Asunto ja sen etsiminen

Noista lapuista tuli mieleen jotain, tosin ei ihan samassa mielessä.

Mulla oli jokunen viikko sitten jäänyt ikkuna auki kun lähdin kauppaan, ja silloin oli aika tuulinen päivä, ja tämä ikkuna oli sitten paukkunut täällä ikävästi ollessani kaupassa (olin poissa puoli tuntia). Kun tulin takaisin, oli eteisen lattialla siististi leikattu lappu jossa luki sanatarkkaan näin: "Laita idiootti se ikkunas niin ettei se kolise. Jos et osaa, tule ihmeessä pyytämään apua." Minä en tosiaan tiedä kuka tämän lappusen on laittanut, siinä kun ei ollut minkäänlaista allekirjoitusta..
Okei, tietysti mä ymmärrän sen, että jotain haittaa se, että ikkunat paukkuu, mutta tarviiko siitä ilmoittaa tuolla tavalla? Mä en ole tutustunut yhteenkään naapuriin, ja jos mulla on sellaisia naapureita ketkä ei edes vaivaudu päin naamaa sanomaan tai kirjoittamaan edes järkevää lappua, niin eipä paljon kiinnosta tutustuakaan. Minusta tollanen on niin säälittävää.
 
Minulla taisi kyllä käydä tosi hyvin siinäkin suhteessa, että molemmat kämppikseni ovat mukavia, vaikkemme olekaan mitenkään kovin "läheisiksi" kehittyneet kolmen viikon aikana. Välillä menee ihan pelkällä tervehtimislinjalla, mutta toisinaan tulee juteltua ihan kunnollakin. Siinäkin suhteessa homma toimii, että kaikenlaiset yleishyödylliset ostokset (eli vessapaperit, tolut sun muut) ostetaan vuorotellen.

Sen sijaan järkytyin kuullessani eräiden tuttujen asuvan yksiöissä muutamaa kymppiä kalliimmalla. Eli: mikä on yleensä solukämppien vuokra (=onko minua höynäytetty pahasti tuon vuokran kanssa kun maksan 280 kuukaudessa?)
 
Itse maksoin solukämpästäni 114 euroa kuussa, mutta se oli Ylivieskan hintoja. Täällä Turussa saa näköjään ylioppilaskyläsäätiöltä opiskelijasoluja parhaimmillaan noin 170 euron kuukausivuokralla, mutta lähempänä keskustaa joutuu pulittamaan 200 euroa. Mielestäni tuo 280 e on aika iso hinta solusta, mutta tietty siihen vaikuttaa asunnon koko, kunto ja sijainti.
 
Minusta 280 on aika paljon Tuirassa sijaitsevasta asunnosta, mutta en kyllä ole mikään asiantuntija vuokrien suhteen. Aika monilla tuntuu olevan yksiön vuokra noin 350.
Se yksiö, jota minä olen hakenut on aika halpa, 240 euroa. Tosin se on hirvittävän pieni mutta silti.
 
Suunnilleen tuollainen kuva tuosta hintapuolesta minullekin on kehittynyt. Eikä se asunnon kunto ole mitään luksusta vaikka menettelee. PSOASin asunnot tuntuvat olevan kautta linjan melkoisen edullisia. Tosin eipä tuolle silloin paljon voinut vaan oli otettava mitä sai. Muuten kämppä olisi ihan mukavakin, mutta luulen vähän, että tuo vuokra ajaa minut etsimään ensi vuodeksi uuden kämpän. Toivottavasti saisin napattua jostakin yksiön (jotenkin arvostin eilisiltaa kun olin käymässä Kuhmossa eikä muita ollut kotona kuin minä ja koirat).
 
Kannattaa hakea PSOASiltakin, jos solussa pystyy asumaan. Niissä hinnat ovat ehkä vähän edullisempia. Ja kun tässä vaiheessa hakee (ja asunto jo on) niin voi saada vähän paremmankin asunnon. Minulla suurin kriteeri oli halpuus ja hyvät yhteydet, mutta jos niillä ei ole niin väliä niin PSOASilla on kai hyviäkin asuntoja.
 
