Allergiat

Leppä kukkii edelleen (lopettaa kohta), koivu on täydessä vauhdissa ja pahenee vielä. Heinät alkavat vasta kesälämpimillä, ja pujo joskus vasta syksyllä. Iltauutisten yhteydessä luetaan tv:ssä usein siitepölytiedotteita, niitä kannattaa seurata, jos on oireita.
 
Eikö se ole aika vaikeaa sanoa mikä nyt kukkii, kun eri puolilla Suomeahan kukkii ihan eri aikaan eri lajit. Siitepölytiedoite on ihan järkevä juttu, mutta yleensä siitä ei ole ollut minulle ainakaan apua. Itse tiedän milloin koivu ja leppä kukkivat, kun allergiaoireet tulevat. Muusta sitä en osaa ennustaa..
 
Kukkimisista en tiedä mitään, enkä välitäkään. Olin tänään allergiatestissä, ja siinä varmentui, että olen allerginen suurin piirtein kaikille siitepölyille. Jee.. :roll:
Joku mainitsi ne ristiallergiat. Unohdin ne aikaisemmasta viestistäni kokonaan. Itsekin kärsin mokomista. Varsinkin raaka porkkana ja peruna aiheuttavat ikäviä oireita. Jos yritän esimerkiksi kuoria perunoita käsiini tulee sellaisia pieniä punaisia kutiavia rakkuloita ja saan niistää nenääni minuutin välein. Kumihanskat kädessä voin kyllä kuoria perunoita, vaikka silloinkin aivastuttaa ja nenä vuotaa.

Ai niin, oli siitä allergiatestistä sentään se hyöty, että selvisi etten ole kissalleni allerginen. Koirille vähän, mutta kissoille ja lehmille en :1420: .
 
Kun laitetaan kaveriporukalla (tai muutenkin) ruokaa, pääsen perunateatterista kuin koira veräjästä. Pari kertaa kun olen näyttänyt turvonneet käteni, kaverit ovat uskoneet :D Ikävämpi juttu on se, että porkkanaraasteen syöminenkin on nykyään jo vähän niin ja näin. Olen ilmeisesti yliopistoruokailun seurauksena (mitäpä muuta siellä olisi salaattina kuin juuresraasteita) allergisoitunut raa'alle porkkanalle, mikä on sääli, sillä pidän siitä. Pitäisi kai välttää niitä epäilyttäviä ruoka-aineita vähän tarkemmin, ettei kehity aina vain lisää ja lisää allergioita. Pähkinöistäkin pidän kovasti, mutta voin syödä vain harvoja laatuja.
 
Minulla on kai jokin heinäallergia, mutta parina viimeisenä kesänä nokkakaan ei ole ollut edes tukossa. Mitään allergialääkkeitäkään ei ole siis tarvinnut kovinkaan popsia. Joskus pienempänä oireita tuli enemmänkin. Silmät olivat ihan punaiset aina kun kävin hyppimässä koiran kanssa ties missä rehupuskissa pelloilla. Silmätippojen laittaminen on hirveää, ainakin silloin oli. Yleensä aina kesällä niiskutan, varsinkin silloin kun kaikki rehut ovat oikein kukassaan mutta tosiaan, kuten mainitsin, parina viime kesänä ei ole ollut sitäkään.

Olen minä pikkuisen allerginen koirille ja kissoille. En niistäkään ole saanut mitään oireita, aina meillä on ollut koiria ja kissoja.

Yhtäkään ruoka-allergiaa en omista, ja siitä olen aika iloinen.
 
Kävin juuri terveyskeskuksessa ja pääsin määräämään itselleni lääkkeitä, lääkärille ei pääse allergian takia. Ilmeisesti oikea menettelytapa on ensin kokeilla kaikkia reseptivapaita lääkkeitä, valita niistä sopiva ja käydä ilmoittamassa se terveyskeskukseen, reseptin saa sitten hakea myöhemmin. En halua kokeilla kaikkia lääkkeitä ja reseptivapaat ovat kalliimpia ja pienemmissä pakkauksissa. Viime vuonna minulle määrätty lääke oli huonoa ja toimi paremmin unilääkkeenä, en haluaisi olla taas samanlaisessa tokkurassa. Niinpä sanoin että Duact on tehonnut ja niin se onkin. Olisin vain mielelläni käynyt lääkärilläkin, en usko että osaan välttämättä valita itselleni parhaan lääkkeen. Mutta säästinpä ainakin 11 euroa ja terveyskeskus on lähellä, ei tarvinnut matkustaa ties miten kauas.

