Suurimmaksi osaksi sanoinkuvaamaton tunne

minulla on usein tuollaisia 'selittämättömiä tuntemuksia', saatan naureskella ilman mitään syytä, tai sitten muunlaisia 'näkymättömiä' tuntemuksia. niitä ilmenee aina esimerkiksi tietyn kappaleen soidessa.
minä olen ollut viisi kertaa jonkun läheiseni hautajaisissa, ja aina olen "osannut surra" heitä. viimesimmäksi kuoli mummoni, joka oli heistä kaikista rakkain minulle. kun kuulin että hän oli kuollut, surin sellaisen tunnin verran. hautajaisissa en kuitenkaan osannut enää välittää asiasta, vaikka silti tietynlainen ikävä on käynyt mielessäni. tämä asia hieman ihmetyttää..

ehkäpä se on ihan normaalia. toivottavasti.
 
Kaikille tunnetiloille joita en osaa kuvailla on olemassa yksi sana (anteeksi Utuwa...): pölö.
Kun olen typerässä mielentilassa enkä tiedä kuin sitä kuvailis - silloin minua pölöttää. Yleensä se on jotain hieman negatiivista, mutta sitäkin vain vähän.
Ähh, pölö on hankala sana selittää. Ehkä Utuwa osaa... Sitä pitää vain olla sellaisten ihmisten kanssa jotka käyttävät tuota sanaa.
Suokaa anteeksi. Epämääräinen selitys..
 
Lapsen syntymä

Itselleni kaikista kokemistani asioista ja tunteista ehdottomasti uskomattomimmat tunteet ovat tulleet omien lasteni syntyessä. Siinä tunteessa on jotain sellaista alkukantaista ja mystistä, mitä ei sanoin pysty kuvaamaan.

Siihen tunteeseen sisältyy niin mieletön energia, että sillä fiiiliksellä voisi mennä vaikka "läpi harmaan kiven". Mikään ei tunnu mahdottomalta ja monet aikaisemmat asiat, joiden luulin olleen "kovia juttuja" kutistuivat pölypallon kokoisiksi ja katosivat jonnekin pääkoppani nurkkiin.

Vastaavasti voisin kuvitella, että oman lapsen kuolema on niin hirveä tunne, ettei sitä pystyisi edes tuntemaan. Se olisi jotain niin järkyttävää, että mieli ei pystyisi sitä käsittelemään tai hyväksymään. Pelkkä ajatuskin oman lapseni arkusta saa vatsani kääntymään nurin ja automaattisesti mieleni lakkaa jatkamasta ajatusta sen pidemmälle.
 
Minulle sanoinkuvaamaton tunne syntyy heti larpin jälkeen kun ei ole vielä ihan oma itsensä muttei enää hahmossa. Mikään murhe ei paina ja olen tyytyväinen itseeni ja hahmooni. Joskus tuo tila kestää jopa monta päivää. Ehkäpä larppaan juuri tuon tunteen takia. Hieno harrastus sanoisin. :D
 
Voiko kukaan tuntea näin?

Tuntuuko kenestäkään tällaiselta?
tekisi mieli hypätä junaan, jättää kaikki taakseen ja aloittaa uusi elämä?
Paras ystävä on pettänyt moneen kertaan, poikaystävä jättänyt ja kaikki on pilalla. Kukaan ei ymmärrä, eikä kukaan halua kuunnella. Haluaisi itkeä, mutta itkua ei tule. Tälläiselta tuntuu aina, kun näen jotain surullista tai kuulen surullisen laulun. Minulle on tapahtunut vaikka mitä elämässäni ja ymmärrän, että tuntuu tällaiselta, mutta se on tyhmä tunne. tekisi mieli unohtaa kaikki, jättää taakseen menneen elämän ja aloittaa uusi elämä jossain muualla, jossain kaukana. Tuntuuko muista tällaiselta.
 
