Pidin Viimeisestä Samuraista todella paljon, vaikka alku ei ihan vakuuttanutkaan, mutta elokuva alkoi toimimaan Cruisen astuessa Katsumoton maailmaan. Taistelukohtaukset olivat ehdottoman hienoja, parhaiten suunniteltut ja toteutetut kaikista viime aikojen elokuvista (kyllä, kyllä, myös Kuninkaan Paluuta paremmat). Elokuva ei keikistellyt turhilla kamerakikkailuilla tai erikoistehosteilla, vaan siitä paistoi läpi vanhanaikaisen, suuren sota/draamaeepoksen tekemisen riemu perinteisin keinoin, jossa ei tarvitse katsojaa hengästyttää nopeilla leikkauksilla tai tietokoneella ohjatulla kameralla. Japanilaiset näyttelijät olivat upeita, ja Tom Cruise jäi heidän taustalleen, itsekin selvästi huumaantuneena vanhasta samurai -kulttuurista. Elokuvassa ei ollut turhaa väkivaltaa tai pakollista seksikohtausta, vaan niiden sijaan löytyi henkilöiden välistä jännitettä, Kurosawamaisia henkilöhahmoja ja aitoutta.
Minä tosin jo rakastuin tähän elokuvaan katsellessani sen traileria töissä kerta kerran jälkeen, etenkin sen upeaan äänimailmaan, joka ainakin itse elokuvaversiossa (Tennispalatsi 1) tuntui kärsineen nähtävästi huonosta miksauksesta, jossa henkilöiden puhe tuntui hiljaiselta, mutta taistelut jyskyivät niin kuin pitääkin.
Amerikkalaisten näyttäminen roistoina ja länsimaisen kulttuurin kuvaaminen (salavihkaa) rappiollisena olivat todella positiivisia yllätyksiä, joita ei ehkä osaisi odottaa sellaiselta elokuvalta, jota on kuvattu Japanin lisäksi Uudessa-Seelannissa, ja jossa rahoittajana on ollut niinkin mammutti-jenkki-yhtiö kuin Warner Brothers...
Menen kyllä katsomaan toisen kerran, mutta minä olenkin samurai -friikki ja Japani -fani.