Satunnaista nippelitietoa ja satunnaisia korjauksia

Nooan arkki

materiaali....................sypressipuu
pituus...........................300 kyynärää
leveys...........................50 kyynärää
korkeus........................30 kyynärää
ikkunoita.......................1
kansia...........................3
ihmisten lukumäärä.........8
sateen kesto................40 päivää ja yötä
tulvan kesto..................150 päivää
Nooa eli.........................950 vuotta

Eikä mitään hajua miten pituudet yms. on "saatu tietoon".Pitäisi varmaan vilkaista raamattua.Jos sellaisen omistaisi.
 
Elemmakil sanoi:
Ihan vaan tiedoksi, että tietoni eivät ole peräisin lsitatuista tiedoista, vaan keräilen niitä tiede- ja kulttuurikehdistä, kuten Tieteen Kuvalehti...

Tieteen kuvalehtikin on sen verran sensaatiohakuinen tiedelehti, että siihenkin kannattaa suhtautua varauksin. :wink: Kannattaa lukea mieluummin Tiedettä - kun vertaa Tieteen kuvalehden ja Tieteen artikkeleita samasta aiheesta, ero on huomattava.
 
Kyllähän se niin on, mutta pääpiirteittän asiaa. Suurimmat virheet huomaa jokainen, ja toisia taas sitten ei ihan niin moni :p
Mutta National Geographiciin (englanninkieliseen) kuitenki itse luotan.
 
Elemmakil sanoi:
Ja tällä uskoakseni tarkoitetaan vielä maanisäkkäitä, eiväthän delfiinit, valaat, merilehmät ja muut vesinisäkkäät edes voi osata hypätä.

Anteeksi vain, mutta nyt on pakko puuttua.
Miten niin eivät?
Kyllähän delfiinien temput (siis ne joissa ovat osan aikaa ilmassa) mielletään hypyiksi.
Vai onko tälläkin jokin virallinen nimi? Pelkkä ponnistus tai jotain.
 
Elemmakil sanoi:
Mutta National Geographiciin (englanninkieliseen) kuitenki itse luotan.

Kyllä minä luotan ihan yhtälailla siihen suomenkieliseenkin versioon. Sama lehti, pääosin samat artikkelit, suomennokset vain julkaistaan yleensä yhden numeron verran jäljessä.
 
le Fui sanoi:
Anteeksi vain, mutta nyt on pakko puuttua.
Miten niin eivät?
Kyllähän delfiinien temput (siis ne joissa ovat osan aikaa ilmassa) mielletään hypyiksi.
Vai onko tälläkin jokin virallinen nimi? Pelkkä ponnistus tai jotain.

Itse miellän tämän juuri jonkinlaiseksi ponkaisuksi tai vastaavaksi, tosin en kyllä mitenkään kamalia perusteita omista. Maanisäkkäistä tuossa uskoakseni on kuitenkin kyse, sillä eihän joku dugongikaan hitailla liikkeillän voi edes ponnistaa (tai hypätä, miten tykkäätte ilmaista) ilmaan vedestä. :D
 
Agarwaen sanoi:
Eikä mitään hajua miten pituudet yms. on "saatu tietoon".Pitäisi varmaan vilkaista raamattua.Jos sellaisen omistaisi.
Raamatustahan nuo kaikki ovat, siellä kun ko. arkki kuvaillaan aika tarkasti.
 
Jupenauta sanoi:
Perin kummallista. Minä kun olen aina luullut, ettei aivosolut kasva enää syntymän jälkeen.

Ko. tapauksessa tarkoitettiin ehkä, että viestiyhteydet solujen välillä paranee. Kannattaa yleensäkin suhtautua noihin listattuihin tietoihin hyvin kriittisesti, sillä yleensä niissä on vastaavia asiavirheitä tai kokonaan tuulesta temmattu väite.

