Vuoden 2005 parhaat

Taas vuosi vierähtänyt :shock:

1. Vuoden 2005 kirja
HP&Half-Blood Prince ja Linnunradan käsikirja liftareille-"trilogian" kaite ensimmäinen osa (ei lue kirjassa kuin Linnunradan käsikirja liftareille). On Potterit taas ottaneet askeleen eteenpäin kerronnassa, mutta edelleen kirjoittaa Rowling samaan lumoavaan tapaansa. Adamsin kerronta taas on niin mahtavan nurinkurista, että tulee välttämättä paremmalle tuulelle.
2. Vuoden 2005 elokuva / TV-ohjelma
Tyttö sinä olet tähti ja King Kong. Potter-leffa oli taas niin pirun kutistettu, vaikkakin muuten ihan kohtalainen, joten ei asiaa listalle. Tyttö sinä olet tähti on niin kuin Aamulehtikin totesi mielestäni kautta aikojen paras suomalainen elokuva. Ja kai minä sitten pidän rapmusiikista. Jacksonista pidän erityisesti siksi, että hän uskaltaa tehdä pitkiä elokuvia eikä leikkaa mahdollisesti hyvää materiaalia rahan takia pois. Maksaa itse jos ei rahat muuten riitä :grin: Ja Kong on elokuvassa fantastinen. Sin City ja Batman Begins:kin olisivat voineet tälle listalle päästä, mutta eivät aivan sille yllä.
3. Vuoden 2005 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus
Eipä tälle osastolle tainnut mitään yksittäistä tuttavuutta tulla. Monia biisejä eri artisteilta. Taisin kuunnella tänä vuonna liikaa NRJ:ä :|
4. Vuoden 2005 paras asia (henkilökohtaisesti / yleisesti)
5. Vuoden 2005 suurin saavutus (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Molempiin että pääsin lukioon ja olen siellä mukavasti menestynytkin. Olen jatkanut viime vuosina aloitettuja harrastuksia (lätkävalmennus, tennis).
6. Lupaus vuodelle 2006
En koske päihteisiin :grin:
 
1. Vuoden 2005 kirja
Luin tosi vähän kirjoja, itse asiassa aivan naurettavan vähän. Nyt aivan viime viikkoina otin itseäni niskasta kiinni sen verran, että ryhdyin kuin ryhdyinkin lukemaan läpi Harry Pottereita - toinen syksyn itsensäsivistämisprojekteista. Ja nyt on neljä luettuna ja viides työn alla. Vaikka kirjasarja onkin elokuvista tuttu, niin ovathan nämän tarinat kirjoitettuina paljon parempia. Jos nyt eivät aivan loistoteoksia, niin ihan kivoja. Eniten tuottaa vaikeuksia uppoutua kirjojen vietäväksi ihan tosissaan, ja nyt esimerkiksi tämä viides kirja alkaa olla järkälemäisyydessään jo liioitellun pitkä. On lähtenyt Rowlingilta mopo käsistä pahemman kerran. Vuoden 2005 kirjaksi päätyy Harry Potter ja Azkabanin vanki.

2. Vuoden 2005 elokuva / TV-ohjelma
Elokuvissakin tuli käytyä huolestuttavan vähän, ja näkemättä jäi varmasti monta hyvää rainaa. No, DVD:ltä sitten kun kerkiää. Nähdyistä leffoista kärkikolmikko on Perikato, Batman Begins ja King Kong, joista jälkimmäisen voisi nostaa vuoden 2005 elokuvaksi viihdyttävyytensä, jännittävyytensä, vauhdikkuutensa ja Peter Jacksonin ylivertaisen nerouden vuoksi. :D

Telkkariakin tuli katsottua luvattoman (;)) vähän, paras sarja oli 24:n kolmas tuotantokausi. DVD-muodossa sain sen sijaan viimeinkin tutustua Babylon 5:een (ensimmäinen niistä syksyn itsensäsivistämisprojekteista), joka nousi viiden viikon ja 110 jakson jälkeen kaikkien aikojen telkkarisarjalistallani toiselle sijalle ohittaen Salaiset Kansiot. Twin Peaksiä ei silti noin vain ohiteta.

