Vuoden 2005 parhaat

okei, yritän nyt raapustaa tänne jotain...

Paras kirja *katsoo kirjahyllyä kysyvästi*... kyllä se varmaan toi Halfblood Prince on. Paras mitä ollaan koulussa luettu on kyllä Patrick Süskindin Parfyymi, vaikka se on ilmestyny 20 vuotta sitten, mutta tutustuihin siihen vasta tänä vuonna.

Telkkaria en oo hirveesti kattonu, ku ei semmosta täällä Vaasassa oo, mutta elokuvia on sitte jonku verran käyny kattomassa.
Kyllä se on varmaan Sincity. Se on niin hieno ja innosti mut kirjastoon lainaamaan niitä kirjojaki.

Paras levy tai musiikkijuttu, ööh... *katsoo kysyvästi levyhyllyä* oon ostanu tänä vuonna vaan kaksi tänä vuonna julkastua levyä, muistaakseni, eikä kumpikaan nyt oo mikään hirveän hyvä. Sanon siis että paras musiikkikokemus oli Provinssi rock, joka oli eka iso festari missä olin. Tykkäsin Nightwishin ja YUP:n keikoista, ja pääsin telkkuunki, ku seisoin YUP:n aikana eturivissä.

Paras asia liittyy kouluun, koska eihän mulla muuta elämää enää ookaan :roll: Se on todennäkösesti se, että mulle myönnettiin asumislisää, ja sitte siihen tuli vielä se korotus :D Ei tarvi enää niin hirveesti elää äitin ja iskän rahoilla. Oon myös tyytyväinen, että meiän luokka on jotenki lähentyny tässä syksyn aikana, vaikka niitä poikkeuksiakin löytyy...

Suurin saavutus, hmm, tais olla syksyllä, ku pidin karkkilakon koulun alusta syyslomaan. En syöny karkkia, jäätelöä enkä sipsiä. Toinen saavtus vois olla, että oon ruvennu harrastamaan liikuntaa. En uskonut löytäväni semmosta lajia josta tykkään, mutta escrima on tosi kivaa. Sisäinen sadisti pääsee valloilleen :wink: Ja mattojaki osaan nyt tampata paljo paremmin :D

Ja lupaukset. Perinteisesti lupaan, että olen oma ärsyttävä itseni, mutta ehkä voisin nyt suunnitella uutta karkkilakkoa. Vaikka koulun alusta hiihtolomaan.
Katotaan miten mun käy...
 
1. Vuoden 2005 kirja
Olen erilainen kontulainen! HBP oli toki mainio, mutta sydämeni vei Neil Gaimanin Anansi Boys. Lukemattomia monia hyviä luettuja kirjoja muitakin. Vaan vuosi pitkä, muisti lyhyt.

2. Vuoden 2005 elokuva / TV-ohjelma
Elokuvissa olen käynyt laiskasti. Narniaa en tähän vielä uskalla laittaa, kun en ole nähnyt ja odotukset ovat kovin suuret. Laitan vakiovastauksen: tv-sarja Gilmore Girls on aina miellyttävää katsottavaa, huonoimmillaankin. Voi hyvänen aika, kuinka saatoinkaan unohtaa. Lisätään nyt Wallace&Gromit. No cheese, Gromit.

3. Vuoden 2005 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus
Tutustuin Bellen&Sebastianin tuotantoon ensimmäistä kertaa keväällä ja syksyllä ostin levyn. Täytynee piakkoin ostaa lisää, tai toivoa että lahjoista löytyy.

4. Vuoden 2005 paras asia (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Yksi ihminen, joka toivottavasti tulee kylään ensi vuonna ((:)

5. Vuoden 2005 suurin saavutus (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Lukio on alkanut ihan mukavasti ja olen tutustunut uusiin ihmisiin. Ei tuo niin suurta ole, mutta ei tule muuta mieleen. Ehkä pidän itsestäni vähän enemmän taas.

6. Lupaus vuodelle 2006
Syön vähemmän makeaa. En lue koeviikoilla muita kirjoja.
 
1. Vuoden 2005 kirja on ehdottomasti Scullin ja Hammondin Companion to tiedätte-kyllä-mikä. Nannaa friikkipahalle.

2. Vuoden 2005 elokuva oli Jali ja suklaatehdas, Johnny Depp on niiin ihqu :D ja TV-ohjelma varmaan tämä Survivors All Stars, ja ennen kaikkea se ylimääräinen jakso, jossa kunnon mahtihopitti Rupert "Härkäräikkä" Tuk sai vihdoin ansaitsemansa palkinnon.

3. Vuoden 2005 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus on ilman muuta Erwin Beekveldin miksaama "They're Taking the Hobbits to Isengard, to Isengard". Ytimekästä jumpsutusta, sanoisin jopa. Linkki löytyy Musahuoneesta jos ette muka ole vielä nähneet.

4. Vuoden 2005 paras asia (henkilökohtaisesti / yleisesti) on kai se, että täällä sitä vielä keikutaan, sekä rotta että iso pallo. Tiedä sitten ensi vuodesta kummankaan osalta, mutta kierros on taas tehty kunnialla (melkein ainakin).

