Turhakkeet

Muovikassin voi kätevästi muuten nykyään kierrättää pullonpalautuksen yhteydessä. Tuon hoksattuani en ole enää voinut henkisesti NIIN pahoin jos olen unohtanut kangaskassin kotiin ja joutunut ostamaan muovikassin. Olen nimittäin kamala hatarapää, enkä ikinä muista ottaa aamulla kangaskassai mukaani jos tiedän meneväni koulusta päästyäni ostamaan maitoa ja pesujauhetta, jotka eivät mahdukaan reppuun.

Biohajoava on myös loistava, mutta hetkonen vain: monissa kodeissa sekin päätyy kaatopaikalle. En tiedä paljonko se siellä ilahduttaa hienoine hajoamisominaisuuksineen.
 
Meillä ei ole biojätteen keräystä lainkaan (en tiedä miten se voi olla mahdollista, eikö siitä ole joku laki?) ja joskus käytän biohajoavia tavallisina roskapusseina, ajattelen että ainakaan niihin ei ole käytetty öljyä joten kaipa ne ovat muovia parempia.

Antibakteriaaliset tuotteet käyvät varmaan turhakkeiksi, ei kai niitä tarvitse tavallisessa kodissa ja ne ovat vähän vaarallisiakin.
 
Sanoisinpa, että paperi(ostos)kassilla ei tee yhtään mitään. Onha se ekologista jne mut sen 2 kertaa mitä oon paperikassia käyttäny, ni molemmilla kerroilla meni rikki. Eikä ollu muuten ees mitenkää painavat ostokset.
Tosin vaatekauppojen paperikassit on hyviä. :)
 
Suomessa kuitenkin on vielä suhteellisen vähän yksittäispakattuja syömisiä. Täällä Englannissa esimerkiksi pakataan ison sipsipussin sipsit moneen pienempään pussiin sen sisälle. Yleensäkin tätä yksittäispakkaamista perustellaan sillä että ei tarvitse syödä kaikkea kerralla, ja loppujen pakkausten sisältö pysyy yhtä "tuoreana" kuin sen ensimmäisen.
 
Paperiostoskassin ekologisuudesta: käsittääkseni sen valmistaminen vie rutkasti enemmän energiaa kuin muovikassin. Tosin paperinen kierrättyy paremmin.
 
Muovikassi ja muovikääreet olisivat minunkin listallani. Kuusihenkisessä perheessämme selvisimme kestovaippailun ansiosta (parhaimmillaan aina 2 vaippaikäistä yhtä aikaa) kertakuisella roskiksen tyhjentämisellä. Vähemmälläkin olisi mennyt, mutta tuo tolkuton muovin käyttö! Joulu ja neljän lapsen lelukääreet ovat painajainen!

Muovikammoani tuki hyvin tuo hirveä uutinen maailman merillä lilluvasta suunnattoman suuresta muovimerestä, johon suunnilleen kaikki elollinen kuolee.

targuin sanoi:
Muovikassin voi kätevästi muuten nykyään kierrättää pullonpalautuksen yhteydessä. ***
Biohajoava on myös loistava, mutta hetkonen vain: monissa kodeissa sekin päätyy kaatopaikalle. En tiedä paljonko se siellä ilahduttaa hienoine hajoamisominaisuuksineen.

Ensinnäkin muovin kierrätyksestä, joka olisi täysin mahdollista, mutta todella harvassa paikassa järjestetty, grrrr! Sitten noista biohajoavista vielä kommentti: jos biohajoavat vaipat päätyvät kaatopaikalle, niin ne tuottavat vaarallisia kaasuja, mutta kotikompostissa eivät. En tiedä päteekö sama myös noihin kasseihin. Maissipohjaisiahan nekin ovat.

Onko kukaan menossa katsomaan dokumenttia "Katastrofin ainekset"? Onkohan se ollut jo ensi-illassa? Minä olen ehdottomasti menossa, jos tänne päin ilmaantuu.

May

PS. Minya, meillekin on kertynyt kangaskasseja suuret röykkiöt. Viimeisin hamstraus ovat Alkon ihanan punaiset kassit. Ostin niitä ihan siksi, että olivat niin pirteän värisiä (kassin sisältö oli sivuseikka :D)
 
eowynofmay sanoi:
PS. Minya, meillekin on kertynyt kangaskasseja suuret röykkiöt. Viimeisin hamstraus ovat Alkon ihanan punaiset kassit. Ostin niitä ihan siksi, että olivat niin pirteän värisiä (kassin sisältö oli sivuseikka :D)

Myös conit sun muut tapahtumat ovat niitä, joista tulee ostettua kangaskasseja. Kyllä Finncon-kassin kanssa on hienoa mennä kauppaan =)
 
Muovipussihan kannattaa käsittääkseni kiikuttaa joko Alkon tai jonkin ison markettiketjun kierrätyspisteeseen. Kuivana ja puhtaana se saa käsittääkseni uuden elämän (tai näin ainakin haluan uskoa tämän lahon pääni kanssa...).

