Sauna

Minä puolestani tykkään saunoa, ja saatan viettää saunassa kerrallaan pidemmänkin aikaa. Viime viikolla saunoin nelisen kertaa, eikä tunnu yhtään siltä, etteikö tänäänkin voisi käydä. Todennäköisesti en kuitenkaan käy. Ei minullakaan silti vierotusoireita pitkästä saunomattomuudesta tule, mutta kyllä saunominen hyvää tekee pitkän tauon jälkeen.

Douvin tapaan olen huomannut tuon nestetasapainon, sekä päivän ruokailujen merkityksellisyyden löylyn kestävyyteen.
Ristiriitana äskeiseen olen kuitenkin huomannut, että itselle on jostain syystä usein helpompi istua saunassa liikunrasuoritusten jälkeen, vaikka luulisi siinä nestetasapainon nimenomaan kärsineen. Sen verran kuitenkin yhtenevä huomio veden saannin kanssa, että jos suoritus on ollut niin rankka, että se on vetänyt kaikki mehut, niin silloin ei kyllä pysty saunomaan ja tulee tuo ahdistava kuumuus.

En tiedä mistä johtuu. Ehkä siitä, että jos on urheillut sopivan kevyesti, niin keho on käynyt kierroksilla ja kuumentunut hieman jo pidemmän aikaa ja sillä tavalla tottunut kuumuuteen. Ja kun menee saunaan, keho ei enää kuumene itse, mutta ympäristö on kuumaa.
 
Yksi millä voi kokeilla lisätä saunakestävyyttä tai ehkäistä tietyntyyppistä huonoa oloa tai päänkipeytymistä on saunahattu. Monet naureskelevat sille, mutta itse koen sen jo nykyään melkein ehdottomana juttuna saunomisessa. Kun kuumuus ei iske suoraan päähän niin löylykin tuntuu paremmalta. Minäkin viihdyhn yleensä vähän miedommassa saunassa, mutta viimeaikoina olen ruvennut nauttimaan löylyn heitosta. Saunassa ei saa olla liian kuuma, mutta löylyä lyödään usein.
Minussa on myös tullut esiin pieni saunahifistelijä. Löylyvesi esimerkiksi kuuluu kaataa kiukaalle ja koko kuuppa samaan kohtaan. Silloin lämpö ei lyö nopeasti ja ole sitten ohi vaan tulee pehmeämpänä ja kestää pidempään. Yhteen kohtaan myös siksi että kun joka kauhallisella vaihtaa paikkaa niin edellinen ehtii lämmetä uudestaan sillävälin kun kaataa toiseen. Lisäksi arvostan entistä enemmän kertalämmitteistä kiuasta jolloin kivistä haihtuu löylyn aikana vähemmän kaikenmoisia aineita saunan ilmaan. Se mikä pitäisi opetella on että jos vilvoittelee niin se pitää tehdä kunnolla ja ajan kanssa. Vilvoittelun pitgäisi kestää niin kauan että ehminen viilenee kokonaan takaisin normaaliin lämpöön. Muuten jäähdyttelystä ei ole oikeasti iloa se ei lisää saunakestävyyttä vaan pikemminkin vähentää sitä. Tai sitten saa aikaan sen että joutuu ravaamaan jäähyllä jatkuvasti.
Oma saunajuoma valintani on vissy. Saa suoloja sekä nestettä. Alkoholijuomia en saunan yhteydessä yleensä juo eikä niitä todellakaan tee silloin edes mieli. Ne kun saavat vain entistä janoisemmaksi.
Mutta jokainen saunoo tavallaan ja hifistelee mitä tykkää ;) Hifistelkää te tietokoneita, viinejä, teetä tai muuta, minä hifistelen saunaa.
 
Koulussa on parhaillaan menossa lämpöfysiikan kurssi ja meidän pitää tehdä jonkinlainen tieteellinen kirjoitelma jostain siihen liittyvästä aiheesta. Ajattelin tehdä sen saunasta ja selitellä mm. aiheista: kiukaan toiminta (varmaankin sekä puu-, että sähkökiukaista), miksi löyly tuntuu kuumalta, miksi jotkut puulauteet (ja naulat) tuntuvat kuumilta ja jotkut eivät. Jos tulee jotain kysymyksiä mieleen, niin luulen, että samalla voin paneutua niihinkin (tosin suurinpaan osaan kysymyksistä varmaankin löytyy vastaus verkosta). Onneksi tämän tekemiseen on hyvin aikaa ja palautus on vasta joulukuun puolenvälin kieppeissä. Itseni kuitenkin tuntien, jossain vaiheessa tulee todennäköisesti kiire [22].
 