5. Vuoden 2005 suurin saavutus (henkilökohtaisesti / yleisesti) liittyy edelliseen. Tai ehkä tänään valmiiksi saatu pitkä rojekti. Emmätiä, mun saavutukset niin suuria ole, että niistä erottuis mikään semmosen kauppareisun yli, kun kerranki muistaa tuoda kaikkee mitä listassa lukee ja jos sitte vielä saa selvän omasta käsialasta siinä kauppalapussa, että onhan sekin saavutus.

6. Lupaus vuodelle 2006 Muutun entistä friikimmäksi. Ei tarvitse edes luvata, klunk.
 
1. Vuoden 2005 kirja

Vaikea on. Olen lukenut tänä vuonna monta uutta kirjaa (uusi = minulle uusi, ei välttämättä 2005 ilmestynyt). Ykköseksi noussee varmaankin silti China Miévillen Iron Council, joka teki todella suuren vaikutuksen, jopa suuremman kuin miehen aikaisemmat kirjat. Myös Neil Gaimanin Anansi Boysista pidin kovasti. Viimeisin lukemani kirja, Jasper Fforden The Eyre Affair pääsee myös vuoden top10-listalle. Siinä vasta hauska kirja!

2. Vuoden 2005 elokuva / TV-ohjelma

Elokuvana varmaankin, hm, Sin City. Harvoin näkee niin hyvällä tavalla alkuperäisteokselle uskollista elokuvaa! TV-ohjelmista koukuttavin on ollut Carnivale, DVD:ltä katsotuista ehkäpä Lost. Molemmissa on ihanaa "siis mitä??" -fiilistä, Carnivale on myös visuaalisesti kaunis.

3. Vuoden 2005 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus

Tähän ei oikein voi sanoa mitään, Curea on tullut paljon kuunneltua ja olen löytänyt "uudelleen" Guns n'Rosesin... :roll: Kumpikaan ei siis kuitenkaan todellakaan uusia tuttavuuksia!

4. Vuoden 2005 paras asia (henkilökohtaisesti / yleisesti)

Ehdottomasti Interaction WorldCon. Hieno tapahtuma, minulla oli todella hauskaa! Ja OK, nyt fanitan: oli hienoa tavata em.China Miéville... Myös se, että hyvä ystäväni synnytti kesällä terveen tyttären oli luonnollisesti vuoden huippuhetkiä!

5. Vuoden 2005 suurin saavutus (henkilökohtaisesti / yleisesti)

Se, että sain aikaiseksi lähteä tuonne Interactioniin... Myös vuodesta yhtenä kappaleena selviäminen pääsee aika korkealle. Pääsin myös opiskelemaan ja sain selville mitä en ainakaan halua tehdä työkseni. Valitettavasti kyseessä on juuri tuo opiskelemani ala... Brrr...

6. Lupaus vuodelle 2006

Sama kuin viime vuonna (jota en pitänyt): juon enemmän vettä. Voisin yrittää myös stressata töistä hieman vähemmän, mutta turha tehdä lupauksia joita ei ole mitään mahdollisuuttakaan pitää.
 
1. Vuoden 2005 kirja
Harry Potter and Half-blood Prince taitaa kyllä kivuta ykköseksi. Aivan mahtava kirja yksinkertaisesti.
2. Vuoden 2005 elokuva / TV-ohjelma
Paras elokuva oli kyllä ehdottomasti Liikkuva Linna, rakkautta ensisilmäyksellä ehdottomasti. TV:tä kun katselen hyvin vähän, lähinnä dokumentteja ja uutisia, en voi muuta ehdottaa kuin Täydelliset naiset, ainut sarja jota seuraan aina. Siihen koukuttuu.
3. Vuoden 2005 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus
En pistä tähän nyt bändiä vaan laulajan. Olen kuunnellut hänen musiikkiaan eniten koko vuonna ja lahjapaketissa odottaakin kasa hänen levyjään. Kysehän ei ole kenestäkään muusta kuin upeaäänisestä Enyasta.
4. Vuoden 2005 paras asia (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Varmaankin se, kun pääsin pitkäaikaisesta ahdistavasta ystävyyssuhteesta eroon. Sen jälkeen kaikki on mennyt parempaan suuntaan.
5. Vuoden 2005 suurin saavutus (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Varmasti se, kun sain rohkenin poikkaista ed. kohdassa mainitun ystäväni kanssa välit. Se vaati henkisesti todella paljon minulta.
6. Lupaus vuodelle 2006
Hmm... Olen laiska pitämään lupauksiani, mutta kaiketi voisin yrittää luopua suklaasta. Ei että muutenkaan söisin sitä paljon, kun muutenkaan ei sen syöminen oikein innosta, mutta katsotaan miten tässä käy ;)[/b]
 
1. Vuoden 2005 kirja
En ole tänä vuonna päässyt normaaliin lukemisen määrääni, mutta joitakin opuksia on tullut silti selailtua. Parhaimmistoon taitavat kuulua Sinuhe, Odysseia ja Maailmankaikkeus pähkinänkuoressa. Sinuhessa oli paljon enemmän huumoria kuin olin odottanut ja tarina on varsin sujuva. Odysseia on vain niin legendaarinen klassikko, että sen on pakko olla hyvä (joo, en siis ollut aiemmin vaivautunut lukemaan kun sitäkin kuvittelin liian tylsäksi). Mitä tuohon viimeiseen kirjaan tulee, se selittää sen verran yksinkertaisesti asioita, että jopa meikäläisen kaltainen taliaivo niitä ymmärtää. HBP lisäksi uusista kirjoista parhaimmistoon, lisännyt odottamisen riemua elämään.