Eye, minusta tuntui siltä. Ja minä pakkasin tavarat ja jätin entisen elämän taakse.
Tai oikeastaan hain kouluun pitkän matkan päähän kodistani, pääsin sinne, pakkasin tavarat, hyppäsin äiti Volvo-farmariin ja muutin 160 km:n päähän kotoa. Vaihtelu virkistää, vaikka välillä onkin ikävä takaisin vanhaan elämään, ja nähdä vanhoja ystäviä. :(


Eräs sanoin kuvaamaton tunne on seistä meren jäällä yöllä talvella.
Ei näy muuta kuin äärettömästi jatkuva lumen valkoisuus,
ja äärettämyyksiin jatkuva taivas. Katsoo tähtiä ja kuuta ja
tuntee itsensä niin pieneksi. Ja tuntee sen kuinka maapallo pyörii allasi.
 
Kyllä vaan,joskus todella tekisi mieli vain hypätä pois ja aloittaa kaikki uudelleen :roll:
ja jos sen tekee,sitten kaipaa takaisin.
Eli asialle ei voi tehdä yhtään mitään...ei aina,mutta joskus kuitenkin.
 
Onhan niitä huimia tuntemuksia. Eräs hienoimmista on sellainen yhtä-maailman-kanssa-tunne tai kenties olen-osa-historiaa-tunne. Se on eräänlainen flow-ilmiö, heittäytyminen aikavirtaan, todella inspiroiva kokemus. Monesti sen laukaisee revontulien tuijottaminen. :D Tai sitten ihan vain historian opiskelu.. Musiikki ja kirjat aiheuttavat tietenkin aivan omanlaisiaan tunteita. Nightwishin Ghost Love Score lennättää todella korkealla. Minullakin on kokemuksia senkaltaisista fiiliksistä, että "tuntuu ihan maamereltä" tai "silmarillionilta"; joskus tuntuu päiväkausia "kiekkomaailmalta", ja ne vasta ovatkin hilpeitä aikoja: ajatukset laukkaavat kimurantteja ratoja ja omituinen huumori kukkii. :p

Kuume se on sitten iloinen asia. Varsinkin minulla, jonka kymmenyksen lämmönnousu saa sekavaksi. Olin ihan ihmeissäni eilen illalla, kun yhtäkkiä tuli aivan ulkopuolinen olo, kuulin oman puheeni kuin jostain sumun läpi ja pyörrytti. Olin varma, että nyt se sitten tapahtuu; olen tulossa hulluksi. Päähän tuli kaikkia omituisia ajatuksia maailmankaikkeudesta ja elämän suuresta kiertokulusta. :wtf: Mittasin varalta kuumeen, ja sitähän olikin huikeat 36,9. Lääkäri kerran melkein nauroi minut pihalle, kun väitin tuollaista lukemaa kuumeeksi, mutta minuun se vaikuttaa.
 
Onhan noitakin tullut.Yksi tunne joka tulee päällimmäisenä mieleen on et voi ymmärtää jos et ole kokenut-tunne.Tunne voi olla jokin menetys tai saavutus.Itselle tuli ihana tunne kuin tein hattutempun yhden turnauksen välierissä ja voitimme ottelun 4-3.

Ja esim.kirjoista voi tulla myös outoja tuntemuksia.Etenkin jos kuvittelee mielessään kirjan tapahtumia, suuria taisteluita jne.Joskus jopa tuntee olevansa osa tarinaa.Omituista..
 
Minulla on usein tuollaisia pakko_lähteä_jonnekin hetkiä. Lukio on loppumassa ja niitä on koko ajan enemmän. Ehkä minäkin otan joskus ja vain lähden. Lakin aion kuitenkin saada ensin päähäni...
Ja sitten sellainen hetki, kun odotat vaikka raitiovaunua tai lauttaa tai jotain pysäkillä ruuhka-aikaan ja tuntuu kuin koko maailma kävelisi ohi. Ja silloin tunnen oloni todella surulliseksi. Voi olla, että kun pääsen kotiin niin itken vuolaasti suuria kyyneleitä ilman sen kummempaa syytä. Sitä ei vain voi kuvailla. Vielä oudompi tunne on, kun on lopettanut itkemisen ja miettii, että miksi ihmeesse minä oikein itken. Silloin on jotenkin niin tyhjä olo. Jälkeenpäin tuntuu toisn uskomattoman kevyeltä ja vapautuneelta. Ehkä se johtuu itkukiintiöstä tai jotain, enpä tiedä. Ei sitä voi kunnolla kuvailla...
 
Lentävä lumi sanoi:
Ja sitten sellainen hetki, kun odotat vaikka raitiovaunua tai lauttaa tai jotain pysäkillä ruuhka-aikaan ja tuntuu kuin koko maailma kävelisi ohi.