Minulla on ollut siitepölyalergiaa vasta pari vuotta, tosin se on ollut tulossa ehkä jostain lukioajoista asti. Olin pitkään onnellinen siitä ettei minulla ollut allergioita, toisin kuin muilla perheenjäsenilläkin, tuntuu että allergiat vievät pois identiteettini. Täytyy varmaan etsiä muita identiteettiä määrittäviä asioita :D Viime vuonna pääsin sentään lääkärille ja hän sanoi että minun pitäisi syödä lääkkeitä, vaikkeivat oireet olisivatkaan pahat, varsinkin kun minulla on tapumusta saada korvatulehdus allergian kanssa.

Mutta ainakin minun pitäisi tänään saada lisää lääkkeitä, söin viimeisen äidiltä saadun Duactin aamulla.
 
Duact on muuten todella hyvä lääke. Nenäni ei nimittäin ole yhtään tukossa eikä muitakaan oireita ole ollut. Joskus lääkäri yritti tuputtaa nenäsuihkeita vaikka valitin, että en voi niitä nenääni tunkea kun hervoton veren vuoto alkaa. Nyt ei tarvitse kuin mainita Duact, niin uusi resepti napsahtaa. :D

Se on muuten ärsyttävää, että aina siitepölyn aikaan nuo reseptit tahtovat vanhentua tai niillä ei saa enää ostettua lisää. Nytkin pitäisi raahaantua lääkäriin uusimaan silmätippojen resepti, kun se ei aina puhelimitsekkaan käy..
 
Apteekkitädin on pakko tunkea nokkansa tähänkin. Jotkut lääkärit katsovat, että Duactia ei ole hyvä käyttää mielivaltaisen pitkiä aikoja. Monesti sitä määrätään esim. viikon ajaksi flunssatyyppiseen tukkoisuuteen. Duactin sisältämä pseudoefedriini supistaa nenän pieniä verisuonia, mikä helpottaa tukkoisuutta ja vähentää nenän vuotamista. Verisuonille ei kuitenkaan tee hyvää olla koko ajan supistuneina, ja ne voivat lopulta vaurioitua, jolloin tukkoisuudesta on entistä vaikeampi päästä eroon.

Apteekissa törmää tavattoman usein ihmisiin, jotka aikovat ostaa lääkkeitä vuosia vanhoilla reseptellä. Sitten halutaan, että farmaseutti soittaa erittäin kiireiselle ja muutenkin äkeälle terveyskeskuslääkärille ja nöyrästi anoo reseptin uusimista asiakkaan puolesta, vaikka lääkäri ei ole välttämättä nähnyt ihmistä vuosiin. Lähtökohtaisesti reseptit kuitenkin uusitaan siten, että henkilö menee itse lääkärille resepteinensä ja uusituttaa ne vastaanotolla.
 
Olen kyllä kuullut tuosta Duactin ominaisuudesta ja isälleni on tullutkin ongelmia sen kanssa. Senkin takia pidän terveyskeskuksen toimintaa epäilyttävä. Mutta kun en muitakaan keksinyt, ne kaksi muuta lääkettä, joita olen käyttänyt olivat huonoja.
Täytyy pian mennä hakemaan reseptiä, saa nähdä saanko.
 
Aika jännä juttu, itse hain juuri uuden reseptin Duactia. Viime jouluna sain sitä flunssaan ja koin sen hyväksi. Lääkäri silloin sanoi, että se auttaa myöskin allergiaoireisiin, joten olen sitä nyt käyttänyt. Tabut loppuivat kuitenkin kesken ja sain työterveydestä uusitun reseptin ilman kyselyjä, puhumattakaan että olisin lääkäriä nähnyt. Kukaan ei ole puhunut ettei sitä saisi käyttää tiettyä aikaa pitempää.. nyt tosin taidan lopettaa.
Minulla on ympärivuotista nuhaa ja oikeastaan suurimman osan aikaa en myöskään haista kovin hyvin, ellen ollenkaan. Kevät siitepölyineen saa aikaan sen, että tirskun koko ajan ja silmäni vuotavat. Onneksi se menee toukokuun jälkeen oikeastaan ohi. Allergiatesteissä kävin varmaan 20 vuotta sitten ja silloin todettiin koivu, leppä, timotei ja heinät. Kaksi ensimmäistä ovat ne pahimmat. Listaan on kyllä ajan myötä tullut lisää, mutta niitä ei vain ole testattu.
 