2. Vuoden 2005 elokuva / TV-ohjelma
Viitomakieliset uutiset: hauska katsoa viittomista, tekisi mieleni oppia kieltä vielä joskus. Joitakin sanoja alkaa pikkuhiljaa ymmärtämään vaikka puhe ja viittomat kulkevatkin eri tahdissa.
Aivan pakko sanoa: MacGyver. Siitä ei pääse mihinkään. Keksintöjen mahdottomuutta hipova fiksuus huvittaa. Nykyään tehtävät ohjelmat ovat aivan toivottoman surkeita tekeleitä, vain tosi-tv:tä, chatteja, peliohjelmia ja teennäistä komediaa surkeilla näyttelijöillä höystettynä. Puhumattakaan saippuaoopperoiden kauhuista. Kyllä se telkku jää hankkimatta kun omaan kämppään joskus muuttaa. Miksi katsoa roskaa digitaalisena tökkivänä moskana?
Myös Frendit ja Kolmas kivi Auringosta menettelevät.

3. Vuoden 2005 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus
Aselin Debisonin Bigger than me, niin raikas ääni, ei laulutunteja ja niin mahtavat laulunlahjat.

4. Vuoden 2005 paras asia (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Itsevarmuus. Olen saanut sitä tänä vuonna tavattoman paljon. Eläinten kanssa touhuamisella saattaa olla jotain tekemistä sen kanssa.

5. Vuoden 2005 suurin saavutus (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Olen vielä hengissä, kaverit ei oo kadonnu ympäriltäni vaan niitä on tullut vain lisää ja itsehillintäni on parantunut. Mitä noita sen enempää selittelemään.

6. Lupaus vuodelle 2006
Yritän löytää jostain innon liikkua enemmän omaehtoisesti nyt kun kuoluliikuntaa ei enää ole.
 
1. Vuoden 2005 kirja
Olen itseasiassa lukenut tänä vuonna hirmuisesti uusia kirjoja, mutta myöskin paljon klassikoita, joten uusista kirjoista ei ole oikein jäänyt mieleen mitkään muut, kuin se tuttu ja turvallinen HBP ja Pat Gilbertin Clash - Lontoo liekeissä.
Tänä vuonna sain vihdoin aikaiseksi lukea Hemingwaytä ja tykästyin erityisesti Jäähyväiset aseille ja Saaret ja virta-kirjoihin.

2. Vuoden 2005 elokuva / TV-ohjelma
Elokuvista Jali ja Suklaatehdas, Äideistä Parhain ja Sithin Kosto ylsivät ehdottomasti ylitse muiden. Wallace ja Gromit oli myöskin riemastuttava, mutta ei se suomenkielisenä yllä vielä top kolmeen, dubbaamattoman version jäleen saattaa asia muuttua.
Telkkarisarjoista Teho-Osasto oli tietenkin jälleen ylittämätön ykkönen, mutta nelosen Deperate Housewifes ja Carnivale toivat onnettomaan tv-tarjontaan ihan uutta makua. (Tuliko Angels in America tänä, vai viime vuonna?)

3. Vuoden 2005 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus
Postal Service, The Smiths/Morrissey ja Neil Youngin akustinen materiaali, hallelujah!

4. Vuoden 2005 paras asia
Henkilökohtaisesti minua ilostuttaa oma aktiivisuuteni oppilaskunta-, tutor- ja SLL-hommissa. Olen jaksanut tehdä suunnilleen kaikki minulle annetut tehtävät ja vähän ekstraakin.

5. Vuoden 2005 suurin saavutus
Olen oppinut itsenäiseen toimintaan tosi monessa jutussa. Varmaan kaikkein konkreettisin esimerkki tästä on kotityöt ja muutenkin äidin auttaminen.

6. Lupaus vuodelle 2006
Edellisvuoden lupauksenikaan ei oikein onnistunut, kuten arvelinkin, joten taidan tänä vuonna jättää lupailemisen muille.
 
1. Vuoden 2005 kirja
Kirjojen lukeminen sen verran vähäistä, tai se vähäinen lukeminen jäänyt pitkälti entuudestaan tuttujen kirjojen lukemiseen, että vuodekkaaksi on helppo valita Agatha Christien "Kymmenen pientä neekerinpoikaa". Pienoisesta ennakkoarvattuvuudesta huolimatta kirja osasi pitää jännityksen loppuun asti, ja tietenkin tarjota sitten aivan viimeisenä herkkupalana pienen masennukseksen loppuun kun tarina ei aivan niin mennytkään kuten osasin arvella. Nokkelaa pokkelaa lukijaa oli vielä lopulta pakko näpäyttää sormille.