Joo, tämä on tuttu tunne. Kun on itse pysähtynyt ja katselee joka suuntaan käveleviä ihmisiä, tulee joskus sellainen olo, että mihin nämä kaikki ihmiset on menossa, sellainen aika absurdi ja haikea olotila.
 
Lentävä lumi sanoi:
Ja sitten sellainen hetki, kun odotat vaikka raitiovaunua tai lauttaa tai jotain pysäkillä ruuhka-aikaan ja tuntuu kuin koko maailma kävelisi ohi.

Minullakin on kokemuksia tuollaisesta tunteesta. Tulee ihan sellainen leffafiilis, kun kuvataan ikäänkuin päähenkilön silmissä ja ihmiset vilahtelevat ohi, kukaan ei kiinnitä huomiota, kaikki vain kulkevat, kuka mihinkin ja minä seison paikoillani ja katson.

Minullekin tulee hyvin usein noita kirja-fiiliksiä. TSH-fiilis ja Noitamestari-fiilis. Ja usein metsässä juostessa on Ronja ryövärintytär-fiilis. Ja leffafiiliksistä TSH-fiiliksen jälkeen, tutuin on PotC-fiilis. Se on kiva tunne, ihan kuule kuinka se leffamusiikki soi taustalla ja kaikki on kevyttä, pelkkää leffaa, merirosvoja, aaltoja ja Jack Sparrow.

Musiikkikokemuksista vahvin on Nightwish-fiilis. Kuuntelen sitä täysillä kannettavasta aina öisin kun en saa unta ja tekisi vain mieli vajota musiikkiin, unohtaa kaikki, tanssia ja tuntea musiikki itsessä. Toinen musiikillinen kokemus syntyi Apocalypticaa kuunnellessa Yhteinen asia-konsertissa. Ehkä sen takia että se synnyttää niin paljon muistoja. Ja konserteissa on tottakai tämä yhtä-muiden-ihmisten-ja-musiikin-kanssa-fiilis kun seisoo siellä kaikkien muiden keskellä, laulaa äänensä käheäksi, eikä lopulta tiedä onko ääni loppu vai ei, mutta sillä ei ole mitään väliä.

Pakko-päästä-jonnekin-lähteä-vain-pois-ihan-mihin-vaan-kunhan-vaan-pääsisi-pois-fiilis on myös tuttu. Sellainen fiilis minulla on aina, mutta kaikkein vahviten se tuntuu kun katselee lentokoneita ja vilkuttaa niille vaikka tietää ettei kukaan kumminkaan näe. Tai kun asemalla näkee Pietariin lähtevän junan, tekisi mieli hypätä kyytiin.

Tietynlainen yhteenkuuluvuuden tunne on myös hieno. Kun nauretaan kaveriporukalla tai vaikka ollaan vaan yhdessä, vaikka sitten ihan hiljaa. Mutta hienoin tuollainen yhteenkuuluvuudentunne syntyi tanssiessa meidän tanssiporukan omaa biisiä.

On myös hienoa päästä sinne minne on aina halunnut. Minä kävin viime kesänä Islannissa, olen aina halunnut sinne, pienestä pitäen ja oli kyllä upea fiilis kun katsoi lentokoneen ikkunasta ulos, pilvet väistyivät tieltä ja alhaalla näkyi Vatnajökull (miten kirjoitetaan?). Sitä vasta silloin ihan oikeasti käsitti että minähän olen oikeasti menossa Islantiin, sinne minne olen aina halunnut.

Monille on varmasti tuttu myös tämä käsittämätön elämänriemun tunne silloin kun laskettelee mäkeä alas, sujahtelee puiden välissä ja nauraa ja kiljuu villisti ihan silkasta vauhdinhurmasta ja elämänriemusta.

Menettämisen tunne on sanoinkuvaamattoman raskas. Se tunne kun tajuaa ettei enää ikinä tapaa sitä ihmistä. Kun tuntuu ettei jaksaisi nostaa edes sormea, ei jaksa ajatella mitään, ei jaksa hymyillä. On unohtanut miten hymyillä.

On myös upeaa juosta yöllä pellolla, kun on niin pimeää ettei erota metsänreunaa. Laulaa ja juosta ja tanssia vain kirkkaan tähtitaivaan alla.

