Aika jälkeen vanhan Käärmeen

Kuinka paljon Käärmeen viestejä tulee siirtää?

  • Lähes kaikki, ehdottomasti

    Votes: 0 0,0%
  • Kaikki keskustelut, jotka ovat olleet aktiivisia vuodesta 2007 eteenpäin

    Votes: 0 0,0%
  • Kaikki keskustelut, jotka ovat olleet aktiivisia vuodesta 2008 eteenpäin

    Votes: 0 0,0%
  • Kaikki keskustelut, jotka ovat olleet aktiivisia vuodesta 2009 eteenpäin

    Votes: 0 0,0%
  • Kaikki keskustelut, jotka ovat olleet aktiivisia vuodesta 2010 eteenpäin

    Votes: 0 0,0%
  • Vain keskustelut, jotka ovat olleet aktiivisia tänä vuonna

    Votes: 0 0,0%
  • Ei säilötä mitään, aloitetaan tyhjältä pöydältä!

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    0
Profiiliviesti
Keskustelu on suljettu.
Jotkut ovat ehdottaneet että kaikkien useaan vuoteen kirjautumattomien käyttäjien tunnukset poistettaisiin, mutta eikö vanhaan käärmeeseen jäävien keskustelujen lukeminen muuttuisi silloin vaikeammaksi?

Tarkoitan että eikö silloin kaikkien näiden käyttäjien viesteissä lukisi lähettäjänä vain "vieras". Onko silloin vieras joka tietyssä kiinnostavassa keskustelussa vastaa jotain vieraalle sama vieras joka kirjoitti sitä edellisen viestin vai vielä aikaisempi vieras vai joku vieras joka ei ollut vielä osallistunut kyseiseen keskusteluun? (No, ehkä tämänkin arvaileminen olisi tavallaan jännittävää.) Vai olenko ymmärtänyt väärin?

(Merri toki olikin sillä kannalla että Käärmeeseen aikanaan kirjoittaneiden käyttäjien tunnukset säilytettäisiin.)
 
Eikös tunnuksetkin siirretä uuteen? Eli jos vanhasta Käärmeestä siirrettäisiin vain vuoden xxxx jälkeen kirjautuneet tunnukset, jäisi lista kuitenkin ennalleen tänne vanhaan. Eli vieraita ei tulisi sen enempää. Näin ainakin itse käsitin, että vanhassa Käärmeessä ei käytännössä muutu mikään muu kuin se, ettei tänne enää voi kirjoittaa.
 
Äänestin protestiluontoisesti lähes kaiken säilömisen puolesta, vaikka tiedänkin jääväni tappiolle. Syyt ovat henkilökohtaiset ja itsekkäät: olen ollut Käärmeessä sen verran lyhyen aikaa, etten ole vielä osannut kaivata mitään uudistuksia saati sitten täysremonttia, mistä täällä yleisesti puhutaan. Tietysti olisi hienoa, jos kontu-uudistus saataisiin osumaan yksiin mahdollisen yhdistysten yhdistymisen kanssa, se olisi hyvä tapa juhlistaa merkkitapausta. Uudelle yhdistykselle saataisiin uutuuttaan kiiltelevä foorumi, mikäs sen komeampaa. Tekisi jotenkin kaikesta tästä meuhkaamisesta oikeutettua.

Haluan lopuksi vielä sanoa että vanhassa vara parempi ja parempi vanha käärme kuin kymmenen uutta sikaa säkissä oksalla.
 
No, on hyvä jos vanhaan Käärmeeseen jäävien tunnusten suhteen asia on niin kuin Fica sanoo.

Mutta jos keskusteluja ylipäätään ryhdytään siirtämään uuteen Käärmeeseen, niin silloin Tolkien-keskusteluja pitäisi mielestäni siirtää enemmän kuin muita, näissä keskusteluissa on monia pitkiä, hyvin kirjoitettuja viestejä (muidenkin kuin allekirjoittaneen :wink: ), joita wiki ei tule koskaan korvaamaan ja jotka epäilemättä jäisivät monilta uusilta käyttäjiltä huomaamatta. Toisaalta jos kaikki Tolkien-keskustelut siirretään niin kieltämättä uusien käyttäjien kynnys aloittaa uusia Tolkien-keskusteluja tai osallistua vanhoihin voi olla korkea.

