Uutta konetta hankkimassa

Tuplaydin prossut ovat selkeästi nopeampia ja tehokkaampia.

Suosittelen Intel Core Duo hankintaa. Selkeästi tehokkaampi kuin yksiytimiset saman hertsiset.
 
Gigahertsit eivät kerro mitään prosessorin todellisesta tehosta. Tärkeämpää on prosessorin sisäinen arkkitehtuuri. Esimerkiksi tämä Core 2 Duo E4300 on tosiaan vain 1800 MHz, mutta ensinnäkin sitä voi kellottaa aivan järkyttävästi ja toisekseen se on huomattavasti nopeampi kuin edellisen pöytäkoneeni prosessori, joka sekin oli 1800 MHz. Eli vaikka kellotaajuus pysyy samana, niin tehot kasvavat muiden prosessorien ominaisuuksien kehittämisellä.

AMD on tällä hetkellä lirissä Core 2 Duon esittelyn vuoksi, koska se on arkkitehtuuriltaan aivan ylivoimainen AMD:n tehokkaimpiin prosessoreihin nähden. AMD oli pitkään paremmassa asemassa, mutta nyt kun Intelkin on tajunnut ettei pelkästään kellotaajuuden jatkuva kasvattaminen kannata, niin tilanne on pyörähtänyt ympäri.
 
On vielä yksi tärkeä asia, joka kannattaa huomioida läppäriä ostaessa. Eli jos aikoo pitää läppäriä sylissä/sohvalla/missä tahansa pehmeällä alustalla, kannattaa tarkistaa, mistä kone ottaa ilmaa ja mistä se puhaltaa kuuman ilman ulos. Ainakin Acerin koneissa on se ongelma, että niissä on pohjassa ilmanottoaukot ja ulospuhallus on sivussa. Näin ollen kone kuumenee mielettömästi sylissä yms alustoilla, pöydälläkään jäähdytys ei pelaa kunnolla. Eli siis tutkikaa niitä koneessa olevia reikiä...
 
Vielä sellainen juttu tuli mieleen, että onko Pentium D yhtä onneton kuin Celeron? Kun oli yksi halpa konepaketti, joka oli muuten ominaisuuksiltaan passeli, Vista Premium, 1 gt muistia(lisään tohon ainakin 512mt lisämuistin) jne. Ostaisin väliaikaisratkaisuksi nyt, kun rahatilanne Mutta tuo 3 ghz Pentium D jäi mietityttämään.

Itseäni lainaten:
Pelailen satunnaisesti esim. Civilization nelosta, Rome: Total Waria, The battle for middle-earthia ja lentosimulaattoreita, mutten ole mikään himopelaaja, joten pelitehoa ei tarvitse mitään hirveitä määriä. Hyötyohjelmatehoa (ei vaan apua, mikä se sana on) jonkin verran, väännän silloin tällöin Powerpoint-esityksiä tai tekstitiedostoja. Netissä surffaan paljon.
 
Ei se Pentium D ihan niin huono ole kuin Celeron. Tosin kokemuksia itselläni ei juuri tuosta ole, että parempi ehkä jos joku PC:n käyttäjä kommentoi kokemuksiaan.
 
http://xtreview.com/images/article30/sysmark-2.png

Ja nuo prossut mitä tuossa näkyy on jo suhteellisen vanhoja.
 
Ja taas Merri ja Juspe ovat minua neuvoneet näissä asioissa. Kiitän ja kumarran.
 
>:/

mikäs ihmeen vitsi se on, että jos ostan valmiin koneen Anttilan verkkokaupasta niin sieltä ei saa asennuslevyjä (cd) enää mukaan? HP:n tekninen tuki sanoi vain, että voi ottaa itse varmuuskopiot kun Windows on päällä. Mikä järki tässä on? Minä olen maksanut itse kaikesta, joten miksi en saa asennuslevyjäni? Minulle kävi niin, että kun ostin parhaan HP:n Anttilasta niin siinä ei ollutkaan käyttöjärjestelmää sisällä. Kone jäi vain alkuunsa.. Oli todella ihanaa huomata, että ei ole asennusmateriaali mukana.. Todella ala-arvoista ideoimista, imo.
 
