Allergiat

Vapun aikoihin minullakin on aina jotain allergiaa. Tulee joka paikkaan kutiavia patteja, ja niitä tulee raavittua aivan kamalasti. Kaipa olen sitten koivulle allerginen. Mitään kotikonsteja en tiedä.
 
Uloa sanoi:
Oletteko muut joutuneet kohtaamaan outoja käsityksiä allergioista?

Olen ollut pienestä asti voimakkaasti allerginen siitepölylle ja joillekin eläimille mm. hevoselle. Joskus aikoinaan tuli mahdolliseksi siedätyshoito, jolla allergian olisi kai saanut häviämään tai ainakin lievennettyä. Äitini yritti saada minut siedätyshoitoon, mutta lääkäri sanoi että ei käy. Perusteluna oli, että hoitoa ei ole tarkoitettu sellaisille, jotka haluavat päästä allergiasta eroon jotta voisivat aloittaa ratsastuksen. Tämä oli mielestäni outo käsitys allergioihin liittyen. Ja kaiken lisäksi vielä lääkärin kommentti! Ratsastuksesta ei kumminkaan ollut missään vaiheessa puhetta ja pahimpina kesinä en ole voinut mennä ollenkaan ulos allergian vuoksi.

Olen allerginen eläimille, mutta niin lievästi, että se ei elämää haittaa.

Allergisen lemmikkien pidosta minulla on jyrkkä "ei missään tapauksessa"-mielipide. Firesoul, miksi haluat kiduttaa itseäsi? Tiesitkö, että allergia voi kehittyä pahimmillaan astmaksi jos pidät eläimiä? Tällaista olen kuullut. Ovathan ne kissasi sinulle varmaan kuin perheenjäseniä, mutta kannattaako siltikään sellaista astman tai allergiakohtauksen riskiä ottaa? Ainakaan kissoja ei kannata päästää ollenkaan huoneeseen jossa nukut, vaikka eihän sekään oikein auta kun se hilse leviää vaatteiden kautta kumminkin kaikkialle.
 
Uloa sanoi:
Olen allerginen maitoproteiinille, joka on sitten täysin eriasia kuin maitosokeri eli laktoosi. Sen takia olen saanut törmätä ties millaisiin sanomisiin. Aina on joku tyrkyttämässä HYLA-tuotteita ja terveystiedon opettajan kanssa sain pitkään kiistellä, ennen kuin se suostui muuttamaan asennettaan. Oletteko muut joutuneet kohtaamaan outoja käsityksiä allergioista?
Itse asiassa minulla on juuri päinvastainen ongelma. Olen nimittäin aika pahasti laktoosi-intolerantikko, eivätkä ne vähälaktoosiset tuotteet auta yhtään mitään. Vatsani ei kestä kuin täysin laktoositonta ruokaa, mitä nyt joskus voi vähän syödä. Jostain syystä saan aina hokea, etten ole maitoallergikko. Ilmeisesti se ei vaan mahdu kaaliin, että joku voisi kärsiä pelkästä laktoosista niin paljon.

Muuten niitä allergioita kyllä löytyy minultakin, mutta onneksi ovat aika lieviä. Siitepölylle olen allerginen melko pahasti, nenä vuotaa ja silmiä kirvelee, mutta ei sentään naama turpoa. Olen allerginen myös joillekin hedelmille. Tai siis en ole allerginen banaanille. No, ei vaan. En ole allerginen monelle muullekaan hedelmälle. Olen vain niin nirso, etten pidä niistä :roll: . Olen muutenkin niin naurettavan ruokarajoitteinen, että olen taatusti suosittu vieras juhlissa. "Ai onko siinä maitoa? En voi syödä. Ai, tässä on kiiviä? En voi syödä. Ai omenaa? En voi.." ja niin edelleen :D .

Yrittäkää saada jotain tolkkua, en jaksa nyt miettiä.

//Muoks Niin, minä sentään pääsen allergiatesteihin ensi viikolla. Ensimmäistä kertaa elämässäni, ja oireet alkoivat joskus kymmenen vanhana... Kannattaa vaatia tiukasti siltä lääkäriltä niitä testejä!
 