Toisaalta, aivosolujen kasvaminen on vielä eri asia kuin aivosolujen lisääntyminen, mitä myös saattaa tapahtua vielä jonkin aikaa syntymän jälkeen. Asia lienee tutkimuksen alla. Viestiyhteyksien paranemista voisi itse asiassa myös pitää eräänlaisena kasvamisena, sillä eikös se vaadi solun kasvattamaa uutta uloketta ja sen käyttöönottoa.
 
Itse asiassa ei, pelkkä solun pinnan reseptorien lisääntynyt ilmentyminen solukalvolla riittää :) . Kun tietyt kaksi hermosolua keskustelevat keskenään usein, niiden välinen yhteys vahvistuu, ja toisaalta hiljaiset yhteydet viimein katoavat, niissä synapseissa reseptorien määrä vähenee.
 
Ookei,kiitos Riku.Ja jottei menisi ihan turhaksi viestiksi voisin julkistaa Suomen 8 Euroviisujumboa samassa paketissa:



1963.....Laila Halme..........Muistojen laulu................0 p
1965.....Viktor Klimenko....Aurinko laskee länteen......0 p
1968.....Kristina Hautala....Kun kello käy................1 p
1980.....Vesa-Matti Loiri.....Huilumies.....................6 p
1982.....Kojo.........................Nuku pommiin.............0 p
1990.....Beat.........................Fri?..........................8 p
1992.....Pave Maijanen.......Yamma-Yamma..............4 p
1996.....Jasmine..................Niin kaunis on taivas......9 p
 
These are the results of the Brutopian jury: Finland 12 pts!

Koska Euroviisut ovat Pyhä Asia, eikä niin ollen kirjaimenkaan sovi olla väärässä paikassa, tulkoon täten kaikkien tiettäväksi, että Börje Sundgrenin sepittämä mestarillinen euroviisu vuodelta 1963 ei ole nimeltään Muistojen laulu vaan tietenkin Muistojeni laulu. Ja tässä sanat, opetelkaa heti ulkoa!

La la la la la, la la la la la...
La la la la la la la la...
La la la la la, la la la la la...
La la la la la la la la...

Vieläkin kun kuulen sävelen tuon tunteellisen
Aina uudelleen se mieleeni saa muistotkin sen
Sinä sen mulle lauloit omistit kokonaan
Melkein jo luulen, äänes kun kuulen
Tä unta on vaan

Kun pois sä lähdit niin viel' sydämessään laulusi soi
Kenties sama laulu onnen uuden toiselle toi
Levyäs vielä soitan, kulunut vaikkakin on
Muistoni vain on, niin kulumaton

Levyäs vielä soitan, kulunut vaikkakin on
Muistoni vain on, niin kulumaton

La la la la la, la la la la la...
La la la la la la la la...
La la la la la, la la la la la...
La la la la la la la la...

[Miksi ihmeessä jäi pisteittä? Salaliitto!]
 
Kattelin tässä pari päivää sitten Olipa kerran elämää, jossa puhuttiin hormoneista. Elimistössämme erittyy TSH-hormonia. (olisiko ollut kilpirauhasesta? mene tiedä) Huu, jännää. :)
 
TSH-hormonista lisää

TSH on lyhenne sanoista tyroksiinia stimuloiva hormoni, jos ihmisestä puhutaan. Tyreotropiiniksikin kutsuttu. Sitä erittyy aivolisäkkeestä, ja se vaikuttaa kilpirauhasen eritystoimintaa kiihdyttävästi, eli piiskaa kilpirauhasta erittämään tyroksiinia.

Tyroksiini puolestaan vaikuttaa yleiseen aineenvaihduntaan merkittävästi, kilpirauhasen vajaatoiminnan merkkejä on mm. lihominen, palelu, väsymys, "hitaus", hiusten lähtö.

Ja kiviäkin kiinnostaa :p
 
Suklaassa on muuten sellaista tököttiä kuin anandamidi (ja muita hyvin samankaltaisia aineita, jotka toimivat samaan tapaan).

