaa roolit yksityisviestein, kertoo päivien päättymisajat, laskee äänet ja kertoo tippuneen roolin. Minulle myös Gandalf lähettää joka yö sen nimen, ketä haluaa suojella ja Aragorn sen nimen, ketä haluaa kysyä. Jos säännöissä on jotain epäselvyyksiä niin minulle saa koska vain lähettää yksityisviestiä.

Ensimmäinen päivä alkaa nyt. Keskustelu peliketjussa saa alkaa. Ensimmäinen päivä päättyy ensi perjantaina 4. joulukuuta klo 21.00. Onnea peliin kaikille!

Pelissä mukana olevat:

Banazîr Gamgi
Jaamar
VeVe
Sidhiel
Tik
Pagba
Pippin Tuk
Laichalaf
Hemuel
 
Last edited:
(Edit omat hallintatyökaluni eivät toimi, voiko joku siirtää tämän projektipajaan tai jonnekin "oikeaan" paikkaan, en saa näköjään tehtyä sitä itse??)
 
Säännöissä lukee, että jokaisen pelaajan on äänestettävä jokaisena pelipäivänä (ma-pe), mutta mainitaan vielä tässä, että jos pelaaja jättää jonakin päivänä äänestämättä, hän putoaa pois pelistä ja hänen tilalleen otetaan uusi pelaaja palstalta.
 
Saa toki, mutta hänen kannattaa myös miettiä, onko se kannattavaa? Pahikset voisivat nimittäin tiputtaa Aragornin aika pian jos saavat tietoonsa kuka Aragorn on. Peliketjussa saa paljastaa muille kaikki tiedot, mitä tietää pelistä.
 
Ai niin, lisätään mukaan todella tärkeä sääntö. Onneksi peli on vielä niin alussa että joitakin sääntöjä voi vielä lisäillä. Uusi sääntö:

Gandalf ei voi suojella öisin kahta pelaajaa peräkkäin.
 
Aikaisemmissakin fopeissa on joskus harrastettu peliavatareja, joten päätin haalia itselleni sellaisen tälläkin kertaa ☺ Palailen lohikäärmeeksi taas pelin päätyttyä.
 
Kysyisin vain, voisimmeko tietää mikä vuosi ja vuodenaika on meneillään? Siitä voisi olla apua. Ilmeisesti eletään kuitenkin 3000-lukua?
 
En kyllä ollenkaan tullut ajatelleeksi tuota, mutta loppusyksy käy aivan hyvin kun kerran sataa niin paljon.

Edit. Siis pelissä sataa.
 
Ehdottaisin, että elämme vuoden 3010 ka. syksyä. Mordorin varjo on pidentynyt jo noin kymmenen vuoden ajan ja noin vuonna 3000 näkykiveen kurkanneesta Sarumanista on varmasti tullut pahis, Gandalf on lakannut ramppaamasta Konnussa Frodoa tsekkailemassa ja ryhtynyt Aragornin kanssa etsimään Klonkkua mutta heillä lienee aikaa myös piipahtaa Rivendellissä. Myös jokin muu vuosi (ennen vuotta 3018) voi toki tulla kyseeseen.
 
Ehdottaisin, että elämme vuoden 3010 ka. syksyä. Mordorin varjo on pidentynyt jo noin kymmenen vuoden ajan ja noin vuonna 3000 näkykiveen kurkanneesta Sarumanista on varmasti tullut pahis, Gandalf on lakannut ramppaamasta Konnussa Frodoa tsekkailemassa ja ryhtynyt Aragornin kanssa etsimään Klonkkua mutta heillä lienee aikaa myös piipahtaa Rivendellissä.
Olkoon näin.
 
Oletko @Tik muokannut tuota uusinta viestiäsi peliketjussa, kun muistaakseni siinä ei ennen ollut tuota jälkimmäistä kappaletta.
 
Ehkä muokkasin, tai sitten Nyarro itse teki sen. Sille tuli uusi lähetys Irmolta eikä se antanut siunaaman rauhaa ennen kuin sai sen mukaan.
 
Saako edes kirjoitusvirheitä korjata? Minua kiusaa jatkuvasti se että näen viestissäni sellaisen enkä saa sitä muuttaa.
 
Mitään viestejä ei saa muokata yhtään, ei missään tapauksessa. Ja jos haluaa kirjoittaa lisää tekstiä niin voi kirjoittaa uuden viestin. Tämä muokkaamattomuussääntö on hyvin tärkeä kun myöhemmin kaivellaan vanhoja viestejä, että löytyykö niistä mitään epäilyttävää.
 
Ylös