Kun sanon lievä, tarkoitan LIEVÄ. Olin lapsena enemmän allerginen, villamatot jouduttiin uudesta talosta repimään heti pois, kun niiskutin taukoamatta. Kissoja/koiria on ollut koko elämäni, allergia on lähes tyystin kadonnut. Ainoat oireet ovat harvinainen hengenahdistus, jota tulee, jos kissa nukkuu samassa huoneessa usein. Asun yläkerrassa, kissa alakerrassa, kaksi muuta saunarakennuksessa. Siellä ne ovat vain siksi, koska muuten ne tappaisivat toisensa.
En todellakaan kärsi yhtään mitenkään, ellen työnnä päätäni kissan turkkiin ja vedä minuuttia henkeen. Sitten voi vähän hetken ahdistaa. Mitään lääkkeitä en ole ikinä ottanut, enkä usko että koskaan tarvitseekaan.

Entisaikoina ei ollut käsittääkseni niin paljoa allergioita...olisiko silllä jotain tekemistä, että nyt on niin hygieenistä. Luulen ainakin omalla kohdallani, että luonnollinen siedätyshoito on lieventänyt allergiani lähes pois.
 
Uloa sanoi:
Mikä keliakia siis on

Keliakia on perinnöllinen sairaus joka aiheuttaa sen että elimistö ei pysty käsittelemään vehnässä, ohrassa ja rukiissa olevaa valkuainetta Gluteenia. Gluteeni aiheuttaa tulehduksen ohutsuolessa, joka taas aiheuttaa sen että suolinukka (jonka taas pitäisi imeyttää ravinteet ruoasta) katoaa. Tulehduksen paraneminen kestää kolme kuukautta gluteenin syömisestä. Kaikilla keliaakikoilla ei ole mitään oireita (esim. siskollani). Joillain taas on hyvin pahoja vatsavaivoja. Itselläni se aiheutti vain sen että pituuskasvuni loppui kun olin 9 vuotias. Kun minulta todettiin keliakia ja aloin noudattaa gluteenitonta ruokavaliota, aloin kasvaa ja lopulliseen pituuteeni (173) se ei vaikuttanut. Hoitamattomana keliakia aiheuttaa vakavia puutostiloja.

Enemmän erilaisista keliakian muodoista ja muusta voi lukea osoitteesta
http://www.keliakialiitto.fi/ jos kiinnostusta riittää.

Jostain olen muuten lukenut että luovutetusta verestä tahtyjen tutkimuksien perusteella on laskettu että noin joka 10. suomalaisella on keliakia. Miettikää sitä!! 8)
 
Itselläni on varmaan jonkin sortin lievää siitepölyallergiaa. Oirellen ainakin koivulle vain silloin kun kukinta on todella runsasta, ja jos mulla ei ole ollut kevättalvellä/keväällä jotain sairautta joka olisi vahvistanut immuniteettia. Jossain vaiheessa epäilin myös pujoallergiaa, mutta mulla ei ole taas muutamaan kesään ollut minkään laista nuhaa. Ennen olin ihan tukossa juuri pujojen kukinta aikaan.

Vakamemmat allergiat ovat sitten sulfa (eräs antibiootti) ja homepöly. Sulfaa on tietysti helppo vältellä, muistaa vain aina mainita lääkärille. Sen sijaan homeallergia on hankalempi juttu. Yleensä en huomaa homepölyä muuna kuin tunteena että kurkku ja keuhkot ovat ihan rutikuivat. Jos altistun homepölylle pitempään niin mulla alkaa immuniteetti laskea ja saatan saada useita tauteja peräkkäin. Kun olin neljännellä luokalla meidän koulun tuuletus kytkettiin syksyllä päälle ja ilmeisesti tuuletuskanavissa oli hometta. Meidän koko luokka sairasteli opettajaa myöten silloin, ja itselleni jäi allergia siitä. Olin kipeänä melkein neljä viikkoa, a-viruksen perään tuli korvatulehdus ja poskiontelontulehdus. Onneksi ne tuuletuskanavat putsattiin joululomalla. Nyt mulla oli taas poskiontelontulehdus ja angiina hyvin lyhyellä aikavälillä. Epäilen että siellä uimahallin liikuntasalissa ja koulun punttisalilla, missä meillä oli liikkatunnit, olisi hometta. Ainakin punttisalissa oli ihan kauhea ilma, ahdisti suorastaan. :(

Erehdyin kerran antaa erään maitoallergisen ystävänni maistaa yhden ranskanpastillin kun oltiin yhdessä elokuvissa. Hänellä allergia ilmeni siten että hänen suu ja kurkku alkoi kutiamaan ja punoittamaan, ja pahimmassa tapauksessa turpoamaan niin ettei hän pystynyt kunnolla hengittää jos hänellä joutui jotain maitotuotetta suuhun. Hänellä ei ilmennyt edes kutinaa huulilla, ja sain heittää hyvästit mun ranskan pastilleille. Poloinen oli syönyt suklaata viimeksi varmaan 4-vuotiaana....
 