Olen nyt 96 Duact-kapselin ylpeä omistaja. Ne maksoivat saman verran kuin noin 30 halpaa reseptivapaata tablettia. Toivon kyllä ettei minun tarvitse syödä niitä paljon pitempään, en vain muista aiheuttavatko heinät ja pujo minulle oireita (aina kun näet pujon, tapa se).
 
Olen laiska, en jaksanut lukea kaikkia viestejä. Siis voi tulla jotain samaa juttua kuin edellä olevissa viesteissä, mahdollisesti.

Kerronpa oman allergia-tarinani.

Koskaan en ole kunnon allergiatesteissä käynyt, allergiani on diagnosoinut oma äitini. :p Ja minä itse. Joitain verikokeita on otettu, mutta sen tarkemmin ei minua ole tutkittu.

Pienenä olin allerginen aika pahasti erilaisille lemmikkieläimille. Allergiani pahentumista edesauttoi taatusti ylisuojeleva äiti.
Minulla on myös siitepölyallergia, olen allerginen vähän kaikelle.
Noin 13 vuoden ikäisenä hankin itselleni marsun. Sinä aikana, kun minulla oli marsu, minulla oli jatkuva nuha. Se johtui siitä, että marsun häkissä täytyy olla heiniä. Ja olin heinille allerginen - marsu-allergia-arvoni olivat vain hiukan koholla. Luovuin kahden ja puolen vuoden jälkeen tästä marsusta, heinien takia.
Joka kevät ja kesä, pienestä lähtien, olen syönyt antihistamiineja.
Vuosia söin Zyrteciä, joka väsytti todella pahasti. Kaksi vuotta sitten vaihdoin Clarityniin. Viimeksi mainittu vaihtoehto ei väsyttänyt ollenkaan.

Sitten tuli tämä kevät 2004. Aloin syödä allergialääkkeitä, kuten aina keväällä.
Kolmisen viikkoa sitten havahduin siihen, että minun täytyy tehdä muutos ruokavaliossani. Menin kauppaan ja ostin ruisleipää. Olen koko elämäni ajan syönyt 99%:sti vaaleaa leipää.
Samana päivänä jätin ottamatta allergialääkkeet, jostain syystä.
Jätin myös pois Multitabsit, joita ilman en ole tänä vuonna voinut elää.
Allergiaoireet katosivat ja väsymys lähti.
Ruokavalion muutoksen jälkeen. Lisäsin ruisleivän, hedelmät ja vihannekset ruokavaliooni.
Ainut mistä huomaa, että minulla on lievä allergia, on se, että en voi laulaa.Kurkkuun alkaa sattua harjoittelun jälkeen.

Onko muilla ihmisillä kokemuksia ruokavalion muutoksen ja allergian yhteydestä?

Katsoin joku viikko sitten Jos-ohjelmaa. Siellä eräs nainen, joka oli ollut niin allerginen, ettei kyennyt olemaan kesällä ollenkaan pihalla, oli ruokavalion muutoksen jälkeen päässyt allergiastaan kokonaan eroon.
Siispä, allergia ei ole mikään pysyvä juttu tai ominaisuus. Tuon tiedon vahvisti terveydenhoitajani. Ihminen voi elää allergisena ilman että allergia tulee esille, jos ei syö/käytä allergiaa esilletuovia aineita.

Laulunopettajani muuten suositteli minulle jotain rohdosta, jonka avulla hänen vaimonsa on päässyt allergioistaan kokonaan eroon. Se tuote maksaa 113e, ja lääkettä siitä riittää kolmeksi kuukaudeksi. Mikäli oma allergiani palaa, aion koittaa kyseistä tuotetta. Allergia kuitenkin vie niin helposti voimat ja voi tehdä elämän aika kurjaksi. Who cares about money. :D
 
Minä onnellinen en ole ollenkaan enkä yhtään millekkään allerginen (brassaillaan nyt oikein olan takaa). :D Jossain välissä tuli epäiltyä tomaattia ja jotain muutakin vihannesta ja hedelmää mutta mitään ei ole sitten tullut. Vaan jos on huulet ihan 'hajalla' ja kuivat niin siinä tapauksessa tomaatti saattaa kirveltää hieman.