3. Vuoden 2005 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus
Keväällä ilmestyneen With Teeth -levynsä ja kesän Provinssirockin-keikkansa johdosta vuoden 2005 levy- ja bändititteli menee ylivoimaisella äänten enemmistöllä Nine Inch Nailsille. Uusista musiikkituttavuuksista eniten mainitsemisen arvoinen lienee Devin Townsendin luotsaama Strapping Young Lad, maailman paras hevibändi.

4. Vuoden 2005 paras asia (henkilökohtaisesti / yleisesti)
No höh, sain töitä. Viimeinkin. Kolmen ja puolen vuoden ajelehtimisen jälkeen. Jouduin tosin muuttamaan Helsinkiin, mutta ehkä sen kestää.

5. Vuoden 2005 suurin saavutus (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Tavoitteenani oli toki saada töitä, ja tavoite tuli saavutettua, mutta en laskisi sitä niinkään oman kovan yrittämiseni tulokseksi. Olen hakenut niin paljon ja niin kauan, että hyvältä tuurilta se vain tuntui.

6. Lupaus vuodelle 2006
Lupaan tehdä työni paremmin kuin hyvin. :)
 
1. Vuoden 2005 kirja
Luin vuoden aikana yllättävän vähän, varsinkin syyspuoliskolla opiskelut veivät kai liikaa aikaa ja energiaa. Muutama erityisen vaikuttava lukukokemus vuoteen on kuitenkin mahtunut. George Orwellin Vuonna 1984 saattaisi olla vuoden kirjani. Toisaalta myös Tove Janssonin Muumipappa ja meri teki minuun suuren vaikutuksen. Lisäksi luin uusiksi monta kirjaa, joista useampikin voisi olla vuoden kirjani jokaisena vuonna... :roll: En tainnut lukea kuin yhden vuonna 2005 ilmestyneen kirjan eli uusimman Harry Potterin, josta kyllä nautin suunnattomasti, mutta ehkä Orwell ja Jansson saavat kuitenkin jakaa ykkössijan. :)

2. Vuoden 2005 elokuva / TV-ohjelma
Elokuvaa on vaikea valita, katsoin niin paljon hyviä elokuvia. Uusista elokuvista ykkössijan jakavat Jali ja suklaatehdas sekä Sithin kosto. Vuoden elokuvan paikan vie ehkä kuitenkin Imperiumin vastaisku, jonka näin ensimmäistä kertaa maaliskuussa. Sen myötä minusta tuli täysipäiväinen Star Wars -friikki. TV-ohjelmasta ei ole epäilystäkään: ihastuin ikihyviksi Star Trekiin, jota siunattu Subtv näytti kesäöisin. Aika vähän katsoin televisiota vuoden aikana.

3. Vuoden 2005 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus
Minulla ei oikein ole mitään yksittäistä bändiä, jota olisin vuoden aikana erityisesti fanittanut. Ehkäpä Iron Maiden on soinut eniten ja heidän levyistään etenkin Dance of Death. Merkittäviä uusia musiikkituttavuuksia ei tule mieleen, ainoastaan yksittäisiä kappaleita sellaisilta esittäjiltä, joiden musiikista en muuten pidä.

4. Vuoden 2005 paras asia (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Henkilökohtaisella tasolla vuosi oli oikeastaan todella hyvä. Sain vuoden aikana monta uutta ystävää, aloitin opiskelut hyvällä sykkeellä ja pääsin vihdoin eroon kirjoitusblokistani. Jopa vähän romantiikkaa on ollut ilmassa loppuvuodesta...

5. Vuoden 2005 suurin saavutus (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Henkilökohtaisesti suurin saavutukseni oli päästä yliopistoon. Tein sen eteen paljon töitä, mutta silti opiskelemaanpääsy oli aikamoinen yllätys, iloinen sellainen.