Re: >:/

WhiteWolf sanoi:
mikäs ihmeen vitsi se on, että jos ostan valmiin koneen Anttilan verkkokaupasta niin sieltä ei saa asennuslevyjä (cd) enää mukaan? HP:n tekninen tuki sanoi vain, että voi ottaa itse varmuuskopiot kun Windows on päällä. Mikä järki tässä on? Minä olen maksanut itse kaikesta, joten miksi en saa asennuslevyjäni? Minulle kävi niin, että kun ostin parhaan HP:n Anttilasta niin siinä ei ollutkaan käyttöjärjestelmää sisällä. Kone jäi vain alkuunsa.. Oli todella ihanaa huomata, että ei ole asennusmateriaali mukana.. Todella ala-arvoista ideoimista, imo.

En ole törmännyt sellaiseen valmiskoneeseen jossa ei olisi vähintäänkin jonkinlainen recovery cd mukana, jolla koneen saa palautettua alkuperäiseen tilaan kaikkine softineen. Erillisiä asennuslevyjä niissä ei olekaan käytännössä ikinä.
Näin hiukan ohi aiheen on pakko sanoa, että on erittäin poikkeuksellista, että ihminen joka ylistää iptablesia, Linuxia ja yleensäkin puhuu ratkaisuista joista taviskäyttäjät eivät ole kuulleetkaan, ostaa koneensa NetAnttilasta.
 
Re: >:/

charlie sanoi:
En ole törmännyt sellaiseen valmiskoneeseen jossa ei olisi vähintäänkin jonkinlainen recovery cd mukana, jolla koneen saa palautettua alkuperäiseen tilaan kaikkine softineen. Erillisiä asennuslevyjä niissä ei olekaan käytännössä ikinä.
Yleensä joka pakettiin kuuluu ohjelmien ja Windowsin asennuslevyt vähintään. Jos olen maksanut niistä niin tokihan pitäisi moiset olla.

charlie sanoi:
Näin hiukan ohi aiheen on pakko sanoa, että on erittäin poikkeuksellista, että ihminen joka ylistää iptablesia, Linuxia ja yleensäkin puhuu ratkaisuista joista taviskäyttäjät eivät ole kuulleetkaan, ostaa koneensa NetAnttilasta.
Johtunee siitä, että jos haluaa koota koneen itse niin joutuu maksamaan kaiken heti kun taas kyseisestä verkkokaupasta saa ostettua osamaksulla. Tokihan on kaikkia vippilainoja sun muita, mutta niiden käsittelykin jo maksaa maltaita saatikka sitten kaikenmoiset korot päälle. Kuitenkin tässä häviää vain niin vähän paloina ostettuun, että se on mielestäni sen arvoista vaikka en yleensä tuekkaan valmiskoneita enkä ylimääräisiä "lainoja". Tähän samaan hengenvetoon toki voin sanoa, että minulla oli vuosia sitten Osbornen kone joka toimii vielä tänäkin päivänä. Siitä sai todella hyvän serverin vuosiksi sen jälkeen kun emme sitä enää pitäneet työasemana - eli siis kaikki valmiskoneet eivät ole pahaksi. Toimii vieläkin muuten se vanha "Ossu", mutta ei ole vain paikkaa missä pitää sitä.

Itse siis tällä hetkellä tuen Macin läppäriä, mutta ongelma on se, että tässä on näyttö liian pieni videoita varten ja pelaaminen ei ole kunnolla tuettu. Ajattelin siis ostaa kunnon koneen kerralla, että ei ole tarvetta heti päivittää taas (tokihan tämä läppärini pöytäköneen kanssa tulee elämään, koska olen aika liikkuvaa sorttia aina joskus). Uuteen koneeseen tuskin tulee Linuxia ainakaan pääkäyttikseksi vaan se Windows Vista, jonka piti olla toimivassa kunnossa saadessani koneen. Toivottavasti HP:n porukka on lähettänyt nyt cd:t kotia. Itse olen täällä Lontoossa, joten paha sanoa miten on homma edennyt.