Valitettavasti äitini on allerginen melkein kaikelle, raa'alle porkkanalle, kiiville, heinille, kouvulle, eläimille ja paljon paljon muullekin. Niin että lemmikkieläimiä ei valitettavasti ole kuin akaattikotiloita.. Blaah..

Se on harmillista miten jotkut kärsivät astmasta ja siitepölyallergiasta. Ainut allergia joka ei haittaisi minua olisi kala. Paitsi siis jos en sitten enää kestäisi akvaariotamme niin tietysti se sitten haittaisi. En juuri näes pidä kalaruuista muuten kuin isäni laittamina ja sitä on kuitenkin suht harvoin. (aina kun joku on meillä syömässä vain..) :roll:

Mmmm.. Eipä kai minulla ole sitten muuta lisättävää tähän.
 
Minulla ei ole oikeastaan allergioita.
Olen allerginen parille lääkkelle.
Myös tomaatti kutittaa suuta, mutta kirsikkatomaatit ei.
Ja keväisin tulee aina jotain pieniä flunssan kohtauksia, mutta ei sen pahempaa. :roll:
 
Mä kävin tossa syksyllä allergiatesteissä, koska epäilin olevani allerginen koiralle. Tuli tosi yllättävä tulos: oon hieman allerginen kissalle, koiralle, kaikille siitepölyille pujoa lukuunottamatta, ihan hitusen hevoselle sekäti eräälle iholla normaalisti kasvavalle hiivasienelle. Kyseisen hiivasienen takia mulla on ollu kutiava ja kuiva iho, samoin kissan hieroessa päätään mun kasvoihin oon joskus joutunu käydä pesemässä silmät, mutta mitään merkittäviä oireita en ollu huomannu muuta kun kerran koirien kanssa. En kyllä saanu lääkereseptiä, lääkäri vaan sano, että hae jos tarviit.

Noh, testin jälkeen päädyin kuitenkin ottamaan kissan (älykästä :roll: ), mut ei mulla oo ollu mitään ongelmia sen kanssa. Joskus oon joutunu ottamaan allergialääkettä yskään, mutta nyttemmin sekin on loppunu. Pidän kyllä kaapissa varalla. Eka viikko oli aika paha ja mä aattelin jo koko kissan palauttamista, mut mulle kävi kans sillai, et yhtenä kauniina aamuna vaan oireet oli lakannu.

En tiiä liekö siedätyshoidon tulosta tää oireettomuus, vai loppuko vaan plasebovaikutus (siis silleen päin, et mä pelkäsin olevani allerginen). Tulin tuumineeksi, että mun atooppinen ihohan on saattanu vääristää sitä kuuluisaa pistotestiä ikävämpään suuntaan. Atopia tosin kuulemma herkistää allergioille, mutta silti. Ainakaan lääkäri ei ollu kauheen huolissaan olevan olonen.

Joka tapauksessa mä en siis jaksa tuosta allergiastani sen kummemmin välittää. Onhan siinä riskinsä, mutta mä en suoraan sanottuna jaksa hirveesti ajatella niitä niin kauan, kun elämä on edes lähestulkoon oireetonta. Se ei kuitenkaan tarkota sitä, ettenkö mä tiedostais niitä.
 
Minä olen allerginen koiralle, koivulle, timoteille, nurmipuntarpäälle, vehnäjauhoille, pähkinälle ja omenalle.

Joudun käyttämään Huhtikuusta Heinäkuun loppuun joskus jopa Elokuuhun asti Lomudal nenäsuihketta...minä inhoan nenäsuihkeita ja sitten kun se valuu nieluun...

Koivun kukkimisen aikaan joudun ottamaan joka aamu Zyrtecin. Se ei kyllä hirveästi auta. Aivastelen kesken tunnin vähäväliä ja nenä vuotaa ja nenäliinat loppuu repusta...huoh.

Koira ei ole aiheuttanut minulle mitään allergia oireita. Kumma kyllä vaikka olin aika "vahvasti" allerginen sille.