Aiheeseen liittyvä kysymys: viilentääkö kylmä löylyvesi kiuasta merkittävästi kuumaan veteen verrattuna?
 
Pagban kysymykseen en vastausta tiedä, mutta ajattelin tulla jakamaan saunallisuuden iloni teidänkin kanssanne! Muutimme viime viikolla asuntoon, jossa on sauna (sähkösellainen). Aiemmin olin sitä mieltä että ei sähkösaunassa voi saunoa, yök. Mutta nykyään, kun puusaunaan pääsee ehkä kaksi kertaa vuodessa, tuntuu sähkösauna taivaalliselta omistaa. Edellisessä asunnossamme ei ollut saunaa ollenkaan, ja siitä varsinkin saunova avokkini kärsi. Hän on muuten saanut saunahatun joskus lahjaksi, näyttää hassulta tonttulakilta. Pitääkin kokeilla tuota Jaamarin vinkkiä, minulla on yleisesti ottaen aika mieto löylynkestävyys. :)
 
Oletetaan, että saunomiskerralla heitetään löylyä ämpärin verran, eli kymmenen litraa, ja että hanasta saadaan min. 15 asteista ja max 45 asteista vettä. 45-asteisen sata-asteiseksi lämmittämiseen kiukaan pitää luovuttaa n. 2 300 kJ energiaa ja 15-asteisen n. 3 600 kJ. Kun vesi on sata-asteista, kiukaan pitää luovuttaa vielä energiaa veden höyrystämiseen. Tähä tarvittavan energian määrä on molemmissa tapauksissa sama n. 26 200 kJ. Kokonaisuudessaan enrgiaa tarvitaan n. 28 500 kJ tai n. 29 800 kJ. Jos kiukaassa on vaikkapa 100 kg graniittia (en löytänyt nopealla selauksella lämpökapasiteetteja muille kivilajeille), niin luovuttaessaan tuon erotuksen, n. 1300 kJ, kivikasa viilenee n. 17 astetta. Ja kun kiuaskivet ovat saunomishetkellä nopean googlauksen perusteella vähintään 300-asteisia, niin saunomismukavuuden kannalta en sanoisi sillä juuri olevan merkitystä.
 
Tuo 10 litraa on kyllä suuri määrä vettä kiukaan kiville ja sen vesimäärän höyrystäminen viilentää kiviä n. 370 - 390 astetta eli oltaisiin laskelmassa tukevasti pakkasen puolella! 10 litraa tarkoittaa, että löylyä on heitetty 50-100 kertaa ja sähkökiukaassa vastukset toimivat täydellä teholla viimeitään parin kipollisen jälkeen ja tuottavat lisälämpöä. Olennaista on, että löylyveden lämpötila vaikuttaa kokonaisenergiankulutukseen n. 4% eli varsin vähän. Jotkut perustelevat kuumaa löylyvettä sillä, että se säästää kiviä, että ne rapautuisivat hitaammin. Viileää löylyvettä voi käyttää esim. hiusten jäähdyttelyyn ja se on myös turvallisuuskysymys joten ainakaan meillä ei saa tuoda kuumaa löylyvettä saunaan.
Veden höyrystäminen kuluttaa paljon energiaa ja sen takia kertalämmitteinen sauna täytyy lämmittää sen verran kunnolla, että vettä ei tarvitse kovin paljoa heittää tai jos täytyy, niin tietää, että saunominen loppuu aika lyhyeen. Kertalämmitteisessä ei toisaalta ole yhtä suurta tarvetta kostuttaa ilmaa löylyillä kuin esim. sähkösaunasssa joka tuppaa olemaan kovin kuiva.
 
Savonlinnan torilta saa muuten kesäaikaan hökötyksiä, joilla minäkin olen satunnaisesti oppinut saunomaan hiukan pidempiä aikoja, ja ainakin Raseena perheineen taisi ihastua vekottimeen: saunavene. Ei, ei vene joka on sauna, vaan laitetaan saunaan.
www.savetar.fi/sivu13.html

Minä ainakin tykkään näistä "hitaista" löylyistä jotka tuon avulla saa, nimenomaan ei tule järkyttävän kuuma kerralla, vaan hissukseen.
 