En ole kaikessa niin nero kuin olen ehkä antanut ymmärtää, mutta osaan käyttää Linuxia (Ubuntu / Debian (muitakin kokeillut)) sekä työasemana että serverinä. Iptablesin käytön opiskelin malleista (kaksi silloista Songin koodaria helpotti elämääni hyvillä vinkeillä) ja ihan vain kokeilemalla. Vuosia olen kuitenkin ylläpitänyt ties mitä juttuja serverilläni ja asiakkaitakin (ilmaisjakelua siis ylläpidin (websivut/email/irssi)) oli parhaimmillaan aktiivisena noin 20 ja muutamia idlareita. Tekemällä oppii sanoisin. :) Olen toki myös kasannut ties kuinka monta tietokonetta elämäni aikana, joten osaan toki senkin puolen ja kaverit aina ostaa osissa, joten olen päässyt heitäkin auttamaan. Olen kaiketi laiskistunut ja köyhtynyt vain kun pitää osamaksulla kaikkea hommata.. :p

Tosin valintaani on myös saattanut vaikuttaa se, että en ole enää nykyään niin tiedon valtatiellä kaikkien uusien rautajuttujen kanssa. En tiedä mikä on kuuminta hottia näytönohjaimena enkä mikä prossu on tänä vuonna paras. Ennen tuli nuokin aina tutkittua.. Sanoisin, että helpompaa näin. :)

Täällä on kuva Ossusta. Virtalähde pahahti joskus vuosia sitten tuulettimen hajoamisen jälkeen konehuoneessa, joten piti ostaa uusia joka ei sitten sattunut mahtumaan.. :D
 
Ei se ole outoa että ei tule asennuslevyjä mukana. Se tuntuu olevan trendi nykyään PC-markkinoilla. Olen ostanut pari merkki-pc:tä viimeisen puolen vuoden aikana nyt ja molemmilla kerroilla sama juttu.

Sitä en ymmärrä että miksi näin pitää tehdä, koska eihän ne cd/dvd-levyt oikeasti voi niin paljoa maksaa suuryritykselle, että siitä tulisi järkevää kustannussäästöä jättämällä ne pois.

Ongelmia sillä vaan haetaan omalle tekniselle tuelleen.
 
Luulempa, että tuolla halutaan vähentää warettelun helppoutta (tjs), mutta todellisuudessa meinasin kysyä niiltä heeboilta, että pitääkö tässä nyt warettaa se Windows Vista vai lähetetäänkö cd:t kotia. Olen kuitenkin maksanut luultavasti siitäkin, että koneessa on toimiva käyttöjärjestelmä.

Toinen hassu puoli oli se, että näyttö ei mene normaaliin näyttöpaikkaan. Pitää käyttää jotain muunninta vaikka olisi oikeakin olemassa.. Vanhempi näyttökään ei toiminut siinä ns oikeassa liittimessä. Ihme meininkiä nykyään. Olen kaiketi liian vanha näihin uusiin juttuihin.. Tosin luultavasti se emossa oleva liitin ei ole niin hyvä näytönohjain kuin se itse kortti, mutta kumma kun ei siitä mitään kuvaa saanut. Oli kyllä pirunmoinen kiroaminen ku tajusin, että ei ole käyttistä eikä asennuslevyjä..
 
Re: >:/

WhiteWolf sanoi:
Yleensä joka pakettiin kuuluu ohjelmien ja Windowsin asennuslevyt vähintään. Jos olen maksanut niistä niin tokihan pitäisi moiset olla.

Ei valmispaketteihin. Ja oliko koneessa siis mitään asennuslevyjä? Koska palautuslevyt pitäisi käytännössä vähintään olla, muutenhan konetta ei saa esimerkiksi formatoitua tarvittaessa. Ja ymmärsinkö nyt oikein että softia ei ole edes asennettu koneeseen? Lienee itsestään selvää, että pitäisi olla.

Johtunee siitä, että jos haluaa koota koneen itse niin joutuu maksamaan kaiken heti kun taas kyseisestä verkkokaupasta saa ostettua osamaksulla. Tokihan on kaikkia vippilainoja sun muita, mutta niiden käsittelykin jo maksaa maltaita saatikka sitten kaikenmoiset korot päälle.

Ainakin joskus on ollut putiikkeja joista mukautetun koneenkin saa osamaksulla. Ja väittäisin, että kulutusluotto pankista (jos saa) on kustannuksiltaan kilpailukykyinen osamaksun kanssa.

WhiteWolf sanoi:
Tosin luultavasti se emossa oleva liitin ei ole niin hyvä näytönohjain kuin se itse kortti, mutta kumma kun ei siitä mitään kuvaa saanut.

Jos koneessa on sekä integroitu näytönohjain että erillinen kortti niin ensin mainittu on varmaankin disabloitu BIOSsissa.
 