Luojan kiitos minulle osui kämppis, jonka kanssa tulen varsin hyvin toimeen. Huumorintaju on pitkälti samanlainen, ja se tekee jo paljon.

Mitä vuokriin tulee, niin 280 kuulostaa kyllä paljolta. Itse maksan 207 ekkua (koko vuokra 415) 60 neliön KOLMIOSTA, jossa olohuonekin on niin suuri, että se suorastaan tuskastuttaa. PSOASin minulle vihdoin tarjoaman solun hinta taas olisi ollut 185. Hmm. Toisaalta nykyisestä kämpästä puuttuu kiinteä netti, joka on kyllä iso puute
 
Hmm.
Treenikämppää bändille Helsingistä on _todella_ vaikeaa löytää. Jos ei omaa suhteita tai ole onnekas, on etsiminen vaivalloista. Ei paikkaa saa oikein mistään, vaikka jokainen etsiikin urakalla.
Huoh. Vinkkejä?
 
On vaan pakko hehkuttaa..
Kävin juuri äskön kirjoittamassa nimeni vuokrasopimukseen, ja sain avaimet käteeni. Toki muuttamiseen on vielä viikko, jos toinenkin, mut nyt se on mun. Ja vaan mun. Ajatus yksin asumisesta saa hymyilyttämään. On vain minä, ja ajatukset.(joita on vähän, mutta laatu sitäkin parempaa.) heh.
 
Ereine sanoi:
"Itsariyksiö" kuulostaa vähän siltä mitä pelkään yksiössä asumisen olevan. En juuri kaipaa muita ihmisiä ja saatan liian helposti eristäytyä joten oman mielenterveyteni vuoksi olen halunnut asua solussa. Onneksi meillä amk:ssa on aika tiiviit opetusryhmät.
On muuten Turussa on hautausmaa sopivalla paikalla.

*kuolee nauruun*

Juuri oikea lause siihen paikkaan :) Oma asuntopolitiikkani on tällä hetkellä yksinkertainen: asun isäni kanssa omakotitalossa. Tilavassa sellaisessa. Pikkuhommaa riittää joka lähtöön, semmoinen sopiva paikka eläkeukolle kun ei tarvitse enää töissä laukata. Itselläni on työnhaku päällä, enkä ole ajatellut muuttaa ainakaan ennen jonkinlaista rahan karttumista. Eli haluan hoitaa hommani varman päälle. Tosin olen harkinnut myös opiskelun jatkamista jos töitä ei tässä vuoden sisään tule.

Ja muuten, ammatin hankkiminen kannattaa: tällä hetkellä työttömyyskorvaus on aivan siedettävä. Kulujakaan ei pahemmin ole, säästäväiseksi tuo isä opettanut... paitsi sitten kun aletaan puhua tietokoneen päivittämisestä...

Äiti ja sisko asuvat vielä vanhassa kotikaupungissa vuokralla sen aikaa että sisko saa opinnot suoritettua. Asunnon vuokra oli suolainen, jotain 500 euroa, tosin se oli myös kohtuullisen tilava. Osittain ratkaisu johtuu siitä että sinne saatiin ne huonekalut joita emme raahaa enää tänne kauas.
 
:evil: Ensin asuntoa joutuu jonottamaan aivan älyttömän kauan.
Normaaliasuntoa voi joutua jonottamaan jopa kaksi vuotta,jos yrittää kunnan piikkiin..
(Näin meil Etelä-Suomessa,Oulusta en tiedä)
Pitää vääntää jotain kotioloista,
esim.häätö vanhemmilta tarkoittaa,että kunta on velvoitettu hankkimaan kämpän 2 kuukaudessa.
Käytännössä vierähtää kuitenkin 6 kuukautta,ellei siten piiskaa tätejä jatkuvasti.
Pitää olla todella surkea,vihainen ja äärimmäisen pitkäpinnainen
(tai että osaa edes näytellä niitä uskottavasti)
Ja sitten ne kämpät ovat aivan tajuttoman hintaisia:
Pikkuriikkinen kaksio Järvenpään keskustasta:
600 Ekkulia kuukaudessa.
>Hyvää Päivää<
Opiskelija-asuntoja saa Helsingissä HOAS:ilta tosi hyvin.Vaatii tosin sen,että opiskelee
Itse asun Hoasin kämpissä:
Hyvänä asiana on se,että talo on iso ja halpa.
Huonona asiana on talon hiirisyys ja se,että HOAS vahtii opiskeluetenemistä.
Kannattaa siis tehdä,kuten minä ja muuttaa asumaan jonkun kanssa,joka opiskelee ja itse käydä töissä.
Tuplatulot,ei kersoja.Täydellistä.
 