Minun puolestani Kontu saa olla remontin takia suljettuna pitempäänkin, jos lopputulos on sellainen että se miellyttää useampiakin.

Kuinka suuritöinen olisi sellainen ratkaisu että siirrettäisiin kaikki Tolkien-keskustelut joihin on kirjoitettu vuoden 2010 alun jälkeen, ja muiden alueiden keskustelut jotka on aloitettu vuoden 2010 alun jälkeen?
 
Olórini sanoi:
Toisaalta samalla vesitetään ajatus puhtaalta pöydältä aloittamisesta, kun tavallaan jatketaan vanhasta.

No sehän se meidän tarkoituksemme olikin. >:]
Vaikka äänestin kaiken säilömisen puolesta, niin voisin ehkä elää tyytyväisenä, vaikka vain vuodesta 2007 tai 2008 asti aktiiviset keskustelut siirrettäisiin. Kunhan siirretään jotain. Osa keskusteluista, osa topiceista... Ensi sijaisesti Kontu-aleutta halajaisin, mutta oikeastaan kaikki haluaisin (no, Pelisohvalla tulee harvoin käytyä, sen kohtalo ei minua kiinnosta, heh) En pidä puhtaan pöydän ajatuksesta ollenkaan (niin vertauskuvallisesti kuin konkreettisesti, minkä huomaa kirjoituspöydästäni).

Kointähti sanoi:
Äänestin protestiluontoisesti lähes kaiken säilömisen puolesta, vaikka tiedänkin jääväni tappiolle.
Aina kannattaa yrittää.
Mitä jos meitä ei-puhtaalta-pöydältä-haluavia on enemmän kuin kyllä-puhtaalta-pöydältä-haluavia, vaikka äänemme jakautuisivatkin eri vaihtoehdoille? Kai se otettaisiin huomioon? En muista yhteiskuntaopin kurssilta monenkokertaiseksi enemmistöksi sitä kutsutaan, mutta mikäli enemmistö ei halua, että yhtään viestiä ei siirretä, mutta on eri mieltä siitä, mitä pitää siirtää, niin tuskin vain puhdaspöytäläisten yksimielisyys jyrää sitä?
Lisäys: Nimittäin tällä hetkellä meitä viestien siirtämistä kannattavia on enemmän.
 
Kointähti sanoi:
parempi vanha käärme kuin kymmenen uutta sikaa säkissä oksalla.

Mutta Vanha Käärmehän oli ihan eri foorumi, se oli sitä aikaa kun Vanha ja Vihreä Lohikäärme elelivät rinnakkain ja molemmille piti rekisteröityä erikseen ;) ;b

Kaikista perustelluista vastalauseista huolimatta kannatan edelleen puhdasta pöytää. Tämä foorumihan säilyy luettavissa, joten mitään ei oikeasti katoa minnekään. Idea uden foorumin joka topsun linkityksestä vastaavaan topsuun täällä on mielestäni kyllä kiehtova "siltaratkaisu", mutta olisikohan se kuitenkin käytännössä liian suuritöinen?
 
Ei se liian suuritöinen olisi, jos tarpeeksi moni siihen ryhtyisi. Niinpä sitä ei kannata käynnistää, ennen kuin riittävän moni on ilmoittautunut vapaaehtoiseksi. Teistä en tiedä, mutta minua ainakin hävettää olla aina vapaamatkustajana. Merri tekee valtavasti töitä meidän kaikkien eteen ja mitä minä teen? Hyödynnän valmiita palveluja. Haluaisin kantaa korteni kekoon uuden Käärmeen hyväksi, vaikka se sitten olisikin varsin kepeä ja pieni verrattuna Merrin töihin.

Ääh, taisin Vetehisen lailla juuri ilmoittautua vapaaehtoiseksi. Se iän tuomasta viisaudesta.
 