Kannettavat ovat kannattavampia ostoksia jos ei itse halua koota, niissä tulee usein asennuslevyt vielä mukana (ainakin Fujitsu-Siemensillä oli näin kun viime viikolla tämän koneen ostin).
 
HP:lla ollut erilainen toimintamalli. Niiden koneiden mukana noita levyjä on ainakin harvemmin nykyisin tullut.

Sitä en osaa sanoa että onko kannattavampaa itse koota kone kuin ostaa valmis paketti. Itse ostin äiteelle valmis paketin, koska siltä koneelta ei turhia tehoja vaadittu ja pääasia oli että saisi edullisesti toimivan paketin.

Itse kasasin osista itselleni oman. Saipahan ainakin päättää, että kenen valmistajan osia ottaa ja mitä osia ottaa. Mutta ei se silti kyllä aina halvempi vaihtoehto ole vaikka koittais ottaa samanlaisia osiakin, on poljettu nuo koneiden hinnat niin alas nykypäivänä.
 
Re: >:/

charlie sanoi:
Ei valmispaketteihin. Ja oliko koneessa siis mitään asennuslevyjä?
Kyllä ennen vanhaan sai ihan kaikki mahdolliset levyt sekä pöytäkoneisiin että kannettaviin. Ainoa cd jonka löysin oli monitorin joku tapaus, mutta en voinut sitäkään kokeilla koska minulla ei ollut Windowsia.. :p

charlie sanoi:
Ainakin joskus on ollut putiikkeja joista mukautetun koneenkin saa osamaksulla. Ja väittäisin, että kulutusluotto pankista (jos saa) on kustannuksiltaan kilpailukykyinen osamaksun kanssa.
Tiedän vain yhden putiikin Nummelassa joka tarjoaa osamaksulla, mutta sinnehän asti ei ole kannattavaa lähteä edes. Ja ei todellakaan kulutusluotot pärjää Anttilan osamaksulle, koska tarkistin ne hommatessani tämän Applen läppärin samasta paikasta. Kokonaissumma olisi ollut tähtitieteellinen verrattuna tuohon. Itselläni on Balanssiluotto kyllä olemassa, mutta koitan sitä maksella vain takaisin ottamatta lisää lainaa siihen.. ja tuo on kuitenkin vain 11 kk maksimissa (voi toki maksella nopeamminkin).

charlie sanoi:
Jos koneessa on sekä integroitu näytönohjain että erillinen kortti niin ensin mainittu on varmaankin disabloitu BIOSsissa.
Hyvin mahdollista. En tutkinut sen tarkemmin sitä, koska nappasin vain sen sitten siihen toiseen liittimeen.. Enemmän minua kiinnostaa saada se Windows siihen.. Linux olisi löytynyt heti cd:llä, mutta en haluaisi tehdä siitä Linux-konetta, koska pelaaminen ei ole Linuxin puolella niin tuettua kuin Windowsin.

Merri sanoi:
Kannettavat ovat kannattavampia ostoksia jos ei itse halua koota, niissä tulee usein asennuslevyt vielä mukana (ainakin Fujitsu-Siemensillä oli näin kun viime viikolla tämän koneen ostin).
Fujitsu-Siemens ja kannettava samassa lauseessa? Huh. Minulla oli Fujitsun kannettava ennen kuin ostin tämän Applen läppärin, ja ongelmana oli se suuri paino. Tehojen mukaan pitäisi olla todella tykki kone, mutta ei pyörittänyt edes wowia yhtä hyvin kuin nykyinen ns huonomilla tiedoilla oleva. Minun läppärissä oli myös se ongelma, että sitä ei voinut pitää sylikoneena, koska tuuletus oli alhaalla. Enemmän pöytäkoneeksi tarkoitettu läppäri. Ikävää oli myös se, että muuntaja oli vuorattu metallilla mikä lisäsi ikävästi painoa. Ja kannettavien päivitys on myös pöytäkoneita huonompi..

Juspe sanoi:
Mutta ei se silti kyllä aina halvempi vaihtoehto ole vaikka koittais ottaa samanlaisia osiakin, on poljettu nuo koneiden hinnat niin alas nykypäivänä.
Totta totta. Kavereilla ollut kyllä yleensä aika halpoja systeemeitä, mutta jos haluaa kaiken uutena niin saa tehdä hommia miettiessä mikä toimii minkäkin kanssa hyvin. Löysin monesta paikasta 700-900 hintaluokan valmiskoneita, joten niiden kanssa on paha lähteä kilpailemaan.. Normisti kaverit kuitenkin maksaneet noin 800 euroa ainakin koneesta kaikkineen lisälaitteineen.
 