Minulla on aivan käsittämättömän suloinen Ilmasto on hot-kangaskassi, jota käyttäisin mielelläni. En vain ikinä muista ottaa sitä mukaan jos menen kauppaan illalla koulun jälkeen tms. Asioikseni kauppaan mennessäni kassi kyllä lähtee mukaan.

Joku mainitsi nuo vaatekauppojen paperikassit: mitä helskuttia niille kuuluisi tehdä? En tajua ollenkaan. Tuskin maatuvat mihinkään ja toisaalta eivät kestä esim. kosteutta. Sekajätteisiin? Ei kai nyt sentään...
 
Juu, meil laitetaan kotona niihin vaatekauppojen paperikasseihin vanhat lehdet tms ja viedään, mihin nyt viedäänkään, varmaan sinne paperin- / pahvinkeräykseen.

Lainaus poistettu. Edellisen viestin lainaaminen kokonaisuudessaan on tarpeetonta. terveisin: Targuin
 
Jasdril~ sanoi:
Muropakettien muovit ja ylipäänsäkin muut pakkausmuovit, joita nykyään tungetaan suunnilleen jokaisen keksin ja karkin ympärille, ja lisäksi nämä ovat isommassa laatikossa. Miksi pitää olla muovi kun ilmankin pärjäisi?? Ja sitten ihmetellään miksi ilmasto pilaantuu...

Kannatan. Siis mielipidettäsi :D . Monesti olen hiljentynyt lähikaupan keksihyllyn edessä, pudonnut teatraalisesti polvilleni, ja huutanut "WHY?" Hieman kenties dramatisoin. En ole päässyt elämään mummoni nuoruuden maailmassa, jossa kaupan täti pakkasi asiakkaan tavarat yksinkertaisesti, monesti asiakkaan tuomaan astiaan ym. Lienisikö mahdollista palata tuohon kauppakulttuuriin..?
 
nerdanel sanoi:
mummoni nuoruuden maailmassa, jossa kaupan täti pakkasi asiakkaan tavarat yksinkertaisesti, monesti asiakkaan tuomaan astiaan ym. Lienisikö mahdollista palata tuohon kauppakulttuuriin..?
Ehdottomasti. Senkin lisäksi, että muovin turhaa kulutusta tulisi vähemmän, on tuommoinen pakkaamissysteemi oikein ihanan kuuloista. ^_^ Monasti olen saanut kuunnella kuinka äiti ja mummo kertoo minkälaista heidän nuoruudessaan oli.
 
Näistä yksittäispakatuista tuotteista on täällä jo juttua. Itse kaupana tätinä ahdistaa kuinka moneen kertaa ne samaiset tuotteet on kääräisty muoviin ennen kuin ne kaupan hyllyille päätyvät (vähintään kahteen) ja asiakas sitten parhaimmillaan pistää pikkuiseen muovipussiin sekä vielä isoon pussiin. Se muovin määrä on ihan hillitön, mitä siihen käytetään.
Itse aloitin vähän aikaa sitten muovikassi-lakon. Eli en osta niitä ollenkaan. Niitä kangaskasseja on tosiaan kertynyt, joten ole laittanut jokaisen käsilaukun ja repun pohjalle yhden niin tarvittaessa sitten löytyy.
Oma turhake-ehdokkaani on kauppojen mainoslehdet, joita pahimmillaan tulee monta kertaa viikossa. Siis ne jotka ovat ainoastaan mainoksia täynnä. Lukeeko niitä oikeasti kukaan?
 
Ruby, suosittelen lämpimästi "Ei mainoksia" -lappusta. Vaikkei yhtään ilmaisjakelua luukustani tipahdakaan (niitäkään jotka saisivat tulla, olenhan kieltänyt vain mainokset!), tulee paperiroskaa kuitenkin paperikassillinen parissa kuussa. Menettäisin jo hermonikin jos vielä ärsyttäviä mainoksiakin joutuisi keräykseen kuskaamaan.

