Autokoulu

Isäni tilasi sellaisen päältäajettavan ruohonleikkurin ja tokaisi, että tällähän voit harjoitella ennen autokoulua. Teki mieli tintata miestä kuonoon oikein kunnolla. :x
Olen kerran eläessäni ajanut. Sekin tapahtui traktorilla ja ladon seinästä menin lävitse. Silloin kyllä jäi pieni kammo ajoneuvoja kohtaan, mutta se on jo haihtunut. Silti ei tuo autoilu kiinnosta tippaakaan.
 
Tuomas sanoi:
Ja sit yksi pointti tohon auton "tarvitsemiseen" ..
Auto on paikka jossa oikeasti osaa olla rauhassa(en nyt todellakaan tarkoita kaikkia).Jotenkin vaan siinä kun auto liikkuu periaatteessa omin voimin,voi ite olla ihan "lunkisti"..

Sitähän se on, miehisen itsetunnon (eli karkeammin sanottuna sukuelimen) jatke. Tätä juuri tarkoitin sosiaalisen tilan jakamisella - tai tarkemmin kieltäytymästä jakaa sitä. Rautakopin sisällä on mukava istua rauhassa ja kaasuttaa kurat bussia odottavien mummojen päälle. Mennä ”ihan minne itse haluaa.” Tai ainakin sinne, minne on rakennettu teitä.
 
Hmm..mitenkäs tosta nyt sai väännettyä auton sukuelimen jatkeeksi??
Voihan se sitäkin jollekin olla(ja totta kai jos joku sattuu mun autoa sanomaan hienoksi,en mä sitä loukkauksena ota) mutta siksi en tuota menopeliä ostanut..lähinnä tarkoitin tuota "auton sisällä saa olla rauhassa" -juttua muualle kun kaupunkiin,sielä nyt ei voi rauhoittua mitenkään..
Ja höh,roiskuttaa kurat mummojen päälle :o ei se nyt ole auton vika,jos joku kuski niin tekee niin,ikävää,mutta mutta..ei sitä sillee oo tarkoitettu..Ja yleensäkin bussit ne pahimmin roiskii...

Heh,taitaa olla ruohonleikkurilla vaikee opetella autolla ajamista :)
Varsinkaan sillä ei keksi miks se autoilu saattaisi olla mukavaa.. :)
 
Tuomas sanoi:
Heh, taitaa olla ruohonleikkurilla vaikee opetella autolla ajamista. :)
No juu, ei päältäajettavaa ruohonleikkuria ihan autoon voi verrata. Mutta vaikka se tosiaan poikkeaa autosta (useimmiten) niin ohjauksensa (runko-ohjaus), vaihteistonsa, polkimien ja etenkin vauhtinsa (max. ~10km/h) osalta, niin ehkä siitä kuitenkin on harjoitteluapua juuri sellaisille ihmisille, joille on jäänyt traumoja autolla ajamisesta tai pelkäävät sitä muuten. Jopa ruohonleikkurilla voi totuttautua ohjaamaan vekotinta, jota ei liikuteta eteenpäin omin lihasvoimin. Ainakin minun mielestäni suurin ero moottoroitujen ja moottoroimattomien ajoneuvojen ajamisessa on siinä tunteessa, että moottoroitujen kulkupelien meno ei ole oikein hallinnassa; olo on jotenkin turvattomampi, kun eteenpäin kuljettava ja vauhdin pysäyttävä voima ei välitykään suoraan esim. omista jalkalihaksista.

Mutta ei sillä ruohonleikkurilla auton ajamista voi varsinaisesti harjoitella. ;)
 
Sillanrakentaja puhui asiaa. Kun olin autokoulussa, muut ryhmämme oppilaat olivat ajaneet koko ikänsä mopoilla, traktoreilla ja muilla vastaavilla. (Okei, olin ryhmämme vanhin ja ainoa nainen, jo oli juhlaa.) Muille oppilaille vaihteiden, kaasujen sun muiden käyttöä ei juurikaan tarvinnut opettaa, mutta minun piti kysellä opettajalta tyyliin "siis tiettyyn nopeuteen kuuluu tietty vaihde?". Ja muita nauratti. Mutta mistä minä olisin sen voinut tietää, kun ikäni olin vain jalan tai pyörällä kulkenut? :)

Ensimmäinen ajotunti olikin sitten mielenkiintoinen. Kun vihdoin sain auton kentällä liikkeelle, iski kamala paniikki juuri tyyliin "se liikkuu itsestään, mitä minä nyt teen!?!". Nopeus oli korkeintaan se 10 km tunnissa, mutta ensikertalaisesta se tuntui valtavalta vauhdilta. Tuntui, ettei se hemmetin auto olekaan enää hallussa, vaan huitelee pois tiehensä.