squirrel sanoi:
Opiskelija-asuntoja saa Helsingissä HOAS:ilta tosi hyvin.Vaatii tosin sen,että opiskelee
Itse asun Hoasin kämpissä:
Hyvänä asiana on se,että talo on iso ja halpa.
Huonona asiana on talon hiirisyys ja se,että HOAS vahtii opiskeluetenemistä.
Kannattaa siis tehdä,kuten minä ja muuttaa asumaan jonkun kanssa,joka opiskelee ja itse käydä töissä.
Tuplatulot,ei kersoja.Täydellistä.

Heh, englantia osaaville semmoinen juttu, että HOAS voisi ihan yhtä hyvin olla HOAX. Itse budjailin niiden nurkissa (siivellä, kun en itse tuolloin opiskellut) jonkun kaksi ja puoli vuotta. Ne asunnot olivat homeisia korttitaloja 70-luvulta, joissa lattiakaivoilla oli tapana jäätyä talvisin. Seinät olivat tosiaan pahvia, joten sunnuntaiaamuisin oli ihan vakkari havahtua seinänaapurin yrityksiin opetella "Enter Sandman":iä sähkökitaralla, tai naapurin koiran haukuntaan pihalla. Oli retkuilla tapana laittaa haukkunsa aamuseitsemältä ulkosalle, jossa se räksytti taukoamatta puoleen päivään.

Vuokra oli kohtuullinen, joskin sitä jatkuvasti tarkistettiin ylöspäin ilman selvää syytä. Jouduinpa sietämään remontinkin; sanottiin, että asunto on sen ajan asumiskelpoinen. OK, jos asumiskelpoiseksi kutsutaan asuntoa, jossa ei ole (keskellä talvea) sähköä, vettä, lämpöä eikä mitään saniteettitiloja; keittiömme katto revittiin auki siten, että yläkerran naapuriin näki. Remonttimiehet tulivat aina varoittamatta asuntoomme omin avaimin, ja heidän jalanjälkiään oli ympäri asuntoa paikoissa, joihin heillä ei olisi pitänyt olla mitään asiaa. Jättivät jopa veden juoksemaan lattialle erään viikonlopun yli, jolloin piti soittaa yhtiön huoltomies sulkemaan putki. Sanottiin, että remontissa menee korkeintaan kaksi viikkoa; se kesti yli puoli vuotta.

Jälkeenpäin kuulin, että remonttia halvemmaksi olisi tullut purkaa asunnot ja rakentaa ne uusiksi. HOASista jäi kyllä kumman ruskea maku suuhun - kannattaa harkita ihan oikeita asuntoja satunnaisen opiskelijaslummin sijaan. Onneksi itse pääsin sellaisesta pois.
 
