Yliopistoon/korkeakouluun pyrkiminen ja opiskelu

Kas, minäkin olen hakemassa Helsinkiin lukemaan suomen kieltä (kilpailija!!1). :D Yritän toistaiseksi kyllä pitää ajatukset poissa vielä näistä yliopistoasioista, koska en voi aloittaa lukemista ennen kuin vasta ylioppilaskirjoitusten jälkeen. En ole varma olenko saamassa tarpeeksi lähtöpisteitä, mutta tahtoisin silti ensin panostaa tähän lukion selvittämiseen ja sitten vasta huhtikuussa alkaa lukea niitä pääsykoekirjoja.
Hankittuna kirjat jo ovat, ja vaikuttavat ihan mielenkiintoisiltakin. Pelkään kyllä silti, että minulle käy sama kuin Aleks-ille - jotenkin kaikki menettää hohtonsa heti, kun niistä tulee pakko...
 
Huoh kun on opiskeluinto omaa alaa kohtaan lopahtanut nyt toisen vuoden aikana ihan nollaan. Olin vielä syksyllä ihan fiiliksissä tästä metsäpatologiasta, mutta kun kaverini vaihtoi pääainetta niin ei huvita yksinkään puurtaa. Tämä pääaine ei ole muutenkaan ollut viime aikoina suosiossa; muistaakseni kymmenisen vuotta on vierähtänyt siitä, kun viimeeksi joku on valinnut metsäpatologian ja mykologian pääaineeksi. Kesällä ajattelin lukea maantieteen sivuaineen 25 op kokonaisuudessaan läpi ja syksyllä sitten lukea lisää mantsan aineopintoja. Muistaakseni 47 op kun kerää, voi hakea erillisvalinnan kautta mantsan linjalle. Tosin saatan sitten vuoden päästä hakea keväällä yhteishaussakin, sillä varmasti ehdin ihan hyvät pohjat hankkimaan siihen mennessä.

Ärsyttää se, että tuleva valmistautuminen sitten lykkääntyy jälleen varmaan vuodella, mutta toisaalta merkkaako vuosi mitään, jos se omin ala lopulta löytyy. Uskon että tähänastisista metsäalan opinnoista kuitenkin on mantsankin puolella jotain hyötyä.
 
Ylös