Minulla on keväisin lepän ja koivun siitepölyistä johtuvaa vetistä nuhaa, onneksi ei sen pahempia. Lisäksi jotkin eläinpölyt, mutta allergialääkkeet tehoavat aika hyvin. Nenäsuihkeita inhoan, mutta juuri näihin aikoihin vuodesta joudun joskus niihinkin turvautumaan.

Siitepölyallergia on kytköksissä moniin ruoka-aineisiin, joista tyypillisimpiä ovat pähkinät, omena, kiivi, joskus mansikat, tomaatit ja mausteet. Jopa siitepölyallergian tyypillä (pujo, puut jne.) on kaiketi jotain merkitystä ruoka-aineherkistymisen kannalta. Nimenomaan allergiavuodenaikana niitä tiettyjä ruoka-aineita kannattaa välttää, koska oireita tulee helpommin kuin muulloin. Pahimmillaan allergikko voi saada ns. anafylaktisen kohtauksen, joka on hengenvaarallinen (henki ei kulje, verenpaine romahtaa yms.).

Mitä siedätyshoitoon tulee, ilmeisesti siihen ei ihan herkästi aleta. Läheskään kaikille allergeeneille ei edes ole siedätyshoitoa. Yksi tyypillinen tapaus on esim. mehiläishoitaja, joka on herkistynyt mehiläisen myrkylle; silloin siedätetään, jotta ammatti säilyisi. Siedätyshoito on käsittääkseni melko kallista ja aina monen vuoden projekti.
 
Shailin sanoi:
Erehdyin kerran antaa erään maitoallergisen ystävänni maistaa yhden ranskanpastillin kun oltiin yhdessä elokuvissa. Hänellä ei ilmennyt edes kutinaa huulilla, ja sain heittää hyvästit mun ranskan pastilleille...

Ainakaan yleensä ranskanpastilleissa ei ole maitoa missään muodossa, mistä olen jostain syystä hyvin onnellinen (oli ihan pakko sanoa :p )
 
Lachesis sanoi:
Mitä siedätyshoitoon tulee, ilmeisesti siihen ei ihan herkästi aleta. .... Siedätyshoito on käsittääkseni melko kallista ja aina monen vuoden projekti.

Kun minulle joskus reilu 5 vuotta sitten tehtiin allergia testit niin lääkäri oikein suositteli siedätys hoitoon menoa. Kieltäydyin juuri siitä syystä että olisin joutunut juoksemaan parisen vuotta useasti lääkärissä ottamassa ties mitä piikkejä (tai miten se sitten tehtäisiinkin). Alussa olisi pitänyt käydä joka toinen päivä siellä, sitten vähitellen hervennettu käyntejä. Ei oikein silloin innostanut tuollainen toiminta. En tiedä menisinkö nyttenkään.
Onkos täällä muuten ketään jolle tuota siedätyshoitoa olisi tehty?
 
