Autokoulu

Minä olen teoriat jo käynyt, kun aloitin autokoulun tuossa joulukuussa... Maanantaina ois tarkotus mennä kirjallisiin, ja tiistaina sit toivottavasti inssi... Ajotaitoni on kohtuullisen hyvä... Mutta kun tuossa maanantaina kävimme pietarissa, niin siellä en ainakaan liikenteeseen omalla autolla olisi uskaltautunut... Koska liikenne kulttuuri siellä on ehkä hieman erilainen, kuin kotona suomessa... Johtunee kenties siitä, että osalla ei korttia ole. Eikä ajotaitoa ole niin kamalasti, kun ensimmäisen kerran liikenteeseen lähdetään... Mutta pietarissa kun tiet ovat leveitä, "kaistalle" mahtuu noin kolme-neljä autoa yhteen suuntaan, ja toiseen kaksi tai kolme, riippuen sen helkisestä liikenteestä... ... Tuo Fairy talen Tyttö ei ole varmasti ainoa laatuaan... Kolmessa viikossa ei paljon ehdi oppia!!! Pietarilainen liikenne olisi kyllä mainio oppimis paikka...
 
Olen jo näin vanha eikä minulla ole edes ajokorttia. Tylsää. :( SIskoni tosin on 28-vuotias ja sai kortin vasta pari päivää sitten. Itse en sen ajamista aio noin myöhälle jättää. Vanhempani ovat luvanneet ajokortin minulle yo-lahjaksi, mutta rakentamisen vuoksi ei ole varaa. Vasta ensi vuonna kuulemma saan mennä. Olen kyllä pohtinut, että kustantaisin itse vielä tulevan kesän aikana. En ole vielä varma, mutta katsotaan mitä tuleman pitää.

Nuorempana ajattelin, etten koskaan halua ajaa korttia, mutta kai sellainen olisi hyvä olla. Voihan sitä edelleen kulkea pyörällä jos nyt ei ihan syrjässä asu. Ajaminen voi olla ihan hauskaa. Olen opiskellut jo liikennemerkkejä ja kiinnittänyt huomiota liikenteeseen kun olen auton kyydissä ollut. Olen minä joskus hieman ajanutkin autoa ja pelaillut autopelejä, mutta onhan se sitten erilaista autokoulussa.

Autokoulu on niin kallis, jotta luulisi, ettei heillä ole oikeutta huutaa kenellekään! Paikallinen autokoulu se maksaa 1300 ja rapeat päälle.

Itse olen ladannut netistä yhden 3D Driving-schoolin demon. Ratin kanssa se on paljon mukavampi kuin näppäimistöllä. ;) Tässä muille halukkaille:

http://www.3d-fahrschule.de/uk_download.htm
 
Jeps, minä olen nyt teoriat käynyt ja ajojakin olisi enää neljä jäljellä.. Kohta pitäisi alkaa teoriakokeen päivää varailla, vaikka en usko meneväni kokeeseen ihan vielä.. Täytyy ensin lueskella aika paljon, sillä en todellakaan haluaisi käydä kokeissa montaa kertaa, eikä teoria oikein vielä kunnolla suju.. Ja inssiä en uskalla edes ajatella :shock: ! Ihmettelempä jos ne tälläiselle hömpälle ajokortin antaa..

Olen kovasti nauttinut autokoulusta, jopa teoria tunneista, kiitos hauskan opettajan. Onhan tuo autokoulu aika kallista lystiä, mutta koulussamme kerättiin iso porukka jolla saimme aika mukavan ryhmäalennuksen..