Näitähän tuli paljon, mutta pakko mainita vielä tämä hei-minähän-olen-oikeasti-olemassa-tunne. Sitä ei oikein osaa selittää eikä käsittää, se tulee milloin sitä vähiten odottaa mutta yhtäkaikki se on hieno tunne.
 
Altair sanoi:
mutta pakko mainita vielä tämä hei-minähän-olen-oikeasti-olemassa-tunne. Sitä ei oikein osaa selittää eikä käsittää, se tulee milloin sitä vähiten odottaa mutta yhtäkaikki se on hieno tunne.

Oi, ihan totta, tuo tunne on varsin merkillinen ja mahtava. Minulle tuli tuollainen tunne kerran, muistan vain miten seisoin paikoillani ja olin yhtäkkiä kamalan tietoinen siitä että minä juuri elän ja olen olemassa suuressa maailmassa, juuri minä... Se oli mahtavan kokoinen tunne, mahtava tunne mutta myös jollakin lailla hieman pelottava. Rupesi pyörryttämään.
 
Shailin sanoi:
Eräs sanoin kuvaamaton tunne on seistä meren jäällä yöllä talvella.
Ei näy muuta kuin äärettömästi jatkuva lumen valkoisuus,
ja äärettämyyksiin jatkuva taivas. Katsoo tähtiä ja kuuta ja
tuntee itsensä niin pieneksi. Ja tuntee sen kuinka maapallo pyörii allasi.

Tuo on aivan ihana tunne. Juosta jäällä kauas ja katsoa avaruutta yläpuolella (sillä merellä, kaukana kaupunkien valoista, tähtitaivas muuttuu avaruudeksi). Ja joskus kesällä, kelluessa meren pinnalla, voi melkein nähdä taivaan kaartuvan kupolina maan ylle.

Sekin on jännä tunne, kun tuntee olevansa ihan jonkun suuren kosmisen tosiasian ratkaisun lähellä, mutta ei aivan saa siitä kiinni...

Viime viikolla eräällä tunnilla tuli sellainen outo tunne. Minä viihdyn niillä tunneilla, mutta yhtäkkiä minusta alkoi tuntua siltä, että haluaisin nousta ylös, juosta ja hypätä ikkunasta ulos (toisesta kerroksesta). Vaan hypätä ulos. Siinä oli jotain houkuttelevaa, etenkin, kun minä olin (tietääkseni) täysissä järjissäni. Ajatella, että joku tekisi niin ilman näkyvää syytä. Kai minua viehätti ajatus, että kukaan muu ei ole tehnyt niin.

Kerran näin niin vaikuttavaa unta, että herätessäni olin järkyttynyt ja ihmeissäni. Vietin pitkän tovin sängyssä yrittäessäni muistaa kaiken unestani. Myöhemmin se uni oli pakko runoilla paperille, ettei se unohtuisi. Se tunne herätessä oli...
 
Usein iltaisin, kun on tavattoman hiljaista, muut nukkuvat minut valtaa tunne jota en osaa nimetä. Haluaisin puhua jollekkin, mutta kuitenkin pysyä hiljaa. En halua rikkoa äänettömyyttä, mutta kuitenkaan en haluaisi olla yksin. Istun usein paikoillani ja yritän nimetä tunnetta. Mikä se on? Kutsun sitä tyhjyydeksi. Ontoksi oloksi. Tyhjyyden tunteeksi. Mutta ei se ole paha, se on tavallaan tärkeä. Ja siinä mielentilassa saan jotakin paperille hyvin usein.

Toinen tunne on se, kun sammutan yövaloni ja suljen silmäni. Sitten, äkkiä minun on pakko hapuilla valo takaisin, siristellä silmiäni mitään näkemättä, löytää sänkyni vierestä kynä ja paperia, mitä tahansa paperia ja kirjoittaa sanat muistiin. Sitten nukahdan. Aamulla noustessani tujotan sanoja niin pitkään, että uskon jälleen niiden olevan itseni kirjoittamia. Miten sitä voisi kuvailla? Tapahtuuko teille samaa?
 
juu tuota

Minulle tulee harvemmin mitään tuollaisia tuntemuksia. Joskus tulee sellainen hetkonen-mitä-minä-oikein-olinkaan-tekemässä.. Se on aika outoa kun vaikka kotona ja menee omasta huoneesta olohuoneeseen ja sitten ei 'muistakaan' mitä oli sinne menossa tekemään. En tiedä miten sitä kuvailisi. kun ei sitä pelkäksi huonomuistisuudeksi voi kutsua. Kun ei minullakaan sentään niin huono muisti ole. Huono se on, mutta ei niin huono että tuollaisia asioita kirjaimellisesti unohtaisi. Vai?