2. Vuoden 2005 elokuva / TV-ohjelma
Pimpelipong, vuoden 2005 Kontu-Oscarin saa....Batman Begins. Päätelkää siitä minun tänä vuonna katsomien elokuvien laatu. Ei tällä pahalla BB:tä rakastavia kohtaan - tällä viikolla katsoessani uudestaan devarilta huomasin taas elokuvassa olevan vetovoimaa, mutta ei se siitä huolimatta niin hyvä ollut kuin odotin. Erinomaista viihdettä, mutta thats all.

3. Vuoden 2005 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus
Elokuva ja kirja valinta oli kevyttä tähän verrattuna. Basement Jaxxin kokoelma tutustutti erinomaisen yhtyeen iskevään tanssimusiikkiin, kun taas The Killers toi toivoa rock-rock-puolelle, jonka puolelle viime vuodet on pölytytty vanhojen pierujen joukossa etikoituen. Näin vuoden lopuksi sitten taas Franzin Ferdinandit näytti ettei se toinen albumi aina napsahda karille S.S. Venturen tavoin. Mutta ei riittänyt Glasgown poikien voimat, kun Coldplay oli jo ennen Franzia puhdistanut pöydän ja saanut jo minulta Äänen nopeudella aivot pihalle ja EMI:n lähelle konkkakurssia.
Coldplay - X&Y (hiljentykäämme)

4. Vuoden 2005 paras asia (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Perheessä on alkanut pyörät pyöriä, ja äidin ja isän iloksi lapsoset on alkanut hiljalleen perustaa perheitä kun toivo alkoi jo hiipua. Kaksi iskua tänä vuonna, seuraava saa odottaa jos minusta on kiinni :shock:

5. Vuoden 2005 suurin saavutus (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Sain itsestäni niskasta kiinni, ja valitsin tuomiokseni 362. Se kiduttaa, se ahdistaa, se raatelee syvältä, mutta antaa myös ihan kivoja muistoja ja hyviä kavereita. Mikä tietenkin tärkeintä, selvisin ensimmäisestä osasta kunnialla ja junakin alkaa hiljalleen kääntyä kotia kohti 9. päivä alkaen seuraavaa kuuta. Tästä johtuen...

6. Lupaus vuodelle 2006
....lupaan olla hajoamatta viimeisellä puolikkaalla ja tehdä asiat asenteella loppuun asti että voin olla ylpeä saavutuksistani. Kyllä se aurinko paistaa minullekin heinäkuussa, vaikka legenda kertoo ettei II/05 kotiutuisi koskaan.
Ei nimittäin kovin mielellään :|
 
1. Vuoden 2005 kirja
Jaahas, jos lähden liikeelle tänä vuonna julkaistuista niin varmaan se olisi Erlend Loen uusin, eli Doppler. Muista sitten, mukava uusi tuttavuus oli ainakin Robert McLiam Wilson. Tänä vuonna luetuista kuitenkin eniten taisi sykähdyttää Kunderan Olemisen sietämätön keveys, joten se olkoon tämän sarjan voittaja.
2. Vuoden 2005 elokuva / TV-ohjelma
Huomasin juuri, että on tullut katsottua aika vähän tänä vuonna ilmestyneitä leffoja, parhaiten mieleen on jäänyt tietysti tuorein Star Wars. Tv-ohjelmapuolelta paras uusi sarja on varmaankin Carnivale.
3. Vuoden 2005 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus
Uusia musiikkituttavuuksia tuli vuoden aikana hankittua monia, mutta eniten sykähdytti vanhan tuttavuuden uusi levy, eli Mew - And the glass handed kites. Mieletön levy, harmi että keikat on jäänyt kokematta.
4. Vuoden 2005 paras asia (henkilökohtaisesti / yleisesti)
5. Vuoden 2005 suurin saavutus (henkilökohtaisesti / yleisesti)

Nämä molemmat taitaa mennä samaan juttuun. Henkilökohtaisesti vuoden paras juttu ja saavutus oli ehdottomasti Risteyksessä-teatteriproggis keväällä. Sopivan haastava rooli, mielettömän hyvä porukka, hyvä ohjaaja, eikä siinä muuta tarvita. Näytteleminen jo itsessään oli palkitsevaa, mutta erityisen hyvältä tuntui yleisön reaktiot ja kehut, sekä Savon Sanomien loistava arvostelu. Paras kokemukseni teatterin saralla tähän mennessä.
6. Lupaus vuodelle 2006
Uudenvuodenlupauksia en ole harrastanut vuosiin, mutta voisin yrittää olla ahkerampi koulun suhteen ensi vuonna ja stressaamatta liikaa pikkuasioista.
 