Muutin joulun aikaan vanhaan omakotitaloon yksin asumaan. Kyseessä on pieni ja vanha (mutta siisti) talo ihan pikkukaupunkimme keskustassa. Minulla on käytössä ison kaksion verran ja saunan verran tilaa käytössäni. Yläkerta on kylmänä vinttinä. Nautin suunnattomasti tilasta ja muutenkin tämä on todella kodikas. Sain tämän vähän suhteilla. Vuokra on 200 euroa + käyttökustannukset. Saman verran maksoin vanhasta koirankopin kokoisesta yksiöstäni, joten vaihto tähän oli ihan suotava. :)
Nyt olen kohdannut sellaista ajatusmallin, että eihän kukaan voi yksin asua noin isossa kämpässä.
Ja kun kävin asiaa enemmän miettimään, niin yksineläjien oikeastaan odotetaan asuvan "ahtaasti". Aivan kuin heillä ei voisi olla tilaa enemmän kuin yksiön yksi huone ilman että tulee kyselyjä mitä varten tarvitsee sen. Tai että "ai jaa, asut ihan yksin talossa..?"
Mutta minullapa on puutarha täynnä vanhoja omenapuita. Siitä olen unelmoinut pitkän aikaa. Olen pikku hiljaa myöskin alkanut miettimään mitä kukkia haluan kesällä pihalle sekä haluan tyhjentää ulkoverannan ja laittaa ikkunalaudalle pelargonioita. Siihen tuolien ja pöydän viereen. Siinä voi sitten lämpiminä kesäaamuina syödä aamupalaa ja katsella kun maailma herää uuteen päivään.. *leijailee jo jossain kaukana unelmissaan*
 
Minullekkin tämä asunnon hakeminen on tullut yllättävän ajankohtaiseksi. Tässä on nyt vain se huono puoli, että minun periaatteessa taloudellisista syistä kannattaisi muuttaa HOASin asuntoihin, mutta.. Kun kerran olen viellä alaikäinen, tarvitsen vanhempien suostumuksen. Suostumustahan en saa, eli muuttaminen on kuopattu ajatus aina helmikuuhun asti. Tietenkin pääsisin aika varmasti muuttamaan jos menisin sosiaalivirastoon kertomaan miten kehnot oltavat minun on asua kotona, mutta siinä sitten taas tulisi uudet ongelmansa.

Mitä nyt olen HOASin sivuilta lukenut, niin joutuisin ainakin aluksi soluun asumaan. Ei hyvä, ei ollenkaan. Minä kun en vain yksinkertaisesti ole ihminen joka pystyisi asumaan solussa ja sitten kun on kuullut varmaankin viisi miljoona kauhutarinaa solussa asumisesta.. Onhan solu asumisessa puolensakin, mutta enemmin muuttaisin heti yksin asumaan. En odota ensimmäisestä asunnostani mitään unelmakämppää, ainut vaatimus on, että sieltä on hyvät yhteydet koululle ja keskustaan. Ei siis pitäisi olla mikään aivan mahdoton tehtävä löytää sopiva kämppä.

Tiedättekö muuten pitääkö alaikäisen muuttaessa aina olla vanhempien kirjallinen suostumus?
 
Itse aloitan nyt syksyllä opiskelun Joensuussa, eikä asunnosta ole hajuakaan. Sähköpostiin sain Joensuun Elleiltä tiedon (kun ensin olin heille kyselyä lähettänyt), että jo lokakuun aikana olisi ehkä mahdollista solu saada. Jesh! Kyllähän sen syyskuun (ja rapiat) nyt telttailee jossain katuojassa tai jotain..

Noh, einyt sentään ihan näin synkkää tämä elo ole; erään nettikaverin leikkimökkiin(!) saattaisi mahtua punkkaamaan muutamaksi viikoksi ja varmaan jotain hätävara-asumista on tarjolla ihan koulunkin puolesta.

Muualle en hakemuksia lähetellyt, mikä taisi olla aikamoinen vikatikki ja virhearvio. Vielähän tässä ehtii... Kai. Luulin, että tottahan nyt Joensuusta kämppä irtoaa, ilman muuta! Mutta ei sitten. Ensi kerralla viisaampana liikenteeseen :)
 
Nyypiö

Tämä pieni on haaveillut omasta asunnosta... niin kauan kun muistan. Silloin kun juteltiin tarhassa, miten kivaa olisi olla prinsessa prinssin kanssa, niin minä sanoin, että saahan sitä ihminen yksinkin elää ja höpisin jotain omakotitalosta, jossa on lasi-ikkuneinen etutakaovi.. *lapsuuteni jos saisin takaisin*

No mutta. Olin ihan menossa Helsinkiin opiskelemaan, mutta sitten päätettiin, että raha on ongelma. Ei se asuminen mitenkään ilmaista ole.
Se onkin suurin syy minulla ja veljelleni, ei ole rahaa muuttaa omaan asuntoon. Minäkään en ehdi käymään töissä ja sitten on astmaa ja diabetesta jne, joten kaikki työt eivät edes sovi (oikeasti tekisi joskus mieli haistattaa lääkäreille pitkät.. miten niin ei voi mennä leikkipuistoon kuukaudeksi, töihin siis, jos ruokailu on epäsäännöllistä?)