Mietin vain, miten monta on tarpeeksi monta. Ja vaikka leimautuisin laiskaksi vapaamatkustajaksi, on minun todettava, että minä en jaksa projektiin osallistua. Ns. normaali elämä on nykyisellään jo melkein liian raskas taakka kannettavaksi, yhtään lisävelvoitetta en enää jaksa ottaa.
 
Aivan täysin puhtaalta pöydältä aloittaminen tuntuu aivan liian isolta muutokselta. Topikkeja olisi hyvä pitää, mutta kuinka paljon viesteistä kannattaisi siirtää. Uusimmat versiot keskusteluista olisi kyllä hyvä säilyttää, mutta jotenkin se uuden pelko tuntuu vievän voiton, eli haluaisi lukea vanhoja viestejäkin.

Yritän siis vain sanoa, että en toivoisi kaiken häviävän.
 
Tolkienhuoneesta voisi ainakin hyvin alustettujen keskustelujen ensimmäiset viestit siirtää. Silloin aihetta pääsisi pureksimaan puhtaalta pöydältä, mutta hyvä alustus olisi valmiina niin saisi potkua kirjoittelulle.

Muoks. Ainakin Hobitti-leffaa koskevat topikit olisi kiva saada siirrettyä että elokuvan kehitysvaiheita olisi helppo edelleen seurata.
 
Topiccien/viestien siirrossa auttaisi varmasti, jos joku listaisi välttämättömien siirrettävien topiccien ID:t ja ehkä myös otsikot (id näkyy osoiterivillä, kun olette itse topikissa).

En tiedä kuinka Merri siirron tulee tekemään, mutta tod. näk. jollakin laajalla tietokantakäskyllä. Tietokannassa siirrettävästä datasta on paha mennä sanomaan mitä siirretään, siksi tuo lista id:eistä. Siirron pystyy periaatteessa tekemään huoneittainkin, mutta jos yksittäisiä halutaan siirtää, niin pitää tietää id.

Tosin, jos olen väärässä, niin listaaminen voi jäädä turhaksi työkxi.
 
Ensireaktioni oli, että totta kai kaikki on säästettävä. Tykkään lukea Käärmeen vanhoja mammuttikeskusteluja, joissa samojen käyttäjien viestit eri vuosilta antavat mielenkiintoisesti kuvaa siitä, miten ihmiset ja mielipiteet ovat muuttuneet vuosien varrella. Omassa elämässänikin Käärme on ollut mukana niin pitkään, että sen topiceihin on tallentunut huomattavan paljon historiaani. Tuskin edes päiväkirjojani lukemalla saisi yhtä paljon tietoa hengellisestä kehityksestäni kuin Käärmeen Uskonnot-topicista. :lol:

Päädyin kuitenkin äänestämään vain tänä vuonna aktiivisina olleiden keskustelujen siirtämisen puolesta. Myös täysin puhtaalta pöydältä aloittaminen sopii minulle, mutta ehkä joidenkin aktiivisten keskustelujen siirtäminen tekisi keskustelun aloittamisen luontevammaksi. Käärme on aktiivisena yhteisönä selvinnyt muutoista ja muutoksista aiemminkin. Uusi alku voisi piristää; ainakin minusta tuntuu, että saattaisin aktivoitua kirjoittamaan enemmän, kun historian painolasti olisi jätetty arkistoon. Olen viime aikoina pyörinyt Käärmeessä lähinnä lukemassa. Ehkä mammuttitopicit, niin mielenkiintoisia luettavia kuin ovatkin, tosiaan latistavat intoa sanoa enää mitään aiheeseen, josta on jo kirjoitettu seitsemän vuotta ja 40 sivua. Oikeastaan minua viehättää koko ajan enemmän ajatus täysin puhtaasta pöydästä.
 
Mutta-mutta-mutta... Olen yhä sitä mieltä, että kaikki viestit pitäisi säästää. Sekaannun vielä keskusteluun, vaikka olenkin jo mielipiteeni kertaaleen sanonut. Kuten jo sanoin, kaikki vanhat viestit tulisi säästää. Minusta on mukava seurata viuesteistäni, miten lapsen asenteella kirjoittamani viestit ovat tyyliltään muuttuneen aikuisemmiksi sitä mukaan kun olen kasvanut.
 