Joten siitä vain rohkeasti ruohonleikkurin kyytiin hakemaan tuntumaa, jos siltä tuntuu. :D
 
Juu..no myönnetään..Sillanrakentaja on kyllä oikeassa tuossa,että voi ainakin totutella siihen että se kone liikkuu "itsestään".. sitten kun vähän aikaa on ajellut,(ainakin itselle) se auto tms kone alkaa tuntua enemmännkin osalta itseään..on vähän niinkun käsien ja jalkojen(ja EI sukuelinten :D ) jatke.š

Tuo vaihteiden merkitysen hokaaminen on muuten varmasti aikas hankalaa jos ei ole mitään kokemusta/ei tiedä moottorin tekniikasta tai kierrosluvuista.
Tietenkin polkupyörän vaihteistossa on sama periaate...
 
Komppaan Thalia. Itsekin miehisenä miehenä kaikki matkat (vaihteettomalla) pyörällä tai jalan kulkiessa olin ryhmämme kokemattomin mitä tulee moottoriajoneuvoihin. Kun maalla ollaan, niin suurin osa tytöistäkin oli vähintäänkin traktoria ajanut. Joten vaikka päälläajatteva on aikas lailla erilainen kuin auto, ei sen kanssa ajelemisesta ainakaan haittaa ole.

(Huomenna pääsee radalle ajamaan liukasta, r0x0r!)
 
Heh,liukkaalla on muuten hauskaa,mut kun meil o omas autos iskarit sillee hieman vanhemmat,niin se alko aina täristään pikkasen enne ku pito irtos,niin sen huomas aina ja ei oikeen ollu sit tarkotuksenmukasta.. :D Mut talvella sit jääradalle :D
 
Sillanrakentaja sanoi:
No juu, ei päältäajettavaa ruohonleikkuria ihan autoon voi verrata.
Isäni nyt on sen verran päästä laho, että luulee itseään Jack Baueriksikin. :D

Mihin se offi livahti?
 
Juu..mut kokeile vaan sitä leikkuria..et sä siinä ainakaan mitään häviä :)
Sit nälkä kasvaa syödessä ja... :D
 
Minä olen tässä vähän ajatellut, etten ajaisi koko korttia. Auton hallinta omin käsin pelottaa minua liikaa ja kurvaisin kuitenkin heti kättelyssä tieltä metsikköön. En edes halua ajatella autokouluun menemistä. En ole eläissäni uskaltanut ajaa muulla kuin polkupyörällä... Mopolla ajokaan ei onnistu yrityksistä huolimatta, kun pelkään koko ajan lentäväni jorpakkoon sen kyydistä. Traktorin rattiin minua on myöskin käsketty, mutta vain kuolleen ruumiini yli! :shock:

Täysi-ikäisyys koittaa kylläkin vasta vuoden päästä, mutta silti kaikki jo ahdistelevat autokoululla... Vanhempani eivät usko että en ole sinne menossa, ainakaan vielä. Ehkä sitten joskus jos todella tulee tarve. Ajattelin pikemminkin muuttaa jonnekin kaupunkiin, jossa on kaikki lähellä ja kulkisin ratikoilla tai busseilla. Ongelmana on nyt vain tosiaan se, että miten saan vanhempani vakuutettua autonohjauspelostani.
 
Jos syynä on oikeasti vain tuo että pelkäät ohjata autoa..niin se ongelma on varmaan 50%:lla muistakin autokouluun menijöistä.. Mutta mutta siksihän sinne autokouluun mennään että opitan ajamaan ja hallitsemaan se auto..
Ja ne kaverit autokouluissa ovat kuitenkin ammattilaisia,ja saavata sen "pelon" kyllä haihtumaan.. Pahinta mitä voi käydä on se että auto sammuu..jos meinaa käydä huonosti,autokoulun autoissa on jarrupoljin opettajallekin.. :)
 
Sillanrakentaja sanoi:
Nykyään kun on noita eriasteisia moottoripyöräkortteja, niin kuinka sen suorittaminen oikein tapahtuu? Koska pääse ajamaan noita tehokkaimpia pyöriä? Olen suorittanut ajokorttini (B) 1995 marraskuussa, joten en tietenkään pääse sen kanssa pyörän tankoihin (sekin on ollut joskus vuonna kukka ja kivi mahdollista!), eli minkälaisia välimallin kortteja siinä tarvii ensin suorittaa? Ja onko hinnasta mitään tietoa, noin suurinpiirtein?

Nimim. Harrikalla taivaaseen ;)

Eli eli... Jos ajaa A1 kortin eli kevarikortin ikävälillä 16-18 saat ajaa alle125 kuutioista alle 11kw pyörää..se kortti muuttuu sitten kuntäyttää 18 automaattisesti A:ksi,jolla saa ajaa alle 25kW:n pyörää ja 20v:nä mitä vaan..