Voi kyllä, minäkin lukeudun näihin siitepölyallergikkoihin! Olen allerginen koivulle, lepälle ja pujolle...jees! Kolme vuotta sitten minulla ei ollut juurikaan mitään allergiaoireita, mitä nyt keväisin vähän tuli niiskuteltua jne. , mutta kaksi vuotta sitten allergiaoireet alkoivat ihan kunnolla. Olin koulussa ja silmät olivat kutisseet jo jonkun vko:n verran ja pahemmin mitään miettimättä hieroin silmiäni vähän väliä. Ja kohta olinkin siinä tuloksessa, että eteen ei oikein nähnyt ja silmät vuosivat keltaista mönjää ja vaivoin pysyivät auki. Luokkakaverit sanoivat mun näyttävän ihan kuolleelta/vampyyrilta/hullulta, ja sekös vasta kivaa olikin! Kun sitten kotiini pääsin ja katsoin itseäni eteisen peilistä, niin näky oli aivan kammottava: Silmieni päällä oli paksut, tummankeltaiset mömmö-kalvot ja silmien ympärillä oli silmistä vuotanutta ja kuivunutta keltaistaa mönjää. Soitin äipälle töihin ja hänen sieltä tultuaan kotiin me kiiruhdettiin terveyskeskukseen ja lääkäri sitten ihan itsekkin kauhisteli silmieni kuntoa, vaikka keltaisuus olikin jo vähän vähentynyt. Zyrteciä ja silmätippoja lääkäri sitten määräsi ja niiden avulla kestin sen kevään jotenkin. Viime keväänä allergiat voimistuivat ja söin jotain xyzallia, mikä ei oikein tehonnut ja taas tänä keväänä allergiat jälleen voimistuivat ja olen tässä kohta jonkun kuukauden verran popsinut erittäin huonoja Gardex-lääkkeitä. Niitä syön 3-4 päivässä, vaikka tarkoituksena olisi syödä 1-2..... Jahka tämän reseptin olen syönyt loppuun, niin käydään tekemässä mulle uusi resepti, että saan vahvempia lääkkeitä.........
Niin ja olenhan minä karvaisille eläimille hiukan allerginen, en pahasti. Meilläkin on yksi kissa, josta oireita en kärsi kuin keväisin ja joskus muuten silloin tällöinen aivastelen. Eikä yhtään haittaa, eläinallergiaan kun olen jo niin tottunut, sitä kun on ollut jo hieman pidempään. Ja joillekin hedelmille olen allerginen; toisille pahasti ja toisille lievästi. Omenaa en voi syödä yhtään, en sitten yhtään, tai se on sairaala-reissu kun kurkku turpoaa hullun lailla ja kutisee väh. yhtä pahasti.... kiiwiä taas saatan syödä 2-3, ennen kuin alkaa oireilla, jolloin minulta menee kitalaki rikki. Päärynään, nektariineihin ja persikkaan en myöskään koske, niistä menee ikenet rikki ja kurkku turpoaa ja kutisee. Mutta sitten perunat, lantut, nauriit, porkkanat ja joitain muita, niin niitä en pysty syömään silloin, kun niille ei ole tehty mitään, esim. jos ne on vaikkapa keitetty, niin ihan rauhassa voin niitä popsia, mutta ihan vain sellaisinaan kuin ne on, niitä en pysty syömään. Harmi sinänsä nämä ruoka-allergiat, minäkin pidän valtavasti persikoista, kiiwistä, porkkanasta ja päärynästä (omenaa onneksi inhoan...). Niin ja minulle ei ole tehty mitään siedätyshoitoa, nyt vasta taisin siitä ihan ensimmäisen kerran kuulla.
 
Lachesis sanoi:
Nenäsuihkeita inhoan, mutta juuri näihin aikoihin vuodesta joudun joskus niihinkin turvautumaan.
Sama täällä. Miksi niihin suihkeisiin pitää lisätä jotain kukkaistuoksua tms. Ihanan makuista onkin kun se valuu nielua pitkin.. :( Onneksi niitä ei tarvitse enää nenääni, tunkea, kun vastaavaa lääkettä sain siihen, kun alkoi nenästä vuotamaan joka kerta verta kun suihkautin sinne suihketta.

Onneksi tälle viikolle on luvattu sadetta. Tai ainakin tänne Mikkelin alueelle. Saavat siitepölyt kyytiä. Onneksi. Saa hengittä tuolla ulkona vapaammin..
 
Myös minä lukeudun siitepölyallergiseksi. Koivu on ainut, mikä on todella paha, ainakin silloin oli kun se todettiin. Kyllähän sitä näin keväällä saa kulkea jatkuvasti silmät punaisina ja kutisevina, nenä valuen. Zyrteciin minulla on tullut vastustuskyky, eikä siitä ole mitään hyötyä. Ei siitä oikeastaan alunperinkään ollut. Lääkäri muistaakseni käski tuplaamaan annoksen kun ei se tehonnut muuten. Tällä hetkellä syön Kestineä ja se toimii hyvin. Ei väsymystä, mutta kuitenkin oireet aivan minimissä.

