The Last Samurai

Ei se Tompan eloonjääminen minuakaan sinällään haitannut, koska koska viimeinen samurai minustakin oli joku näistä oikeista samuraista, kuka sitten kuolikaan viimeisenä. Se olisi vain ollut hieno lisä, jos Tomppakin olisi kuollut.

Siitä pidin erityisesti, ettei tästä Nathanista tosiaankaan tehty mitään wannabe-samuraita, eikä hänen kohtalolleen tehty oikeastaan mitään. Loppujen lopuksi hän olikin vain tavallinen tallaaja, niin kuin pitikin.
 
nappa sanoi:
Onko joku siis käsittänyt että Tomppa olisi ollut viimeinen samurai? :o Ei kai nyt sentään.

Nooh, mainosten perusteella (Tompan naama ja teksti "The Last Samurai", tiedät kyllä varmasti) voi hyvinkin käsittää näin... :roll:
 
Ihan selvennyksenä on nyt pakko todeta, etten tarkoittanut teitä puhuessani "porukasta" :) (vaikka kieltämättä tuosta tekstistäni sellaisen vaikutelma saa). Olen seurannut muutamia aiheesta käytäviä keskusteluja ja usein törmännyt em. mielikuvaan asiasta.

Asiasta heinäseipääseen, Vapriikissa Tampereella avataan lauantaina 14.2. Samuraiaiheinen näyttely. Sinne vaan, jos jotakuta alkoivat samurait kiinnostaa enemmänkin.

http://www.tampere.fi/vapriikki/nayttely/samurai.shtml
 
Tänään tulin katsomasta, ja ihan kivalta tuntu. Tosin odotin siitä kyllä parempaa. Eniten ärsytti varmaankin se alun lippukeihäs -kohtaus. Vaikea uskoa, että pelkkä keihäällä holtittomasti huitominen pitää taistelulle elämänsä omistaneet buddhalaiset maallikkojäsenet loitolla. :p Mitäs muuta... Muuten hyvä elokuva, mutta sen samuraipäällikön (minulla on huono nimimuisti) pojan kuolema sekä Algrenin & Takan suudelma kyrsi.
 
Itse pidin kyseisestä elokuvasta melkoisesti. Kill Billistä oli tullut niin kovat traumat että tarvitsikin kunnollista väkivaltaa.

Viihdearvoa oli ihan kympillä, vaikka historiafriikkinä pitää kai silti valittaa joistakin asioista. Ensinnäkään yhtään raajoja ei lentänyt, miekkailussa kunnon miekoilla lentelee aina raajoja. Sitten juuri ketään ei potkittu nivusiin, nivusiin potkiminen oli äärimmäisen tärkeä osa keskiaikaista miekkailua. Voisi myös valittaa että kaikki samurait olivat oikeiden verenhimoisten sotilaiden yliromantisoituja versioita, mutta toisaalta tuossa tilanteessahan enää vain kaikkein fanaattisimmat old skool samurait olisivat messissä mukana. :p

Ajattelin hienovaraisesti vihjata edellisen olleen lähinnä sarkasmia, mutta olen laiska ja kerron vain ettei sitä kannata ottaa ihan tosissaan. Kolme peukkua pystyyn yksinään siitä, että pääsamuraiheebosta tuli mieleen Baldur's Gate sarjan Sarevok.
 
Jupenauta sanoi:
Muuten hyvä elokuva, mutta sen samuraipäällikön (minulla on huono nimimuisti) pojan kuolema sekä Algrenin & Takan suudelma kyrsi.
Offia, mutta minulla on se mielikuva, että suuteleminen ei ollut vanhassa Japanissa ollenkaan tapana. Eräästä kohtuullisen luotettavasta geishakirjasta luin, että huulille suuteleminen rantautui Japaniin vasta muiden länsimaalaisten tapojen mukana joskus 1800-luvun lopulla. Ei siis ihme, jos pienen kylän samurain leski hämmentyi amerikkalaisen oudosta lähentymistavasta :roll:
 
Savanna sanoi:
Elokuvasta ei noin suuremmin jäänyt vaivaamaan mikään, paitsi että ne "uudet aseet" eli hopeanhohtoiset tykit, joilla kukistettiin lopullisesti samurait, olivat hieman liikaa. se siisteyden hohto ei sopinut kuvaan. Ja mistä ne sai sellasen leikatun ruohokentän sotatantereeksi?