Joo, minun äitini on huono saunoja (vähän arvottava sana, mutta kuitenkaan ei pysty tai halua olla saunassa pitkään eikä kestä kuumuutta), ja rakastui totaalisesti saunaveneeseen, kun Jasdril meille sellaisen välitti. Minä ja isä tykkäämme kovista löylyistä ja haluan joskus sen kuumankin iskevän kerralla (samoin kuin tykkään siitä, että kylmä iskee kerralla, eli järvessä jäähyttely on parasta), mutta pitkä löylysessio on mukava aloittaa pehmeästi veneen tiputellessa vettä kiukaalle. Äiti malttaa olla saunassa pitempään, kun minä ja isä emme heti ala saunoa täydellä teholla ja häädä häntä pois. Hikoan saunassa aika vähän, ja vanhempieni luona saunassa on usein melko kuivat löylyt, joten saunavene tuo hyvin lisää kosteutta löylyihin. Laitan yleensä veneen täyteen vettä ja käyn sitten lauteille pitkäkseni ja nautin hitaista löylyistä, kun ei tarvitse itse nousta viskelemaan vettä. Mutta viimeistään kahden jäähyttelyn jälkeen minä alan sitten ihan itse kauhoa vettä kiukaalle, jotta saunaan tulee oikeasti kuuma. Niin kuin sanoin, tykkään siitä, että tulee kunnolla kuuma, ja lopulta liian kuuma, jolloin ulkona tai järvessä jäähtyminen tuntuu vieläkin paremmalta. Mutta en minäkään siitä pidä, että saunassa on jotenkin tukala tai huono olo, mutta kestän luonnostaan kovempiakin löylyjä. Juon tietenkin vettä reilusti enkä mene saunaan todella nälkäisenä tai heti ruoan jälkeen.
 
Rohanin ratsastaja sanoi:
Tuo 10 litraa on kyllä suuri määrä vettä kiukaan kiville ja sen vesimäärän höyrystäminen viilentää kiviä n. 370 - 390 astetta eli oltaisiin laskelmassa tukevasti pakkasen puolella! 10 litraa tarkoittaa, että löylyä on heitetty 50-100 kertaa ja sähkökiukaassa vastukset toimivat täydellä teholla viimeitään parin kipollisen jälkeen ja tuottavat lisälämpöä.

Joo, en tosiaan tarkoittanut kaikkea vettä heitettävän kerralla. Kahden desin kauhalla yksi annos vettä viilentää kiviä 7-8 astetta, minkä jälkeen kiuas tosiaan taas lämpiää ennen seuraavaa heittokertaa. Tuo 17 astetta oli vaan ero kylmän ja lämpimän ämpärillisen välilla. Sen käyttämiseenhän voi mennä useampi tunti, mutta kyllä voisin kuvitella, että esim. jossain miittisaunassa heitetään ämpärillinen vettä saunaillan aikana. Kiviä voi tietysti myös olla kiukaassa enemmänkin, mikä muuttaisi lukuja taas toisenlaisiksi.
 
Pagba sanoi:
Aiheeseen liittyvä kysymys: viilentääkö kylmä löylyvesi kiuasta merkittävästi kuumaan veteen verrattuna?

Tuohon en sano mitään, mutta ainakin jos on luonnonkivet kiukaalla niin kannattaa laittaa vähän lämpimämpää vettä etteivät kivet halkeile.
 
Joskus muinoin YleX:n Absoluuttinen totuus -sarjassa hieno demosetä Ilkka Hendolin selvitteli sitä kannattaako kiukaalle heittää kuumaa vai kylmää vettä, valitettavasti tästä on useampi vuosi enkä jaksa millään muistaa mitä siinä testissä käytännössä mitattiin, veikkaisin että ilman lämpötilaa ja ehkä jotain muutakin (jostain syystä kuvittelen jonkun muoviämpärin olleen olennaisessa osassa pätkää :D). Joka tapauksessa tuomio taisi olla että ei ole merkittävää eroa.

Tuommoisen saunaveneen kanssa voisin itsekin kuvitella pärjääväni, kuten jo totesin niin vähän viilenneessä saunassa on minusta ihan mukavaa loikoilla yksinään. En vaan tykkää yhtään siitä että joku muu heittää löylyä (käytännössä aina jos menen saunaan seurassa, seura haluaa kipakampia löylyjä kuin minä), enkä tykkää kuumasta, ja aivan erityisesti inhoan sitä että pitää lätkiä oksilla selkään. En muista onko minulle koskaan tullut sinänsä saunomisesta huono olo, kuumuus vaan tuntuu iholla liian pahalta ennenkuin mitään nestehukkaa tms ehtii päästä syntymään.
 