Vuoden 2005 kirja
Ensimmäisenä tulee mieleen se eräs Puoliverinen prinssi, mutta kun ei se loppujen lopuksi ollut niin älyttömän hieno ja mahtava ja upea ja mitä kaikkea vielä... Seuraavaksi tulee mieleen Lian Hearnin Satakielilattia (Otorin klaanin tarina 1), jonka luin toissapäivänä. Ja se oli oikeasti hyvä kirja. Joten sanotaan sitten se.
Vuoden 2005 elokuva / TV-ohjelma
Elokuva... Hmm. Corpse Bride. Sitä olin kuitenkin odottanut niin kauan, ja vaikkei se olekaan ihan niin hieno kuin mitä olisi voinut, on se silti loistava. Toinen vaihtoehto on Jali ja suklaatehdas, mutta kyllä tuo Corpse silti vie voiton.
Telkkaria en pahemmin katso, joten siitä en sano mitään.
Vuoden 2005 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus
The Crashin kokoelmaa olin odottanut niin kauan, että lähestulkoon itkin kun lopulta sain sen käteen. Se on vaan HIANO. The Crash on aina paras.
Uusi musiikkituttavuus. Sanotaan vaikka Gackt ja muutama muu j-rockbändi/laulaja.
Lisäksi Franz Ferdinandia aloin oikeastaan kuunnella kunnolla vasta tänä syksynä.
Vuoden 2005 paras asia
Elämäni ensimmäiset festarit, Ankkarock. Huomasin että moni sellainenkin bändi jota ei yleensä ole tullut pahemmin kuunneltua on livenä ihan älyttömän hyvä. Oli kivaa.
Vuoden 2005 suurin saavutus
Tutustuin uusiin ihaniin ihmisiin.
Lisäksi koulussakin on mennyt ihan mukavasti.
Lupaus vuodelle 2006
Olen tosi huono pitämään uudenvuodenlupauksia, mutta... Ehkä voisin olla mukavampi lapsi ja osallistua kotitöihin vähän enemmän.
Suklaasta ja jäätelöstähän en luovu, joten niiden syönnin vähentämistä on turha edes ajatella...^^

Hyvin hyvää joulua kaikille.
 
1. Vuoden 2005 kirja
On taas tullut luettua luvattoman vähän (koulukirjoja kun ei lasketa). Vastaan kuitenkin uusin Harry Potter, joka oli ihan mieluinen.
2. Vuoden 2005 elokuva / TV-ohjelma
Huomasin, että en edes ole nähnyt niitä elokuvia joita monet ovat kehuneet vuoden parhaiksi. Elokuvien osalta vastaan kuitenkin Finding Neverland, Johnny Depp ja Kate Winslet samassa elokuvassa ovat aika lyömätön yhdistelmä. Tv-ohjelmista mieluinen uusi tuttavuus on Täydelliset Naiset. Myös Teho-osasto ja 24 pitivät pintansa.
3. Vuoden 2005 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus
Vuoden levy olisi varmaan Maija Vilkkumaan Se ei olekaan niin. Uusia tuttavuuksia en muista pahemmin löytäneeni, ehkä enemmänkin vanhojen tuttavuuksien uudelleen löytämistä.
4. Vuoden 2005 paras asia (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Vuosi 2005 meni pitkälti samoissa merkeissä kuin vuosi 2004. Ei mitään suuria romahduksia tai huippuja. Islannin matkan voisin kuitenkin mainita, oli sen verran hieno reissu.
5. Vuoden 2005 suurin saavutus (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Olenkohan saavuttanut mitään suurta, aika tasaista puurtamista tämä on ollut.
6. Lupaus vuodelle 2006
Muutan uuteen asuntoon, mieluiten mahdollisimman pian.
 
1.Harry Potter & The Half-Blood Prince
2.Gilmore Girls
3.Maija Vilkkumaan Se ei olekkaan niin
4.Uudet tuttavuudet. Kielikurssi.
5.Matkustin yksin ensimmäistä kertaa.
6.Yritän kasvaa ihmisenä.
 
1. Vuoden paras kirja
George R R Martinin kirjoittama kirjasarja "Tulen ja jään laulu" on ollut ehdottomasti paras kirjallisuustuttavuus johon olen tutustunut aikoihin. Olen nyt lukenut kaksi ensimmäistä osaa, ja täytyy äkkiä saada kolmas käsiin. Sitä on tullut luettua yöllä ja päivällä, on se vaan niin hyvä.

2. Vuoden elokuva/TV-ohjelma
Jaahas.. paha sanoa, ei tule kyllä heti mitään mullistavaa mieleen, mutta televisiossa esitetty "The Shawshank Redemption" jäi kyllä mieleen, se meni sinne oikeasti hyvien elokuvien joukkoon.

3. Vuoden musiikkituttavuudet
Ei kyllä voi nimetä mitään yksittäistä bändiä, mutta sanotaan näin, että musiikkimakuni laajentui aivan valtavasti vuoden aikana joka suuntaan, ja suosikeiksi nousi semmoisia nimiä, kun esim. "Porcupine Tree", "Symphony-X", "CMX", "Pink Floyd", ja monenmoista muuta. Aloin kuunnella pianolla soitettuja kappaleita paljon, ja monesta eri genrestä löytyi hyviä nimiä. Musiikkimaku laajeni myös soittamisen osalta.