Aluksi en ollut yhtään innostunut autokouluun menosta, mutta ajamisen alettua kohtuullisesti sujua, aloin innostua. Aluksi jopa pelkäsin ajamista, sillä olin varma, että ajan kolarin tai muuta vastaavaa (ajoin vuosi sitten kolarin auton kanssa pyörälläni, ja olin alkuun hieman säikky..). Nyt nautin ajamisesta (ainakin silloin kun se menee hyvin, enkä sählää :roll: ) ja odotan/toivon saavani sen ajokortin.. Tiedän ajokortista olevan minulle paljon hyötyä tulevaisuudessa, vaikka sitten kortin saatuani tuskin paljoa heti ajelen.. Omaa autoa ei ole tiedossa, vaan isukin autoa täytyy lainailla.. :p
 
Lähes jokainen ihminen, jonka tunnen, on kysynyt koska hankin kortin

Sama täällä. Kysymys on aina, että "Noh, jokos ajat korttia?", ei esimerkiksi "Oletko ajatellut hankkia ajokorttia?"
Olen ollut ajoikäinen jo vähän aikaa mutta katselin vierestä, kun kaverit ilmottautuivat tunneille ja kirosivat huonosti mennyttä inssiä. Vanhemmat yrittivät tyrkyttää autokoulua ja äiti varsinkin vaivihkaa yritti opettaa miten vaihdetaan vaihdetta yms. Mutta jostain syystä en ole vaan jaksanut vaivautua.

Nyt kuitenkin olen pyrkimässä Helsinkiin opiskelemaan ja ajattelin, että ajokortin hankkiminen paikan päällä olisi luultavasti kaikkein viisainta, tottuisi paremmin suurkaupungin liikenteeseen. Sattuisiko jollain olemaan hyviä kokemuksia jostain stadin autokoulusta tai tietoa hinta-tasosta (luulisi siellä olevan kilpailua)?
 
Heh,oli pakko kaivaa tää topicci ylös kun oli aikas mielenkiintoista tekstiä..
Jotenkin jännästi porukka tuntuu nöyristelevän täällä näitä ekoilijoita..sanotaan että minulla nyt valitettavasti on auto,anteeksi.. Itse en näe autossa mitään pahaa..Tosi mukavaa kun ei tarvitse joidenkin hikisten bussien perässä roikkua ja katsella aikatauluja.. Saastuttamisesta ei kukaan voi mielestäni sanoa mitään niin pitkään kun itsekin jollain tapaa saastuttaa luontoa(mitä tekee jokainen tämänkin foorumin jäsen)..Onhan aivan mahdotonta elää täysin "puhtaasti" ja silloin ei mielelstäni voi/saa vetää rajaa johonkin että tämä oma saastuttamiseni on vielä OK,mutta sinun on liikaa...

Ja toinen juttu oli,että kaikki jotka autonsa ilmoittivat,ajoivat tällasilla ekokopperoilla(corsa,starlet,jne..) ei ihmekään jos ei sa autoilusta irti sitä parasta antia.. :)

Ja jotta pysyttäsisiin aiheessa sanotaan että meilläpäin maksaa autokoulu sen 1000€ about,mutta harkkaluvilla jää yhteensä siihen 300€:hen joka ei ole enään kovin paha.






br.Tuomas
 
Toisissa paikoissa autoilu on myös ihan kätevä tapa siirtyä paikasta toiseen verrattuna esimerkiksi joukkoliikenteeseen. Täällä meillä päin kun joukkoliikenne on miltei yleinen vitsi. Keskustaan menee yksi bussi aamulla ja tuurilla pääset toisella illalla takaisin. Eli eipä auta vaikka kuinka sihtaisit aikatauluja. :p
Oma auto on siis miltei välttämättömyys, koska välimatkat ovat melkoisen pitkät ihan vain pyörällä taitettaviksi. Itsellä matka lukioon oli esimerkiksi suuntaansa reilu 6 kilometriä, pyörällä se oli pakko mennä kesät talvet. Eli oli kuinka epäekologista tahansa, minä en aio 30 asteen pakkasilla polkea pyörällä kaupungille ja takaisin kun auto on keksitty ja kortti on taskussa.
 
