Viiltäviä sitaatteja

Churchill-anekdooteista jäi kertomatta yksi, nimittäin kuuluisan vasemmistoradikaalin ja ateistin, filosofi Bertrand Russellin muotoilema versio teodikean ongelmasta. Se kuuluu näin:
"Jos kerran on Jumala, joka on hyvä ja kaikkivaltias, niin kuinka sitten on mahdollista, että Winston Churchill on olemassa?"
 
Joitakin kuuluisia viimeisiä sanoja:

"Jumala minua armahtakoon, se kuuluu hänen alaansa." - runoilija Heinrich Heine, 15.2.1856.

"Kenraali, pelkään pahoin että enkelit odottavat teitä."
"Odottavatko he? Odottavatko he? No, he saavat odottaa." - kenraali Ethan Allen, 1789.

"Ettäkö kuolisin, rakas tohtori? Se olisi viimeinen asia minkä ikinä tekisin." - Lordi Palmerston, 18.10.1865.

"Kuolen? Tuskinpa vain, ystävä hyvä. Ei yksikään Barrymore sallisi, että niin tavanomainen asia sattuisi hänelle." - näyttelijä John Barrymore, 29.5.1942.

Lisää löytyy osoitteesta http://teknokekko.vuodatus.net/blog/30038
 
Nuo isän kommentit tekemisiini ovat yleensä aika ärsyttävän totuudenmukaisia... [22]

"Laita lapsi asialle ja tee itse perässä."
 
Miccoh sanoi:
"Laita lapsi asialle ja tee itse perässä."

Ah, kuinka ärsyttävän tuttua. Toinen samantyyppinen kommentti on "teeppäs tuo nuoremmuuttas". Argh. Tosin olen sortunut itsekin käyttämään samaa, mutta toivottavasti edes silleen vähän vitsikkäästi.
 
"Alukset roikkuivat ilmassa lähes samaan tapaan kuin tiilet eivät roiku."

"Planeetan asukkailla on - tai oikeastaan oli - ongelmana se että he olivat suurimman osan elämastään onnettomia. Tilannetta yritettiin korjata monin tavoin, joista useimmat merkitsivät vain vihreiden paperinpalasten siirtelyä ihmiseltä toiselle, mikä oli sinänsä merkillistä, sillä eiväthän nuo vihreät paperinpalaset olleet onnettomia."

"Vastarinta on hyödytöntä!"

""Tiedätkö", Arthur sanoi, "juuri tällaisella hetkellä, kun minut aiotaan heittää ulos vogonien avaruusaluksesta Betelgeuzesta kotoisin olevan miehen kanssa tukehtumaan ulkoavaruuden tyhjyydessä minä todella toivon että olisin kuunnellut mitä äitini sanoi minulle kuin olin pieni poika."
"Kuinka niin? Mitä hän sitten sanoi?
"En minä tiedä. En koskaan kuunnellut.""

"Oi kurjulaiset kultamunat joita mielessäni haudon..."

""Kuinka hurisee?"
"En tiedä" Marvin sanoi. "En ole koskaan hurissut.""

Kaikki Douglas Adamsin klassikosta "Linnunradan käsikirja liftareille" (Suom. Pekka Markkula WSOY 2001)

Sitten vielä tälläinen. Tämä on Nichlas Hobbesin kirjasta "Kaikki sodasta" ja Hobbes lainaa jotakuta kenraalia tms. "Yksikään nartunpenikka ei ole voittanut sotaa kuolemalla maansa puolesta. Sodat voitetaan pakottamalla se toinen nartunpenikka kuolemaan maansa puolesta."

Kuinka totta tuo onkaan.

Yhdistin peräkkäiset viestit. Tik
 
Kysymys: missä yhteydessä "vastarinta on hyödytöntä" on Adamsilla? Mokoma irvailija, borgit ovat kamalia.

Mutta tässä tämän päivän Hesarista dekkarikirjailija P.D. Jamesin lausahdus:

"Minä olin jo lapsena morbidi ja kyyninen. Kun kuuntelin lorua: <i>Tyyris Tyllerö muurille kipusi / Tyyris Tyllerö muurilta lipesi</i>, mietin aina, työnnettiinkö Tyyris Tyllerö muurilta alas vai putosiko hän muurin harjalta vahingossa."
 