Jos ajat 20 V:nä ensimmäisen prätkäkortin,saat ajaa vasta vuode päästä mitä vaan pyörää.. Selvittikö?? :)
 
Tuomas sanoi:
Jos syynä on oikeasti vain tuo että pelkäät ohjata autoa..niin se ongelma on varmaan 50%:lla muistakin autokouluun menijöistä.. Mutta mutta siksihän sinne autokouluun mennään että opitan ajamaan ja hallitsemaan se auto..

Jep, mutta en halua oppia ajamaan enkä hallitsemaan mitään niin suurta ja möreä-äänistä kuin auto. Kauhistuttaa ajatuskin olla vastuussa koko kotteron ohjauksesta ja kyydissä olevien hengistä. Mieluummin ajan sitten vaikka kolmipyöräisellä, tunteakseni sentään itse olevani ajokkini herra eikä toisinpäin.

Niin ja se kortti ei edes ole välttämätön, koska saan kyllä kyytejä vielä täällä kotona asuessani ja kaupunkiin muuttaessani homman pitäisi tulla vielä helpommaksi. Luulen, että isäni pakottaa minut opettelemaan edes alkeet ajamisesta kotona, mutta varsinainen autokoulu saa kyllä odottaa. Jos sitä ennen tulee pakkotilanne ajaa jonnekin kiireesti, niin painan kaasun pohjaan kortitta. :wink:

..jos meinaa käydä huonosti,autokoulun autoissa on jarrupoljin opettajallekin.. :)

Saisikohan sellaisen ostettua omaan käyttöön? Samantien siinä saisi olla jarrujen lisäksi kaksi rattia, vaihdekeppiä, kaasupoljinta ja varmuuden vuoksi heittoistuimetkin.
 
Hmm..möreä ääninen.. x) olisikin..mutta sellasen äänen saminen vaatiikin jo aikas kalliin pakoputkiston :D
Katsos,kun osaat hyvin hallita autosi,silloin pystyt periaatteessa hallita sen kuten sen kolmipyöräisen. :) tosin tietenkin ei ihan suoranaisesti.
Miksi muuten et halua sitä korttia?? okei,et ekä tarvite sitä,mutta ei kai siitä harmiakaan ole??
Ja ÄLÄ lähde ajamaan ilman korttia.. :)

Ja saahan niitä jarruja :D mutta ei se oo kivaa ajaa sillee ettei voi ite päättää ihan kaikesta,vaan siinä vieressä joku on "mukana" ajamassa..


Missäs muuten BTW asustelet??
 
Korttia en halua, kuten sanoin, siksi että en uskalla mennä autokouluun enkä halua päänvaivaa sellaisen tähden, joka ei ole välttämätöntä. Harmia ei kortista tietenkään ole, mutta ilmankin pärjään, kuten pärjään ilman omaa autoakin (ja olo on levollisempi kolmipyöräisen päällä).

Asumiskysymyksessäsi kaasuttelet jo hyvää vauhtia kohti offtopic-pensasaitaa, mutta jarrutetaan sitten tähän. Aina välillä lähden Valhallasta lomalle Etelä-Pohjanmaalle. Teitä ja autoja risteilee sielläkin, jos sitä meinaat. :)
 
Syksyllä pitäisi mennä sinne kakkosvaiheeseen. Tässä on vain yksi pikku ongelma tai oikeastaan kaksi. En ole ikinä ajanut autoa, niin että kyydissä ei olisi ketään neuvomassa. Olen viimeksi ajanut autoa tuota...joskus pari kuukautta sitten. Eli ajokokemukseni on suorastaan minimaalinen, vaikka kortti on ollut taskussa jo hyvän tovin.

Kaiken lisäksi en pidä autolla ajamisesta. Arvaamattomia koneita. Kokoikäni lähinnä kauramoottoria ajaneena tuollainen bensalla toimiva tuntuu suorastaan pelottavalta. :shock:
Saa nähdä selviänkö hengissä syksyllä edessä olevasta koitoksesta. :p
 
Hmm...kuis sä oot yleensä saanu sen kortin sit??Siis ykkösen läpi?
Ja toinen hmm.. :D mitäs tarkoitat arvaamattomalla??siis eikös ne juuri ole erittäinkin ennalta-arvattavia?
 
Mulla on ollut ajokortti jo niiiiiin kauan... Jännitin autokoulua mielettömästi, aikaisemmin en ollut ajanut kuin mopolla, eikä sillä oikein autolla ajoa voi harjoitella. Inssistä pääsinkin läpi vasta kolmannella kerralla, kun opin pitämään tilannenopeuksista huolta ja peruuttamaan :oops: Ja voi järkyttävyys mitä mokia tuli autokoulussa tehtyä. Auton ostin myös heti kuin mahdollista, ja mulla on oma auto ollut aina. Osan vuodesta se on aina seisontavakuutuksessa, kun en sitä välttämättä tarvitse. Mutta koiran kanssa se on kyllä elämää helpottava vehje, eipä tulisi koiran kanssa paljoa reissattua, jos ei autoa olisi.
 
Ylös