4. Vuoden paras asia
Varmaankin se, että lähes kaikki elämässä on vain mennyt yleisesti ottaen mukavasti.

5. Saavutus
Eipä mitään mainittavan ihmeellistä ole saavutettu.

6. Uudenvuodenlupaus
Parannan vielä kaikessa missä vain voi parantaa :wink:
 
Sillanrakentaja sanoi:
Yksi vuosi lähestyy jälleen loppuaan - Haltiamielikin on vaihtanut avansa joulunpunaiseksi
:p

1. Vuoden 2005 kirja
Kuten viisaasti edellisellä kerralla ennustin, eiköhän se titteli päädy tänä kalenterivuonna Potter-septologian tuoreimmalle kappaleelle. Tosin pidin kyllä melkolailla tässä jo pariin kertaan myös mainitusta G.R.R. Martinin Tulen ja jään laulusta, jonka kaksi ensimmäistä osaa sain syksyllä luettua. Joskin kirjasarjan pituus hirvittää, mahtaako loputon ongelmien ja jännityksen rakennus kestää noin pitkää juonikaarta. Noh, vuoden alussa pyrin tarttumaan kolmanteen osaan.

2. Vuoden 2005 elokuva / TV-ohjelma
Ihan mitään lyömätöntä leffaa ei ole vastaan tullut. Tähtien sotien episodi kolmonen oli preluditrilogian tasoon nähden yllättävän hyvä, mutta ei silti mitään hurjaa. Myös neljäs Potter oli ihan kelvollinen Potter-leffaksi, mutta siihenhän sekin lähinnä jäi.
Sin City ja King Kong olivat ihan positiivisia katselukokemuksia. Narnian näkeminen vielä odottaa itseään, mutta tuskin se kuitenkaan listan kärkisijalle yltää.

3. Vuoden 2005 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus
Aika vähän on tullut itselle uutta musiikkia kuunneltua. Levellersin uusin levy Truth & Lies oli aika positiivinen tuttavuus, vaikka 90-luvun alun kultakausi on kaukana takanapäin, kyllä bändi osaa yhä pirun hyviä levyjä tuottaa, Hello Pigin jonkinmoisen notkahduksen jälkeen taas.
Merkittävin tämän vuoden uusista tuttavuuksista lienee Yann Tiersen, jonka levyn Rue des cascades veli antoi vanhemmille lahjaksi viime jouluna. Varsin miellyttävää musiikkia.

4. Vuoden 2005 paras asia (henkilökohtaisesti / yleisesti)
5. Vuoden 2005 suurin saavutus (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Kai se taas on omalta osalta parhaaksi asiaksi ja suurimmaksi saavutukseksi sanottava, että tästäkin selvittiin. Vaikkei niin paha vuosi ollutkaan kuin pari edellistä, ei kuitenkaan mitään juhlaa. Aika nopeasti vuosi sujui, toki kolme neljännestä tulikin vielä vietettyä sivaroiden. Siitä jäi oikeastaan aika hyvät fiilikset. Kävin jopa eilen, tai siis aatonaattona, vanhalla sivaripaikalla töissä apulaisena kun keittiöllä oli kiirettä ja yksi sairastapaus hoitopuolella. Siis tänä vuonna tein myös ensimmäisen päivän elämässäni rehellistä ansiotyötä! Tästä se lähtee.
Mitään huippuhetkeä ei äkkiseltään tule mieleen vuodelta. Vähän tasaista puuroa.

6. Lupaus vuodelle 2006
Selviän kunnialla kansanopistovuodesta, luen pääsykokeisiin ja keksin jotakin fiksua tehtäväksi syksystä lähtien, kun taas jää kuitenkin pääsemättä... eiku. Joo, jos vaikka pääsisikin. Eihän sitä ikinä tiedä.
 
1. Vuoden 2005 kirja

Hmm, veikkaanpa, että niin kliseiseltä kuin se kuulostaakin, oma lempparini taitaa olla Stephen Kingin Mustan Tornin avausosa, Revolverimies. Sen verran kiehtova hahmo Roland kuitenkin oli. :)

2. Vuoden 2005 elokuva / TV-ohjelma

En ole pahemmin elokuvia nähnyt, mutta kyllä tuo Narnia kolahti aika kovaa. En oikeastaan tiedä miksi, vaan ensi-ilta on aina ensi-ilta.

TV:tä en juurikaan katso, mutta häpeäkseni tunnustan, että kakkosen Rakastuin mä luuseriin on pakko katsoa joka keskiviikko.

3. Vuoden 2005 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus

Tänä vuonna olen kuunnellut hyvinkin paljon erilaisia yhtyietä, mutta ykköseksi nousee varmaankin Pekka Ketonen ja hänen loistavat instrumentaalikappaleensa.

Myös Sir Elwoodin Hiljaiset värit on saanut koukutettua. Heidän levynsä "Yö tekee meistä varkaat" on uskomattoman kaunis.

4. Vuoden 2005 paras asia (henkilökohtaisesti / yleisesti)

Henkilökohtaisesti rippileiri oli ehkäpä paras kokemus, yleisesti... No, se, että saimme valkean joulun.


