Silitysrauta ja sen käyttäminen

Kysytäänpä vielä onko kukaan hankkinut sellaista höyrytyslaitetta, jollaisia TV-shopissa myydään? Pitäisi poistaa kokonaan silitysraudan+laudan tarpeen ja olla kätevämpi/nopeampi tms.
 
Vaatteiden ja kaikkien muidenkin kodin tekstiilien silittäminen on aina ollut kärkipäässä Kotitöiden inhokit TOP10 -listallani. Olen yrittänyt valita helppohoitoisia (= pese & pidä) vaatteita lapsille, miehelle ja itselleni. Silittämistä tarvitsevat vaatteet (esim. paitapuserot) roikkuvat vaatekaapissa silittämättöminä, kunnes työhön on PAKKO ryhtyä. Tyhjensin lomallani vaatekaappiani ja kierrätin aikamoisen määrän muutamia vuosia silittämistä odottavia paitoja, puseroita ym. kirpputorille, ja päätin samalla, että mietin jatkossa todellakin tarkasti, tarvitsenko todellakin puuvilla-pellava sekoitekankaisen puseron/jakun/hameen/minkä tahansa vaatteen.

Miehen paitojen silittämisen ja housjen prässäämisen lopetin, kun mies totesi silittämäni työpaidan laaduntarkkailun jälkeen, että lopputulos ei miellytä häntä. Myös työhousujen prässäystuloksesta löytyi pikku huomautettavaa. Hän silittää ne itse.

Mankeloin liinavaatteita, kun asuin kerrostalossa ja pesutuvassa oli käytettävissä hyvä mankeli, mutta laitteen kotiin ostamista en ole edes harkinnut. En myöskään silitä lakanoita ym., vaan viikkaan lakanat, tyynynliinat ja pussilakanat huolellisesti ja laitan kaappiin.

Huonepölyallerginen tuttavani kertoi, että lakanoiden ym. mankeloiminen on helpottanut hänen allergiaansa. Ilmeisesti mankelointi "liiskaa" kankaan pintanukan tiiviiksi, jolloin lakanoista irtoaa vähemmän tekstiilipölyä ilmaan. Kuivausrumpu irrottaa myös tehtokkaasti nöyhtää tekstiilien pinnasta, mutta en tiedä kuinka hyvin se soveltuu lakanoiden kuivaamiseen, koska en ole sitä kokeillut. Olen kuivannut aina lakanat sisällä kuivaustelineessä, ulkona narulla tai kerrostalon pesulan kuivauskaapissa/-huoneessa.

Silitysprässin hankkimista harkitsin tosissani muutama vuosi sitten, mutta en löytänyt sille hyvää paikkaa, missä sen olisi voinut pitää koko ajan esillä ja muutakaan kätevää säilytyspaikkaa ei löytynyt. Olen käyttänyt sellaista työpaikalla ja se on kätevä ja nopeuttaa työtä. Paitapuseroiden/paitojen silittäminen sillä vaatii opettelua sekä kärsivällisyyttä ja huolellisuutta hyvän lopputuloksen saamiseksi. Silitysprässi käy hyvin myös lakanoiden ym. isojen tekstiilien silittämiseen.

Ksun kysymää höyrytyslaitetta en ole kokeillut, mutta TV-Shopin esittelyn perusteella se vaikutti aika kätevältä. Olisi varmaan tarpeen päästä sellaista itse kokeilemaan ennen ostopäätöksen tekemistä. Suomi24 -sivustolla laitetta kokeilleista/käyttäneistä suurin osa haukkui TV-Shopin TOBY-höyrysilityslaitetta mm. leluksi, joten ongelmia itse laitteessa ja sen käytössä on ollut.
 
Äitini on myös allerginen huonepölylle, ja siitä syystä meilläkin mankeloitiin lakanat kun olin lapsi, ja kyllähän siitä hyötyä tuntuu olleen, ainakin äitini mielestä. Tuosta kuivausrummusta en tiedä, kun joka puolella ihmiset ovat hälisseet siitä, kuinka se kuluttaa kamalasti vaatteita. Meille ei ole koskaan hankittu siis moista. Nukkaa se ilmeisesti tosiaankin kuitenkin vie, eli ehkä sekin helpottaisi allergikkoa.

Missähän muualla kuin televisiossa noita höyrylaitteita myydään? Kun tosiaan täytyisi ehdottomasti kokeilla moista, mikäli sellaisen aikoisi hankkia :D
 
Ylös