Satunnaisia kysymyksiä aivan kaikesta

Vesiperä. Pääsin spämmäämään koko porukalle asiasta yhden ohjelmanumeron varjolla, mutta kukaan ei osoittanut kiinnostusta eikä tullut kyselemään mitään jälkeenpäin.
 
Ei se mitään, kiitos joktap :) Homma on vähän karille menossa muutenkin, kun se tuttava, jonka kanssa tätä puuhasin, saikin oman kämpän. No, mun onneks tarvii muuttaa HOASilta pois vasta elokuun lopussa (aina paras ajankohta etsiä asuntoa), mutta hivenen huolettaa, että mihin ihmeeseen itseni tungen näin Helsingin asuntotilanteen tuntien.
 
Miten kosketusnäyttöpuhelinten näyttö oikein toimii, mikä siinä näytössä reagoi ihmisen kosketukseen?
Olen uuden puhelimeni myötä ruvennut mietiskelemään tätä tarkemmin, ehkä typerä kysymys, mutta toisaalta, ei ole tyhmiä kysyumyksiä, sano.:)
 
Amroth sanoi:
Miten kosketusnäyttöpuhelinten näyttö oikein toimii, mikä siinä näytössä reagoi ihmisen kosketukseen?
Olen uuden puhelimeni myötä ruvennut mietiskelemään tätä tarkemmin, ehkä typerä kysymys, mutta toisaalta, ei ole tyhmiä kysyumyksiä, sano.:)

Mahdollisimman lyhyt vastaus on sähkö. Kosketus aiheuttaa siis muutoksen sähkövirrassa, ja sen perusteella voidaan päätellä mihin on koskettu. Näyttöjäkin on useamman tyyppisiä, ne merkittävimmät lienevät resistiivinen ja kapasitiivinen.
Resistiivisessä näytössä on useita sähköä johtavia kerroksia ja kun näyttöä painaa, kerrokset koskevat toisiinsa ja sähkövirta pääsee kulkemaan. Resistiiviset näytöt ovat vanhempaa teknologiaa ja noin yleisesti ottaen ominaisuudet ovat huonommat, näyttöä pitää mm selvästi painaa jotta painallus tunnistetaan.
Nykyisten älypuhelinten näytöt ovat yleensä kapasitiivisia ja ne toimivat aistimalla sormen (tai periaatteessa muun ruumiinosan) aiheuttaman muutoksen näytön sähkökentässä. Tämä antaa oikeastaan kaikki ne hyvät ominaisuudet minkä takia kosketusnäytöistä on tullut puhelimissa niin suosittuja. Huonona puolena ne ovat riippuvaisia ihmisen sähköisyydestä, eli sen takia käyttö ei onnistu esimerkiksi hanskojen kanssa.
 
^Kiitos charlie, hyvästä ja kattavasta selityksestyä, aika jännä juttu, että sähkö on osallisena kosketusnäytön toiminnassa, mutta ihan fiksun kuuloista kun rupesin oikein ajattelemaan.
 
Minulla olisi vuorostani kysymys, nimittäin miten t-paitoihin piintyneet valkoiset hiki/deodoranttitahdat saa pois? Olisi varmasti pitäny puuttua asiaan aiemmin, sillä nyt tahrat muodostavat kovan, vahamaisen pinnan. Olen kokeillut paria eri tahranpoistoainetta ja etikkaliuoksessa lioittamista, mutta nähdäkseni niillä ei ole ollut mitään vaikutusta.
 
En ole kokeillut.. mutta olen kuullut käytettävän ruokasoodaa vaikeisiin tahroihin, mutta voipi olla ettei noin pinttyneeseen tahraan enää mikään auta. Ruokasoodasta + vedestä siis tehdään tahna, jota hangataan esim. kynsiharjalla tai hammasharjalla tahraan, annetaan vaikuttaa hetki ja sitten pesuun. Ruokasoodaa käytetään myös valkaisuun, joten itse olisin varovainen jos on värikkäistä vaatteista kyse. ;)
 
Muutama vuosi (ehkä 5) sitten kun Vanish OxyActionia mainostettiin televisiossa jatkuvalla syötöllä, uhrauduin lopulta mainoksen uhriksi ja ostin purkillisen. Kaapista löytyi yksi paita mistä olin lähes 10 vuotta yrittänyt pesuissa poistaa, mm. kasvomaalausvärejä jne, Vanishillä lähti suurinosa niistä pois.

Suosittelen siis ainakin kokeilemaan jos ei mikään muu auta. Itselläni auttoi, mutta tarvetta ei ole ollut noin tehokkaalle lian poistajalle pahemmin sen jälkeen - on 80% purkista edelleen kaapissa. :D
 
Vahamaiseen pintaan se ei auta, mutta jos muuten hyviä vaatteita ja olisi esteettinen haitta niin pesukonevärit käyttöön. Itse värjäsin juuri eilen satsin rumia tai värjäytyneitä paitoja ja pyyhkeitätummansiniseksi ja tuli hyvää jälkeä.
 
Icegorn sanoi:
Muutama vuosi (ehkä 5) sitten kun Vanish OxyActionia mainostettiin televisiossa jatkuvalla syötöllä, uhrauduin lopulta mainoksen uhriksi ja ostin purkillisen. Kaapista löytyi yksi paita mistä olin lähes 10 vuotta yrittänyt pesuissa poistaa, mm. kasvomaalausvärejä jne, Vanishillä lähti suurinosa niistä pois.