No juu. Täällä Turussa asuminen on kallista. ja sitten on tietysti tämä, että asunto ei saa olla tyyliin pahvia ja hometta. Yksinäni pystyisin aivan hyvin asumaan, olen nykyisin yksin 85% ajastani. Ystäviä tapaan toki. Eikä se soluasuminen olisi kamalaa. Olen sopeutuvainen. Ainakin sillon, kun en hankaa vastaan.

Oisko vaiks vinkei? :D

Mutta on se niin ihanaa lukea Thalin hehkutusta omasta kodista ja kullasta. Suuri pieni asia. (Miten niin pienen mielen liikkeitä?) Onneks olkoon! Ja kaikille muille asunnon saaneille myös. Ja Ereinelle paljon tsemppiä sen kummallisen otuksen kanssa.
 
Serayna sanoi:
Wou, minullakin nyt on siis kaikella todennäköisyydellä asunto! Ihme siis on tapahtunut. Soittelin aikani Sato Oy:lle, (ja ties mihin kaikkialle muualle. Noh, tajusin ainakin, että puhelinmyyjäksi minua ei ole luotu) ja vihdoin heillä oli tarjota kolmio, johon jouduin tosin päivän varoitusajalla etsiä kämppiksen. Eipä tuo mikään unelma-asunto taida kyllä olla, sillä se sijaitsee Laanilassa n. 5 kilsan päässä yliopistossa ja talo on vanha.

En itse vielä oiekin ole selvittänyt mikä tuo Sato on mutta kiitän sitä paljosta. Sisareni sai sen kautta edullisen asunnon Helsingin Pihlajistosta ja se on ihan ok kaksio(harmillista jos asunto on kökkö). No opiskelun kannalta kaltaiseni olisi todella passelia päästä piakkoin helsinkiin (lukio alkaa siellä)mutta asunnot sieltä ovat niin vaikeassa että olin luopua toivosta kunnes taivas aukeni ja sain tietää ettei sisareni olekkaan jäämässä tuohon kämppään pitkäksi aikaa... Ja kuka olikaan oikealla hetkellä paikalla. Saatan saada sen jo vuoden päästä jos hyvin käy. Tarvitsen vain kämppiksen. Se on ainut asia joka pimentää tätä ilottamista tuosta. Mutta siis oma asunto...Se sana on jotenkin maaginen. Oma asunto... (*vaipuu melkein transsiin*)
 
Asunnon saminen osaa kyllä olla ihmeen pulmallista. Itse olen muutamaan otteseen tehnyt niin että olen ensihätään ottanut sen ensimmäisen minkä olen saanut, oli sitten kuinka onneton luukku hyvänsä, ja sitten seltä käsin etsinyt parempaa asuntoa ja muuttanut uudestaan kun sellainen löytyy.

Solussa olen asunut pari kertaa. Toisella kertaa kävi niin, että muutin kaverin kanssa kaksioon, ja kun lopulta muutettiin erilleen, ei enää oltukaan kavereita. Jotenkin sitä oli siinä yhteisasumisessa tuskastuttu toisiimme. Näinhän sitä sanotaankin ettei kannata muutta välttämättä kaverin kanssa yhteen jos haluaa että se ystävyyssuhde ei kärsi..