6. Lupaus vuodelle 2006
Luen enemmän kirjoja kuin viime vuonna, loppujen lopuksi kyse on vain ajankäytöstä. Muita lupauksia ei tule mieleen. Oikeastaan yritän vain jatkaa samaan malliin, niin eiköhän se siitä :p
 
1. Vuoden 2005 kirja

Luin tänä vuonna monta hyvää kirjaa. Tämän tittelin voisivat kuitenkin jakaa yhdessä Da Vinci -koodi, Harry Potter ja feeniksin kilta sekä HP ja Liekehtivä pikari. Mutta pakottaudun valitsemaan vain yhden; HP ja feeniksin kilta. Tämä teos sai minussa oikeasti kuohahtamaan inhon ja suuttumuksen tunteen (se on minulle harvinaista, sillä tätä ennen olen kokenut voimakkaan tunnereaktion vain Sormusten Herran viimeisessä luvussa). Rowling on onnistunut luomaan Dolores Pimennosta vastenmielisen ja häijyn henkilön, joka pistää lukijankin vihaamaan moista rupikonnaa.

Tiesittekö että; vannoin aikaisemmin, että Harry Potteriin en ikuna hurahda. Toisin kuitenkin kävi, kun päätin ottaa selvää mikä niissä on niin hyvää. Aloitin pikkuveljen Liekehtivästä Pikarista ja heti sen perään oli pakko käydä katsomassa leffa (joka ei pärjää kirjalle, vaikka onkin hyvä) ja ostaa itse seuraava osa ja sen jälkeen...

2. Vuoden 2005 elokuva / TV-ohjelma

Jaa-a! Batman Begins, Sithin Kosto, Liekehtivä pikari, King Kong, Kingdom of Heaven. Nämä näin teatterissa tänävuonna. Pää räjähtää näistäkin parasta valitessa. Saatan olla väärässä, mutta sanotaan Sithin Kosto. Kilpailu näiden välillä on hyvin tasaista, mutta Sithin Kosto yltänee voittajaksi musiikillisista ansioistaan. Ja George Lucasia turhaan mollataan (vaikka Vaderin viimeinen repliikki on mielestäni elokuvahistorian typerimmistä)

3. Vuoden 2005 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus

Pari levyä tänä vuonna ostin; Hurriganesin 25 golden hits (muistaakseni nimi oli tämä) ja Sithin Koston soundtrack. Olkoon paras levy tämä jälkimmäinen. Minä en musiikista oikeasti tiedä hölkäsen pöläystä. Minulle hyvä musiikki on sellaista mikä ei kuulosta korvassa meteliltä (rap ja hevy/metalica eivät kuulu suosikkeihini).

4. Vuoden 2005 paras asia (henkilökohtaisesti / yleisesti)

Olen hengissä ja mielestäni hyvässä kunnossa (tällä en tarkoita hyvää fyysistä kuntoa ja ruumiin rakennettani).

5. Vuoden 2005 suurin saavutus (henkilökohtaisesti / yleisesti)

Valmistuin graafiseksi suunnittelijaksi (pk) kolmen vuoden opintojen jälkeen.

6. Lupaus vuodelle 2006

Lupaan päästä intin läpi rennosti ja yrittää kaikkia mahdollisia keinoja turhan hikoilemisen välttämiseksi (vihaan hikoilua), mutta käskyt parhaan kykyni mukaan suorittaen.
 
1. Vuoden 2005 paras kirja
Nyt täytyy rääkätä aivojaan ja miettiä, mitä tuli viime vuonna luettua. Hmm... Sanotaan nyt vaikka Aldous Huxleyn Uljas uusi maailma. Olin sen aikaisemminkin lukenut, mutta nyt kirja oli ihka oma ja itse olin muutaman vuoden vanhempi, joten tuntui, että siitä sai irti paljonkin uutta.

2. Vuoden 2005 paras elokuva / Tv-ohjelma
Tähän on varmaan pakko sanoa Kaunis mieli, kun tuli noita elokuvia lähinnä katsottua videolta. Kaksi kertaa kävin ihan teatterissa koko vuoden aikana. Huikeaa. Koska katson Tv:stä oikeastaan vain yhtä sarjaa säännöllisesti, on varmaan pakko sanoa se, vaikka se onkin pyörinyt jo monta vuotta. Siis C.S.I.