Re: >:/

WhiteWolf sanoi:
Kyllä ennen vanhaan sai ihan kaikki mahdolliset levyt sekä pöytäkoneisiin että kannettaviin. Ainoa cd jonka löysin oli monitorin joku tapaus, mutta en voinut sitäkään kokeilla koska minulla ei ollut Windowsia.. :p

Ennen vanhaan oli ennen, nyt on nyt. Mutta jos sinulle on myyty kone Windows Vistalla niin pitäähän sen olla siihen asennettuna tai sitten asennuslevyt mukana. Muuten kyseessä on virheellinen tuote ja on syytä valittaa asiasta.
 
Re: >:/

charlie sanoi:
Ennen vanhaan oli ennen, nyt on nyt. Mutta jos sinulle on myyty kone Windows Vistalla niin pitäähän sen olla siihen asennettuna tai sitten asennuslevyt mukana. Muuten kyseessä on virheellinen tuote ja on syytä valittaa asiasta.
No mitäs luulit minun sinne Anttilan asiakaspalveluun ja HP:n tekniikkapuolelle soittelevan? Tokihan heidän kanssaan on varmasti mukavaa rupatella "puuta heinää", mutta ihmettelin samalla kovasti myös tälläistä typeryyttä, että asiakas ei saa kaikkea mistä maksetaan.. :/
 
Sekin on taas ihan näkökulma että mistä se asiakas sitten maksaa. Jos heidän mielestään asiakas maksaa koneesta ja käyttiksestä, mutta esim. tiputtavat hintaa eurolla ja sanovat että tällöin ei tule levyjä mukana. Silloinhan asiakas ei maksa kuin koneesta ja käyttiksestä, mutta silloinhan käyttis pitää olla esiasennettu ja toimiva jotta asiakas voi itse polttaa palautuslevyt.

Ainahan näissä tulee ongelmia jos palautuslevyjä ei tule mukana ja järjestelmä ei jostain syystä toimikaan vaikka olisi esiasennettu. Itse kannattaisin kyllä vanhaa linjaa, että tulisi ne asennuslevyt koneen mukana, mutta HP näyttää olevan toista mieltä.

muoks: ainiin, ja sellainen huomio vielä, että kokeileppa asentaa esim. HP:n läppäriin omalta levyltä Windows. Kas kummaa kun puolet koneessa olevista napeista ei toimi (lähinnä siis kaikki erikoisnapit) ja softia ei sitten muuten löydy HP:n omilta sivuilta ainakaan ladattavaksi. Nimimerkillä kokemusta on.
 
Re: >:/

WhiteWolf sanoi:
No mitäs luulit minun sinne Anttilan asiakaspalveluun ja HP:n tekniikkapuolelle soittelevan? Tokihan heidän kanssaan on varmasti mukavaa rupatella "puuta heinää", mutta ihmettelin samalla kovasti myös tälläistä typeryyttä, että asiakas ei saa kaikkea mistä maksetaan.. :/

Sain sellaisen kuvan ettei näistä soitoista ollut mitään hyötyä eikä heitä erityisemmin kiinnosta ongelma tai he eivät näe sitä, et ollenkaan sanonut onko asia luvattu jotenkin järjestää.

Juspe sanoi:
muoks: ainiin, ja sellainen huomio vielä, että kokeileppa asentaa esim. HP:n läppäriin omalta levyltä Windows. Kas kummaa kun puolet koneessa olevista napeista ei toimi (lähinnä siis kaikki erikoisnapit) ja softia ei sitten muuten löydy HP:n omilta sivuilta ainakaan ladattavaksi. Nimimerkillä kokemusta on.

Tämän takia yritän vältellä HP:n tuotteita. Esimerkiksi kirjoittavan CD-aseman softia ei saa netistä vaan pitäisi tilata asennuslevy. Alkuperäiset asennuslevythän minulta löytyivät mutta niissä ei taas ollut myöhemmin netissä jaossa ollutta uudempaa softaa. Lopulta haluttu softa löytyi googlella.
 
Ylös