Muistaakseni vogonisotilaat tapasivat huutaa niin. Yksi raahasi Arthuria ja Fordia vogonialuksen ilmalukolle ja karjui sitaatin aina välillä.

Se, mitä sanoitte, loukkasi minua syvästi. Itkin koko matkan pankkiin.
Liberace
...ankaran kritiikin jälkeen
 
Vogonit, niinpä tietysti.

Mutta tänään ovat sitaatit viillelleet minua pahasti. Tämän kuulin klo 14 radiouutisista. Uutistenlukija kertoili, miten usein kalaa, tuota ehtymätöntä elohopean lähdettä, sopii käyttää:

<i>Kansanterveyslaitos suosittaa raskaana oleville naisille</i> [tauko] <i>raskaana oleville, että...</i>

Mitähän uutistenlukija ajatteli? Sitä me mietiskellään.
 
"Silmä silmästä -periaate johtaa maailmaan, joka on sokea." -Gandhi
 
Jatkan nyt uuteen viestiin Theodore Kaczynskin mielestäni parhaita lainauksia tekstistä Industrial Society and Its Future (jonka aloitin muutamaa viestiä ylempänä).

"The conservatives are fools: They whine about the decay of traditional values, yet they enthusiastically support technological progress and economic growth. Apparently it never occurs to them that you can't make rapid, drastic changes in the technology and the economy of a society with out causing rapid changes in all other aspects of the society as well, and that such rapid changes inevitably break down traditional values." (50. kappale)


Kritisoidessaan modernin yhteiskunnan rakennetta:

"In modern society an individual's loyalty must be first to the system and only secondarily to a small-scale community, because if the internal loyalties of small-scale communities were stronger than loyalty to the system, such communities would pursue their own advantage at the expense of the system." (51. kappale)


Miettiessään miksi nykyajan ihmiset ovat niin ahdistuneita verrattuna muutama sata vuotta sitten eläneeseen:

"The difference, we argue, is that modern man has the sense (largely justified) that change is IMPOSED on him, whereas the 19th century frontiersman had the sense (also largely justified) that he created change himself, by his own choice." (57. kappale)

Yksi hienoimmista ajatuksista mitä mielestäni nyky-yhteiskunnasta on koskaan heitetty:

"We divide human drives into three groups: (1) those drives that can be satisfied with minimal effort; (2) those that can be satisfied but only at the cost of serious effort; (3) those that cannot be adequately satisfied no matter how much effort one makes. The power process is the process of satisfying the drives of the second group. The more drives there are in the third group, the more there is frustration, anger, eventually defeatism, depression, etc.
In modern industrial society natural human drives tend to be pushed into the first and third groups, and the second group tends to consist increasingly of artificially created drives."
(59. ja 60. kappale)
 
Muistui mieleeni eräs sitaatti Valituista Paloista joskus muinoin. En ole aivan varma sanamuodosta, mutta jotenkin näin se meni.

"Sade lankeaa niin hyville kuin pahoillekin. Mutta pahat varastavat sateenvarjot."

Sattuva lausahdus sikäli, että joku kurjulainen tosiaan kähvelsi ystäväni sateenvarjon muutama viikko sitten pubissa ja ulkona sattui olemaan melkoinen rankkasade. =P
 
"Ei ole konstikaan olla rohkea, jos ei pelota."
-Tove Jansson

"Kaikki on vaarallista, ystävä hyvä. Jos näin ei olisi, elämä ei olisi elämisen arvoista."

Näin repäisi Oscar Wilde.

Ja näin Professori Tolkienin muistoa kunnioittaen:

"There is a place called Heaven,
where the good here unfinished is completed;
and where the stories unwritten, and the hopes unfulfilled,
are continued."
- J.R.R. Tolkien


En muista ikinä kuulleeni mitään näin kaunista.
Kaikki kunnia Professori Tolkienille.
 
Gil-Estel sanoi:
tokaistuani
tämän yllämainitun sitaatin ystävälleni, hän sanoi:
"Ei voi olla rohkea, jos ei pelota."
En tiedä keksikö hän sen itse, vai olisiko jostain sen napannut.