Siis, tästä Käärmeen nykyversioista ei olla poistamassa mitään, se jää selattavaksi.

Kun nyt puhumme säästettävistä, niin sillä tarkoitetaan niitä aiheita, jotka ihmiset toivovat kopioitavan uuteen softaan, ikäänkuin pohjaksi uusille viesteille.
 
Dúnadan: ei, en tarvitse keskustelujen id-numeroita.

Teknisesti: kopio Käärmeestä, vanhojen topikkien massaheivaus kopiossa, sen jälkeen muunnostyökalun suorittaminen ja sormet ristissä toivomista siitä, että se toimii suoraan jopa Käärmeen kanssa. Massaheivauksen voin tehdä huonekohtaisesti, joten jotkut tietyt huoneet on mahdollista säästää kokonaan (mm. Nuotio) ja toiset pudottaa kokonaan.


Tällä hetkellä olen kallistumassa siihen, että siirrän tänä vuonna aktiivisena olleet keskustelut. Tässä on sellainen etu, että jos joku haluaa jonkun tietyn keskustelun kokonaisuudessaan siirtyvän uuteen Käärmeeseen, niin ei tarvitse tehdä muuta kuin kirjoittaa uusi viesti siihen ja se tulee mukaan.
 
Merri sanoi:
Tällä hetkellä olen kallistumassa siihen, että siirrän tänä vuonna aktiivisena olleet keskustelut.

Tähän jos päädytään - ja se voi olla hyväkin kompromissi, ajatellen keskustelussa esitettyjä mielipiteitä - pääsy siirtämättä jääneisiin keskusteluihin käynee kätevimmin useimmista huoneista löytyvien sisällysluetteloiden kautta. Niihin täytyy siis vain lisätä viesti ennen siirto-operaatiota. Keskustelujen url säilynee samana, ainakin osoitteen lopussa oleva numero. Jos alkuosa vaihtuu, se on helppo korvata en masse.
 
Keskustelujen id-numerot ja osoite tulevat muuttumaan täysin. Uudet osoitteet ovat tyyliä kaarme/Aika_j%C3%A4lkeen_t%C3%A4m%C3%A4n_K%C3%A4%C3%A4rmeen tai jotain sinne päin.
 
Merri sanoi:
Tällä hetkellä olen kallistumassa siihen, että siirrän tänä vuonna aktiivisena olleet keskustelut. Tässä on sellainen etu, että jos joku haluaa jonkun tietyn keskustelun kokonaisuudessaan siirtyvän uuteen Käärmeeseen, niin ei tarvitse tehdä muuta kuin kirjoittaa uusi viesti siihen ja se tulee mukaan.
Tästä olen henkilökohtaisesti todella iloinen. Todella iso kiitos Merrille jos päädyt tähän :) Se huomioi hienosti kaikkien mielipiteet ja on varmasti demokraattisin mahdollinen ratkaisu.
 
Ahaa, taisin ensin ymmärtää puheet ´´poistamisesta´´ hiukan väärin. Luulin, että vanha Käärme poistettaisiin kirjaimellisesti. Kiitos Dúnadanille, joka tarkensi asian. Mikäli olen ymmärtänyt oikein, uudistuksen lopputulos saattaa olla sellainen, että Merri siirtää tänä vuonna aktiivisina olleet keskustelut. Olen iloinen, jos homma menee niin.
 
Tunnusten poistamisesta sen verran, että kuulun niihin kävijöihin, jotka lukevat mutta eivät kirjoita, joten toivoisin tietenkin että meidänkin tunnukset säilyvät passiivisuudesta huolimatta. Toisekseen, itse en haluaisi vanhojen tuttujen nimimerkkien vapautuvan käyttöön, koska olisi liian outoa törmätä uuteen Danyaniin, Orochiin, Curufairiin tai vastaavaan, vaikkei ne vanhat niitä enää käytäkään.
 
Profiiliviesti
Keskustelu on suljettu.
Ylös