Heh...mulla em. matka on 12kilsaa..kevarilla kun ajelin riitti että heräsi 15 vaille,ja ehti hyvinkin kouluun. :D
Mielummin niin kun et herään kuudelta ja alan hioon tolla pyörällä sitä 12kilsaa..lenkillä voi käydä sit erikseenkin:D




br.Tuomas
 
Tosihobiteilla ei ole ajokorttia. Ei näin ollen Vohobitillakaan, eikä koskaan tule olemaan. :)

Jos ei ole käytettävissä junaa, bussia, raitovaunua tai metroa, aina voi käyttää taksia. Auton hinnalla ja kaikilla käyttökustannuksilla voi ajella aika monta kilomertiä Taksilla (ja vielä samalla voi vaikka lukea päivän lehden ja juoda kaljaa).

Niin, eikä se pyöräilykään varmasti pahaa tee. Auton omistaminen tekee ihmisestä henkisen impotentin. Kyseessä on rautainen koppi, johon ihminen sulloutuu ja sen jälkeen hän ei enää välitä ulkomaailmasta.
 
Impotenin??Hmm..riippuu autosta :D
Taksia..niin..no joo..ajelin itse tossa mp:lläni parin kesä aikana sen 30 000kilsaa,joista tärkeetä ajoo ehkä 10 000kilsaa,tästä noin 7000kilsaa sellasta matkaa mitä ei pääse bussilla..eli n7000€ taksilla
+se 3000junalla tms,maksaa ehkä n 1000€..voi olla kyl hieman vähemmän,kin,mutta pointti oli että tuli halvemmaks ajaa toi 30 000 kun et ois ajanut "vaan" ton 10 000 ilman omaa konevoimaa ;)
Ja ja ..sellanen juttu vielä,että autossa on mukava viettäää aikaa kavereiden kanssa,ja toisaalta yksin sielä on aikas rauhottavaa.. :) Että se siitä henkisestä impotentista..
 
Vielä hauskempaa on viettää aikaa kavereiden kanssa junan ravintolavaunussa. Siellä voi saada jopa aivan uusia tuttavuuksia. 8)
 
Enpäs tiedä tuostakaan. En ole ihan varma kuinka paljon Vohobittia tai ylipäätään ketään innostaa polkea se reipas kilsamäärä ja lähteä sitten talven loskakeleillä taikka kivoilla pakkasilla vielä polkemaan erikseen kauppaan, kirjastoon tai ihan minne tahansa, matkaa kun kaikkialle on paljon.
Kyllä minulle koulumatkat piisasivat, ei viitsinyt enää käydä riehumaan ylimääräistä sitten vielä vapaa-ajalla. Että kyllä se auto on aika pop, tuli henkiseksi impotentiksi tai ei. Pyöräilyä en vastusta vaan suositan lämpimästi, mutta jokin raja minunkin reisilihasteni kestolla. :p
 
Siis varsinkin maastopyöräily on tosi hienoo..:) mutta mutta..ei sillee haluis todellakaan et se pyörä on se ainoo kone jolla voi liikkua.. :) jos haluaa,niin voihan sitä pyöräilemässä käydä(tai juoksemassa niinku ite)
Mut mut..aina se on kiva et huollo kelillä voi pistää hevoset laukkaamaan,ja liikkua vähnäsen tyylikkäämminkin välillä..ja vapaammin..
Tosta junajutusta.. :) hmm..heh,mä soitan nyt kaverille et lähetäänks ajeleen,sit soittelisin,et mennäänks junaan. :D
 
Vohobitti sanoi:
Auton omistaminen tekee ihmisestä henkisen impotentin. Kyseessä on rautainen koppi, johon ihminen sulloutuu ja sen jälkeen hän ei enää välitä ulkomaailmasta.

Asunnon omistaminen (tai vuokralla oleminen) tekee ihmisestä henkisen impotentin. Kyseessä on betoninen (/puinen/kuivatetusta lannasta/tms) koppi, johon ihminen sulloutuu ja sen jälken hän ei enää välitä ulkomaailmasta.