Toinen solu jossa asuin, oli kamala, mutta jouduin ottamaan sen, kun edellinen vuokrasopimus oli päättynyt ja oli kiire saada uusi asunto. Kämppikset tässä solussa olivat siis ihan ok. Niitä vaan oli 6. Eli iso solu Tampereen keskustassa, sellainen joka oli tehty vanhaan isoon, reilusti yli 180neliön kämppään laittamalla väliseiniä. Huoneita oli siis monta ja seinät ihan kuin pahvia. Kämppä oli pimeä ja homeessa, joka huoneessa kokolattiamatot jotka olivat irronneet lattiasta ja niiden alla oli jotain kummaa keltaista pölyä, ja niissä kohdin joissa matot ei ollut irti, ne oli ruvenneet kupruilemaan kosteudesta. Lisäksi vuokranantaja oli pahansisuinen ja ilkeä eukko. Yksi niistä asukeista oli allergikko, ja vuokrannut asunnon näkemättä sitä. Vuokranantaja oli mainostanut sitä allergiaystävällikseksi arvoasunnoksi, vaikka siis tosiasiassa se oli hirveän huonokuntoinen loukko ja sen kyseisen ihmisen huoneessa oli vielä nukkatapetit sen kokolattiamaton lisäksi. Tosi allergiaystävällinen siis..
Lisäksi mikään ei oikein toiminut vaikka kaikkea mainostettiin kämppää esitellessä. Suihku toimi surkeasti, parvekkeen ovi ei auennut ja pesukone vuoti lattiaalle jos sitä yritti käyttää..
Pahinta oli kuitenkin itse vuokranantaja, vanhempi naisihminen, lääkäri.
Ko. täti sattui olemaan sen alueen omalääkäri jolla se kämppä sijaitsi, joten jokainen asukeista olisi joutunut käymään oman vuokranantajansa hoidettavana ja jostain syystä kukaan ei ikinä käynyt lääkärissä..
Olisi se ollut jotenkin kiusallista.
Vuokranantaja kävi myös jatkuvasti omin lupinensa ja omilla avaimilla siellä kämpässä ja nalkutti jos yleisten tilojen huonekaluja oli siirretty tai ei oltu imuroitu tarpeeksi hyvin. Ko. täti kävi myös ihmisten omissa huoneissa katsomassa ettei nämä olleet vieneet mitään yhteisistä tiloista ja että on siivottu ja ettei ole vieraita ollut yötä, tai juotu alkoholia tms. Tuollainen toimintahan on huoneenvuokralain vastaista ja yritimme tästä vuokranantajalle huomauttaakin, ettei toisten kämppään voi tulla ilmoittamatta ja ilman hyvää syytä, ja sen seurauksena täti uhkasi syyttää meitä kunnianloukkauksesta koska hän ei muka koskaan ollut tullut kämppään omin lupinensa (vaikka oli siellä omin lupinensa parasta aikaa silloin kun asiasta huomautettiin..) Niin, tässä solussa ei todella kukaan viihtynyt kauempaa kun oli pakko, mutta tulijoita riitti silti koska hinta oli halpa ja sijainti loistava. Näinkin voi siis käydä..

Tällä hetkellä asuntotilanteeni on loistava. Sain opiskelupaikan Jyväskylästa ja minulla ja kullallani on täällä jo (muutettiin jo puoli vuotta sitten) kaksio keskustassa. En siis joudu kilpailemaan kämpästä kaikkien uusien opiskelijoiden kanssa. :D

Niiden, jotka hakevat tällä hetkellä kämppää, kannattaa tosiaan hakea muitekin kautta kun vaan jättämällä hakenmus opiskelija-asuntosäätiölle. Itse olen oikeastaan aina vuokranut yksityiselta ja myös välitystoimiston kautta, ja tuota yllämainittua soluasuntoa lukuunottamatta aina on käynyt hyvin. Tosin yksityisille täytyy maksaa aina takuuvuokra. En sitten tiedä täytyykö opiskelija-asunnoista.
Mutta sunnuntain lehdissä on aina aikas hyvin ilmoituksia vuokra-asunnoista, samoin netistä löytyy. Ja nykyään on noi asunnonvälitystoimistotkin oikein hyvä vaihtoehto, vaikka Psv tai Huoneistokeskus. Kun sitä välityspalkkiota ei peritä enää vuokralaiselta, niin siitä ei aiheudu merkittäviä kustannuksia ja asunnon etsintä on tehokasta. Kämppiä löytyy kyllä kaiken hintaisia, ja mielestäni niin se asunto löytyy nopeimmin jos on kiire. Huoneistokeskuksen kautta olen ainakin vuokrannut ja palvelu oli hyvää ja se kämppä saatiin parissa viikossa, siis niin että päästiin muuttamaan parissa viikossa siitä kun kirjauduttiin niille. Palvelu oli hyvää, kämppä iso ja halpa ja keskustassa. Etuna oli myöskin se, että vaika vuokranantaja olisi halunnut mielummin perheen, eikä olisi huolinut kolmea opikelijaa, tämä huoneistokeskuksen ihminen puhui sen asunnon kuitenkin meille. Oli oikein positivinen kokemus tämä huoneistokeskus. Suosittelen.
 