Harrastan ju-jutsua. Niin syksyllä vielä kävin siellä yhden ystäväni kanssa, mutta hän kyllästyi ja lopetti sen. Niin varsinkin nyt ensimmäisinä kertoina on tullut harkkoihin mennessä jotenkin orpo-olo. Orpo ei ehkä sinänsä ole hyvä sana. Sellainen tyhjä, tylsä, yksinäinen olo. Ja varsinkin lauantaisin. Kun silloin meitä on yhtäaikaa siellä valko-, kelta, oranssi- ja vihreävöisiä. Ja itselläni kun on vasta se valkoinen.

Tottakai tulee myös sellaisia 'mitä-ihmeen-järkeä-tässä-nyt-on?' tuntemuksia, mutta ne nyt eivät varmaan ole mitenkään ihmeellisiä. Siltä varmaan kaikista tuntuu joskus.
 
Tuntemuksia .. hmm ..

Ensimmäisen lapseni syntymä oli hyvin voimakas "tuntemus", kuten tietysti olettaa saattaakin, mutta ikimuistoisen siitä minulle teki se outo ja pelottavakin tuntemus että ikäänkuin olisin syntymän ja kuoleman rajalla.
Näin siis kuin molemmille puolille yht'aikaa. Kuoleman puoli ei ollut ollenkaan sellainen kuin olin luullut ja siellä oli valtavasti vastauksia.
En kuitenkaan pysty millään muistamaan tarkemmin mitään. Sieltä jäi muistiini vain tuntemus, jonkinlainen muisto joka tuntuu hyvältä.
Mieheni kertoi että olin silloin hymyillyt jotenkin omituisen onnellisena vaikka itse synnytys olikin rankka, eikä ollenkaan hymyilyttävä.

Jäi kuitenkin tunne että kuolema olisikin siis vastauksia, eikä sitä tarvitse pelätä.
Aika näyttää kuinka totta tuo tuntemus oikeastaan on.

Muutenkin hallitsen mielikuvittelun aika hyvin, ainakin omasta mielestäni.
Puhun ihmisille yön pimeyteen ja kyllä vain .. "kuulen" myös vastauksen.
Joskus yhteys tuntuu ihan fyysisenäkin ja monta kertaa hyvin lohdullisena.
Yhteyden olemassaolon todistaa näitten "puhekumppaneitteni" saama tuntemus minusta. Asioita joita en osaa selittää, enkä edes halua osata.
 
Yksi oudoimpia tunnetioloja, mitä olen kokenut on (onneksi nyt jo harvemmin toistuva) lamaantumisen tunne, kun ei pysty toimimaan. Niin, onhan tälle tunteelle siis nimi, lamaannus, mutta se ei vain jotenkin riitä kuvaamaan tuota tuntemusta. Minä siis aina joskus en pysty avaamaan ovea tullakseni ulos huoneestani, puhumaan (tai painamaan sähköpostia tai foorumille kirjoittaessa 'lähetä' -nappia) tai tai ylipäätään liikkumaan paikaltani. Mitään kokonaisvaltaista lamaannusta se ei välttämättä ole, voin ihan hyvin vaikka piirotstella siellä huoneessani, mutta tunne on sama. Sitä voisi kuvata ehkä niin, että haluaa pysyä näkymättömissä, mutta siinä on vasta osa. Ihan järjestään siihen yhdistyy seillainen tämä-on-niin-hölmöä-ei-näin-voi-tapahtua-minulle -tunne.
 