Siinä on semmoinen juttu, että se samainen tökötti toimii välittäjäaineena ihmisaivoissa, ja vastaa mm. euforian tuntemuksista, minkä takia ihmiset saavat kiksejä suklaan syömisestä, ja mitä tuhdimpaa suklaata syövät, sitä kovempia kiksejä saavat. Eli periaatteessa suklaa on huumausaine.

Pitäisiköhän suklaa kieltää lailla? :D
 
Minä kun luulin, että suklaan sisältämä aminohappo tryptofaani muuttuu aivoissa joidenkin vaiheiden kautta serotoniiniksi, joka on "onnellisuuteen" liittyvä välittäjäaine ainakin sikäli, että masentuneilla on siitä vajetta. Nähtävästi naisilla on kuukautiskierron aikana normaalia matalampi serotoniinitaso, mikä saattaa ajaa lohtusuklaansyöntiin :) . Se ei toki estä anandamidiakin vaikuttamasta samansuuntaisesti.
 
Monty Pythonin elokuvassa Brianin elämä (Life of Brian, 1979) on olemassa kaksi eri suomennosta Pontius Pilatuksen ystävästä: Kikkulis Tippulus ja Nussius Maximus. :D

Brianin elämä on muutenkin loisto leffa. Paranee kerta toisensa jälkeen. Ja on sitä hauskempi mitä enemmän ymmärtää teologiaa ja kirkkohistoriaa: pyhäkoulutaustalla ymmärtää perusvitsit, mutta lukion oppimäärän suoritettua pääsee käsiksi jo leffan syvämerkityksiin.
 
Tiedänpä kolmannenkin suomennoksen Biggus Dickuksesta: Komeus Kullius. Sitä on näköjään suomenneltu uudelleen about joka esityskertaa varten.
 
Taitaa Nussius Maximus olla yhtä kuin Naughtius Maximus, Brianin oletettu isä. Ei siis Pilatuksen roomalainen kaveri. Ja ettei kukaan nyt vain pääsisi korjaamaan, niin mainittakoon, että kyseinen Naughtius Maximus oli vain käynyt kiksauttamassa Brianin äitiä ja uskotellut tälle olevansa sadanpäämies. No, ties vaikka olisi ollutkin, mutta hänen nimesä ei taatusti ollut Naughtius Maximus. :lol: Niinpä Brianin isän oikea nimi jää mysteeriksi. Roomalainen sotilas hän kuitenkin on.
 
Olen joskus kauan sitten lukenut jonkun kuvatekstin Ludvig XIV:stä, missä kerrottiin, että hänellä oli kaksi kertaa normaalin ihmisen kokoinen mahalaukku.
Onneksi kyllä muutakin jäi ranskan historiasta päähän.
 
lumière sanoi:
Olen joskus kauan sitten lukenut jonkun kuvatekstin Ludvig XIV:stä, missä kerrottiin, että hänellä oli kaksi kertaa normaalin ihmisen kokoinen mahalaukku.
Onneksi kyllä muutakin jäi ranskan historiasta päähän.
Tuskin kuitenkaan kaksi kertaa normaalin ihmisen kokoinen mahalaukku? :)

Ihmisen mahalaukun keskimääräinen tilavuus on 1,5 litraa. Ihmisen keskimääräinen tilavuus on 60 litraa. Eli ihminen on 40 kertaa tilavampi kuin hänen mahalaukkunsa.

Joten jos Ludvig XIV:lla oli kaksi kertaa normaalin ihmisen kokoinen mahalaukku, hänen mahalaukkunsa tilavuus oli 120 litraa. Ja koska mittasuhteiden on säilyttävä, on Ludvig XIV:sta tilavuus ollut 40 kertaa 120 litraa, eli 4800 litraa, joka on 80 kertaa enemmän kuin normaalilla ihmisellä.

Toisin sanoen Ludvig XIV oli 80 kertaa suurempi kuin normaali ihminen? Eli ainakin 120 - 150 metriä pitkä?

Olihan hän Ranskan hallitsijana varsinainen suurmies, mutta että tuolla tavalla suurmies? :p
 
Ylös