^ Hmm, mielenkiintoinen juttu. Entisen opettajani vanhassa saunassa kaakelilaatat irtosivat ja halkeilivat seinältä itsekseen, kun ensin kiukaalle oli heitetty lämpimän veden jälkeen kylmää vettä. Tuon kiuaskivien halkeilemisen veden lämpötilan takias olen itsekin kuullut ja jätän yleensä täytetyn löylykiulun odottamaan saunan lauteille samalla kun itse sauna lämpiää.
 
No niin, kesäpaikan remontoitu sauna on testattu. Hyvältähän uusi puu tuoksuu saunassakin. Kiuasta ei oltu uuteen vaihdettu, kuten uumoilinkin, mutta uuden sauna toimivuus ja mukavuus on testattu. Ehdin saunoa itselleni vintin pimeäksi ja jouduin istumaan hetken alimmalla lauteella, jotta olo virkistyi. En vain osaa lähteä tarpeeksi ajoissa ulos vilvoittelemaan. Saunaanhan voi kohta palata takaisin. Olen tässä suhteessa ilmeisen hätäinen saunoja. Miedot löylyt sopivat minulle paremmin, jotta voi istua lauteilla yhtäsoittoa ilman "turhia" ravaamisia edestakaisin. Yhtenä syynä laiskuuteen huomaan olevan silmälasit, joita ilman en näe yhtikäs mitään ja saunan ulkopuolella vilvoitellessa olisi ihan kiva nähdä ympärilleen, ainakin se mihin on astumassa. Onko kynnyksiä tai muita esteitä kävelymatkalla. Saunassa kun olen kuitenkin ilman rillejä (poikkeuksena uimahalli, paitsi kun uimahallin sauna on tullut tutuksi).

Kiukaaseen oli toki uusittu kiuaskivet. Sauna on niin pieni, ettei erillistä pesutilaa ole vaan suihkunurkka on kuuman saunan kulmassa ja siksi vilvoittelu suihkussakaan ei auta, mikäli toinen heittää samalla uusia kuumia löylyjä. Löylynheitossa pitäisi pitää taukoa sen ajan kun toinen on suihkussa, nimittäin kuuma tuntui nimenomaan pään korkeudella. Istualteen olisi pitänyt olla suihkussa, kun alhaalla oli viileämpää tai hapekkaampaa ilmaa. ---> nyt kotisaunaan.
 
Joskus jollain uskonnotunnillani herra opettaja oli tuonut mukanaan artikkelin "suomalaisesta uskonnosta", jossa Jumalan korvike oli Kekkonen itse, ja kirkkomenot suoritettiin saunomalla. Kyllähän siinä tuli aikamoiset harakan hahatukset ilmoille sitä kuunnellessa.
Jälkikäteen sitä kuitenkin hoksasi, että pentele, taidan itsekin kuulua tämän uskon harjoittajiin, ainakin mitä tulee "kirkon menoihin". Päivittäin tulee kökötettyä saunassa, vaikka vain yleensä sen lyhyen ajan. Kylmään ilmaan kun on enempi tykästynyt, ja onhan se tylsän puoleista istua yksinään lauteilla, tai voihan se saunatonttu jossain kököttää, mutta eipä ole minulle seuraansa tarjonnut.
Huvittavintahan saunomisen osalta mitä mieleen koskaan tulee, on aina se fakta, että talossa, jossa asustan, on sauna kokoluokaltaan sama kuin makuuhuoneeni, ja on sitä monesti tullut ihmeteltyä saunan tilavuutta. Lauteille saataisiin varmaan istumaan parikin kymmentä ihmistä.
 
Kriisus sanoi:
Huvittavintahan saunomisen osalta mitä mieleen koskaan tulee, on aina se fakta, että talossa, jossa asustan, on sauna kokoluokaltaan sama kuin makuuhuoneeni, ja on sitä monesti tullut ihmeteltyä saunan tilavuutta. Lauteille saataisiin varmaan istumaan parikin kymmentä ihmistä.

Tollasta kun menet tunnustamaan niin huomaat kohta houstaavasi kontulaisten saunamiittiä :p

Kiuaskivistä löytyy aika yksinkertainen yhteenveto täältä, ja muutenkin tuolla näyttää olevan kaikenlaista saunaan liittyvää juttua.

Kävin viime viikolla tuossa saunakopperossa kun paleli aivan mahdottomasti. Jaksoin taas olla sen huikean 3x3 minuuttia. No ainakin lämpenin. Ja jälkilämmössä pyykit kuivuivat tosi nopeasti.
 