Suosittelen siis ainakin kokeilemaan jos ei mikään muu auta. Itselläni auttoi, mutta tarvetta ei ole ollut noin tehokkaalle lian poistajalle pahemmin sen jälkeen - on 80% purkista edelleen kaapissa. :D

Saman tökötin "geelimäinen" (niin purkissa lukee vaikka koostumus muistuttaa minusta ihan tavallista pesuainetta) versio oli toinen niistä kokeilemistani tuotteista ja se ei ainakaan auttanut. Tosin en kokeillut liotusta vaan ainoastaan tahran käsittelyä suoraan. Näemmä Vanishin ohjeet suosittelevat vaikeille tahroille nimenomaan liottamista, joten ehkä yritän vielä.
 
charlie sanoi:
Saman tökötin "geelimäinen" (niin purkissa lukee vaikka koostumus muistuttaa minusta ihan tavallista pesuainetta) versio oli toinen niistä kokeilemistani tuotteista ja se ei ainakaan auttanut. Tosin en kokeillut liotusta vaan ainoastaan tahran käsittelyä suoraan. Näemmä Vanishin ohjeet suosittelevat vaikeille tahroille nimenomaan liottamista, joten ehkä yritän vielä.

Itse käytin nimenomaan juurikin tuota liottamista. Toivotaan, että saat tahrat sillä irti. Olen muuten joskus heittänyt Vanishia ihan suoraan pesukoneeseen siinä sen purkin mukana tulleessa pesupallossakin - normaalin pesujauheen lisäksi tietenkin siis.
Sekin on poistanut vähän tehokkaammin tahroja pyykistä.
 
Icegorn sanoi:
Itse käytin nimenomaan juurikin tuota liottamista. Toivotaan, että saat tahrat sillä irti.

Koekappaleeseen liotuksellakaan ei ollut mitään vaikutusta. Pitää kokeilla jonkun vähemmän tahraantuneen yksilön kanssa. Totesin samalla, että tahroja on hämmentävän monissa ja myös melko uusissa paidoissa. Pitää kokeilla myös dödön vaihtoa, eihän tuo voi olla normaalia.
 
Olen nähnyt jossain sellaisia rintaliivien olkaimiin laitettavia klipsejä, jotka vetävät olkaimet selän puolella yhteen, jotteivät ne valu olkapäitä alas ja näy paljastavien paitojen alta niin helposti. Mistä semmoisia mahtaisi saada?
 
Joo, juuri noita tarkoitin, kiitos Shacklebolt. Pitänee käydä Lindexillä tai muissa massavaateketjuissa kiertelemässä.
("Rintaliivien lisäosa" on kyllä perin huono nimi...)
 
^Kalliimassa pääpointtina on kuvat elokuvan valmistumisesta (digitaaliset ja piirretyt luonnokset, valokuvat kulissien takaa jne.) ja kirjoitettu osuus elokuvaa tehneiden (näyttelijät, spesialistit jne.) tuntemuksista elokuvien työstämisestä. Halvempi keskittyy filmien käsitöihin (vaatteet, aseistus jne.), vaikka siinäkin on paljon kulissien takaa ja elokuvan teosta kuvia. Kirjassa kuitenkin ideana on käsitöiden valmistumisesta kertominen elokuvan sijaan.
Toivon mukaan vastaus kattoi tarpeeksi.
 
Ok, kiitos vastauksesta. :)

Hmm.. Molempia kirjoja en raaski ostaa, mutta toistaako edellä mainituista kirjoista jompikumpi sitten enemmän TÄMÄN kirjan sisältöä, mikä minulla jo on? Kun tuossakin on paljon niitä luonnoksia, mutta sitten myöskin vaatteita ja aseita.

Miksiköhän näitä kirjoja edes tuli kolme, Kun ekasta leffasta tuli ymmärtääkseni tähän "kirjasarjaan" vain kaksi kirjaa ja niissä asiat oli jaettu mukavasti omiin kirjoihinsa. Nyt tuntuu olevan jonkin verran päällekkäisyyksiä näissä tokan leffan kirjoissa?
 
Mä kyllä veikkaan että kyseessä on ihan sama kirja. Jos Mehtis klikkaat sen taurielittoman kannen kuvaa, niin huomaat, että siellä nurkassa varoitellaan että ei ole lopullinen kansi. ISBN ja sivunumerot eivät täsmää, mutta luulen tämän johtuvan siitä että toinen on joku ennakkotieto joka on jäänyt tietokantaan roikkumaan. Jos katsot Wetan oman kaupan DOS-sivulta, niin siellä on tarjolla vain Tauriel-kansi, normaalina tai signeerattuna.

(Psst adlibriksen kautta hinnasta saa pari kolikkoa pois.)
 
Mietinkin ihan aluksi että kyseessä olisi sama kirja, mutta sitten huomasin myös ettei sivumäärät täsmää.. Myöskään julkaisupäivä ei ole sama. Mutta nuo varmasti onkin sitten vanhettunutta tietoa, enpä tosiaan hoksannut katsoa Wetan sivuilta. Bongasin kyllä silloin muinoin että kirjoja saisi sieltä signeerattuna.. ja itseasiassa joku täältä suomestakin taisi voittaa itselleen semmoisen signeeratun version! (Onnea voittajalle, jos satut täällä pyörimään.. ;))

Niin ja kiitos vielä hinta vinkistäkin Nerwende! :)
 
Ylös