Itse olen menossa Jyväskylään opiskelemaan nyt syyskuun alusta. Pelotti hieman, kun tietoa asunnosta ei ollut, mutta päivät hupenivat. Erityisen paljon harmitti, kun tiesin etukäteen asuntotilanteen olevan Jyväskylässä syksyisin tiukka. Hätämajoitukseen ei tarvinnut tyytyä, mutta saimme kihlaparina yksiön. Totesimme, että meillä on kahdestaan vähemmän tilaa kuin veljelläni, joka asuu solussa. Hänen oma huoneensa on isompi kuin koko kämppämme yhteensä. No, eipä sitä kai voi olla kuin tyytyväinen, että sai katon päälleen ylipäätään. Ainahan sitä voi anoa isompaa asuntoa kun on kerran kaupunkiin asti päässyt.
EmuRilli, ystäväni sai tiedon Joensuuhun pääsemisestä sangen myöhään. Hän laittoi Joensuun Elleille paperit. Kun asuntoa ei kuulunut, hän soitteli ja toimistosta kerrottiin, että he käsittelevät nyt kesäkuun hakemuksia. Aikaisintaan hän saattaisi saada asunnon lokakuun loppupuolella. Ystäväni jätti sitten ilmoituksen Karjalaiseen ja sai viikon sisällä mukavan yksiön läheltä keskustaa. Eli kannattaa kokeilla ehdottomasti lehtiä, tarkastaa kaupungin omia vuokra-asuntoja ja tutustua asunnonvälitykseen.
 
Alx sanoi:
EmuRilli, ystäväni sai tiedon Joensuuhun pääsemisestä sangen myöhään. Hän laittoi Joensuun Elleille paperit. Kun asuntoa ei kuulunut, hän soitteli ja toimistosta kerrottiin, että he käsittelevät nyt kesäkuun hakemuksia. Aikaisintaan hän saattaisi saada asunnon lokakuun loppupuolella. Ystäväni jätti sitten ilmoituksen Karjalaiseen ja sai viikon sisällä mukavan yksiön läheltä keskustaa. Eli kannattaa kokeilla ehdottomasti lehtiä, tarkastaa kaupungin omia vuokra-asuntoja ja tutustua asunnonvälitykseen.
Olin ajatellut kyllä jättää ilmoituksen Karjalaiseen, ja olin jo tulostamaisillani hakemuksia muutamaan asunnonvälitystoimistoon, ja itse kaupungillekin, kun sitten sain eilen Joensuun Elliltä kirjeen, jossa ilmoitettiin, että heillä olisi minullekin kämppä tarjota! Taisin olla yksi noita kesäkuun hakemuksia ja jonkun peruutuksen takia sain pienen valmiiksi kalustetun yksiön aivan yliopiston tuntumasta. Vuokraa 15,5 neliöllä on 244 euroa; ei kuulosta kovin paljolta, ei neliö- eikä euromääräkään. Ihan riittävä luukku! Nyt pitäisi vaan kiireellä hankkia takuuvuokrarahat kasaan ja silviissiin. Pystyy pikkuhiljaa alkaa keskittymään vähän muihinkin asiohin, kun ei tarvitse huolehtia siitä katosta pään päällä. Jes! :)
 
Ylös