5. Vuoden 2005 suurin saavutus (henkilökohtaisesti / yleisesti)

Henkilökohtaisesti sain nostettua englannin numeron kymppiin, mistä olen onnellinen. (Kiitos le Guinin alkuperäiskielisten teosten ahmimisen, väitän ma.)

Yleisesti se, että... En keksi mitään. Hups.

6. Lupaus vuodelle 2006

Lupaan, että luen le Guinin teoksia myös ruotsiksi. Ehkäpä se ruotsinkin numero nousisi...
 
1. Vannoutuneena potteristina on pakko sanoa HBP. Mun mielestä se oikeesti on paras tähän mennessä... tai ehkä sittenki tasoissa kolmosen kanssa. Se on niin paljo viitosta valoisampi kaikista vastoinkäymisistä huolimatta. Ja Ginny. :grin:

2. Käyn tosi harvoin elokuvissa, täältä kun ei elokuvateatterin kaltaisia hienouksia löydy. Potterleffan kävin naapurikaupungissa katsomassa mutta ei se niin hyvä ollut. Mun suosikkeja on usein pohjoismaiset leffat. Ostin äskettäin Jalla, Jalla! :n dvd:nä, olin sen nähnyt joskus aiemminkin mutta en muistanut että se on niin huippu! Ehkä sen vois laskea vaikka jo pari vuotta vanha onkin.

3. Levyjä on tänä vuonna tullut ostettua paljon, niistä löytyisi monta mainitsemisen arvoista. Ainakin Pauliina Syrjälän ensimmäinen soololevy on mahtavaa kuunneltavaa. Loistava kantelisti, juuri sellaista musiikkia jota minäkin haluaisin osata tehdä. Soittaa levyllä Saarijärven kanteletta (sitä soitetaan tikulla, yleensä 15 kieltä + 4 bassoa.)
Eräs tänä vuonna löydetty bändi on HB, melko tuore gospelbändi. Loistavaa musiikkia ja järkeviä sanoituksia.

4. Paljon asioita on tänä vuonna tapahtunut... niitä ei oikein voi laittaa tärkeysjärjestykseen. Ulkomailla on tullut muutaman kerran reissattua, kesällä olin Ruotsissa Jesusrock-festareilla, jotka oli mahtava kokemus. Marraskuussa kävin opintomatkalla CERNissä, se on hiukkastutkimuskeskus Geneven lähellä, Sveitsin ja Ranskan rajalla. Sieltä jäikin mieleen muutakin kuin fysiikkaa.

5. Sain jo kaksi ainetta kirjoitettua, enää viisi jäi kevääseen. Sain 9 kurssia fysiikkaa luettua ja pääsin kaikki kokeet ekalla yrittämällä läpi. Samoin matikankokeet. Olen toivottavasti kasvanut jonkin verran. Ai niin, sain ajokortin. En uskonut että se olisi niin suuri asia, mutta kyllä se kuitenkin auttaa itsenäistymään kun ei tarvitse koko ajan olla mankumassa kyytiä vanhemmilta. Täällä kun ei tuota julkista liikennettä juuri kulje.

6. En mä halua suuria lupailla, ne ei kuitenkaan toteudu. Paitsi yritän olla ensi vuonna ihan vähäsen parempi ihminen.
 
1. Vuoden 2005 kirja
Luettua on tullut niin paljon, mitähän osaisin poimia esiin: Holdstockin Alkumetsä, Tolkienin Puu ja Lehti, Einar Kárasonin Miekkakäräjät (mikään ei tietenkään ole tänä vuonna ilmestynyt) Verrosen Keihäslintu
2. Vuoden 2005 elokuva / TV-ohjelma
Vaikuttavin ja koskettavin täytyy olla afrikkalaisen Sembene Ousmanen elokuva Moolaadé, kertomus kyläläisistä vastustamassa perinteistä tyttöjen ympärileikkausta.
3. Vuoden 2005 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus
Odoteltuja levyjä olivat jo mainittu Maija Vilkkumaan uusin, mutta myös Kalle Aholan Kadun aurinkoiselle puolelle ja Shakiran uutukaiset. Aivan ehdoton uusi ihastuttava musiikkituttavuus minulle oli Konnun pändi loistavine esityksineen the miitissä :)
4. Vuoden 2005 paras asia (henkilökohtaisesti / yleisesti)
öö, tämähän on vaikeaa. Uusia ystäviä ja tuttavia tullut saatua eri tahoilta, mm. täältä Konnusta.
5. Vuoden 2005 suurin saavutus (henkilökohtaisesti / yleisesti)
vielä vaikempaa, tuntuu että saavutukset vain vähenevät. No olen ainakin kyennyt hoitamaan tehtäviäni pienessä ammatillisessa yhdistyksessäni, pelkäsin että sairauteni sotkisi senkin. Saavutukseksi lienee sopivan myös pyrkimykseni olla edes jossain määrin sosiaalinen, ja ilmeisen kohtuullinen onnistuminen siinä (ks. edellinen kohta).
6. Lupaus vuodelle 2006
En uskalla lupailla mitään, yritän kuitenkin olla vaipumatta apatiaan ja masennukseen tulevana vuotena, enkä antaa kiukuttelevan suolistoni lannistaa minua.
 