Minäkin yritän laittaa kangaskassin aina laukkuun mukaan, mutta toistaiseksi menestys on ollut surkea. :)
 
Minulla on kaappi täynnä muovikasseja, mutta en ikinä muista käyttää niitä! Kyllä sitten kaupassa muistan että "Kirrrrottua, nyt pitää ottaa uusi muovipussi kokoelmaani". Lisäksi nämä muovipussit ovat enimmäkseen sellaisia kuin Sepäppälän muovikassit, eli niitä ei voi käyttää roskipusseina (koska niitä ei voi solmia kiinni).

Muovipussien lisäksi lusikka olisi kiva juttu olla mukana. Haluan syödä vanukasta evääksi, mutta jos mieleni tekee mieli syödä muuten kuin sormin, täytyy ottaa kertakäyttölusikka. Ihan kiva keksintö, mutta hyvät ihmiset, eikö olisi ekolookisempaa käyttää teräslusikkaa (vai mitä lie metalliseosta ovatkaan) kuin ostaa joka kerta uusi? No, voihan niitä kertakäyttöisiäkin pestä ja syödä niillä uudelleen...
 
Luulen, ettei täällä ole suuria määriä vaipankuluttajia, mutta kuitenkin... Nyt selvisi, miksi biohajoavat vaipat muodostavat metaania kaatopaikoilla, mutta eivät kotikompostissa.

Yhteishyvä 10/08: "Vaippojen ihmisjätteet eivät pääse tiukkaan puristetussa jätevuoressa hapettomissa olosuhteissa maatumaan, vaan ne mätänevät"

Siksi siis metaani. Oletan, että biohajoavissa kasseissa ei ole tätä ongelmaa, eivätköhän repeydy jätteenkäsittelyssä sen verran.

Teistä oli varmaan todella mielenkiintoinen pikkutieto :D. Muistakaa se sitten, kun jälkikasvua alkaa ilmaantua...

May
 
Dracaena sanoi:
Lisäksi nämä muovipussit ovat enimmäkseen sellaisia kuin Sepäppälän muovikassit, eli niitä ei voi käyttää roskipusseina (koska niitä ei voi solmia kiinni).

Vaatekauppojen muovikassit on tosiaan ärsyttäviä roskapusseja, mutta ellei niitä laita liian täyteen, kyllä ne saa kahvareikien kohdalta solmittua kiinni. Tai ainakin minä olen ne jotenkin keplotellut.
 
eowynofmay sanoi:
Oletan, että biohajoavissa kasseissa ei ole tätä ongelmaa, eivätköhän repeydy jätteenkäsittelyssä sen verran.

Olen listannut nuo biohajoavat muovipussit ja -kassit omalle turhakelistalleni, koska ne eivät ole oman kokemukseni mukaan toimineet niin, kuin niiden mainosten ja suositusten mukaan pitäisi. Kokeilin pari kertaa Prisman biohajoavaa muovikassia ja ensimmäinen peijakas repeytyi heti kaupassa tavaroiden pakkausvaiheessa niin pahoin, että sain hädin tuskin kuskattua ostokset kotiin asti. Toisella kerralla kassi pysyi ehjänä ja laitoin sen kompostiastiaan, josta kiikutin sen sitten aikanaan pihan perälle kompostiin. Hyvin se on pysynyt ehjänä kompostissakin. En ole havainnut pienintäkään hajoamisen merkkiä.

Kokeilin keväällä kompostipusseina Bioska-pusseja, mutta nekään eivät toimineet (eivät hajonneet / maatuneet kompostissa) ja lopulta päädyin siihen, että tyhjensin pussin sisällön kompostiin ja heitin pussin jätepönttöön. Olen sitten kompostia sekoittaessani ja sen tyhjennyksen yhteydessä kerännyt loput Bioskat pois. Ehkä nuo biohajoavat pussit ja kassit hajoavat aikaa myöten isoissa kompostointilaitoksissa.
 
Osittain hajoavat kodinkoneet ovat osittaisia turhakkeita. Ennen vanhaan sai luottaa siihen, että jääkaapin kahva kesti vähintään yhtä kauan kuin sen sähköosatkin. Nykyään muotoilu on käytännöllisyyttä tärkeämpää. Meillä on reilut kaksi vuotta käytössä ollut jääkaappi-viileäkaappi-yhdistelmä ja nyt sen molemmat kahvat ovat hajalla. Ne kaartuvat kauniisti poispäin kiinnitysruuveistaan, mutta muotoilija ei ole miettinyt vipuvoiman merkitystä. Ehkä häntä on jopa rohkaistu jättämään käytännöllisyys vähemmälle huomiolle – ostavatpahan herkkänahkaisimmat kuluttajat sitten uuden jääkaapin. Tuskin kuitenkaan samaa merkkiä.
 
Ylös