3. Vuoden 2005 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus
Viime vuonna tein hyvin vähän tuttavuutta uuteen musiikkiin, mutta voisi kai mainita Orange Range -nimisen bändin, jonka musiikkia löytyy käsittääkseni paristakin animesarjasta. Ainakin Narutosta, jos ei muista.

4. Vuoden 2005 paras asia (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Tänä vuonna on muuttunut paljon, joten ehkä paras asia on ollut huomata, etteivät kaikki asiat muutu ja että muutos ei ole pahasta. Olen iloinen siitä, että kaikki on sujunut hyvin.

5. Vuoden 2005 suurin saavutus (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Itse asiassa niitä on kolme: hyvät arvosanat ylioppilaskirjoituksissa, pääsy yliopistoon ja menestyminen siellä. Tänä vuonna on todellakin tapahtunut paljon.

6. Lupaus vuodelle 2006
Lupaan laihtua ja opetella suvaitsemaan ihmisiä, jotka ovat hyvin erilaisia kuin minä. Yritän jatkaa siitä, mihin viime vuonna jäin.
 
1. Vuoden 2005 kirja
Koska olen lukenut menneen vuoden aikana ennätysvähän kirjoja taitaa tämä titteli napsahtaa HBP:lle niin kuin monella muullakin näemmä.

2. Vuoden 2005 elokuva / TV-ohjelma
Elokuva taas, no eihän niitäkään tullut taas liikaa katsottua, voisi olla joko Star Wars Episode III tai Linnunradan käsikirja liftareille. Enemmänkin tullut katsottua vanhoja elokuvia dvd:ltä, eikä kumpikaan nimeämistäni todellakaan kuulu niihin niin ihaniin maailmankaikkeuden parhaisiin elokuviin.

3. Vuoden 2005 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus
Ja tästä saamme kiittä vain Nerweniä ja tätä topicia eli vanha tuttavuus, uusi levy The Corrsin Home. Levy, jota kuuntelin lähes koko joululoman putkeen...

4. Vuoden 2005 paras asia (henkilökohtaisesti / yleisesti)
4 ystävää, joita ilman en olisi selvinnyt vuodesta 2005 hengissä. Henkilöt tietävät itse kyllä keitä ovat, jos lukevat tämän, kiitos.

5. Vuoden 2005 suurin saavutus (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Olen hengissä, kai sen voi laskea. Lisäksi se, että vihdoin minulla on jonkin tason mahdollisuudet omaan elämään. Se on hyvä asia, vaikka sen takia täytyikin vaihtaa 2 kertaa lukiota.

6. Lupaus vuodelle 2006
Saan vihdoin elämääni jotain järkeä.
 
1. Vuoden 2005 kirja
No omista lukukokemuksistani tärkeimpiä on ollut Ilias, jonka viimein sain luettua ja ehkä muutama muukin kirja, mutta tässä vaiheessa vuotta ovat päässeet jo unohtumaan. Vastaan kuitenkin tähän HBP miljoonan muun lailla, se oli merkittävin kirjauutuus eikä millään tavalla pettänyt odotuksia.

2. Vuoden 2005 elokuva / TV-ohjelma
Tässä ei ole juuri epäilystäkään, Episodi kolmonen eli tuttavallisemmin RotS se oli. Pelasti prequel trilogian niin ettei se ollutkaan täysi pettymys, ja yllätti minut totaalisesti olemalla jopa koko kuuden satsista toiseksi paras ja muutenkin yksi suurimmista suosikeistani.
Sin City täytyy mainita, sen verran upea elokuva se oli, vaikkei sarjakuva ole tuttu eikä aihekaan ehkä kaikkein kiehtovin. Voi kumpa tällaisia sarjakuvaelokuvia tehtäisiin enemmän.
Nelospotteri GoF ja King Kong täytyy vielä mainita vuoden leffojen joukossa.
TV-ohjelmista satuin tänä vuonna löytämään vanhan BBC:n minisarjan Linnunradan käsikirja liftareille, joka kipusi heti suosikkieni joukkoon. Uusista TV-sarjoista Monk liimasi minut telkan ääreen ensimmäistä kertaa aikoihin.