Jep, liian uudet aseet. Pidin kuvatusta Japanista ja siitä tunnelmasta, joka elokuvaan oli saatu. Toisaalta sieltä paistoi läpi hollywoodmaisuus, joka pikkasen häiritsi. Ja joskus voisi sankarikin kuolla. Miksi juuri ainoa amerikkalainen samurai jäi henkiin? Juoni oli tosi simppeli. Ei ollut vaaraa, että yllättävä juonenkäänne pudottaisi katsoja kärryiltä.
 
Kuulostaa ihan katsottavalta leffalta.. Ellen nyt täysin väärin ymmärtänyt..? Enhän. Pitäisi varmaan tuokin mennä katsomaan kunon siitä näin hyviä mielipiteitä kuullut. Olihan se traileri jonka näin silloin joskus ihan hieno ja voisi sen perusteellakin mennä tuon leffan katsomaan.. Ehkäpä.. Tai sitten ei.. Katsoo miten ehtii.. Mutta olen kirjastossa koneella enkä ehdi kirjoittaa enenpiä.. Joten heis!
 
Alunperin en ollut menossa katsomaan sitä.. Ajattelin sen olevan liian...miten nyt sanoisi tylsä. Erehdyin. Kävin katsomassa sen veljeni kanssa ja se oli todella hyvä leffa! :D Minusta Tomppa oli hyvä roolissaan. Minustakin Tomppa olisi voinut kuolla urhoollisesti leffan lopussa. Joteskin se olisi ollut paljon parempi.. En tiedä sitten.

Leffa oli hienosti tehty ja oli aidon tuntuinen. Olen joskus pitänyt esitelmän samuraista... Olin saanut niistä joteskin erilaisen kuvan, kun mitä leffa antaa.. Mutta ne olivat kuitenkin todella aitoja. Minun ajatukseni ovat hieman ristiriidassa :)

-Alexandra- kirjoitti:
Taistelukohtaukset olivat ehdottoman hienoja, parhaiten suunniteltut ja toteutetut kaikista viime aikojen elokuvista (kyllä, kyllä, myös Kuninkaan Paluuta paremmat).
Oi taistelu kohtaukset olivat hienoja!! Siis aivan mahatavia! Mutta eivät ne kyllä kuninkaan paluuta voita! Valitettavaa..

Leffa pisti minut kyllä ihan hurmiolle :D (jo on taas sanavalinta) lopussa meinasi itku tirahtaa.. Leffa oli todella koskettava.
 
ensin halusin mennä katsomaan, ja sitten en halunnut. mutta onnekseni olin mennyt lupaamaan eräälle ystävälle, että mennään katsomaan, ja sitten mentiin. :)
mitään odotuksia ei ollut, sillä ei ollut mitään ideaa, mistä elokuvassa on kyse, mutta se selvisi kyllä. joten tulin siihen tulokseen, että hyvä elokuva oli, surullinen loppu. (itkin ainakin toisella silmällä) kuten tämä kaverini sanoi: silloin elokuva on hyvä, kun sinulla on jotain syömistä mukana, muttet muista syödä sitä.
 
Elokuvasta itsestään en tiennyt mitään mennessäni sitä katsomaan. Trailerin olin nähnyt, mutta se ja juonikertomus olivat kyllä kaukana elokuvan todellisesta luonteesta! Tuo Katsumoton kuolema oli kyllä kaunis kohtaus, meinasi siinä itsellekin tippa tulla linssiin (rillipää kun olen..:p). Jotenkin ko. kohtaus on jäänyt päähän ja olen sitä miettinyt pitkään sunnuntain jälkeen kun menin sen katsomaan. Eli varmaankin Samurai tulee kuulumaan kokoelmaani, jossa ei huonoja elokuvia suvaita!
 
Kävin torstaina katsomassa, enkä todellakaan tiedä mitä sanoa. Se vain oli niin hyvä. Pidin todella paljon, ensimmäinen leffa pitkään aikaan joka ihan oikeasti liikutti jotakin jopa minussa.
Elokuva tosiaan tempaisi mukaansa, kertaakaan ei tullut mieleen katsoa kelloa tai alkaa miettiä mitään muuta.
Mutta loppuun olin kuitenkin hieman pettynyt. Ei se Tompan eloonjääminen nyt niin kauheasti minua häirinnyt, mutta se hieman liiallinen sankarillisuus.
Pidin kuitenkin leffasta aivan älyttömästi. Tämä on ehdottomasti nähtävä uudelleen.
 
Viimeinen samurai, kyllä, parhaita elokuvia mitä ikinä olen nähnyt pitkästä aikaa. (Uskalsin jopa väittää, että elokuva olisi voittanut Kuninkaan paluun, mutta tasavertaisia ovat. Kummallakin vahvat puolensa.)