Siedätyshoitoa on ajateltu, mutta minä en siihen halua mennä. En pidä piikeistä ja miä nyt siskoltani olen siedätyshoidosta kuullut, niin se ei todellakaan ole mukavaa. Mikäli viellä oikein muistan, niin menee ainakin vuosi ennenkuin voidaan sanoa, tehoaako siedätyshoito. Sinällään harmi, ettei tämäkään hoito tehoa kaikilla. Minä ainakin voisin jopa olla kiukkuinen jos olisin vuoden päivät käynyt piikitettävänä ja sitten se ei toimisikaan.

Mutta juu, ei tämä allergia enää niin pahasti elämääni rajoita. Joskus ala-asteella tosin oli jotain keväitä, kun ei oikeen voinut ulkona olla. Nenä minulla ei oikeestaan mene niin tukkoon, että suihketta joutuisin käyttämään, mutta silmistä oireilen todella pahasti. Aamulla silmät ovat täynnä rähmää, enkä meinaa saada niitä auki, päivällä silmät taas kutisevat ja vuotavat kuin mitkäkin vesiputoukset ja sitten illalla näytän sille, että minulla on punajuuret silmien paikalla. Silmätipoista ei varsinaisesti ole hyötyä ollut muuta kuin alkuaikoina. Nykyään kun tunnen, että silmäni alkavat kutisemaan, haen pyyhkeen, jonka kastelen kylmällä vedellä ja pidän sitä sitten silmillä.
 
enyalie sanoi:
olen tässä kohta jonkun kuukauden verran popsinut erittäin huonoja Gardex-lääkkeitä. Niitä syön 3-4 päivässä, vaikka tarkoituksena olisi syödä 1-2..... Jahka tämän reseptin olen syönyt loppuun, niin käydään tekemässä mulle uusi resepti, että saan vahvempia lääkkeitä.....

Yritäppäs jos saisit lääkäriltäsi reseptin Clarityn nimiseen lääkkeeseen. On nimittäin toiminut hyvin! Alussa minullakin tuo Zyrtec auttoi, mutta sitten siirryin johonkin vahvempaan ja siitä sitten Clarityniin ja se on osoittanut minulla toimivaksi. Minulla on paha allergia (tai ainakin tänä keväänä), jos en tuota tablettia ota niin koko päivä menee silmien hankaamiseen ja aivasteluun. Jos muistan lääkkeen ottaa niin oireet häviävät lähes kokonaan. Eipä sama lääke aina kaikkiin auta, mutta kokeilla kannattaa.
 
Minullakin on siitepölyallergia... Koivu ja timotei... Toisinsanoen nenä on tukossa ja silmät turvoksissa ja valuu... (siis vesi silmistä...) Alkuun käytin zyrteciä, kunte moni muukin... (muuten zyrtec ja clarityn ovat samankaltaisia, mutta hieman eri valmistus aineilla... Siis samaa ainetta, mutta muunnoksia..) Zyrtec ei jossain vaihessa enää riittänytkään, joten siirryin zyzaliin... Ja Siedätys hoito tuntuu välillä auttavan... Kun ei lääkkeitä jaksa kokoaikaa napsia, niin siedätyshoito lienee seuraava... Tosi kiva, kun tulee kevät niin alkaa allergiset oireet, ja kun taas syksy loppuu... Loppuvat myös allergiset oireet... Joskus lääkäri sanoi, että voi kehittyä astmaksi, jos hankkii karvaisen kotieläimen... Mutta nyt meillä on ollut kaks vuotta kissa, eikä minulla todellakaan ole astmaa... :roll:
 
Ai siis Clarityn ei olekkaan sen vahvempaa kuin Zyrtec? (tuo z on himputin vaikea löytää näppäimistöstä, kun sitä ei koskaan käytä! "Pieni" hetki meni sen löytämiseen) Minä kun luulin, että olin saanut jotain vahvaa lääkettä, että pysyvät oireet kurissa.
No parempi näin, voinpahan todeta että ei minulla sitten niin pahaa allergiaa voi nytkään olla. :lol:
 
"Vahvempi" on allergialääkkeistä puhuttaessa monesti vähän huono sana. Yksi lääke toimii paremmin yhdelle, toinen toiselle. Zyrtecille on monia käytännössä ihan samanlaisia rinnakkaislääkkeitä, mm. Gardex, Heinix ja kaikki Cetirizin-alkuiset lääkkeet. Niiden vaikuttava lääkeaine on eri kuin esimerkiksi Kestinessä, Claritynissä ja Semprexissä (joissa on kussakin taas eri lääkeaine). Minäkin yritin joskus penätä lääkäriltä "Zyrteciä vahvempaa", mutta minulle sanottiin, ettei sellaista käytännössä ole. Tietenkin voi halutessaan kokeilla vaikka kaikki ilman reseptiä myytävät allergialääkkeet läpi ja katsoa niistä, mikä toimii itsellä parhaiten. Vahvuuseroja niissä eri varsinaisesti ole.