3. Vuoden 2005 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus

No tähän en oikein osaa sanoa muuta kuin RotS:n soundtrack. Parasta Williamsia vuosiin. Uusia musiikkituttavuuksia ei oikein tänä vuonna syntynyt.

4. Vuoden 2005 paras asia (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Jaah, no kaipa se on ollut lukion aloittaminen (vihdoin..), omaan kotiin muutto, kissojeni Dogen ja Lorelein hankkiminen ja ylipäänsä vuodesta läpi selviäminen.

5. Vuoden 2005 suurin saavutus (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Ei nyt voida ihan saavutukseksi laskea mutta koirani valioituminen (Fin Est), PU-2 parhaana suomalaisena yli neljänkymmenen uroksen joukosta CACIB:in kera Messukeskuksen näyttelyssä oli vuoden kohokohta.

6. Lupaus vuodelle 2006
Vähennän hieman tietokoneella nyhjäämistä tai yritän ainakin saada siitä kontrolloidumpaa. Käyn ahkeraan koulussa ja niin edelleen..
 
1. Vuoden 2005 kirja
Harry Potter and the Half-Blood Prince
2. Vuoden 2005 elokuva / TV-ohjelma
Sin City
3. Vuoden 2005 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus
Nickelback-All the right reasons
4. Vuoden 2005 paras asia (henkilökohtaisesti / yleisesti)
opiskelupaikka
5. Vuoden 2005 suurin saavutus (henkilökohtaisesti / yleisesti)
kirjotukset kunnialla läpi keväällä
6. Lupaus vuodelle 2006
lopetan tupakanpolton tänä vuonna
 
1. Vuoden 2005 kirja
Lukemiseni on muuttunut entistäkin viihteellisemmäksi ja Robin Hobbin, Neil Gaimanin ja Jasper Fforden uusimmat ovat jääneet väliin. Yksi lukusaavutus on suunnattoman pitkä ja puuduttava Robinson Crusoe lyhentämättömänä, se oli ainoa kirja jonka sain luettua klassikoiden lukemis -projektini aikana. Tämän vuoden kirjailija lienee Jayne Ann Krentz, jonka oudoista ja hauskoista rakkauskirjoista on ollut paljon hupia. Hyvää on myös ollut mahdollisuus päästä ihanaan englanninkieliseen kirjakauppaan Amsterdamissa, useampaankin otteeseen.
2. Vuoden 2005 elokuva / TV-ohjelma
Elokuvista vaikuttavin oli Äideistä parhain. Hartaasti odottamani Liikkuva linna oli vähän hengetön.
3. Vuoden 2005 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus
Yleinen musiikkimaun laajeneminen, varsinkin maailmanmusiikkiin. Ja musiikkitrendeistä pihalla oleminen, se tuntuu vapauttavalta. Vietin puoli vuotta melkein ilman musiikkia, se taisi muuttaa suhtautumistani musiikkiin.
4. Vuoden 2005 paras asia (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Aikuistuminen, itsevarmuuden kasvu, runsas positiivinen palaute. Blogin pitäminen ja uuden nettiyhteisön löytyminen sitä kautta, melkein vahingossa. Loma ihanalla saarella Hollannin pohjoisrannikolla lampaiden keskellä.
5. Vuoden 2005 suurin saavutus (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Puoli vuotta Hollannissa. Selvisin vieraassa maassa vieraalla kielellä ilman ystäviä. Ja se ettei yksinäisyys estänyt tekemästä mitä halusin, ainakaan kokonaan. Suomeen palattuani onnistuin toteuttamaan lupaukseni suuremmasta sosiaalisuudesta. Opin paljon uutta valokuvauksesta.
6. Lupaus vuodelle 2006
Terveellisemmät elämäntavat. Ja teen opinnäytetyöni niin hyvin kuin pystyn.
 
Ylös