En käytä autoa kun en tarvitse autoa. Kortin tosin käyn ajamassa "varmuuden vuoksi" ensi kuussa. Mutta onneksi minun ei tarvitse korottaa omaa potenssiani väittämällä muitten potenssia huonoksi. Kas kun et natsiksi verrannut. :)
 
Roark sanoi:
Asunnon omistaminen (tai vuokralla oleminen) tekee ihmisestä henkisen impotentin. Kyseessä on betoninen (/puinen/kuivatetusta lannasta/tms) koppi, johon ihminen sulloutuu ja sen jälken hän ei enää välitä ulkomaailmasta.

Tavallaan tuo pitänee paikkansa. Eiköhän omakotitaloalueella elävällä porvarilla, asuntolassa asuvalla "metsien miehellä" ja savimajassa asuvalla nandiheimolaisella ole erilainen suhtautuminen maailmaan. Niin ikään erilaiset kommuunit perustuvat / perustuivat yhteisen tilan jakamiseen, joka muuttaa myös ihmisen psyykettä.

Autoilussa mielenkiintoista on juuri se, että kopin sisäpuoli on yksityinen tila, mutta ulkopuolinen tila, liikenne, on yhteinen, joka tosin ei ole omistettu ihmisille vaan autoille. Asunnossa ja autossa on kuitenkin se ero, että asunto ei liiku, jos ei satu asumaan asuntovaunussa. :D
 
Mhh..jotenkin kyllä osittain(aika isokin osa ;) ) tuo auto alkaa oleen jo myös harrastus,eikä vain kulkuväline..jos auton ajattelee vain kehonsiirtovälineenä,on varmasti mielipiteet erilaiset..
Jotenkin autoon vaan aika monet suhtautuu tunteella enemmön kuin järjellä(NE on PAHOJA..tai ihania..) vaikka auto itsessäänhän ei tee yhtään mitään..se on vaan sellainen mksikä sen kuljettaja sen haluaa.. :)


Ja tosiaan tuohon kommenttiin että auton sisäpuoli on yksityinen ja ulkopuoli kuuluu autoille..kyllä se ulkopuolikin kuuluu ihmisillemjotka vain käskevät autojansa.. :) kuten sanottu auto ei tee itsessään yhtään mtään.
 
Menee pahasti offiksi, mutta pakko nyt kuitenkin kirjoittaa!
Kokeilin tuossa äsken pikkuveljeni scootteria. Ajoin kujamme päästä päähän ja matka on ehkä 200 metriä. Onnistuin sillä matkalla kerran jäämään jumiin johonkin kuoppaan, eikä pyörä liikkunut mihinkään. Ajoin myös kerran puskan kautta, kun ei tuo kääntyminen ihan onnistunut suunnitelmien mukaan ja yksi postilaatikko meinasi lähteä mukaan. Kunhan joskus pääsen auton rattiin niin toivon ettei lähistöllä ole ihmisiä tai ainakin että he osaavat juosta nopeasti karkuun! :D Siihen pyörään en enää koske tai se on romua sen jälkeen!
Autokouluun ajaudun varmaan tuossa ensi vuoden alussa.
 
Jatkektaan hieman offina :)

Kun prätkällä(tai muulla kaksipyöräisellä) käännytään vähänkin kovemmassa vauhdissa(n30km/h -->) tulee ohjaustankoa kääntääkin "vastakkaiseen" suuntaan,jos kääntää ns "oikeeseen" suuntaan,pyörä kääntyykin pois mutkasta.. :)

Ja nii,skoottereissa on se,että niiden kytkin kun on automaattinen,on aika vaikea säädellä sitä liikkelle lähtöä,eli nykäsee helpoosti,ja se voi pelästyttää jos on ensiketertaa ohjaimissa.. :)
 
Tuomas sanoi:
Saastuttamisesta ei kukaan voi mielestäni sanoa mitään niin pitkään kun itsekin jollain tapaa saastuttaa luontoa(mitä tekee jokainen tämänkin foorumin jäsen)..Onhan aivan mahdotonta elää täysin "puhtaasti" ja silloin ei mielelstäni voi/saa vetää rajaa johonkin että tämä oma saastuttamiseni on vielä OK,mutta sinun on liikaa...