12-vuotiaana olin ratsastusleirillä tallilla, jonka satulahuoneen seinällä oli piirros pikkutytöstä, joka kantoi melkein itsensä kokoista satulaa kohti vikurina reuhtovaa hevosta. Alla oli teksti "Rohkeutta on se, että pelkää kuollakseen, mutta satuloi ratsunsa kuitenkin." Muistaakseni sitaatin alkuperäksi mainittiin Mark Twain, mutta tästä on 18 vuotta, joten todennäköisesti muistan väärin.

A.A. Milne puoletaan esitti saman asian näin kirjassa Nalle Puh rakentaa talon Puhin tehtyä laulun Nasun loistavasta teosta:

"- Ah, Nasu sanoi. Minä - minä ajattelin, että minä vapisin hiukan. Ainakin aluksi. Ja siinä sanotaan, että Oon aina valmis urotekoloihin - -. Siksi minä vain ajattelin.
- Sinä vapisit vain sisällisesti, puh sanoi, ja se on Pienen Eläimen rohkein tapa olla vapisematta."
 
Tuosta samasta sanonnasta vielä hieman yksi muunnelma (eikä tämä lause nyt ollut aivan kieliopillisesti korrekti):

Rohkea ei ole se, joka ei pelkää,
vaan se, joka pelosta huolimatta uskaltaa
 
Oi voi, nyt pakotatte minut kyllä tällä rohkeusteemalla lainaamaan Amberia Robin Hobbin Mad Ship-teoksesta (kiitokset tämän löytämisestä kuuluvat alunperin Ereinelle :)):

Everyone thinks that courage is about facing death without flinching. But almost anyone can do that. Almost anyone can hold their breath and not scream for as long as it takes to die. True courage is facing life without flinching. I don't mean the times when the right path is hard, but glorious at the end. I'm talking about enduring the boredom, and messiness, and the inconvenience of doing what is right.
 
Vaihdan aihetta, enkä siis sano mitään rohkeudesta. Valitettavasti
suomennos ei taida osua täysin kohdalleen, mutten löytänyt tätä
mistään alkuperäiskielellä eli englanniksi.

"Älä puhu naiselle, joka puhuu sinulle naisista, naisista"


Edit: Whii, yhteensä 500 viestini.
 
Isilmirë kirjoitti:

12-vuotiaana olin ratsastusleirillä tallilla, jonka satulahuoneen seinällä oli piirros pikkutytöstä, joka kantoi melkein itsensä kokoista satulaa kohti vikurina reuhtovaa hevosta. Alla oli teksti "Rohkeutta on se, että pelkää kuollakseen, mutta satuloi ratsunsa kuitenkin."

Meillä on satulahuoneen seinällä: "Se kuka ei ole koskaan suuttunut hevoselleen, heittäköön ensimmäisen lantakokkareen."
Se on muokattu yhdestä Raamatun kohdasta jota en nyt lähde etsimään.

Yksi hyvä myös, en muista mistä:
Vanhat uskovat kaiken, keski-ikäiset epäilevät kaikkea, nuoret tietävät kaiken.
 
passenger sanoi:
Yksi hyvä myös, en muista mistä:
Vanhat uskovat kaiken, keski-ikäiset epäilevät kaikkea, nuoret tietävät kaiken.

Tämä lausahdus on merkitty ainakin Oscar Wilden ansioihin ja häneltä
onkin olemassa varsin kattavasti sitaatteja. Wilde on ollut suosittu
siteerattava kaikenlaisissa sitaattikokoelmissa ja tuo kyseinen
lausahdus löytyy ainakin Elämänviisauden kirjasta.

Kun Wildesta tuli puhe, niin laitetaan nyt toinenkin häneltä:
Vanhuuden tragedia ei ole siinä että on vanha, vaan siinä että on
oikeasti nuori.
 
"Maailmassa on niin nälkäisiä ihmisiä, ettei Jumala voi ilmestyä heille muussa kuin leivän muodossa."
-Gandhi[/i]
 
Incánus sanoi:
Wilde on ollut suosittu
siteerattava kaikenlaisissa sitaattikokoelmissa ja tuo kyseinen
lausahdus löytyy ainakin Elämänviisauden kirjasta.

Oisiko tästä Elämänviisauden kirjasta enempää tietoa?
rupesi kiinnostamaan ja jos se vaikka sattuisi löytymään tällaisen peräkylän kirjastosta. ;o
 
Ylös