Mitä voi sanoa?
Upea elokuva. Puvustus oli hienoa, samoin lavastuskin. Juonikin toimi, aika erikoinen, mutta jotain samaa näissä kaikissa tuntuu olevan.

Ilman aiempaa tutustumista olisi ollut hankalaa tajuta samuraiden tapoja (esim. siskoni kyseli niistä itsemurhista.) Niitä oltaisiin voitu hieman selittää, mutta selitystä olisi voinut olla aika hankalaa ujuttaa elokuvaan. Ellei sitten Algrenin ja Katsumoton keskusteluihin oltaisi sijoitettu niitä. Mutta parempi näin, olisi vaikuttanut jotenkin höpsöltä kaikki selitykset.

Eniten minua häiritsi se, että Algren tuntui oppivan täysin uudet tavat ja elämänmuodot niin lyhyessä ajassa. Kielikin sujui muka niin hyvin.
Mutta hyvä silti, että Algren ei tunkenut liikaa samuraiksi. Silti tuntui hieman "törkeältä", että vihollinen muka ujuttautui toiselle puolelle.
Tämähän onkin vain elokuvaa.

Tomppa oli kyllä älyttömän hyvin näytellyt. Aiemmin minulla oli kauhea inho häntä kohtaan, mutta tämän jälkeen ilmoittaudun faniksi (fani kuulostaa muuten tyhmältä sanalta.)
Katsumoton poika, tyyppi, jolta leikattiin nuttura, oli ihana. Hänen kuolemansa taisi olla niitä harvoja kohtia, jossa meinasin itkuun purskahtaa.

Taistelut olivat aivan hienoja.
Jos verrattaisiin vaikka Matrixin taistelukohtauksiin, kyllä minä mieluummin tätä katsoisin. Oudon vaatimattomasti tehtyjä (ei kovinkaan tehosteita, niitä ei kaivattukaan), mutta realistisuus oli hieman hukassa tässäkin. Eikös se tosiaan elokuvissa aina ole, niin kyllä taistelut siltikin mahtavia olivat. Huolellisia, ehkä liiankin.

Vaikka Viimeinen samurai aika totinen olikin, oli siinä kivasti huumoriakin.
Yleensä tarvittaisiin hieman hiljempaa meininkiä saavuttamaan se totinen ilme, mutta tässä sai hyvin vauhtiakin. Taistelut nopeuttivat ja antoivat jonkinmoista kiinnostusta, mutta mietiskelyt sun muut rauhoittivat sitä. Tasapainoista ja onnistunutta.



Elokuva ei siltikään kovin poikkea perinteisistä Hollywood-elokuvista; etsitään jokin jännä historiallinen juttu, muokkaillaan vähän, keksitään tyypille jokin hauska tarina... Juuri näitä Gladiaattoreita sun muuta.

Eh. Olen kyllä haksahtanut juuri tällaisiin elokuviin, historiallisiin ja samuraihin.
Eli minua ei niinkään haitannut.
Tykkäsin siis aivan hirviänä sikana.
 
Neala. sanoi:
Katsumoton poika, tyyppi, jolta leikattiin nuttura, oli ihana.

Oi, niin oli! Muistatko yhtään, mikä hänen nimensä mahtoi olla? Olen miettinyt pääni puhki, mutta en vain saa sitä nimeä mieleeni.
 
Nobutada, luulisin. (Roolihahmon nimi, siis, näyttelijän nimestä ei ole aavistustakaan.)

(Tulipa ennätyslyhyt viesti..)
 
Shin Koyumada taitaa olla näyttelijän nimi, vissiin.
Googlella, harmi vain, ei siitä yhtään ainuaa kuvaa löydy.
 
Tuli tässä mieleen, että onko kukaan katsonut kasarisarja Shogunia? Kaveri osti sen DVD-boksin tässä taannoin, ja sitä sitten yhdessä katsottiin, ja on muuten hirveän paljon samaa kuin The Last Samuraissa. Aluksi ajateltiin, että se on sattumaa, mutta kun yhtäläisyyksiä alkoi olla niinkin paljon niin jäi häiritsemään...
 
Joono muistaakseni James Clawell -niminen heppu teki kirjan nimeltä "Shogun", jossa eurooppalainen heppu löytää tiensä Japaniin, joka sitten alkaa elää siellä. Veikkaisin, että se kasarisarja pohjautuu kirjaan.
 
Ylös