Saastuttamisessakin on eroja. Totta on ettei kukaan ole täydellisen saastuttamaton mutta on eroa siinä että ajaa parin kilometrin matkat autolla kuin jos tekisi samat matkat pyörällä.
Minulla ei ole ajokorttia ja tuskin ainakaan ihan lähiaikoina tuleekaan. Yksi syy on yksityisautoilun vastustaminen, toinen on se etten oikeasti tarvitse autoa arkielämässäni, pyörällä selviää aika pitkälle, varsinkin kun asun melkein kaupungin keskustassa. Puhumattakaan siitä että jos minulla olisi tuo tuhat euroa olisi minulla sille huomattavastikin parempia käyttötarkoituksia. Ja olen pyörälläkin turhan varomaton, en tiedä kestäisinkö autolla ajoa. Ymmärrän kyllä että joskus auto on kätevä. Asuin kaksi vuotta maalla joukkoliikenteen armoilla ja en halua lähiaikoina kokea sitä uudestaan. Tällä hetkellä olen kuitenkin tyytyväinen kaupungissa asumiseen ja ajokortti ei ole ajankohtainen. Mitä tulee työntekoon, voisin tehdä töitä aivan hyvin kotonakin. Vaikeaa kuvitella mihin graafikko erityisesti tarvitsee autoa. En saarnaa muille, tai ainakin yritän välttää sitä. Joskus autolle vain saattaisi olla parempikin vaihtoehto.
 
Minulla on ollut ajokortti noin kuusi vuotta (kyllä, ajoin sen vasta vähän päälle parikymppisenä ja olin opetusryhmäni kummajainen), mutta en ole tainnut ajaa autolla sitten pääsiäisen jälkeen. Ei sillä että erityisesti välttelisin autoilua, mutta eipä ole ollut tarvetta. Kun muutin isompaan kaupunkiin, vieläpä suht keskustaan jossa busseja kulkee enemmän kuin se yksi tunnin välein, ei autoa enää niin kaipaa.

Paitsi kun pitäisi tehdä isompia ostoksia. Viimeisen kuukauden aikana olen joutunut maksamaan maltaita kuljetuspalveluista rautakaupalle ja kantamaan puuaitaelementtejä käsivarret verillä toiselta puolelta kaupunkia. Isoa kaupunkia. Siinä "hento" nainen kiroaa kuuluvasti, kun pyörä ei tottele, bussi jättää ja kädet eivät enää tottele uupumuksesta.

Koska siis tarvitsen autoa vain harvoin, pitäisi varmaan hankkia kommuuniauto kaveriporukan kesken. Maksettaisiin, huollettaisiin ja ruokittaisiin sitä yhdessä, ja jokainen käyttäisi kun tarvitsee. Onnistuisikohan moinen. Kenelläkään kokemuksia? :)
 
Heh,tosta porukan yhteisestä autosta..:D Mietittiin joskus kaverin kans et ostetaan porsche puoliks.. :D mut sit ois HIEMAN voinu tulla riitaa siitä kuka sitä saa käyttää,kun molemmilla ois alkanu näitä "elintärkeitä" menoja oleen joka ilta :D
Muuten voiskin toimia,mut jos auto hajoaa jonkun muun käytössä,haluaako kaikki osallistua maksamiseen?Ja onko luottamus niin kohdalla??

Ja sit yksi pointti tohon auton "tarvitsemiseen" ..
Auto on paikka jossa oikeasti osaa olla rauhassa(en nyt todellakaan tarkoita kaikkia).Jotenkin vaan siinä kun auto liikkuu periaatteessa omin voimin,voi ite olla ihan "lunkisti"..
 
Ylös