Meillä suuri, tilava puulämmitteinen sauna, talo iste rakentamamme suurella tontilla maalla, ja isäni kun on kunnan rakennusinsinööri niin se tekaisee käytännöllisesti niin koirankopit kuin saunatkin. Saunassa sekä puu- että sähkökiuas, tosin puulämmitteistä käytämme.

Meillä saunaan tulevat myös karvaiset nelijalkaiset, koirat. Tarkalleen Inka on se jonka on päästävä aina ylimmälle lauteelle makoilemaan, se viihtyy saunassa paremmin kuin hyvin, ja valtaa aina lähes puolet ylälauteesta kellien välillä selällään ja välillä mahallaan. Höppänä..[22]:heart:
 
Tässä vasta viime vuosina olen ihastunut saunomiseen. Ennen saunominen oli vain ihan normaali "peseytymisrituaali".
Kuitenkin jo 15 vuotta olen saunonut vähintään joka toinen päivä, koska vihaan käydä suihkussa ilman saunaa. (Tosin nyt tänä talvena joudun joinakin viikkoina joustamaan ja käymään pelkästään suhkussa, kun olen n. kerran kuussa 5pv. koululla majailemassa.)

Muutamana talvena olen ollut pari viikkoa mieheni kanssa Lapissa mökissä jonka yhteydessä on tynnyrisauna. Siinä on ollut aina ihan oma tunnelmansa, ihan jo pelkästään ulkosaunana ja vieläpä talvella. Mikä ihana tunnelma! Ainankin näin "talvi-ihmiselle".

Niinpä aloin haikailla omaa pihasaunaa, varsinkin kun talomme sisäsauna on vanha, ruma ja törkyinen. Viime kesänä mieheni sitten rakensi meille oman pihasaunan vanhan hirsiaittamme hirsistä. Sauna on aivan ihana ja siitä asti olen saunonut joka kerta pihasaunassamme. Se on oma lappi-saunani, minne johtaa kynttilälyhtyjen valaisema polku pihahankien keskellä. Saunassa ei ole sähköjä, vain kynttilävalaistus ja kantovesi, mutta siksi se on täydellinen. Vaikka muuten olisi ollut huono päivä, niin saunassa kaikki unohtuu ja olen onnellinen. Aivan kuin olisin lapissa, sydämeni kodissa. :heart:

Ihan parasta oli joulusauna ja tietysti pikkujoulu-saunailta, minkä järjestin vanhemmileni. He pääsivät muistelemaan ulkosaunaan lapsuusajan saunomisia.

Olen miettinyt että voi kun olisi aikaa kirjoittaa pöytälaatikkomuistelmia lappi-saunastani. "Saunan vuosi", tämä ensimmäinen vuosi olisi täynnä niin ikimuistettavaa tunnelmaa. Tänä talvena olen jopa muutaman kerran päätynyt löylyistä lumihankeen ja oikeasti siinä virkistyy mieli ja selkäkivut haihtuu! :grin:
 
Käly kysyi minulta joululahjatoivomusta ja pyysin saunahattua. Hän antoi minulle Tiivi-Taavi-pipon, jota kokeilin ensimmäistä kertaa Hämeenkoskella. Olisin halunnut hauskan lakin, joka olisi kirvoittanut kysymyksen: "Mihin jätit kaksitasosi?" Saamani lakki tosin on helpompi vaatehuollon kannalta: sen voi pellavaisena pestä neljässäkymmenessä asteessa. Huopahattu kestää varovaisen käsinpesun. Sen luulisi eristävän pellavalakkia paremmin kuumuutta.

Pitää kokeilla lakkia kertaalleen taloyhtiön sähkösaunassa. Sen löylyt ovat epämiellyttävän kuumia ja teräviä. Pehmentääkö lakki kokemusta?
 
Eikös tuo ole pikemminkin Hipsu-pipo? Tiivi-taavin antennihan on kolmion muotoinen.

Taloyhtiösaunat tuntuvat olevan usein hyvin kipakoita. Tai sitten "saunoja", kuten ensimmäisen opiskelija-asuntolamme noin 50-asteinen sauna, jonka seinänraoista tuuli. Seuraavaan HOAS-kohteeseen pitikin sitten hankkia kunnollinen laudeliina, kun saunassa oli poikkeuksetta vähintään sata astetta, rutikuiva ilma eikä lauteita kärsinyt edes koskea ilman välissä olevaa kangasta.
 
Ylös