Vielä erikseen ovat sellaiset yhdistelmäallergia- / nuhalääkkeet, jotka helpottavat myös nenän tukkoisuutta ja kuivattavat nenää, mutta niissäkin on omat ongelmansa.
 
Jaa, että näin se homma menee. :shock:
Oletimpahan kuitenkin, että Zyrtec on se miedoin ja muut sitten hieman vahvempia. Noh, aina voi oppia uutta.

Kokeilin joskus noita "yhdistelmälääkkeitä", joiden pitäisi helpottaa nenän tukkoisuutta. No, helpotti se muuten, mutta liman sijasta nenästä valui verta. Että eivät oikein sopineet minulle. Tosin empä nyt niitä tarvitsisikaan.
 
Kuulunpa minäkin allergikkoihin. Koivusta saan eniten oireita, mutta lepänkin kukkiessa nenä valuu ja silmiä kutittaa, jos niihin vahingossa koskee. Lisäksi ovat koivun ja lepän ristiallergiat (se nimitys niillä kai on), eli ruoka-aineallergiat, jotka liittyvät koivu- ja leppäallergioihin. Jos syön pähkinää, porkkanaa tai herneitä, alkaa kurkkuani ja korviani (kyllä, korvia :D) kutittaa. Sama on joskus omenan ja kiivin kanssa. Keitettyinä ei esim. porkkanasta ja herneistä tule mitään oireita.
Kerran pienenä kylässä herkuttelin kirsikoilla ja hieroskelin silmiäni. Ne turposivat ihan kiitettävästi. Kun äitini näki sen, hän kiikutti minut allergiatesteihin.

Aloitin siedätyshoidon puolitoista vuotta sitten ja se on auttanut. Ensin kävin kerran viikossa lääkärissä saamassa rokotuksen ja kun annettava annos oli nostettu ylläpitoannokseen, enää kerran kuudessa viikossa. Minulle ainakin on sanottu, että siedätyshoito kestää kolme vuotta, eli vielä puolet jäljellä. Toisaalta koko jutusta on tullut rutiininomaista, ja piikkikammoni on kadonnut. :D
Olen nyt ollut kaksi kevättä syömättä lääkkeitä ja oireita on ollut vähemmän, kuin lääkkeiden kanssa sählätessä. (Minä muuten inhoan silmätippoja, en ole juuri koskaan niitä suostunut ottamaan.) Eli on tuo minulla auttanut. Nyt on tosin ollut vähän aikaa enemän oireita, mutta ihan siedettäviä vielä.

Perheessämme on myös kaksi koiraa ja lintua. Niistä ei ole tullut oireita. Ainoastaan jos olen sisätilassa jossa on paljon koiria, saattaa nenä tuntua tukkoiselta. Näin kävi viime vuonna messukeskuksessa koiranäyttelyssä.
 
En nyt ole aivan varma menisikö tämä kysymys satunnaisten kysymysten topikkiin, vai tähän. Mutta koska kyse on allergiaan liittyvästä asiasta, läntään sen tänne. Kjähä.

Eli siis, jos joku valaisisi minua hieman..mikä siis kukkii nyt? Olen alkanut nyt muutaman viikon sisällä yhä useammin huomaamaan hierovani silmiä, kun niitä satunnaisesti kirvelee ja nenäkin tuntuu ihan kiitettävästi vuotavan from time to time.

Ja voi hemmetti, jos allerginen olen. :(
Tähän astinen elämä mennyt keväiden (tuo muoto kuullostaa oudolta..onkohan se edes oikein?) osalta kutakuinkin oireitta.
 
Koivu... Ja heinät alkaa kans pikkuhiljaa "kukkimaan"... muista en sitten olekkaan niin varma... Muistaakseni myös eppä kukkii, ja pujo aloittaa vasta tuossa muutaman viikon sisällä?! Korjatkaa, jos olen väärässä...!!!
 
Ylös