Sauronista ja Nazgûleista...

Minä olen ymmärtänyt, että he vaipuivat vain ikään kuin Sormuksen alle; samalla tavalla kuin Sen käyttäjä muuttuu saman tien näkymättömäksi, myös Sen vallan alla olevien sormuksien käyttäjät ovat joka kerta hiukan haaleampia ja lopulta muuttuvat näkymättömiksi. Näin siis minun ymmärrykseni.
 
Hehän olivat puoliksi toisessa maailmassa ,niin kuin sormusta käyttäessä. Siksi Frodo näki ne sormus sormessa erilaisena.
Eli ne hälvenivät ajan myötä ja jäivät sormuksen maailmaan lopullisesti.
 
Sormusaaveiden ruumiillisuudesta on kiinnostavia tietoja erityisesti kohtauksessa Noitakuninkaan surmaamisesta:

Merrin miekka oli pistänyt sitä takaapäin, repäissyt mustan kaavun, pureutunut haarniskan alle ja lävistänyt sen voimakkaasta polvesta takajänteen.

Mikään muu miekka - - - ei olisi voinut antaa tuolle viholliselle niin ilkeää haavaa, kyennyt yhtälailla pureutumaan epäkuolleeseen lihaan, katkaisemaan sitä taikaa joka sitoi näkymättömät jänteet tahtoon.

Niillä siis oli nähtävästi täydellinen ruumis jänteineen päivineen, joskin näkymätön ja epäkuollut (mitä se sitten tarkoittaakin), joka pysyi taian avulla koossa. Voisiko asiasta sanoa vielä jotakin tarkempaa?
 
Noitakuninkaan silmät saattoivat olla näkyvissä:

A crown of steel he bore, but between rim and robe naught was there to see, save only a deadly gleam of eyes: the Lord of the Nazgûl.

ja

He bent over her like a cloud, and his eyes glittered; he raised his mace to kill.

Ehkä epäkuollut vain tarkoittaa sitä että Sormusaavet eivät kuolleet vanhuuteen. Eli epäkuollut = ei kuollut.
Tai sitten ne olivat epäkuolleita koska niiden ruumis oli varjomaailmassa ja varjomaailma on ihmisille periaatteessa se paikka mihin heidän sielunsa menevät ruumiin kuoltua. Eli jos ruumis on jossain missä tavallisesti ollaan kuolleita niin silloin ruumis on epäkuollutta lihaa (= kuollutta joka käyttäytyy kuin elävä??).

Olen tosin liian väsynyt miettimään tätä ihan loppuun asti. Wikipedia valottaa hieman sanan "epäkuollut" englanninkielistä historiaa. Olisikin mukava tietää miten Tolkien itse määritteli sanan "undead" kirjoissaan.
 
Ylös