Ihana Maanantai

Ihana päivä tammikuiseksi maanantaiksi!
Aamulla tosin lapsi myöhästyi päiväkodin aamutuokiosta, kun autoa ensin lapioitiin kinoksen keskeltä kauniissa auringon nousussa. Heposia kun vein pihalle, jäin tuijottelemaan ilosta pukittelevia onnellisen näköisiä kilpureita kun ne pöllyttivät kilpaa lunta juostessaan ja piehtaroidessaan puuterilumessa. Tuulenhenkäystäkään ei liikkunut, ja lumihiutaleet kimaltelivat kuin pienet timantit. Mietin elämääni ja oloani, ja kyynel vierähti silmäkulmasta kun tajusin, että minulla on ihana etuoikeus saada seurata lapsuuden haaveita, hevosia, lapsuuden kodin uudessa tallissa. Minulla on suuri onni kun saan jakaa nämä tyttäreni ikäisenä saamani haaveet nyt oman tyttäreni kanssa, ja saan antaa hänelle saman maaseudun rauhan.

Mitä sitten, vaikka lunta oli joka paikka täynnä, enkä päässyt ajamaan kaikkia hevosia niin kuin olisi pitänyt. Ne muutamat mitkä ennätin, sain nauttia. Iltapäivällä aurinko paistoi ja muka lämmitti niin paljon, että vesi tippui räystäiltä, ja oli ihan keväinen olo. Olisin voinut istua kärryillä vaikka 50 kilometriä ilomielin...

Iltapäivällä tuli hevosenhieroja, ja jouduin järjestelemään tyttären päivähoidosta hakemiset mutkan kautta, kun äidilläni oli menoa, ja hieroja tulikin 3 tuntia etuajassa. Ja juuri kun olin tyytyväinen ihanien ystävien olemassa oloon, kun hän aikoi meidänkin neidin poimia päiväkodilta samalla kuin omansa, sain puhelinsoiton: Oletkos sinä unohtanut tyttäresi "ärräkoulun"..... VOI EI..... Olinpa hyvinkin unohtanut...

Pyytelin anteeksi ja selittelin että heti kun aikataulut aamusta menee metsään, näkyy koko päivän rutiinit sitten myöhästyvän... Mut onneksi aikoja saa uusia, enkä jaksanut murehtia moista enää.

Kun olimme toisen hevosen hieroneet pikkutallissa, jaoin heinät välissä, ennen kuin viimeinen potilas otettiin käytävälle. Hepo kuoputti malttamattomana karsinan oveaan, ja ajattelin sen kerjäävän myös päiväheiniään, kunkaveritkin kerran saivat. TArjosin, mutta ei kelvannut. Ihmeissäni haistelin heiniä ja totesin ne ihan hyviksi.. Kunnes tajusimme hierojan kanssa, ei hevonen kerjännyt heiniä, vaan sillä oli kiire päästä hoidettavaksi Uskomatonta, mutta niin se vaikutti. Nimittäin hepo oli erittäin tyytyväisenä käytävällä kuntoiset rouskuttivat vieressä heiniään... Taitaa poika tietää mitä on tulossa

Mietin siinä heinäpaalin päällä istuessani jälleen kerran kuinka onnellinen oikeastaan olenkaan. Minulla on vaikka mitä. Joskus sen vain unohtaa. Niinhän me jokainen teemme..

Kun illalla olin vastavuoroisesti vienyt ystäväni lapsen kotiin heppakerhosta, ja ollut hänellä hetken lapsenvahtina kun hän käväisi asioilla miehensä ollessa töissä, ja saavuin kotiin tähtikirkkaaseen pihaan. Katuvalot vain loistavat taivsta vasten jossain kaukana. Tuulenhenkäystäkään ei kuulu, tekee mieleni istahtaa taloni rappusille ja olla ihan hiljaa... Tällaisena hetkenä olisi hyvä kun olisi se mahdollisuus mennä kävelemään pimeään ihan yksin, ihan hiljaa... Mutta kyllä se pariminuuttinenkin siinä rappusilla sentään on jotain. Sain katsella taivasta, ja odottaa näkeväni tähdenlennon, mutta sitä ei näkynyt. Ei vielä. Se olisikin ollut liian täydellistä...
 
Wou, tuosta tulee mieleen auringonpaiste -tunne, kun keväällä ensimmäisiä kertoja aurinko paistaa kunnolla ja tekee lämpimiä läikkiä ikkunasta. Minä ja kissa aina lokottelemme niissä läikissä. Tunne on kai aika pitkälti onnea, mutta ihan omanlaistaan onnea.
 
Ylös