1. Vuoden 2005 kirja
Nyt häpeän. Olen ollut laiska ja kiireinen ja väsynyt, ja vaikka onkin pitänyt, en ole ehtinyt juuri mitään lukea. Abivuosi meni juuri alkamaan, sekin vielä - tuskinpa ehdin vilkaistakaan mitään ainakaan puoleen vuoteen. Tosin yhden loistavan kirjan olen koulun puitteissa lukenut (tosin sekään ei mikään vuoden -05 kirja ole, mutta sama se) ja se on Kari Hotakaisen Juoksuhaudantie. Oli erittäin antoisaa vääntää miehestä esitelmää ja analysoida kyseistä teosta. Suositukseni menevät siis näille.

2. Vuoden 2005 elokuva / TV- ohjelma
Minä oon kai joku perussuomalainen, massaa, mutta tykästyin tänä vuonna Conan O`Brieniin. Ja painotan: ennen sitä suurinta Tarza- ja Suomi-hässäkkää. Nyt olen jo hirveä addikti, pakko kytätä Subilla aina arki-iltaisin. Triumph the insult comic dog rocks.

Elokuvapuolella henkilökohtaisesti isoja juttuja on ollut esimerkiksi Star Warsin Episodi III, mutta ei se kyllä parhaimmistoon yllä millään. Aika vaikea kysymys. Olen yleisesti ottaen vain tsiigaillut kaikkea wanhaa tuolta varastoista, nämä hienot uutuudet ovat vielä näkemättä (mm. Jali ja suklaatehdas kiinnostaa). En vain ole saanut aikaiseksi. Tässähän tulee kirjoittaessa hirveän saamaton olo.

3. Vuoden 2005 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus
Mewmewmew! Mew`lle menee kyllä meikän pointsit ja vähän enemmänkin. Ihana, upea, mahtava Mew. Vanha tuttavuushan se jo on, mutta uusi albumi nostatti ihkuilun kattoon. And the glass handed kites on ehdottomasti vuoden levy.

4. Vuoden 2005 paras asia (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Tämmöset on niin vaikeita. Henkilökohtaisella puolella varmaankin se helpotuksen tunne, kun selvisin ulos englannin kirjoituksista ja päästin kaiken itkuna pihalle. Uudet itkut tulossa sitten keväällä. Lisäksi täytyy antaa propsit kaikille monilla uusille ystäville, joita olen nyt saanut. Heistäkin täytyy jo kohta luopua, mikä on sääli. Pitäisi aina ottaa hyvistä hetkistä kaikki irti - ja pahoistakin...

Miten minusta tuntuu, että ihmisistä on tullut kivempia? Kypsempiä? Ehkä se johtuu ikäluokastani, kun jengi alkaa aikuistua? Onko aikuistuminen oikea sana, tuskin? :D Toiveajattelua.

5. Vuoden 2005 suurin saavutus (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Ks. kohta 4.

6. Lupaus vuodelle 2006
Tästä vuodesta tulee hullu. En voi kun luvata yrittää parhaani kirjoituksissa ja pääsykokeissa. Ja lupaan yrittää säilyttää järkeni, kun muutan pois kotoa, yksikseni asustelemaan. Ja lupaan parkua kavereideni kanssa, kun iskemme lakit päähän ja sanomme heiheit lukiolle.

Tulipas epämääräinen teksti, minä oon vissiin aika huono tällasissa. Ei se mittään.
 
1. Vuoden 2005 kirja
Ehkä se on se kaikkien mainitsema HBP, on jäänyt kirjat lukematta tänä vuonna.

2. Vuoden 2005 elokuva / TV- ohjelma
Elokuva palloilee Star Warsin ja Sin Cityn välillä. Star Wars sen tunnearvon takia, ja Sin City on taas toteutukseltaan varsin mahtava teos. TV-ohjelma on kyllä Big Brother, itse olin täysin koukussa.

3. Vuoden 2005 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus
Bändi on itselleni Kashmir, vaikka sitä olenkin pari vuotta kuunnellut. No Balance Palace kyseiseltä bändiltä on myös minulle vuoden levy. Uusi tuttavuus on varmaan Damien Rice, jonka levy O on kyllä ollut mukana isoissa jutuissa, samoin kuin Kashmir.

4. Vuoden 2005 paras asia (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Paras asia, ehkä se oli tuo Kööpenhaminan reissu. Se oli niin hieno ja onnistunut. Näin yhden hienoimmista bändeistä, ja tapasin uusia ihmisiä. Ja taatusti olen takaisin Tanskassa niin nopeasti kun mahdollista.

5. Vuoden 2005 suurin saavutus (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Koulussa pärjääminen on ehkä se suurin saavutus, tylsä valinta, mutta se on luultavasti totta.

6. Lupaus vuodelle 2006
Tutustua uusiin bändeihin, viettää loistavaa aikaa ja pärjätä koulu loppuun asti.
 
Ylös