Vaikka olen vehnäjauhoille allerginen silti syön leipää, pizzaa, spagettia ja ym. vehnäjauho tuotteita. Vehnäjauhossa tai missä tahansa vilja allergiassa on vaarana saada keliakia. Olen hieman epäillyt keliakiaa itsessäni, koska olen aika laiha, mutta muita keliakian oireita ei ole ollut...ehkä pitäisi varalta käydä tutkimassa keliakia.
Omenaa taas en syö, koska se aiheuttaa mahakivun ja kurkku karheutuu ja sinne tulee jotain peitettä.
Pähkinää en syö, koska minä en tykkää hirveästi pähkinöistä. Eikä pähkinästä ole tullut mitään oireita(en kyllä ole syönyt hirveesti niitä).

Nyt vaivaa timotei ja varmaan myös nurmipuntarpää(en edes tiedä minkä näköinen se on). Jos menee vähäksikään aikaa ulos niin rupee nenä vuotamaan.

Tänä vuonna ei ole ollut niin pahana allergia. Joskus on ollut sellaista, että jos menee ulos niin nenä ja silmät vuotaa ja aivastuttaa. Minä olen laittanut silmätippoja silloin, kun silmät vuotaa tai sitten sen kosteen pyyhkeen tai paperin silmien päälle. :)
 
Tämä ei nyt ehkä varsinaisesti kuulu tänne, mutta en löytänyt keliakia-topicia, joten kysyn tätä siis täällä.

Voiko keliaakikko syödä raakalakritsaa?

Ja minulla ei sitten tosiaan ole keliakiaa, tuli vaan mieleen :pipe:
 
niisk

Juu,allergiavitsaukset tulevat taas!Minulla on paha koivuallergia,jopa niin kova,että se ajoi minut kerran sairaalan ensiapuun :roll:
Ja heinät kukkivat parhaillaan...Eläinallergioita ei luultavasti ole (luojan kiitos!)
Mutta kyllä se täytyy sanoa,että näin kesäisinkin on pahimmillaan täyttä helvettiä kamppailla nenäliinojen ja lääkkeiden seurassa.
Tsemppiä vaan kaikki allergikot,muistakaa että se mikä ei tapa,vahvistaa(tosin allergia voi pahimmillaan kyllä lynkata ihmisen),mutta meitä ei!
 
Hmm, tämä on aivan uutta minulle. Onkohan aivan mahdotonta olla allerginen mustikoille? Nyt nimittäin kesän aikana kun olen mustikoita syönyt, on hetken päästä minun ollut erittäin vaikea hengittää..
 
Firesoul sanoi:
Entisaikoina ei ollut käsittääkseni niin paljoa allergioita...olisiko silllä jotain tekemistä, että nyt on niin hygieenistä. Luulen ainakin omalla kohdallani, että luonnollinen siedätyshoito on lieventänyt allergiani lähes pois.
Asiastahan mä en mitään tiiä, mut ehkä myös se, et nykyään joka paikkaan tungetaan aina sairaasti kaikenlaist esanssii ja muut myrkkyy. Väriaineet ja kaikki. Tiedänhän mä, et on testattu onks ne vaarallisii, mut entäs ne kaikki yhdistelmät, mitä yhestkin elintarvikkeest saattaa löytyä? Enkä mä usko, et allergiaa välttämät havaittas niil menetelmil..

Enivei, mä olen myös allergikko. Joskin mun oireet on toodella lieviä ja kärsin oikeastaan vain heinänuhasta. Harvoin mulle mitään pahempia oireita tulee, mist oon tietenki kiitollinen.
Aiemmin söin Zyrteciä (noinko se kirjotettiin..), mutta tän vuoden puolella vaihdoin Kestineen. En tiedä johtuuko sitten siitä, mutta tänä keväänä oli tuskin mitään oireita. Nuhaakin vain vähän.
Toisaalta nuhasta mä pölyallergian takia kärsin ympäri vuoden. Keväällä pahemmin siitepölyn takia.
Mulla on kissa, mutta sille mä en oo koskaan ollu allerginenkaan. Koirille ja hevosille kyl, mutten onneks kissoille.

Mun mielestä allergisetkin voi pitää eläimiä, mutta se lemmikki pitäs valita huolella. Että ei sitä kaikkein pahiten allergisoivaa. Ja jos mahdollista, lainais vaikka koeajalle jonkun sukulaisen lemmikkii. Juu, tiedän että allergia saattaa puhjeta vasta vuosien päästä, mutta ainakin omal kohal aattelin, et olis se sen arvosta.
 
Ylös